Jump to content
Annons

Att mixa inför "köp"mastering


lonewind

Recommended Posts

Tja!

Sitter och funderar på att prova en "köp" mastering. Antagligen på cuttingroom. Tänkte köra på en singel bara för att höra om det är värt att lägga pengar på.

Låter det snorbra så är det ju safe för den tiden jag isf spar in på att slippa slita mitt hår efter hundra lyssningar på olika ställen där man upptäcker att ens mix och master, som man i de två förra två lyssningarna tyckte lät genialiskt, låter korv, ja den tidsbesparingen skulle helt klart rättfärdiga kostnaden.

Så jag undrar lite. När man gör sin mix för att den ska skickas på master. Hur ska man tänka?

Ffa undrar jag över masterbussen. För om jag inte har någon kompression där så får jag en vääääldigt dynamisk mix, låter bra men som sagt, dynamisk. Min erfarenhet är att om man tar en sån mix och mastrar på så får man en master med helt flippade nivåer, typ skithöga gitarrer för de helt plötsligt trycktes fram osv...

Drömscenariot är ju att kunna skicka mixen utan något på masterbussen, och få tillbaka en välljudande version som bara är högre i volym. Nu antar jag att detta är i stort omöjligt.

Så ska man komprimera på mastern och hur mycket?

Är det annat man ska tänka på?

/Chris

Redigerat av lonewind
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
om man tar en sån mix och mastrar på så...
Vad skulle vara skillnaden mellan att du lägger en busskompressor på din dynamiska mix och att Cutting Room lägger en busskompressor på din dynamiska mix?

Det blir samma utgångspunkt - såvida inte mastringsteknikern vill justera ljudbilden innan kompressorn läggs på.

Jag är säker på att ju mindre effekter på din mixdown desto bättre jobb kan mastringsteknikern göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad skulle vara skillnaden mellan att du lägger en busskompressor på din dynamiska mix och att Cutting Room lägger en busskompressor på din dynamiska mix?

Det blir samma utgångspunkt - såvida inte mastringsteknikern vill justera ljudbilden innan kompressorn läggs på.

Jag är säker på att ju mindre effekter på din mixdown desto bättre jobb kan mastringsteknikern göra.

Ja just det... Missade att förklara mitt dilemma där. Grejen är ju att om jag själv lägger en kompressor på masterbussen, då kan jag själv göra de nivåjusteringar som behövs göras efter att allt har komprimerats ihop en del.

Men precis som du säger, jag skulle helst slippa använda mina hemmamjukvarukompressorer och låta dem göra det jobbet som har både rätt utrustning och kunskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur långt är ett snöre . . . ?

😛

Om du har mixat med eq, komp, etc på masterbussen så låt de sitta kvar.

Har du inte mixat med något på masterbussen så sätt dit inget.

dvs har du en mix som låter bra, låt den vara och låt mastringen sköta resten.

de vet vad de gör.

men du kan alltid göra ett eget ref.ex : "så här vill jag att det låter, fast bätrre . . "

Masteringen är ett samarbete, som uppstår av en dialog mellan dig och den som mastrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

då kan jag själv göra de nivåjusteringar som behövs göras efter att allt har komprimerats ihop en del
Be om en provmaster på ett kort ljudklipp av t ex refräng, då kan du rätta till lite nivåer inför slutmastring.
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju alltid bifoga en version med mastereffekter som du är nöjd med, och beskriva lite hur du tänker dig slutresultatet. Kan dessutom tänka mig att du får höra testversioner innan du slår till, och då har möjlighet att komma med önskemål.

Du kan ju också kolla in vad som erbjuds online:

http://www.soundonsound.com/sos/mar06/articles/onlinemastering.htm

http://www.soundonsound.com/sos/apr06/articles/onlinemastering.htm

Och så har ju Abbey Road en onlinetjänst:

http://www.abbeyroadonlinemastering.com/

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack allihop för väldigt bra och snabba svar.

Kom just på en till fråga, alla jädra koder... Sånt gör väl de på masteringen också eller? Vilka gör de isf?

Ska man ha några koder innan eller fixar mastringen sånt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med de andra. Mixar du genom kompressor, fortsätt så! MEN. Om du använt en limiter för att testa hur mixen låter med sådan på, ta av den! Det finns ju såklart inga regler men hård kopression och limiting bör man ju hålla sig borta ifrån!

Jag mixar också genom kompressor, Waves SSLCompressor och lite pluggar för att få lite analogfluff 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte stjäla tråden, men är det samma princip om man ska mastra ett album själv?

Bör man även exportera alla spår till ett separat "mastringsprojekt"? Ska alla effekter då ligga på separata kanaler eller kan vissa ligga på masterbussen (exempelvis limiter)?

Och återigen, sorry om jag går utanför ämnet 😛 Verkade finnas kunnigt folk på den här tråden bara 😉

Mvh // Hans

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag själv ska trycka upp nivåerna på mixen för hemlyssning eller ngt så brukar jag använda mig av en limiter efter min stereobus kedja, eventuellt lite mer kompression(innan limiter) om man vill ta sig upp någolunda i loudnesswar kriget 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, såg att du skrev lite mer.

Att ha separat projekt för mastringen är bättre när du har flera mixar på ett album och kan då ha alla i samma projekt efter arandra så du kan jämföra soundet på låtarna så de har samma ljudsignatur. Men det gör inte så att effekter och sådant arbetar på ett annorlunda sätt. Se dock till att exportera i 24 bit 44.1 kHz wav! Standard för mastring

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag mailade cutting room och frågade och de tyckte att jag skulle skicka en helt utan kompression eller annat på mastern. Sen skulle jag få en provmastring. Ska bli intressant att se vad det blir. Ska även gör en egen så man kan jämföra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har inte läst föregående meddelanden. Men om du vill ha en master kan du bli grymt besviken om du inte skickar en påsikt hur du vill att din låt ska vara. Skicka gärna en premaster och i synnerhet om du har haft en massa skit på masterbussen.

Det du skickar ska inte ha premaster och ha headroom och gärna lite bitdjup. Dom flesta DAV's mår bra av att skicka 32 bitar snarare än 16 med dittering. Som regel är det här det händer men dom måste ha någonting att gå efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...