Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Införskaffade nyligen ett edirol FA101 FW-kort som jag använder till min bärbara dell.

Funkar gjutet. Dock så visste jag sedan innan att mickförstärkarna på detta kort

var ganska lågt ställda (i.e kräver mkt gain för att få till en bra signal).

Undrar därför lite löst (med förbehåll för att jag nu är stressad på jobbet):

* Blir det lättare att få brus på inspelningarna under dessa förutsättningar?

Förstår ju att det hänger på preampsen kvalitet, men likväl...

* Det är väl heller inte att rekommendera att kräma på för fullt på preampsen

med tanke på distorsion och klipp. Dessutom finns det någon sweet spot

för varje preamp att jobba på vad jag förstår?

Annons
Postat (redigerat)

Väldigt många preamps börjar brusa förhållandevis kraftigare när man kommer upp över ca 75-80% av max gain, så det är oftast en bra idé att välja en preamp som kan ge mycket gain (minst 60dB är nog mer eller mindre att betrakta som standard idag) - åtminstone om man planerar att använda bandmickar eller andra dynamiska. Kondensatormickar har som regel betydligt kraftigare output tack vare deras inbyggda förstärkarsteg, så där är det oftast inget man behöver fundera på, utan det brukar funka utmärkt.

För att förstärka en svag mick på samma sätt som kondensatormickarna förstärks, så finns annars en liten smart förstärkare från TritonAudio, som heter FetHead och som pluggas in direkt i mickens XLR-kontakt, så att den förstärker 20dB innan signalen kommer ut i mikrofonkabeln. 🙂

Redigerat av Claes
Postat
* Blir det lättare att få brus på inspelningarna under dessa förutsättningar?

Förstår ju att det hänger på preampsen kvalitet, men likväl...

* Det är väl heller inte att rekommendera att kräma på för fullt på preampsen

med tanke på distorsion och klipp. Dessutom finns det någon sweet spot

för varje preamp att jobba på vad jag förstår?

1) kan tänkas men tror inte det

2) eftersom dom sitter på ljudkortet lär dom knappast dista innan du överstiger 0dB in

det distar alltså inte i preampen utan i den digitala domänen då

http://www.roland.com/products/en/FA-101/specs.html

Postat (redigerat)
2) eftersom dom sitter på ljudkortet lär dom knappast dista innan du överstiger 0dB in

det distar alltså inte i preampen utan i den digitala domänen då

Tackar för input - digital såväl som analog.

Tänkte mest att då t ex UA 101 har en limiter och mitt tidigare kort också hade det

i så fall skulle förhindra klipp tidigt i kedjan (att preampen "distar") - men jag tänker kanske helt fel?

Spånar samtidigt över att det kanske t om är nyttigt att preampsen inte är så förbannat starka då det per automatik

lämnar mer headroom vid summering. Sedan, helt apropå, tillkommer diskussionen om normalisering av enskilda filer, men då river man ju mest upp den inbördes dynamiken spår emellan. Enda poängen jag ser med normalisering är att man "kalibrerar" mixen.

Redigerat av JohnRick
Postat (redigerat)
i så fall skulle förhindra klipp tidigt i kedjan (att preampen "distar") - men jag tänker kanske helt fel?

hm

det borde iaf inte vara så att preampen distar innan limitern jobbar

så du borde kunna få en bra signal upp till nära noll

men har du upplevt brus å dist eller har du inte hunnit testa den än?

enda ggn du behöver använda normalisering är ju om den inspelade nivån är för låg för att arbeta med

å andra sidan är normalisering inget som förvränger signalen hörbart - om du inte gör det om å om

Redigerat av Demonproducenten
Postat (redigerat)
Tackar för input - digital såväl som analog.

Tänkte mest att då t ex UA 101 har en limiter och mitt tidigare kort också hade det

En limiter senare i kedjan förhindrar inte dist i preampen. Om det skulle dista i preampen så behöver du aktivera pad på micken och/eller preampen - men ibland räcker inte det, om man har en stark ljudkälla och en mick med hög output, utan då kan preampens första steg dista - och det sitter oftast före både pad och gain, så då kommer man bara undan om man lägger till en extern pad. I normalfallet är det dock inget som behövs, men det kan vara bra att känna till, om man råkar ut för till synes oförklarlig dist som man inte lyckas få bort på annat sätt än att dämpa ljudkällan genom att sänka volym eller flytta mickem längre bort.

Spånar samtidigt över att det kanske t om är nyttigt att preampsen inte är så förbannat starka då det per automatik

lämnar mer headroom vid summering.

Om du vill köra i 180km/h på motorvägen så blir resan betydligt behagligare i en stor merca än i en liten hundkoja...

Signal/brusförhållandet blir sämre vid lägre signalstyrka eftersom man utnyttjar förstärkarna och omvandlarna sämre. Det kommer man aldrig från. Frågan är hur mycket det sedan kommer att höras i slutmixen. Jag tycker ändå att det är bra att föröka sträva efter så bra ljudkvalitet som möjligt hela vägen, eftersom risken för överraskningar i senare steg under arbetets gång, minskar då. Om du spelar in i 24-bit, så kan du utan större risk sikta på runt -10dB istället för att sikta på 0dB och riskera dist om du tar i bara lite till. Då skapar du ett headroom, men utan att få nämnvärt extra brus, så det är en ganska lagom medelväg, tycker jag.

Sedan, helt apropå, tillkommer diskussionen om normalisering av enskilda filer, men då river man ju mest upp den inbördes dynamiken spår emellan. Enda poängen jag ser med normalisering är att man "kalibrerar" mixen.

Normalisering gör inget annat än det du gör med kanalreglarna; nämligen höjer volymen lika mycket på både den önskade signalen och på bruset - så i många fall tycker jag att det är en ganska överflödig funktion. Har du en för svag signal från början så blir bruset högre i förhållande till signalen, men åter igen så är frågan hur mycket det påverkar i slutänden och hur mycket du behöver bry dig om det. Gör du proffsproduktioner så är det förstås viktigt, är du en ljudnörd (som undertecknad 😛 ) så är det viktigt - men om det är avsett som demoinspelningar utan extra höga krav på ljudkvaliteten så är det förstås inte alls lika viktigt.

Redigerat av Claes

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.