Jump to content
Annons

Hjälp med studio


tomtas

Recommended Posts

Hej!

Jag har länge suttit och spelat in låtar via min dator med en vanlig mikrofon som brukar medfölja när man köper en dator. nu är jag less på detta och vill bygga en hemmastudio. det jag har tänkt spela in är gitarr, sång och möjligen piano ibland.

Här kommer min fråga, vad behöver jag för nå. jag har en V-amp 2, har hört att man kan göra något vettigt med den, men vet inte hur. alltså, ska jag köpa ny mick å ljudkort å så ? å vilket program bör jag använda. och hur gör jag när jag kopplar ihop allt detta ?

Skulle bli glad om ni svarade.

MVH/ Tomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag har länge suttit och spelat in låtar via min dator med en vanlig mikrofon som brukar medfölja när man köper en dator. nu är jag less på detta och vill bygga en hemmastudio. det jag har tänkt spela in är gitarr, sång och möjligen piano ibland.

Här kommer min fråga, vad behöver jag för nå. jag har en V-amp 2, har hört att man kan göra något vettigt med den, men vet inte hur. alltså, ska jag köpa ny mick å ljudkort å så ? å vilket program bör jag använda. och hur gör jag när jag kopplar ihop allt detta ?

Skulle bli glad om ni svarade.

MVH/ Tomas

Skulle bli glad om du sökte på forumet innan du ställer frågor som redan besvarats ett flertal gånger. 🙂

Vad gäller vilket program du skall använda kan jag väl bara tipsa dig om att prova de olika alternativen innan du köper något eftersom valet av inspelningsprogram är högst olika beroende på vem man frågar.

Info om mickar, ljudkort och v-amp hittar du genom att göra en sökning på "alla forum" och "alla datum" via söklänken uppe till höger..

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har varit inne och sökt. men inte hittat något om v-amp som skulle kunna hjälpa mig vid bygge av studio. så om någon har erfarenhet av v-amp så skriv på 🙂

"Våra medlemmar har skrivit totalt 82827 inlägg"

Konstigt om inget av dessa inlägg handlat om hur man fixar en egen hemmastudio :rolleyes:🙂

Hoppas det löser sig för dig!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tycker det är lite nonchalant att be folk söka vidare i forumet efter svar..

Tycker det är bättre att inte svara alls i så fall..

Ett forum är ju faktist till för att starta discussioner som faller i sin egen smak och som tillämpar sitt eget intresse..

Ville bara säga det..

Tomtas kolla in Jazzman´s länkar dom e rätt schyssta..

"Inget illa menat brojd"

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hör till god netiquette att först söka svaret och sedan när man inte hittar sitt svar där söka i rätt forum.

Detta forum är till för studiobygge. Hans inlägg hör hemma mer i Studioutrustning/instrument under kategorin hårdvara.

Var sak på sin plats! Dumma frågor får dumma svar. Det är absolut ingen nonchalans.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är lite nonchalant att be folk söka vidare i forumet efter svar..

Tycker det är bättre att inte svara alls i så fall..

Ett forum är ju faktist till för att starta discussioner som faller i sin egen smak och som tillämpar sitt eget intresse..

Det är inte riktigt så enkelt.

Om man vill att ett forum också ska fungera som en kunskapsbank (där nykomlingar kan söka reda på vad som behövs för att komma igång med datormusik t ex 😛) så är det viktigt att det inte finns alltför många trådar som behandlar samma sak - forumet blir svåröverskådligt och råddigt att söka i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste ju vidarediskutera samma ämne sen också. annars söker dom ju på gammla saker, kanske finns nyare som inte är inskrivet än..

Vet inte vad en V-amp e.. orkar inte söka heller, men ska du bygga en hemma studio får du nog skriva vad du har för budget så man ger rimliga förslag.

Men halleluja, numera får man valuta för pengarna, de kostar inte mycke numera att få bra ljud. De e först när man ska klyva hår och optimera som de kan variera upp emot 10 tusenlappar.

edit: spejsknappen busar

Redigerat av Maximiliananthony
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...