Jump to content
Annons

Ljud för att få rätt på stämmorna som ska sjungas?


mrpimmy

Recommended Posts

Jo, jag håller på med ett fyrstämmigt parti i en låt och söker nu ett ljud som jag kan använda istället för att sjunga in stämmorna. Sjunga skulle ta för lång tid och det skulle vara svårt att trixa med stämmorna då. Jag söker ett rent, avskalat ljud där jag kan höra om harmonierna jag gör blir "rätt eller fel". Ett ljud som har snabb attack och som tystnar när jag släpper tangenten. Ljudet ska låta likadant genom hela tiden som tangenten är nedtryckt.

Detta för att lättare kunna hålla på att göra många stämmor och se om det stämmer. Hur gör ni?

Jag har provat med orgel, men det brummar oftast lite för mycket och så fort det handlar om mer än 2 stämmor så blir det lätt grötigt. Piano går oftast ganska bra, men då vet jag inte riktigt hur stämmorna landar tacktmässigt. Varken orgel eller piano har ju de ljudet som jag söker. Jag har inte letat jättemycket utan är intresserade hur ni gör, tips på ljud.

Jag har cubase 5 och komplete 6. Men rekommendera gärna andra ljud, gärna också om ni vet något som är gratis.

Timmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för förslaget men att sampla min egen röst skulle inte ge så mycket för att den är ganska bumlig. Att använda redan samplade körer så blir det ofta problem med attacken och att de inte slutar när man lyfter på tangenten. Det jag är ute efter är ett rent, klart, lagom, mjukt men inte för mjukt, hårt men inte för hårt ljud. Någon som vet nåt om hur ljud utan övertoner låter, skulle det funka, vart hittar jag sådana?

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant diskussion! Jag har också brottats med detta, men nöjt mig med elpiano bara för att markera melodin (och tvingas att spela den, vilket gör att man måste vara mer detaljerad och tänka igenom melodin noggrant, istället för att glida på toner/sjunga stavelser utan bestämd ton! 😑). Men det skulle vara riktigt gött att få lite tips här på vilka instrument som ligger närmast den mänskliga rösten! Är det kanske värt att sitta ett tag med en synt och skapa ett eget ljud tro?

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant diskussion. Men det intressanta är när man faktiskt ska sjunga in stämmorna. Jag tycker att man behöver rena och raka harmonier att sjunga mot och då är det inte alltid en hyfsat stämd gitarr som gäller. Ju renare och tydligare desto bättre. Inget vibrato och gärna rena sinustoner. Resultatet blir rent och man klarar sig med ett minimum av melodyne.

Så varför inte gå med det rena hela vägen.

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket för alla förslag.

Tack Fertan för ljudförslag, ska prova det.

Ja, det var sinustoner jag tänkte på, är det någon som använder det i liknande situationer? Hur hittar jag sådana?

Flöjt ljud har jag provat att använda men ibland så blir det lite för fint.

Jag försöker att förklara mitt problem lite mer eftersom jag fick så många förslag:

Partiet är under 4 intensiva takter. Under dessa takter så ska det vara trummor, bas och cello, och det som står här under.

En stor kör, låt säga minst 20 pers - dessa ska ligga på långa toner, tre stämmigt.

En mindre, kör av 4 personer, och nu kommer problemet, eller det häftiga, dessa sjunger 16 delar fyrstämmigt, det går så snabbt att vi i princip inte kan ha någon text här, givetvis olika toner för varje 16 del, så de sjunger ba ba. Men det kommer mera. efter två takter så sjunger 2 av personerna trioler istället. Skit kul.

Allt detta låter redan, efter att ha spelat in det med en tjej, väldigt rörigt, men det är också det som är meningen. Det jag är ute efter nu är att hitta rena klara toner så att jag kan höra hur jag ska göra det slaffsiga så rent och så harmoniskt som möjligt. Kommer lägga upp låten när den är klar så ni får höra om det har lyckats.

Tack för ett underbart forum och god natt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...