Jump to content
Annons

Studiobygge 55 kvadrat


tona9101

Recommended Posts

Tjo, startar en tråd om mitt studioprojekt!

Lokalen är 55 kvadrat med lutat tak som går från 3 till 4 meter i höjd. Taket är av 25 cm plankor med ca 7 cm mellanrum och på dem ligger (på svart plast) 145 mm rockwool med sedan en 5 cm luftspalt till det befintliga betongtaket (tror detta kommer att funka lite som en basfälla).

Vi har just byggt klart alla ljudisolerande väggar i Inspelningsrummet nu (triple leaf konstruktion med 5 cm luftspalt och sammanlagt 3 lager spånskiva och 4 lager gips).

Den viktigaste väggen (mellan de två rummen) består av (från mixningsrum till liverum:

1 lager spån

95 mm glasull isolering

1 lager spån

1 lager gips

5 cm luftspalt

120 mm rockwool

1 lager spån (att kunna fästa allt gips i)

3 lager gips med förskjutna skarvar för varje lager och spackling av samtliga skarvar för varje lager!

De andra två väggarna är inte lika viktiga eftersom de bara isolerar utvändiga ljud och påverkar grannsämjan 😉

och mixningsrummet skall snart börja genomarbetas!

Lägger upp ritningar på lokalen & bilder på bygge snart!

Har börjat kika lite på Basfällor och bästa sätt att göra dem. Funderar på att använda mig av 120 mm rockwool med en 3 cm ram bakom så att de får lite styrsel (och ca 3 cm luftspalt från vägg vid plan upphängning) och de skall placeras främst i hörnen.

Inspelningsrummet har ett mycket trevligt rumsljud så vi vill inte riktigt "döda" rummet med absorbenter men bra tight basrespons och eventuell diffusion av fluttereko är iallafall prioriterat!

Mixningsrummet kommer ha ett lite speciellt utseende och är inte det minsta symmetriskt så där kommer vi att behöva komma på ett antal ideer när det gäller absorbering och diffusion

Hör av er om ni har några idéer gällande diffusorkonstruktioner och liknande. Letar runnt och har hittat några DIY här osv.

Vi kommer INTE använda oss av "studio"foam och sådant!

iaf. SJUKT TAGGAD! 😄

/

Anton

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag är inte så kunnig inom studiobygge, men är det möjligt att ljudet från liverummet kan läcka igenom dom andra väggarna och in genom dom andra väggarna i mixningsrummet?

Borde man inte ljudisolera alla väggar i ett liverum?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte så kunnig inom studiobygge, men är det möjligt att ljudet från liverummet kan läcka igenom dom andra väggarna och in genom dom andra väggarna i mixningsrummet?

Borde man inte ljudisolera alla väggar i ett liverum?

I det fallet verkar innertaket vara ett större skäl för oro, om inte väggen delar av ända upp till betongen och innertaket är byggt separat i de två olika rummen... Men Gilbert är säkert på ingång!

Link to comment
Dela på andra sajter

I det fallet verkar innertaket vara ett större skäl för oro, om inte väggen delar av ända upp till betongen och innertaket är byggt separat i de två olika rummen... Men Gilbert är säkert på ingång!

Lyckligtvis så är det en av de stora takbalkarna i betong precis där väggarna mellan live och mixrummet är så det blir garanterat tätt, den befintliga väggen ligger emot betongbalken och den nya väggen går ännu "högre" upp till innertaket så det blir faktiskt bra isolering där (de två rummens takluftspalter är separerade av denna betongbalk 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bild på väggen (tagen från mixningsrummet där man ser taket och balken

post-19846-063032000 1279751856_thumb.jpg

Ritning av lokalen:

(den snea rummet kommer bli mixningsrum och den lilla "fyrkanten" längst ner i detta rum kommer bli sångbås/förvaring. Den vänstra väggen är yttervägg.

post-19846-014749200 1279751925_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

en mellan vägger eller där rummen möts kall vara: felra lager gips(hälst limmad med demplim)- rockwoll/reglar(minst 95mm)- luft - reglar/rockwool - fleralager gips(hälst limmad med demplim). alla skarvar och skruvar ska va tätade med fogmassa tex sika latexfog.

du har näligen gojort triple leaf och det är inte rätt. http://www.greengluecompany.com/understandingTripleLeaf.php och du ser själv att värdena är högst för en sån vägg jag beskrev här åven d.v.s double leaf.

för optimal ljudisolering börni hälst ljudisolera alls väggar,golv och tak. bara en vägg är oftast inte bättre än av byggnaden är. iallfall i det rumm där det kommer spelas högst db.

när det gäller akustiken så säjer jag så här: läs på om akustik, mät rummet och se till att förstå vad som behöver göras och hur. eller så anlitar ni en akustiker.

sedan så rekomenderar jag att ni sätter uppen vägg i kontrollrummet så det blir rektangulärt. man räknar ut rummets storlek så resonansfrekvänserna bir så jämt spridda som möjligt. kvadratiska rum har närmligen samma resonsfrekvenser åt båda hållen(längd/bredd) = "dubbelt" såstor problem. här räknar ni ut det baserat på takhöjden http://www.mh-audio.nl/RoomDim.asp OBS! det gäller rummets färdiga storlek innan akustikbehndling. det är häller ingen vitts att gå utanför Optimal Room Dimensions för att utnytja maximal bygg yta efter som större rumm ger lägre resons vlket medför djupare akustik väggar, vliket inte gör rummet speciellt mycket störe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi hade en befintligt vägg som fanns när vi fick tillgång till lokalen. Tänkte inte direkt riva ner den osv. Det kommer nog att funka med den vägg vi har helt ok.

Den enda vägg vi inte byggt en till utanpå är den till vänster, ytterväggen. Den är av tegel, betong, isolering och spån. Tror det räcker.

Vi kommer inte heller satsa med världens största budget till att börja med heller. Väggarna vi byggt är iallafall av vibrerade.

Har tittat på många andra akustikforum och de rekommenderar att jag har ett så stort kontrollrum som möjligt. Basen blir bäst då. Så vi skall göra den seda väggen absorberande men vi har inte bestämt lyssningspositionen än.

Vad vi har testat än när det gäller isoleringen mellan rummen (vi ska fixa dörrar snart och det sitter bara fönster i den nya väggen mellan rummen än så länge) så är det väldigt ljudreducerande. Men vi får se vad som händer sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har nu fått tag i två massiva trädörrar som reducerar 30 dB var som ska in i dubbelväggen mellan rummen 🙂

Ska ta mig tid att samla ihop lite bilder och ritningar så jag kan visa lite skojjigare grejer 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

TJäna!

Är med Tona9101 och bygger!

ville bara säga det 😉 höhö!

Vad gäller läckage mellan Live- och mixningsrum är inga problem. När vi fått dit 2st massiva dörrar kommer det vara tyst som stryk, och jag har mkt svårt att tänka mig att ljudet som läcker ut från live-rummet till rummet intill skulle nå in i mixningsrummet "utifrån".

Link to comment
Dela på andra sajter

Hey !

Här kommer lite nya bilder på konstruktionerna!

Såhär är den nya väggen vi byggt!

4856933320_bd328b0098.jpg

Innan den och en 5 cm luftspalt finns denna vägg

4856315327_7f8e09b518.jpg

Och såhär såg denna vägg ut när vi isolerat och fått i fönstret i den nya väggen!

4856934698_36f7b1730c.jpg

Bild tagen från mixningsrummet in i Inspelningsrummet!

Alla väggar är här gipsade och vi har nog kommit knappt halvvägs!

4856933496_e366cf0015.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...