Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har under hela mitt musikinspelningsliv varit PC-användare och hållt mig till Cubase.

Nu har jag börjat med Macintosh istället och tänkte att jag börjar med att hålla på med Garageband innan jag går vidare med Logic.

Det är rejäl skillnad i uppbyggnaden av programmet om man jämför med Cubase så det allra lättaste har visat sig vara ganska svårt för mig.

Så jag undrar, om man t ex har en track med trummor och man vill skapa ett eget komp från scratch, hur lägger man då ut tonerna?

Jag kan bara flytta på toner i redan existerande midi-loopar. Jag vill alltså lägga in eget.

Någon som har någon aning?

Annons
Postat

skapa nytt mjukavaruinstrumentspår, tryck pil(den ovanför ctrl)+kringla+K, så får du fram tangentbordskeyboard. Sen äre bara att välja vad du vill ka på ditt midispår, förslagsvis trummor. Tryck rec och lira utta helvette, sen kan du flytta runt och kvantisera dig vansinnig.

Postat

skapa nytt mjukavaruinstrumentspår, tryck pil(den ovanför ctrl)+kringla+K, så får du fram tangentbordskeyboard. Sen äre bara att välja vad du vill ka på ditt midispår, förslagsvis trummor. Tryck rec och lira utta helvette, sen kan du flytta runt och kvantisera dig vansinnig.

Tack för svar!

Det är ju ett sätt jag skulle kunna göra på. Men säg att jag inte vill spela in utan mer bara rita ut det, går inte det?

Postat

Nytt mjukvaruinstrumentspår.

Håll in cmd-knappen (kringlan) samtidigt som du drar musen med musknapp intryckt (så du får fram samma sorts ruta som när du spelar in).

Dubbelklicka på den rutan.

Där har du rutmönstret som du ritar in allt (cmd-knapp samtidigt som musklick), klipper och klistrar som du vill ha det.

Postat

Nytt mjukvaruinstrumentspår.

Håll in cmd-knappen (kringlan) samtidigt som du drar musen med musknapp intryckt (så du får fram samma sorts ruta som när du spelar in).

Dubbelklicka på den rutan.

Där har du rutmönstret som du ritar in allt (cmd-knapp samtidigt som musklick), klipper och klistrar som du vill ha det.

Tack för hjälpen!

En sak jag bara undrar, kan man dra ut "den gröna grejen" alltså den som man skapar i första steget så att den blir längre?

Postat

Tack för hjälpen!

En sak jag bara undrar, kan man dra ut "den gröna grejen" alltså den som man skapar i första steget så att den blir längre?

Antingen:

1) Flytta muspekaren till nedre halvan av "den gröna grejen", så ändras muspekaren från en pil till en annan symbol (vet ej vad den kallas). Tryck då ner musknappen och dra så långt du vill.

Eller:

2) Har du dubbelklickat och är inne i "editeringsfönstret", så kan du markera och kopiera de toner du ritat in, så förlängs "den gröna grejen" automatiskt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.