Jump to content
Annons

Hur gör du i FL Studio?


Mikael_C

Recommended Posts

Tjena!

Jag har nu använt mig av FL Studio i ett år ca. Har tidigare erfarenhet från Cubase och Reason som jag har pillat med i åtskilliga år. Det som fick mig att byta till FL Studio var "närheten" till allt användbart i interfacet och man kom snabbt igång när man hade en idé och det är lätt att bara sitta och lira och leka i ett pattern för att testa ljud och synthar. Det har dock blivit lite "för mycket" av den senare varan. Mycket lek och lite verkstad...

Jag har gjort några låtar färdigt under året men jag fastnar nästan alltid vid det där enda patternet (pattern 1) och sen hamnar filen på hårddisken och så orkar jag aldrig färdigställa "klippet" till något helt och färdigt. Känner ni igen er?

Jag undrar helt enkelt hur ni bär er åt för att få färdig låtarna och inte tappa fokus de där gångerna då det bara inte flyter på som det kan göra när det är som bäst? Det är givetvis inte FL Studio-relaterat bara, för jag drabbades av samma sak i Cubase titt som tätt. Men det känns ändå som att det kanske finns intressanta skillnader mellan programmen och FL Studio har ju säkert sitt logiska arbetssätt.

Ja, kort och gott. Hur brukar du göra när du går från idé till färdig låt i FL Studio? Några användbara tips?

Tack på förhand!

Mvh

Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gjorde precis samma sak när jag började göra musik för många år sen, då med trackers. Jag vet inte riktigt vad det är som fick mig att ändra mig, men det viktigaste är nog att jag hittar något som jag fastnar för, då är det lättare att bygga vidare. När du är nöjd med ditt pattern, lägg ut det i playlisten och gå vidare med nästa. Jag brukar hålla ganska lite i varje pattern, t.ex. bara bas, chords, eller så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning hur jag gör. Massiv produktion av element, lägger tillsammans allt och mixar det så det låter okej, sen pallar jag inte göra en låtuppbyggnad utan mastrar direkt. En studio för alldeles för mycket pengar helt i onödan.

Okej, allt utan låtubbygnad går bra, för den är tråkigt att göra.

Gör 3 bra låtar per år 😠

Vill lägga till att jag inte kan koncentrera mig på det jag gör heller.

Redigerat av base10
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen aning hur jag gör. Massiv produktion av element, lägger tillsammans allt och mixar det så det låter okej, sen pallar jag inte göra en låtuppbyggnad utan mastrar direkt. En studio för alldeles för mycket pengar helt i onödan.

Okej, allt utan låtubbygnad går bra, för den är tråkigt att göra.

Gör 3 bra låtar per år 😠

Vill lägga till att jag inte kan koncentrera mig på det jag gör heller.

Ja, 3 låtar är väl också rätt talandet för vad jag spottar ur mig per år. Jag har dock inte problem med att koncentrera mig men kanske blir det istället lite för mycket av just den varan för det går väldigt långsamt framåt. De gånger det går bra så producerar jag en låt på max 2 dagar och så är den klar. Där känns det bra och då är jag också som mest nöjd med resultatet. Men oftast är det så att jag blir sittandes, pillandes med detaljer till det inte längre känns roligt, och så börjar jag om på något nytt. Försöker att hålla allt så simpelt som möjligt, men har svårt med det i längden 🙂 Jag är ständigt där och rättar till och fixar. Önskar att jag hade lite snabbare tillvägagångssätt när jag jobbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, 3 låtar är väl också rätt talandet för vad jag spottar ur mig per år. Jag har dock inte problem med att koncentrera mig men kanske blir det istället lite för mycket av just den varan för det går väldigt långsamt framåt. De gånger det går bra så producerar jag en låt på max 2 dagar och så är den klar. Där känns det bra och då är jag också som mest nöjd med resultatet. Men oftast är det så att jag blir sittandes, pillandes med detaljer till det inte längre känns roligt, och så börjar jag om på något nytt. Försöker att hålla allt så simpelt som möjligt, men har svårt med det i längden 🙂 Jag är ständigt där och rättar till och fixar. Önskar att jag hade lite snabbare tillvägagångssätt när jag jobbar.

Det är nog väldigt mycket en inställningsfråga, om man skruvar tills det är tillräckligt bra eller tills det är perfekt. Det händer rätt ofta (men jag börjar komma ifrån det nu) att jag sitter i evigheter och skruvar och fixar tills jag tycker att låten är dödstråkig. Man kanske skulle prova att ge sig själv lite tidspress, t.ex. får man max lägga en timme till på att finjustera sången, sen måste den vara klar. Tvingar man sig själv till lite tidspress så tror jag att man snabbt blir mer effektiv. Men det dödar väl känslan lite också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Jag känner igen mig i det du säger helt klart.

Jag har nu jobbat i FL i 5 år ungefär och trivs bra med det. Dock så blir de inte mycket färdig musik producerad.

Men jag håller med en av de föregående talarna om att man måste hitta nått man verkligen fastnar för.

Anledningarna till varför jag inte får något färdigt är att jag är nyfiken på så många olika genrer hela tiden, och vill testa nytt hela tiden, för att se om jag gillar de och kanske fastnar för det.

Men det finns många fler anledningar, skolan har varit väldigt stressande, bo hemma blir man galen av, och lugn och ro utan störande ting saknas.

Men förhoppningsvis flyttar jag till hösten.

Även att jag inte trivs i min studio väger in mycket...men det har mest med att jag bor hemma att göra.

Jag har dock hittat en lösning till en del av problemet, och det var när jag testade Ableton live. Jag är helt såld på det programmet (electronica producent), allt känns så lätt och simpelt, idéerna var lättare att få in i datorn som jag ville. Så funderar på att investera i detta underbara program och ha FL som "loop-creator".

Mvh Linus

Redigerat av Linuz
Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningarna till varför jag inte får något färdigt är att jag är nyfiken på så många olika genrer hela tiden, och vill testa nytt hela tiden, för att se om jag gillar de och kanske fastnar för det.

Ja, det där känner jag också igen. Jag är slungas också mellan olika genrer under resans gång. Det är givetvis också en grej som påverkar. Om man ser till bara just det så är det en stor anledning till att man kanske inte håller koncentrationen uppe för en viss låt för att man just vill testa på lite olika, hör nya saker man vill göra o s v. Svårt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

Jag har nu använt mig av FL Studio i ett år ca. Har tidigare erfarenhet från Cubase och Reason som jag har pillat med i åtskilliga år. Det som fick mig att byta till FL Studio var "närheten" till allt användbart i interfacet och man kom snabbt igång när man hade en idé och det är lätt att bara sitta och lira och leka i ett pattern för att testa ljud och synthar. Det har dock blivit lite "för mycket" av den senare varan. Mycket lek och lite verkstad...

Jag har gjort några låtar färdigt under året men jag fastnar nästan alltid vid det där enda patternet (pattern 1) och sen hamnar filen på hårddisken och så orkar jag aldrig färdigställa "klippet" till något helt och färdigt. Känner ni igen er?

Jag undrar helt enkelt hur ni bär er åt för att få färdig låtarna och inte tappa fokus de där gångerna då det bara inte flyter på som det kan göra när det är som bäst? Det är givetvis inte FL Studio-relaterat bara, för jag drabbades av samma sak i Cubase titt som tätt. Men det känns ändå som att det kanske finns intressanta skillnader mellan programmen och FL Studio har ju säkert sitt logiska arbetssätt.

Ja, kort och gott. Hur brukar du göra när du går från idé till färdig låt i FL Studio? Några användbara tips?

Tack på förhand!

Mvh

Mikael

För mig gäller det att vara ordäntligt utvilad och i rätt kreativa tillstånd för att skapa musik, hällts att jag är ledig 3 dagar framåt och inte har några andra störande faktorer.

Sen är det bara att skapa och slita, gå ut ta rökpauser och lyssna mellan vad man missat, sen bara in och ta tag i det igen.

Efter 1-2 dagar har man en låt som känns färdig, 3e dagen går ut på att lyssna och lyssna, och korrigera eventuella misstag.

Men det kan hända att jag hör det först en vecka senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Jag tror Uozon har något där,

Göra Arret i Pattern 1. Det som ska vara ditt tema, melodi osv. Allt som ska vara med rullar då liksom. Där kan du börja lyssna efter hur du ska mixa, lägga ut alla ljud och synthar på sina respektive Kanaler, Sub-mixar och sendar. Vad man väljer att jobba med.

Hoppa några patterns ner, börja klistra trummor in i pattern 5 kanske, alla trummor som ligger i pattern 1, så du har ett grundkomp.

Gå vidare några ner, lägg synthen där, nästa, basen osv. Lämna gärna lite utrymme mellan patterns, det ser bättre ut, man får mer översyn över vad man har.

Sen när du lagt ut allt du hade i pattern 1 på olika patterns i sina element kan du börja bygga. Och iochmed att du har din rough-mix klar sen Pattern 1 så låter det helt okej ändå. Det är svårt att göra te.x. trance utan reverbet, house utan sidechain osv. ha gärna sånt igång, så du hör vad det är du håller på med. Just dansmusik (om det är det du håller på med) bygger, iallafall jag, struktur och mix på samma gång. Dom går liksom hand i hand. Du får ju ingen inspiration utan att det låter bra!

Sen är det att klippa och klistra, FL Studio är fenomenalt när det kommer till att leka sandlåda, du kan choppa upp samplingar i spellistan med ett simpelt tryck, göra 50 olika trumpatterns med olika variationer att klippa och klistra med.

Hitta din grej. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag tror Uozon har något där,

Göra Arret i Pattern 1. Det som ska vara ditt tema, melodi osv. Allt som ska vara med rullar då liksom. Där kan du börja lyssna efter hur du ska mixa, lägga ut alla ljud och synthar på sina respektive Kanaler, Sub-mixar och sendar. Vad man väljer att jobba med.

Hoppa några patterns ner, börja klistra trummor in i pattern 5 kanske, alla trummor som ligger i pattern 1, så du har ett grundkomp.

Gå vidare några ner, lägg synthen där, nästa, basen osv. Lämna gärna lite utrymme mellan patterns, det ser bättre ut, man får mer översyn över vad man har.

Sen när du lagt ut allt du hade i pattern 1 på olika patterns i sina element kan du börja bygga. Och iochmed att du har din rough-mix klar sen Pattern 1 så låter det helt okej ändå. Det är svårt att göra te.x. trance utan reverbet, house utan sidechain osv. ha gärna sånt igång, så du hör vad det är du håller på med. Just dansmusik (om det är det du håller på med) bygger, iallafall jag, struktur och mix på samma gång. Dom går liksom hand i hand. Du får ju ingen inspiration utan att det låter bra!

Sen är det att klippa och klistra, FL Studio är fenomenalt när det kommer till att leka sandlåda, du kan choppa upp samplingar i spellistan med ett simpelt tryck, göra 50 olika trumpatterns med olika variationer att klippa och klistra med.

Hitta din grej. ☺️

Ah! Detta var nog mer åt det jag ville åt i min tråd och som "svar" till min fråga 🙂 Tack skall du ha!

Det känns samtidigt skönt att få lite "bekräftelse" för hur du har förklarat workflowet i FL Studio. Det är nämligen lite åt det här hållet jag jobbar redan, men att jag inte riktigt kommer i mål varje gång. Bra med lite input på hur andra gör och sen få lite tips och idéer om man har råkat styra lite ur kurs.

Skall jobba vidare och det där med att jobba med effekter direkt i mixen, och jobba hårt med en rough-mix och att inte vara så ortodox i sitt tänkande egentligen, skall jag ta med mig mer när jag börjar köra huvudet i väggen för länge 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...