Jump to content
Annons

HP Laptop som strular


MrUntitled (oregistrerad)

Recommended Posts

MrUntitled (oregistrerad)

Jag har en HP Pavilion dv5 1153eo (4 GB RAM, AMD Athlon X2 Dual-Core QL-62 2,00 GHz). Kör Windows 7 32 bit, Cubase 4 och EMU 0404 USB. Av någon anledning får jag inte ordning på ASIOn som peakar i tid och otid, även när jag har latency satt på max. Jag har surfat runt på alla möjliga forum, laddat ner alla möjliga drivrutiner (testat ASIO4ALL), gjort alla möjliga tweaks i Windows och BIOS men problemet kvarstår lik förbannat. Jag har avaktiverat trådlösa bredbandet, bluetooth och alla andra tjänster som jag inte har användning för när jag spelar in. EMU har inte uppdaterat drivrutinerna till ljudkortet sedan 2008, men vad jag förstår så är det inte det som är problemet eftersom andra använder ljudkortet på liknande system utan problem. DPC Latency checker visar finfina värden, så vad kan problemet vara? Det är oerhört frustrerande. ASIO-mätaren fladdrar även när inga pluggar är aktiverade. Inspelning funkar dåligt och mixning ska vi inte ens tala om.

Alla tips mottages tacksamt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MrUntitled (oregistrerad)
Provat olika USB-ingångar? Delar USB'n IRQ(Enhetshanteraren>Visa efter typ>Avbrottsbegäran(IRQ)) med något annat, typ processor/moderkort/grafik/etc?

Jag har testat alla USB-ingångar och det är samma problem i alla fyra. Jag kan inte tolka IRQn, men jag slänger med en bild på det.

capture-irq-1.jpg

post-25710-1277403750.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

MrUntitled (oregistrerad)
Jag har haft HP. Och jag tycker det var skit. Allt bara krånglar och går sönder.

Hoppas du får problemet löst:

Ja, jag kan ju bara säga att det troligtvis inte blir en HP nästa gång jag köper dator...

Link to comment
Dela på andra sajter

MrUntitled (oregistrerad)

Är det någon som kan säga om man kan göra någonting åt s.k. "USB dropouts"? Om det nu skulle vara det som är problemet (vilket verkar troligt eftersom jag kollat precis allt annat).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ofta är det nätverkskortet som ställer till problem i laptops, men du hade ju redan avaktiverat det...

Har du tänkt på att avaktivera alla strömsparfunktioner också?

Link to comment
Dela på andra sajter

MrUntitled (oregistrerad)
Ofta är det nätverkskortet som ställer till problem i laptops, men du hade ju redan avaktiverat det...

Har du tänkt på att avaktivera alla strömsparfunktioner också?

Ja, det har jag också gjort. Jag vet att det inte är optimalt med AMD-processor, men jag har kört med det i min stationära burk och det har inte varit några som helst problem tillsammans med ett internt audiophile-kort. Den är dock död nu pga moderkortskortis så jag är helt beroende av laptopen för tillfället. Det här strulet gör mig helt vansinnig!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det har jag också gjort. Jag vet att det inte är optimalt med AMD-processor, men jag har kört med det i min stationära burk och det har inte varit några som helst problem tillsammans med ett internt audiophile-kort. Den är dock död nu pga moderkortskortis så jag är helt beroende av laptopen för tillfället. Det här strulet gör mig helt vansinnig!

AMD ska det inte vara några problem med, men chipsetet på moderkortet kan ställa till en del trassel. Ett ökänt chipset som är eller åtminstone har varit vanligt till moderkort för AMD - och som är helt fel till musikburkar, är nForce4.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

MrUntitled (oregistrerad)
AMD ska det inte vara några problem med, men chipsetet på moderkortet kan ställa till en del trassel. Ett ökänt chipset som är eller åtminstone har varit vanligt till moderkort för AMD - och som är helt fel till musikburkar, är nForce4.

OK, i min burk verkar det vara Quanta 3600. Någon som vet om det är ett strulkort? AMD 780G Chipset.

Redigerat av MrUntitled
Link to comment
Dela på andra sajter

OK, det verkar som att det är ett kasst chipset med andra ord. Dags för ny dator helt enkelt, eller att laga den stationära. Tack! Nu slipper jag fundera mer i alla fall.

Det finns indikationer på det men det kan hända att det går att lösa med en del (en hel del …) trixande. Om datorn har garanti kvar så kan du faktiskt hävda hårdvarufel då datorn inte fungerar som den ska.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrUntitled (oregistrerad)

Nä, tyvärr har jag haft datorn i 1½ år så det är nog kört med garantin... Nu har batteriet pajat också så jag skiter i det och köper en Frost-laptop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, tyvärr har jag haft datorn i 1½ år så det är nog kört med garantin... Nu har batteriet pajat också så jag skiter i det och köper en Frost-laptop.

Du har 3 år "fabriksgaranti" ... Kan om inte annat vara ett kul experiment. Det är ju faktiskt lite märkligt att det säljs så många datorer som faktiskt inte fungerar till 100%.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har 3 år "fabriksgaranti" ... Kan om inte annat vara ett kul experiment. Det är ju faktiskt lite märkligt att det säljs så många datorer som faktiskt inte fungerar till 100%.

Det heter inte fabriksgaranti. Ordet "garanti" konstaterades att det förknippas med för starka villkor, när den nya KKL infördes.

Det kallas istället "3 års reklammationsfrist på ursprungliga fel", men problemet är att efter den vanliga "garanti"-tiden (som lagmässigt bara är 6 månader, men som de flesta tillämpar minst ett år), är det köparen som måste bevisa att felet verkligen har varit ursprungligt om inte säljaren håller med. Det är dessutom inte fabriken, utan butiken som måste stå för dessa 3 år - även om fabriken lämnar kortare "garanti" än 3 år till butiken.

Ett problem i detta fall, när datorn är 1½ år gammal, är också att eventuella fel måste anmälas "inom skälig tid" efter att de har uppträtt - något som brukar anses handla om ett par veckor - och då blir det lite svårt att hävda att det är ett "ursprungligt fel", när man inte har anmärkt på det betydligt tidigare...

Det är förstås värt ett försök ändå, men det är nog väldigt tveksamt om det går att få igenom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det heter inte fabriksgaranti.

Därav mina citationstecken ... 😉

Ett problem i detta fall, när datorn är 1½ år gammal, är också att eventuella fel måste anmälas "inom skälig tid" efter att de har uppträtt - något som brukar anses handla om ett par veckor - och då blir det lite svårt att hävda att det är ett "ursprungligt fel", när man inte har anmärkt på det betydligt tidigare...

Det är förstås värt ett försök ändå, men det är nog väldigt tveksamt om det går att få igenom.

Om man inte kunna upptäcka felet innan man köpt hårdvaran som inte fungerar till datorn så spelar det nog ingen roll när man rapporterar.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

morgonte (oregistrerad)

Har du uppgraderat minnet med icke-HP kretsar? Jag har en HP laptop som fick en hel hög med konstiga fel pga minnesmoduler som säljaren av datorn påstod var kompatibla. Dock inga ASIO-problem. Hur som helst, det kan vara värt att se om datorn funkar bättre om du tar ur ev. extra minnesmoduler.

Link to comment
Dela på andra sajter

MrUntitled (oregistrerad)

Har du uppgraderat minnet med icke-HP kretsar? Jag har en HP laptop som fick en hel hög med konstiga fel pga minnesmoduler som säljaren av datorn påstod var kompatibla. Dock inga ASIO-problem. Hur som helst, det kan vara värt att se om datorn funkar bättre om du tar ur ev. extra minnesmoduler.

Jag har inte gjort några uppgraderingar, datorn kom med 4 GB förinstallerat minne som jag känner räcker då jag ändå bara kan utnyttja 3 GB med 32-bitssystem. Tack för tipset dock!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
MrUntitled (oregistrerad)

Hej! Har du provat med http://support.amd.com/us/Pages/dynamicDetails.aspx?ListID=c5cd2c08-1432-4756-aafa-4d9dc646342f&ItemID=153&lang=us

Jag körde Amd förut och då hoppa asio mätaren i cubase som en tok .installerade denna så försvan det.Amd cpu optimizer heter det

du kan ju prova ialf.

mvh Hemmpe

Åh tack som tusan för det tipset!!! Ska kolla det direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...