flph Postat 27 juni 2010 Postat 27 juni 2010 Tjenare! Är ny i detta forum, så hej på er alla 😉 Nu är det så här att jag vill importera en midi fil (från guitar pro) till cubase så att jag har något roligare att spela till istället för bara ett klick. Men jag får inget ljud ut! Det ger utslag i outputen, men hör inget.. Är det någon inställning jag missat? Cubase 5 E-MU 0404 Tacksam för svar. flph
Claes Holmerup Postat 27 juni 2010 Postat 27 juni 2010 Har du laddat in något VSTi, så att det finns något som kan spela upp midi...?
Linus Postat 27 juni 2010 Postat 27 juni 2010 Jag instämmer med Claes, vad hade du tänkt skicka MIDI-noterna till? En mjukvarusynt i datorn? Eller har du en keyboard/synt där hemma?
flph Postat 27 juni 2010 Trådstartare Postat 27 juni 2010 Jag instämmer med Claes, vad hade du tänkt skicka MIDI-noterna till? En mjukvarusynt i datorn? Eller har du en keyboard/synt där hemma? har en mjukvarusynt i datorn, har valt den som output.. nåt mer man måste göra eller?
Linus Postat 27 juni 2010 Postat 27 juni 2010 har en mjukvarusynt i datorn, har valt den som output.. nåt mer man måste göra eller?Skickas midispåret på en annan midikanal än 1? Ser du i Cubase mixerbord att ljudet från synten går till masterregeln? Hörs övrig audio vid uppspelning i Cubase? Har du valt rätt ljudkortsdrivrutin i Cubase inställningar - och rätt utgångar under VST Connections?
flph Postat 27 juni 2010 Trådstartare Postat 27 juni 2010 Skickas midispåret på en annan midikanal än 1? Ser du i Cubase mixerbord att ljudet från synten går till masterregeln? Hörs övrig audio vid uppspelning i Cubase? Har du valt rätt ljudkortsdrivrutin i Cubase inställningar - och rätt utgångar under VST Connections? Ja Nej! Ja Ja
Claes Holmerup Postat 27 juni 2010 Postat 27 juni 2010 Är det så enkelt, att du har missat att det finns fler reglar i Cubase-mixern? Det finns en för midikanalen - och sedan finns det reglar för VSTi:ets audioutgångar, som finns längre ut till höger i mixern. Det kan vara så, att audioreglarna är neddragna till 0...
Linus Postat 28 juni 2010 Postat 28 juni 2010 Nej!Vilken synt? HALionOne? Har du provat med en annan plugg?
flph Postat 27 juli 2010 Trådstartare Postat 27 juli 2010 Är det så enkelt, att du har missat att det finns fler reglar i Cubase-mixern? Det finns en för midikanalen - och sedan finns det reglar för VSTi:ets audioutgångar, som finns längre ut till höger i mixern. Det kan vara så, att audioreglarna är neddragna till 0... Jag kollade upp det, men inget verkar vara nedraget.. Jag provade också dra upp allt jag kunde se, men inget ljud ut ändå.
flph Postat 27 juli 2010 Trådstartare Postat 27 juli 2010 Vilken synt? HALionOne? Har du provat med en annan plugg? Alltså det funkar med HALinOne och andra syntar/pluggar jag väljer. Men eftersom att det är en guitar pro fil jag vill spela upp så blir det inte precis det ljudet ut jag vill ha. I själva Guitar Pro programmet så används min standard midi-enhet i windows, microsoft gs wavetable sw synth, och det funkar också att spela upp midi-filen i windows i t.ex. media player, så jag förstår inte varför cubase inte vill spela upp samma fil när jag väljer att just microsoft gs wavetable sw synth är ut.. Börjar bli förvirrad och inser att jag kanske är helt ute o cyklar! Men tack för er hjälp hittills.
Linus Postat 27 juli 2010 Postat 27 juli 2010 Skickas midispåret på en annan midikanal än 1? Ja Ändra till midikanal 1 isåfall. Öppna midispåret i List editor och rensa bort alla kontrollers som patch, program change, och volym. Ladda in ett ljud i HALionOne.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.