Jump to content
Annons

Monitorer för HipHop.


BAWS

Recommended Posts

Hej!

Jag är helt ny på detta. Men jag har gjort musik till och från.

Är nu sugen på att köpa studio monitorer för 1000-3000kr

Jag har min klädkammare till förfogande. 2.5m x 2m. Hänger lite kläder bakom mig,

funderar på att hänga upp något dämpande framför mig och på sidan.

Jag gör till 90% endast hiphop beats. Så det blir en del djupbas osv.

Kan ni rekommendera några Studiohögtalare som kan tänkas passa mitt ändamål?

Sitter med en vanlig stationär dator med 2 bildskärmar.

Men har tankar på att köpa en macbook snart. och ev en iMac lite senare.

Så jag har inget speciellt ljudkort.

Aktiva högtalare kan därför vara att föredra.

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Med så lite utrymme kommer du att få problem i basen på grund av utrymmets mått (djupbas är inte att tänka på alls i ett så litet utrymme), så jag skulle rekommendera att du istället skaffar ett par riktigt bra hörlurar för omkring 3000:-, exempelvis Ultrasone Pro2500.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej.

I ett rum på 2 x 2,5 meter kommer du aldrig att kunna få bra respons i basen.

För din budget kan det även bli svårt att hitta högtalare som når till "djup-bas" (gissar att du menar 20-80 Hz området)

Jag skulle föreslå att du skaffar ett par bra, högkvalitativa studiohörlurar istället. ex: AKG K240 MKII (har dessa själv, ca 1200 kr på thomann.de), BeyerDynamic DT770, Sennheiser HD280

De kommer att kunna ge mycket bättre rakare frekvensåtergivning än ett par monitors i samma prisklass och som sagt, ditt rum är aldeles för litet för att kunna få hyfsad återgivning av ljudet. Men skaffa ett par högtalare att använda när du "lägger ner beats" Kan vara jobbigt att sitta med lurar hela tiden. Använd dina lurar sen för att balansera nivåer, eq osv.

Ett "hyfsat" ljudkort kan vara att föredra om du använder dig av datorns egna hörlursutgång..

Link to comment
Dela på andra sajter

Med så lite utrymme kommer du att få problem i basen på grund av utrymmets mått (djupbas är inte att tänka på alls i ett så litet utrymme), så jag skulle rekommendera att du istället skaffar ett par riktigt bra hörlurar för omkring 3000:-, exempelvis Ultrasone Pro2500.

Gah, du va snabbare än mig 🙂

såg att du läste på denna tråden när jag skrivit klart min post och tänkte "han kommer lätt att hinna posta före mig" 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du dessa kommer låta bra ett litet rum som mitt?

Eller är det hörlurar som resten rekommenderar gäller för mig?

Vill inte bråka, men HS80 har ganska mkt bas, och som sagt, ett rum på 5 kvadrat kommer inte kunna återge den extra bas på det minsta ärligt sätt.

Crillemannen använder dem i en studio ritad av en snubbe som vet hur man ger rum bra slät respons ända ner till basen...

Link to comment
Dela på andra sajter

klarar en dator (macbook) att driva BeyerDynamic DT770 ?

jodå det funkar tror jag iaf 😛

kör ibland mina AKG lurar med datorn. Men du bör kika på att skaffa dig ett ljudkort dels att spela in med och dels att lyssna genom. det kommer att ge dig bättre resultat

Link to comment
Dela på andra sajter

Men du bör kika på att skaffa dig ett ljudkort dels att spela in med och dels att lyssna genom. det kommer att ge dig bättre resultat

Har du något tips på ljudkort?

Det måste ju bli externt eftersom jag kommer köpa en MBP inom en snart framtid, samt ev en iMac.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom du kommer använda lurarna som din primära lyssning skulle jag rekommendera öppna lurar, inte slutna, då de ofta är mindre påfrestande att lyssna på under längre perioder. Har inte provat Prosone 2500, men jag litar på Claes och han har pratat varmt om dem i flera år, så de är nog värda att kolla in! Kan mycket väl bli ett par för mig inom en snar framtid också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då blir det eventuella problem när jag ska lägga på vers och sång, med läckande ljud från hörlurarna?

Det blir det - men för monitorlyssningen medan du spelar in, så kan du använda ett par betydligt billigare slutna lurar, så att det inte blir alltför dyrt totalt sett. Medan du spelar in är ju ljudet i lyssningen inte alls lika viktig som när du mixar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där satte du spiken i huvudet 🙂

Jag har ett par som jag använder nu för inspelning.

Låter om en ra bra idé !

Hittar dock inte Ultrasone Pro 2500.

Kolla exempelvis på min firmasite, under lyssning, så hittar du dem... 😉

Finns det några bra alternativ? för runt 1500?

Pro2500 ligger strax över 3000:-.

En billigare (ca 2000:- ), öppen lur som också låter bra, är exempelvis German Maestro GMP400. Ett ganska okänt märke i Sverige ännu så länge, men de är bra ändå. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Om du producerar/mixar beats vill du inte ha ett par monitorer som saknar en oktav i ljudbilden. Du kommer definitivt inte att kunna mixa rättvist i hörlurar. Det enda rätta rådet är att skaffa ett par dyra monitorer som spelar ner till riktig lågbas och om dom inte funkar i ditt rum, så spela inte så starkt. Faktum att ditt rum är större än en bil borde få dom flesta övertygade om att bra musik kan utveklas på små avstånd, precis som i ett par hörlurar. he he

abi

Redigerat av Abi Bah
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Kommer hs80m låta illa i mitt utrymme?

Eller är det bara basen som inte kommer visa sitt rätta jag?

tänkte att det är lika bra o köpa bra grejer på en gång.

Så slipper man byta upp sig sen när man väl har större rum.

De kommer med stor sannolikhet låta bra om du inte drar på alltför mycket och de har många inställningsmöjligheter som gör att du lätt kan anpassa dom ungefärligen till ditt rum.

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

BAWS:

Tyvärr så kommer ditt rum troligtvis inte att ha en användbar respons under ca. 69 Hz (baserat på de mått du angett) och detta p g a:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=78824&view=findpost&p=1125210

Och om du inte akustikbehandlar på rätt sätt så kommer även basen i det som kallas ”modal region” (i ditt fall ca 70-200 Hz) att vara väldigt ojämn. Det spelar heller ingen roll hur starkt man spelar även om det är många som tror det 😉 *. Med anledning av detta så är det m a o troligtvis helt bortkastat att investera i högtalare som spelar djup bas då du ändå inte kommer att kunna ta till vara på den i detta rum.

Optimalt vore ett par mindre monitorer samt akustikbehandling men du kommer nog inte ifrån att du kommer att vara beroende av att även lyssna i lurar.

Kan låta bittert men bättre en mindre rolig sanning än en lögn som inger falska förhoppningar.

MVH Gilbert

* https://www.studio.se/index.php?showtopic=79437&view=findpost&p=1131811

Link to comment
Dela på andra sajter

Gah! Dåliga Nyheter 🙁

Hittade ett par HS80M för 3300 inkl frakt (beggade).

Tänkte att jag skulle slå till på de eftersom det är ungefär sama pris som för HS50M.

Jag har köpt Hörlurar iaf. Audio Technica. Men känner att jag även vill lyssna i det fria också.

Förbannat att rummet är så litet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gah! Dåliga Nyheter 🙁

Hittade ett par HS80M för 3300 inkl frakt (beggade).

Tänkte att jag skulle slå till på de eftersom det är ungefär sama pris som för HS50M.

Jag har köpt Hörlurar iaf. Audio Technica. Men känner att jag även vill lyssna i det fria också.

Förbannat att rummet är så litet.

Jag bör kanske poängtera att större högtalare inte nödvändigtvis låter sämre än mindre i ett litet rum, så om du hittar bra, större modeller beggat så kan det givetvis vara ett bra köp. Släng bara inte iväg pengar på stora högtalare i tron om att du kommer att höra basen bättre (om i detta rum).

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Det spelar heller ingen roll hur starkt man spelar även om det är många som tror det 😉

Ja, vi som faktiskt använt högtalare i mindre och akustiskt besvärliga rum....

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Så läge läsarna vet att du och jag inte ofta är överens så kan de själva ta ställning till vem de ska lita på gällande akustik. 😉

Det räcker med att dom litar på sina öron så vet dom att jag har rätt.

Tyvärr för dig men du är så låst i ditt teoretiska tänkande att du ofta missar självklarheter som att örat har olika frekvenskänslighet beroende på ljudnivå och att många av ett rums hörbart negativa egenskaper "triggas" först vid höga volymer....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...