Jump to content
Annons

Sonars meteronom ?


linusmbk

Recommended Posts

Hej,

När man använder meteronomen i Sonar så går det ju att växla mellan att använda ett midi-ljud eller att använda ett ljud från datorn..hur som helst, det finns ju två olika sorters meteronomljud...

...Är det meningen att dessa ska vara i takt?? För för mig klickar de med nästan en sekunds mellanrum...hm....och om man spelar in nåt till det ena klicket och nåt annat med det andra så stämmer det inte ihop med varann alls?....Jag antar att detta är latency och att det beror på mitt dåliga ljudkort...Stämmer det??

Och skulle detta lösas om jag köpte ett "riktigt" externt ljudkort??

Tack för hjälp

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
...Är det meningen att dessa ska vara i takt??

Jo, det är det nog... Vilken är det som "sackar"? MIDI-note borde ju inte slöa, om du inte kör till en mjukvaru-synt, men den borde egentligen inte heller vara osynkad, eftersom en metronom inte direkt är "realtidsinput"...

Skumt! Jag måste testa på min musikmaskin...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är otroligt irriterande...Tar så lång till att spela in för att man måste mixtra så mycket för att få det tajt....

..Det är alltså så att om jag armerar ett spår för inspelning och trycker "rec" med både "use pc-speaker" och "use MIDI meteronome" knapparna intryckta så kommer de två meteronomklickljuden inte samtidigt utan med en fördröjning!...detta gör såklart att det blir helt otajt om man spelar in till olika klick...ja, ni fattar......

Hur är det för er andra som använder Sonar med det?.......ska de olika meteronomljuden låta exakt samtidigt eller ska de va i fördröjning till varann??

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag testade på min maskin, men jag kunde inte få det till att bli otajt. Min idé om att det var mjukvarusyntarna kom på skam, eftersom det ju inte går att styra metronomen till en mjukvarusynt...

Mitt råd är att skapa ett audiotrack med någon lämplig loop och använda den som metronom. Svänger bättre dessutom ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

---------"Hej, jag testade på min maskin, men jag kunde inte få det till att bli otajt."---------

Ok, menar du då att om du har på båda meteronomljuden samtidigt så klickar de precis samtidigt och inte med fördröjning mot varann??

Ja, jag har testat det---om jag lägger t.ex en trumloop på ett spår och sedan spelar in t.ex en gittar på ett nytt spår med loopen som "meteronom" så blir det helt otajt---dvs gitarren hamnar inte i takt med trumloopen!..detta är väldigt störande!----men om jag istället spelar in gitarren till pc högtalarens meteronomklick (alltså inte midimeteronomen som oxå finns) så blir det rätt.....

....men det är grymt svårt att spela in tajt till det där knäppljudet så man blir ju helt galen för att allt tar så lång tid att få tajt............. Jag vet inte om detta har att göra med att jag inte har nåt ljudkort avsett för musikinspelning eller varför det är så??? 😎

....Jag bara längtar tills den dag jag bara kan sätta mig ner och spela in en kanal på en kanal och sen spela in en ny till den gamla...utan att behöva spela in allt till ett kasst klickljud! 🙂

Hm....som sagt om nån kan ha nåt bra tips till mig så blir jag väldigt glad! tack! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, menar du då att om du har på båda meteronomljuden samtidigt så klickar de precis samtidigt och inte med fördröjning mot varann??

Jepp, dom är hur tajta som helst.

Ja, jag har testat det---om jag lägger t.ex en trumloop på ett spår och sedan spelar in t.ex en gittar på ett nytt spår med loopen som "meteronom" så blir det helt otajt---dvs gitarren hamnar inte i takt med trumloopen!..

Ajdå, det låter inget vidare. Kör du med WDM-drivrutiner eller ASIO? På mitt ljudkort så kan jag få detta fenomen om jag använder ASIO, men det varierar nog från kort till kort.

Vad har du för ljudkort och vad har du för inställningar i Audio settings (buffrar etc)?

//Mvh Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, de är tajta hos dig, bra att veta...jag ska kolla upp det där med om jag har ASIO eller Wdm...hm...

-------"Vad har du för ljudkort och vad har du för inställningar i Audio settings (buffrar etc)?----------"

Mitt ljudkort är det inbyggda kortet som satt i min bärbara dator när jag köpte den Conexant AMC Audio (16 bit)...hm...

...Inställningarna i Audio settings(buffrar etc)...menar du i sonar?

...jag ska trixa lite, tack för hjälpen! 🙂

mvh/Linus

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok..under "General"- taben (i audio options) står det under "Mixing latency": Buffers in playback Queue: 4 ,

Buffer Size 100 msec

...Effective latency 44kHz/stereo: 300.0 msec

Och under "Default settings..." står det: Sampling Rate:44100 Hz

File Bit Depth: 24

och så står Audio driver Bit depth på 16

Under "Advanced"- taben så står det 64 vid I/O Buffer size och "Always use MME interface. Even when WDM drivers are available"--den är förkryssad! och även "Apply dither" är förkryssad.

Så är mina inställningar...Oj, sorry att jag är så komplicerad nu men om du kan jämföra med dina inställningar så kanske jag kan komma på var felet ligger hos mig.....jag misstänker att det är mitt ljudkort som är problemet...jag verkar visst köra med MME, och alltså varken ASIO eller Wdm nu....

(------har försökt med att ändra alla inställningar på olika sätt med det är fortfarande samma problem...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm...vad tror ni att jag kan dra för slutsats av de inställningarna från Audio options i sonar(som jag beskrev i förra inlägget).....tror ni att mina problem beror på ljudkortet och att jag behöver inhandla ett riktigt kort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...