Jump to content
Annons

Hjälp med mixning av rock


JimmyN

Recommended Posts

Hej,

Jag har en mixuppgift i min ljudteknik-kurs. Vi har fått ett flerspårsmatrial från en live-spelning att jobba med.

Jag har gjort en mix som jag inte är nöjd med. Jag kan dock inte riktigt sätta fingret på vad det riktiga problemet är. Jag tycker både att den låter vass och "dull" på samma gång. Det är som att den är bright OCH mörk. Sen tycker jag att den känns lite transientlös. Det saknas lite punch.

Kan ni ge lite pointers? Låten är sådär och den är inspelad under något slags livegig men jag tror man kan få till det lite bättre än jag fått det.

Spåren var:

OH 1

OH 2

Kick

Snare över och under.

Tom 1, 2 och 3

Gitarr 1 och 2

Bass

Lead vocal + 2st kör

Här är en 320kbps Mp3'a.

http://dl.dropbox.com/u/6219534/mix/Testmix1_rock.mp3

Stort tack på förhand! Jag är ganska noob så jag suger åt mig av det jag kan få.

Mvh / Jimmy

edit: hade glömt att jag hade över och under på virveln.

Redigerat av JimmyN
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan

Har du fått några direktiv ang mixen av din lärare, eller är det helt att du bara ska testa dig fram?

Ang din mix så saknades det basfrekvenser, kicken tyckte jag lät burkig av det lilla jag hörde och lite långt bak. Överhänget lät obalanserat, kanske dålig A/B uppmickning på det? Cymbalen va så grymt stark gentemot hi hat exempelvis, så antingen jobba med lite automatisering eller komprimera överhänget. Innan vi börjar prata om tryck i trummorna så undrar jag, har du kollat fasen? Tyckte virveln lät lite tunn mot vad jag är van att höra från en närmickad virvel med 57:a, det kan vara fasen ,eller virveln, svårt att säga när man inte sitter med materialet.

Jag hade jobbat mer med bredd (och djup) i mixen, och fått bredden att sitta ihop lite mer. Körerna exempelvis tycker jag du kan utnyttja mer då de ger något nytt till musiken som i övrigt håller sig väldigt stabilt. Våga utmana med mixen på något instrument, eller någon sångdel.

Men som sagt, har du fått några direktiv?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Har du fått några direktiv ang mixen av din lärare, eller är det helt att du bara ska testa dig fram?

Ang din mix så saknades det basfrekvenser, kicken tyckte jag lät burkig av det lilla jag hörde och lite långt bak. Överhänget lät obalanserat, kanske dålig A/B uppmickning på det? Cymbalen va så grymt stark gentemot hi hat exempelvis, så antingen jobba med lite automatisering eller komprimera överhänget. Innan vi börjar prata om tryck i trummorna så undrar jag, har du kollat fasen? Tyckte virveln lät lite tunn mot vad jag är van att höra från en närmickad virvel med 57:a, det kan vara fasen ,eller virveln, svårt att säga när man inte sitter med materialet.

Jag hade jobbat mer med bredd (och djup) i mixen, och fått bredden att sitta ihop lite mer. Körerna exempelvis tycker jag du kan utnyttja mer då de ger något nytt till musiken som i övrigt håller sig väldigt stabilt. Våga utmana med mixen på något instrument, eller någon sångdel.

Men som sagt, har du fått några direktiv?

MVH

Anders

Hej!

Har inte fått några direktiv. Tror det är meningen att man ska utnyttja det man lärt sig på kursen och sedan redovisa ett mixningsprotokoll över hur man gått till väga. Ja visst är det lite dålig tyngd i kicken? Den ligger mest bara där som ett slag på en kartong eller liknanade. Kan anta att överhänget är A/B ja. Jag skar det runt 100Hz eftersom allt ljud från scenen gick in i dom. Fick in en hel del basgitarr t.ex.

Angående fasen så har jag testat följande. Jag har fasvänt den undre virvelmicken mot den övre. Då fick jag mer kropp. Sen har jag testat att fasvända hela överhänget men det gjorde ingen direkt skillnad tyckte jag. Har även testat att fasvända bara kicken. Gav inte heller något.

Du har bra poänger där angående cymbalerna. Ska försöka jobba mer där.

Tack för att du tagit dig tid Anders. Om du har mer input så lyssnar jag gärna.

Mvh / Jimmy

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...