Jump to content
Annons

Apogee duet + kondensator mick, PROBLEM!


johangustav

Recommended Posts

Tjena!

Skulle precis testa att koppla in min splitternya kondensatormick (blue bluebird) i min Apogee Duet som jag fick idag. Jag vet att jag har gjort allting rätt, ändå fungerar det inte. Har kopplat in i både XLR-input 1 och 2, skickat phantom-power, höjt gain, dragit upp i mixern. Det ända jag får är brus om jag drar upp gainen för högt!

Ljudkortet har hitills funkat utmärkt när man använder som output för datorn så att säga, så att man lyssnar på itunesn genom dueten exempelvis. Det har även funkat utmärkt när man lajnat och använt guitar rig i logic, MEN INTE MED KONDENSATORMICKEN!

Nu är jag jävligt orolig om det är micken det är fel på, för 48V lampan lyser och jag har som sagt gjort allt rätt, men ändå så funkar det inte :S Det är första gången jag testat micken så jag vet inte om den fungerar eller ej!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du ställt INPUT korrekt i Maestro programvaran(XLR Mic) ? Förstod inte riktig om du har gjort det av ditt inlägg. Jag tolkar som att du testat båda XLR kontakterna på dueten bara. Om det fortfarande står instrument på LEVELS/INPUT i Maestro får du garanterat brus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du ställt INPUT korrekt i Maestro programvaran(XLR Mic) ? Förstod inte riktig om du har gjort det av ditt inlägg. Jag tolkar som att du testat båda XLR kontakterna på dueten bara. Om det fortfarande står instrument på LEVELS/INPUT i Maestro får du garanterat brus.

Yes, körde XLR mic med phantom power

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan då verkar det nog som om micen är knas. Kanske har blivit behandlad illa på vägen till dig eller så har någon lödning tråkigt nog släppt inuti. I vilket fall gäller garantin, fast i ditt fall kanske ångerrätten är det bästa. Du får då en ny produkt, inte lagad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan då verkar det nog som om micen är knas. Kanske har blivit behandlad illa på vägen till dig eller så har någon lödning tråkigt nog släppt inuti. I vilket fall gäller garantin, fast i ditt fall kanske ångerrätten är det bästa. Du får då en ny produkt, inte lagad.

Så jävla illa om det är så asså :S det känns som om det kommer ta lite tid, beställde från thomann

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett Duet-kort och hade en gång problem med en kabel som det var kortis i. Den knäckte ena kanalen på kortet.

Jag föreslår att du provar med en annan kabel som du kollar lödningarna på först. Och provar på den andra kanalen om du inte redan gjort det. Men som sagt, billigare kablar KAN vara felaktiga så ett tips är att kolla dem först. I det här fallet var det uppenbart en fellödning. Ska nämna att jag fick ett nytt kort på garantin, men inte köpt vi Thomann.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett Duet-kort och hade en gång problem med en kabel som det var kortis i. Den knäckte ena kanalen på kortet.

Jag föreslår att du provar med en annan kabel som du kollar lödningarna på först. Och provar på den andra kanalen om du inte redan gjort det. Men som sagt, billigare kablar KAN vara felaktiga så ett tips är att kolla dem först. I det här fallet var det uppenbart en fellödning. Ska nämna att jag fick ett nytt kort på garantin, men inte köpt vi Thomann.

Har testat två olika kablar och 2 olika inputs!

EDIT: Min polares kondensatormick fungerade inte heller, nu börjar det bli obehagligt här!

Link to comment
Dela på andra sajter

No worries buddy, jag har hört att Thomann är hjälpsamma, det måste de vara, stå på dig och var vänlig så ska du se att de byter ut kortet..

Hoppas på det, jag har i alla fall mailat apogees kundtjänst om frågan, och om inte de kan svara så går det ju på garantin!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 veckor!

VA?!?! fyfan, vet inte om jag orkar vänta så länge, även fast jag måste. Ska också säga att jag mailade apogee och berättade om problemet. De sa att produkten uppenbarligen var trasig och att jag ska skicka tillbaks till Thomann. Dock sa han i mailet att den bör bli utbytt mot en ny, men det är väl något som thomann får avgöra tills slut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nej nu får du stå på dig lite, hänsvisa till vad Apogee sagt och kräv att få ett nytt. Om du inte tar för dig så gör de det som är bäst för dem, så kör på och ställ krav!

Tack för tipset, det ska jag göra!

EDIT: Har fått svar från thomann nu, de kommer byta ut produkten

Redigerat av johangustav
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Hmm måste fan va något annat galet :/

jagvet, men det finns fan ingen logik i det hela

*Alla inställningar helt rätt, det kan jag fan lova

* Testat 2 olika datorer

*2 olika kablar

*2 olika inputs

*2 olika mickar

*2 olika LJUDKORT!!!!

Vadfan är det här?!?! Är jag med på fucking dolda fucking kameran? Hela grejen med Duet är ju att man bara ska plugga in och sen kunna köra!!! VAD ÄR FELET?

Redigerat av johangustav
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Fick du ny kabelpiska också? Eller bara själva burken?

Inte säker på vad är en kabelpiska är, men allt jag fick från thomann var helt nytt, en helt ny maskin så att säga

EDIT: Om du menar att kabelpiskan är break out kabeln så - ja, jag fick en ny sån också-....

Redigerat av johangustav
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en hel del uppdateringar

*Var nere i en musikaffär och testade min mick, först i deras mixer med deras kablar fungerade utmärkt. Sen frågade jag om jag kunde få testa med samma kabel fast i min duet, jag menade på att mina tidigare kablar kunde vara obalanserade. Självklart fungerade "fanskapet" med deras kablar - Så det var alltså kablarna det var fel på hela tiden. Jag köpte en sprillans 10 metare XLR där också så att det bara var hem och köra, men...

...När jag skulle testa med den NYA kabeln så var det EXAKT lika dant. Man fick lite glappsignal om man knackade lite lätt på micken, men inte när man snackade i den. VAD I HELVETE ÄR DET HÄR TÄNKTE JAG!

Påföljande dag, dvs. igår, skulle jag ner och byta kabeln mot en fungerande, självklart var det stängt. Hursom, när jag kommer hem sätter jag mig i vardagsrummet och slår upp datorn (utan strömadapter) och ska testa, jag vet inte varför jag gör detta, men jag får känslan av att det ska fungera. Jag kopplar in allt, och mycket riktigt fungerar det helt plötsligt, PERFEKT DESSUTOM! Jag och min polare testar därför att gå med ljudkortet, micken, kabeln och datorn upp till rummet där jag spelar in för att se vart signalen bryts (då det funkade på nedervåningen men aldrig i rummet på övervåningen) Men signalen bryts aldrig utan fet fortsätter att fungera. Successivt testar vi att koppla in allting, strömadapter, extern hårddisk och en massa annan skit. Innan vi kopplar in varje ny grej så stängde vi av phantom powern för att senare sätta på den för att utlösa om det är ngt specifikt i rummet som gör att det inte fungerar - men trots att vi stängde av och på gång på gång fungerade allt plötsligt perfekt. Som sista test väntade vi fem minuter - funkade fortfarnade, vi bytte mick - funkade fortfarande. NAJS tänkte jag, men anade fortfarande att det inte skulle fungera nästa gång

Och mkt riktigt, nu sitter jag här dan efter och ska koppla in i samma rum som det dygnet innan fungerade i, men helt plötsligt är det likadant igen. Fan tänker jag och går ut från rummet, kopplar ut allting som jag gjorde i vardagsrummet och ska testa i ett utrymme precis utanför mitt inspelningsrum - men fortfarande fungerar det inte. Ena gången blev det jävligt mkt brus/glapp när man knackade lite på micken, andra gången böev det än mer när man strök handen över ljudkortet, eller knackade på det, MEN INTE PÅ MICKEN!

Nu sitter jag här och seriöst tror att huset är hemsökt eller något...

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som du borde ringa Ghost Busters?? 😛 Neh men skämt åt sido, detta låter väldigt ologiskt! Kanske en 10m XLR är lite overkill? Kanske Phantompowern inte orkar springa hela den vägen? 😛 Det är inget med Firewirekopplingen/kabeln/utgången på macen som spökar så att kortet tappar kraft lite random?

// J

Redigerat av ardic
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som du borde ringa Ghost Busters?? 😛 Neh men skämt åt sido, detta låter väldigt ologiskt! Kanske en 10m XLR är lite overkill? Kanske Phantompowern inte orkar springa hela den vägen? 😛 Det är inget med Firewirekopplingen/kabeln/utgången på macen som spökar så att kortet tappar kraft lite random?

// J

Kan mycket väl vara bådadera... Kabeln känns inte så stabil då man så fort rör micken kan brus framkallas, och jag kan samtidigt tänka mig att micken får antingen för lite eller för mkt ström

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes, prova med en kortare kabel till micen. Har du provat att Googla på problemet, kanske fler har samma problem runtom på klotet...?

Har du senaste drivrutinerna till Maestro/OSX?

Jag har inte googlat på just exakt det här problemet, men har googlat på phantom power problem med Apogee Duet

Ska nog ner till musikaffärn imorn isåfall och testa med kortare kabel

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

De på musikaffären mätte min kabel och det var absolut inget fel på den, han i affärn sade dessutom att längden på kabeln inte spelar någon roll, den ska kunna vara 30 meter och signalen ska ändå kunna gå fram.

Dead end...

EDIT: testade random nu, datorn driven på batteri, det enda ikopplad dueten och micken, det fungerar klockrent...så jävla märkligt att det bara fungerar helt plötsligt

Redigerat av johangustav
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...