Jump to content
Annons

Datorprogram som plockar ut morgondagens hits


MusicGene

Recommended Posts

"The Music Industry uses a product called HSS (Hit Song Science) made by Spain's Polyphonic HMI. According to The Guardian "while no one's talking about it, it seems that the whole record industry is already using AI to choose hits. From unsigned acts dreaming in their garage, to multinationals such as Sony and Universal, everyone is clandestinely using a new and controversial technology to gain an edge on their competitors." Even though it costs about $5,200 US/$6,500, many artists are starting to buy it to help them write succesfull songs."

artikel

http://www.guardian.co.uk/arts/features/st...1391951,00.html

programföretaget

http://www.polyphonichmi.com/

Intressant att tekniken används, men också farligt. Det är väl upp till varje bolag att använda det - alla vill ju inte ha kommersiella hittar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Orkade förvisso bara läsa halva artikeln, men de verkar glömma en sak, nämligen att säkert så mkt som 50% av en artists framgång handlar om reklam och attityd.

De får väl fortsätta att göra sin plastmusik och spela Sommartider Hejhej på dansgolven... Jag tänker fortsätta göra min musik som jag själv har som ett utlopp för mina egna känlsor..

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Orkade förvisso bara läsa halva artikeln, men de verkar glömma en sak, nämligen att säkert så mkt som 50% av en artists framgång handlar om reklam och attityd.

- men det kommer nog något program med attitydgenerator och reklamplugg... 🙂

Det skulle inte överaska mig ett dugg. Men det här gör mig å andra siden mer och mer säker på att hålla mig underground. Både med mitt egna och till vad jag lyssnar på.

Egentligen är det hemskt... det enda detta visar är att om musiken är bra eller ej det kvittar för bolagen bara det ger pengar. 😄

Redigerat av L.C
Link to comment
Dela på andra sajter

Orkade förvisso bara läsa halva artikeln, men de verkar glömma en sak, nämligen att säkert så mkt som 50% av en artists framgång handlar om reklam och attityd.

- men det kommer nog något program med attitydgenerator och reklamplugg... 😉

Yeah, tillsammans med min framtida VST-plugg där man kan ställa nivåer för hur "dyr"* en mix ska låta, kommer det bli braksuccé!

Fotnot:

*med "dyr" menar jag hur dyr studion man har spelat in det hela är; med min framtida plugg kan man alltså emulera dyra studios.. 😉

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha.. Jag skulle vilja se det programmet som kan detektera ylande gitarrer och sköna riff i Soundtrack of our lives låtar "bigtime" eller "blackstar" och sedan avgöra om det är en hit eller inte...

Fan vad skönt att ens musiksmak inte är så inrutad och förutsägbar... Tråkigt bara att jag aldrig lärt mig spela gitarr... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte otänkbart att det kommer dyka upp en motreaktion när alla hits är "slätstrukna och likadana", där istället det oberäkneliga verkligen blir det som lyfts fram som positivt i en låt? Däremed kommer hitsen i framtiden kanske vara helt outgrundliga komplexa och märkliga? Bara spånar lite. 😉

Och ja, jag vet att det är svårt att få riktigt komplexa låtar att fastna efter första lyssningen, så det kanske inte är helt sannolikt. Men det hade varit skoj.

EDIT: la till

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaha.. Jag skulle vilja se det programmet som kan detektera ylande gitarrer och sköna riff i Soundtrack of our lives låtar "bigtime" eller "blackstar" och sedan avgöra om det är en hit eller inte...

Fan vad skönt att ens musiksmak inte är så inrutad och förutsägbar... Tråkigt bara att jag aldrig lärt mig spela gitarr...

Vad är det som säger att programmet inte klarar av SOUR?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, den här smörjan tror jag lika mycket på som på Påskharen och att Björnes magasin ligger i Gnesta. Antingen det, eller så är människor ännu dummare och mer förutsägbara än vad jag redan tror.

Redigerat av Pluffo
Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att tekniken används, men också farligt.

Gäller för all teknik; hjulet, kniven, DNA-analys, atomklyvning... Härligt härligt, men farligt farligt, som Björn Skifs tjatar.... 😆

Men det här låter ju inte så konstigt egentligen, musik är ju matematik och sånt brukar ju computers vara duktiga på.

Var det förresten en tysk eller en S/390 som skrev "We are the robots?" 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Med nya "play and go" behöver du inte var musiker för att kunna skriva de där efterlängtade hitlåtarna. Du matar bara in en frasering i touchpanelen och sedan kommer slumpgeneratorn automatiskt att ta ut ackordföljder som följer hitlistan. Med plug and play funktionen easycomp väljer du rytm. Det medföljer trettio rytmer och dessa kan du sedan utöka allt eftersom.

Play and go levereras med praktisk bärrem och USB kabel så att du kan koppla in den till din dator och få en läcker notutskrift i grälla färger. Om du inte vill sjunga själv så kan du köpa till en extra sångmodul som redan hanterar formaten disco soul pop och ballader.

Men vänta det är mer. Beställer du inom tio minuter så får du köpa två stycken Play and go till priset av en. Gör dina vänner häpna eller välj en ny karriär som artist med nya Play and go. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste säga att jag är skeptisk. Det påminner om de här personlighetstesterna och handstilsanalys (!) som vissa företag gör inför anställningar, trots att forskning visar att de faktiskt säger väldigt lite om en person och dennas förmåga att klara ett jobb. Det blir en grej som sprider sig och tillslut tror alla på det.

Och det låter också som alla dessa fantastiska aktieanalysprogram som sägs generera enorma vinster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Orkade förvisso bara läsa halva artikeln, men de verkar glömma en sak, nämligen att säkert så mkt som 50% av en artists framgång handlar om reklam och attityd.

- men det kommer nog något program med attitydgenerator och reklamplugg... 🙂

Det skulle inte överaska mig ett dugg. Men det här gör mig å andra siden mer och mer säker på att hålla mig underground. Både med mitt egna och till vad jag lyssnar på.

Egentligen är det hemskt... det enda detta visar är att om musiken är bra eller ej det kvittar för bolagen bara det ger pengar. 🙂

Uppenbarligen måste det ju finnas folk som tycker att musiken är bra, annars skulle inte bolagen tjäna några pengar. Jag klandrar inte skivbolagen, jag klandrar folk som köper och lyssnar på skiten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt om nån skulle komma öven den där prylen och lägga ut en piratkopia på nätet. Sen bildar alla egna skitbolag och gör hits som säljer som smör.

När de stora skivbolagen inte är så stora längre så kanske det finns möjlighet för bra artister och bra musik att komma till världen med alla dessa pengar! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag klandrar inte skivbolagen, jag klandrar folk som köper och lyssnar på skiten.

På den punkten kan jag nog inte hålla med dig riktigt.

Jag anser faktiskt att det ÄR skivbolagen/media som har maktpinnen, som

kan göra vem som helst till "stjärna". Bara det läggs ner tillräckligt MYCKET pengar

på reklam och annat. Det är skivbolagen/managementet (felstavat?) som väljer

vad de vill satsa på. Tyvärr så har det ju blivit kortsiktiga investeringar och

snabba pengar som har varit i centrum istället för musiken.

-"Med dödande reklam kan man sälja allt"

-"Syns man så finns man"

osv osv.

Där har faktiskt skivbolagen ett ansvar att diversifiera musiken lite!

Men det vågar dem tyvärr inte (det kanske inte finns pengar till det?)

//S

Link to comment
Dela på andra sajter

Egghuvud... Prata inte så. Du skräms! 😄

Redigerat av L.C
Link to comment
Dela på andra sajter

jag läste om The Flaming Lips för nått år sen. Tydligen så pröjsar bolaget (WarnetBros?) dom utan att bry sig om vad de sysslar med och hur mycket de säljer utan endast för den kreativa kulturen. "Sure you can do a car-horn symphony on a parking lot"-mentalitet är lite ball 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt om nån skulle komma öven den där prylen och lägga ut en piratkopia på nätet. Sen bildar alla egna skitbolag och gör hits som säljer som smör.

När de stora skivbolagen inte är så stora längre så kanske det finns möjlighet för bra artister och bra musik att komma till världen med alla dessa pengar! 😳

Men bara för att folk isåfall skulle få tag på ett program som kan tala om ifall en låt är en hit eller inte så gör det ju inte att de kan skriva och producera en hit för det...

Om man har ett gäng låtar och undar vilken som är mest hit-ig och skulle passa som singel så skulle i varje fall inte jag behöva hjälp av en dator för att välja, det brukar inte vara så svårt att höra potentialen i en låt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...