Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, jag får ingen signal från min TSM MT87s MKII mick, har pluggat in den i min POD X3. Andvänder Cubase 4LE. Har ställt in datorn så att min POD X3

är mitt ljudkort, både inspelning och uppspelning. Gitarr signal går fram precis som den ska.

Micken användes senast för ca. 1år sen och då med en PreSonus AudioBox. Fungerade hur bra som helst.

Men jag har installerat om mitt Windows för ca. 1månad sen. (kanske nån drivrutin som fattas?)

Hur ofta går en mick sönder? den har ju stått och samlat damm i nästan 1år...

Börjar bli så trött på skiten nu, funderar på köpa nya grejer snart.

Tack på förhand

Annons
Postat

Den micken behöver phantom-matning, iom att det är en kondensatormikrofon. Verkar inte finnas phantom på POD X3:an.

Postat (redigerat)

Fast Pod X3.. Har den verkligen fantom-matning för kondesator-mickar? Det tror inte jag i alla fall.

EDIT: Oops.. Kokanin han före 😊

Redigerat av hegobald
Postat
Vilken mick ska jag köpa för att få signal?

Det beror på vad du är ute efter för ljud och vad du har för budget. Du kan alltid koppla in en dynamisk mikrofon i X3:an. Dynamiska mikrofoner är oftast billigare, men inte lika detaljrika. Beror på vad du är ute efter, som sagt.

Om du gillar din TSM tycker jag du ska titta på TSM MT47. Det är en kondensatormick (rör). Iom att det är en rörmick körs den inte med phantom power (den har en separat nätdel som levererar strömmen istället). Jag äger en sådan och den är fruktansvärt bra till Min röst. Kanske passar den dig med!

Länk: TSM MT47

BurninSven (oregistrerad)
Postat

Istället för att köpa en ny mick så köp en beggad Behringer Mic 100 eller 200 preamp el likn. Det blir ju billigare, själv har jag två TSM MT 47or och dom funkar helt ok vilket säkert MT 87or gör oxå med en preamp.

Postat

Det finns också rena fantommatningsburkar som inte gör annat än förser kondensatormicken med spänningen som krävs. Finns det redan en preamp, men att den bara saknar fantommatningen, så är det nog första steget att ta. Jag har för mig att Jam har någon sådan burk, som bara kostar ett par hundringar.

BurninSven (oregistrerad)
Postat

Mer ska man ju inte behöva ge för en beggad Mic 100 eller 200 heller.

Postat (redigerat)
Mer ska man ju inte behöva ge för en beggad Mic 100 eller 200 heller.

Precis och dessutom brukar även de billigaste preampsen vara bättre än de inbyggda i billiga ljudkort 😮

Om du dock vill köpa en TSM MT47 så finns det en annons uppe som jag själv varit lite sugen på:

http://diskant.se/view.asp?db=1&id=12369

Eller så köper du min TSM Muneo! 😑

Jag personligen rekommenderar dock att du köper en lite bättre preamp, det gör stor skillnad för ljudet. Vill du klara dig undan billigt men med bra ljud och många valmöjligheter rekommenderar jag VTB-1 som blivit en klassiker i hemstudio sammanhang. Den har ställbar förstärkning mellan rör och transistor. Har bara provat den som hastigast men den lät rätt bra och i den prisklassen är den absolut bäst!

http://www.thomann.de/se/studio_projects_vtb1.htm

Redigerat av Gäst
Postat
Den har ställbar förstärkning mellan rör och transistor.

Njae … VTB-1 är en transistor-micförstärkare med ett lågspänningsrör parallellt över utsteget. Du kan m a o inte välja bort transistorförstärkningen.

Postat
Njae … VTB-1 är en transistor-micförstärkare med ett lågspänningsrör parallellt över utsteget. Du kan m a o inte välja bort transistorförstärkningen.

Man kan också säga att VTB-1 är en transistorpreamp där det sitter ett rör som en intern send-effekt.

Bra preamp för sitt pris i alla fall. 😎

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.