Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Stenålder eller inte, så påstod du spiksäkert att det ALDRIG HAR FUNNITS... :rolleyes:

Men kom igen, vad är det för nivå på diskussionerna?

Annons
  • Svar 121
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Glaskatten (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Stenålder eller inte, så påstod du spiksäkert att det ALDRIG HAR FUNNITS... :rolleyes:

Jag är ju inte riktigt lika gammal som du uppenbarligen och eftersom vi pratar om moderna maskiner bör vi ju hålla oss till relativ nutid alltså de senaste 10 åren och då har det garanterat inte getts 50% studentrabatt på Apple-hårdvara undantaget eventuellt några beggade burkar eller prissänkta modeller, undrar om inte du blandar ihop strudentrabatt med utvecklarrabatter de var/är klart generösare men samtidigt så fick man betala en rätt hög startavgift för att vara med..

Redigerat av Glaskatten
Postat (redigerat)

Wazzup!

Redigerat av Glaskatten
Postat
Nej givetvis uppmanar inte jag till lagbrott, men det händer ju att sådant sker.....

På det du skriver, om att man kan dra moms - och att de flesta känner någon som har företag, så låter det tveklöst som om du uppmanar folk att bryta mot lagen genom att låta en firma köpa in något som sätts upp som inventarier i företaget, för att sedan säljas till en privatperson utan att någon moms tas ut av slutkunden.

Det märks att du är moderat eftersom du bryr dig så mycket om de stackars knegarna,som det är sååå synd om och inte klarar något annat än att just knega...hahhahhhah, Newsflash! Väldigt många "knegare" har idag företag och kan både gå och tugga tuggummi samtidigt...

Vad har min eventuella politiska åskådning med diskussionen om Apples prissättning och eventuella rabatter att göra? :rolleyes:

Jag är själv knegare med en liten firma bredvid - och jag tycker inte att jag har tid för några kurser. Många egenföretagare som lever på sin firma, har väldigt lite tid över, eftersom de måste sköta rubbet, från inköp till bokföring helt på egen hand - och dessutom är det inte så självklart att man FÅR göra avdrag i verksamheten när det gäller datorinköp...

Postat
Vad har min eventuella politiska åskådning med diskussionen om Apples prissättning och eventuella rabatter att göra? :rolleyes:

Den skiner ju igenom när du pratar om knegare som små stackare som inte klarar något...

Postat
dessutom är det inte så självklart att man FÅR göra avdrag i verksamheten när det gäller datorinköp...

För de flesta företagsverksamheter så är det det, beror lite på datorns pris och verksamhetens omfattning..

Postat
Den skiner ju igenom när du pratar om knegare som små stackare som inte klarar något...

Åter igen, eftersom du tydligen inte förstod den enkla frågan: Vad har det med diskussionen om Apples prissättning och eventuella rabatter att göra?

Postat (redigerat)
Vad har det med diskussionen om Apples prissättning och eventuella rabatter att göra?

Det var ju du som blandade in det genom att dumförklara knegare på ett f------ör moderater typiskt sätt...

Redigerat av Glaskatten
Postat
Det var ju du som blandade in den...

Jag har inte nämnt någon partipolitik alls i tråden, utan det var uppenbarligen du som blandade in politik här.

Ska du fortsätta tjata om detta nu, på ditt vanliga manér, eller ska du gå tillbaks till ämnet istället?

Postat (redigerat)
Det var ju du som blandade in det genom att dumförklara knegare på ett f------ör moderater typiskt sätt...

Det är fantastiskt att en tråd kan gå från klagomål på Apples releaser till Apples prissättning och rabatter - och till slut till klagomål på ett politiskt parti. Det är nog bara du som kan associera så märkligt... :rolleyes:

Redigerat av Claes
Postat
Jag har inte nämnt någon partipolitik alls i tråden, utan det var uppenbarligen du som blandade in politik här.

Ska du fortsätta tjata om detta nu, på ditt vanliga manér, eller ska du gå tillbaks till ämnet istället?

---

OK om du klarar det...

Postat
Det är fantastiskt att en tråd kan gå från klagomål på Apples programreleaser till Apples prissättning och rabatter - och till slut till klagomål på ett politiskt parti. Det är nog bara du som kan associera så märkligt... :rolleyes:

Programreleaser? Nu har det snurrat ordentligt för dig...

BurninSven (oregistrerad)
Postat

Apple är verkligen lite skumma ibland och prissättningen lite väl minst sagt.

Finns folk som kör osx snow leo på Asus Z8NA-D6 ATX kortet med två Intel Xeon E5520 det blir fan ganska dyrt det oxå. Tar 48 meg minne men har iofs bara en Pcie 16, 2 Pcie8 och en pci plats, onboard grafik finns oxå men det är ju inte aktuellt. Fixar 56 tracks i testet, dom som kör i7 an klockad på GA kort kommer upp i 70 tracks. Kort sagt det är inte gratis det heller men ändå ganska mycket billigare än en Mac Pro och likvärdig prestanda kanske till och med bättre beroende på vad man ska använda den till. Jag kan tex köra ett gammalt Delta 1010 pci i min något äldre häck.

En man har skrivit om Bios till ett gäng GA kort så det blir i princip macar av dom, målet som tydligen inte är långt borta är att helt kunna skippa alla tweakar och köra ett helt rent os. Ja äkta köpt osx på pc hårdvara med möjlighet till multiboot eller win os via parallels är helt klart ett alternativ, att PC hårdvara är lite mer flexibel/utbyggningsbar blir ju ett extra +. Men det är klart hade jag 100 000 spänn som jag inte hade nån användning för så skulle jag lätt köpt en riktigt häftig Mac Pro.

Postat

Läser du Freddy hehe

Postat
Hehehe... Ja jag har vart inne på det sen 2.26 kom (den senaste) Eftersom dollarn var svinhög då och att den nya då inte var så mkt snabbare än modellen innan. Men däremot så var det premiär för ddr3. Och då backade jag lite och funderade på en 2008 ist. Men i dåläget hade jag inga projekt på gång.

Nu ska jag prodda och mixa en hel platta och då vore det nice med en ny Mac Pro!

Och det kan tyckas vara overkill eftersom jag har ett UAD-2 Quad, som jag INTE tänker slänga 🥰 Hehe... Nej UAD ligger mig varm om hjärtat. Mest för att det är pluggar som försöker låta som gammal orginalhårdvara. Har nästan alla pluggarna förutom Neve's! Men det kommer, funderar på ett Nevana 128 senare i höst...

Sen så är jag inte begränsad till bara UAD. Jag har en ybermassa native oxå. Plus en massa samplingsprogram som suger både cpu och ram.. RMX,Omnisphere, Trillian, Synthogy Ivory, IK Multimedia Miroslav, SVX, Toontrack Superior (rubbet) Plus ett ton med exs24-format... Kör INGET externt alls!

Visst, det blir en maskin som hulken på crack, men jag har heller inga planer på att köpa en ny mac på många år.

Visst är macpro svindyra vid första anblicken, och visst kan man köpa sig annat som gör samma sak billigare.

jag köpte en octocore för ett år sedan ca, och har inte ångrat mig! Jag har gjort några projekt med 100 spår där jag slarvat och kört med säkert 30 spacedesigner, olika delay på alla spår nästan etc, tunga plugins utan att köra dem multitimbralt eetc. Det fina är att man i princip inte behöver bry sig med denna maskinen. Märker man att det går lite tungt kan man ju strukturera sig lite, men för att testa fram grejor är det underbart.

Sen har den varit tvärstabil, och löjligt snabb vid uppstart/avslut.

Så visst, 35000 är mycket pengar, säkert 20000 mer än för nästan samma PCprestanda, men det handlar inte bara om det. Man köper sinnesro också 🙂 Om man har jobb, familj och massa annat, så är det åtminstone för mig värt att jag VET att grejorna funkar bra, och att jag kan fokusera 100% på musiken.

Sen kanske detta beror på att jag är datoranalfabet, andra kanske klarar sig lika bra med PC. men för mig, och mina behov kändes det klockrent iallafall.

Kan jag få lite UAD-tips sen kill?

Så...nog med reklamandet 😮

Apple är lite sega med uppgraderingar ja, och det innebär att det känns så ruttet att köpa deras grejor i slutet av livslängdsperioden. Det vore kanske på sin plats att de går ner lite i pris mot slutet, så man slipper betala fullpris för komponenter som man vet blivit billigare under ett par månader...

Postat (redigerat)

Kan inte låta bli hehe. Häromdagen samtidigt som jag sände web tv (som alla gillar så in i norden) och samtidigt tittade på ett gäng andra web tv kanaler så körde jag win xp under parallels. Upptäckte att jag behövde uppgradera till servicepack 2 så jag drog igång uppgraderingen. Win xp startar om ett par gånger utan att det strular med osx, det bara tuffar på så fint. Laddar in programmet till min Panasonic hd kamera som oxå kräver ett par omstarter av win xp. Drar in filmerna från kameran och sen ut på dvd, osx rullar fortfarande på utan strul. Datorn kostade 6000 spänn oset ca 1100.

Kollar föresten på http://www.justin.tv/tourcast skoj livemusic just nu och lirar vinyl med Django på http://www.justin.tv/burninsven kanske lirar lite sen oxå.

Redigerat av BurninSven
Postat (redigerat)
Visst är macpro svindyra vid första anblicken, och visst kan man köpa sig annat som gör samma sak billigare.

jag köpte en octocore för ett år sedan ca, och har inte ångrat mig! Jag har gjort några projekt med 100 spår där jag slarvat och kört med säkert 30 spacedesigner, olika delay på alla spår nästan etc, tunga plugins utan att köra dem multitimbralt eetc. Det fina är att man i princip inte behöver bry sig med denna maskinen. Märker man att det går lite tungt kan man ju strukturera sig lite, men för att testa fram grejor är det underbart.

Sen har den varit tvärstabil, och löjligt snabb vid uppstart/avslut.

Så visst, 35000 är mycket pengar, säkert 20000 mer än för nästan samma PCprestanda, men det handlar inte bara om det. Man köper sinnesro också 🙂 Om man har jobb, familj och massa annat, så är det åtminstone för mig värt att jag VET att grejorna funkar bra, och att jag kan fokusera 100% på musiken.

Sen kanske detta beror på att jag är datoranalfabet, andra kanske klarar sig lika bra med PC. men för mig, och mina behov kändes det klockrent iallafall.

Kan jag få lite UAD-tips sen kill?

Så...nog med reklamandet 😄

Apple är lite sega med uppgraderingar ja, och det innebär att det känns så ruttet att köpa deras grejor i slutet av livslängdsperioden. Det vore kanske på sin plats att de går ner lite i pris mot slutet, så man slipper betala fullpris för komponenter som man vet blivit billigare under ett par månader...

Klart att du får inputs av mig ang UAD-pluggarna. 🙂

Men som jag sa tidigare i tråden, jag tror vi har blivit förda bakom ljuset? Ja det finns hexaproppar redan ute på marknaden. Men inte xeon mig veterligen. Mac Pro är det alltid, eller oftast Xeon-proppar i (rätta mig om jag har fel...). Och nån i7 eller i9 tror jag inte vi får se utan det är nog Nehalem EX.. eller vad tror ni? 😉

http://arstechnica.com/hardware/news/2009/...eon-monster.ars

Redigerat av KillwithSkill
  • 1 månad senare...
Postat

"HardMac provides some long awaited rumors about the overdue Mac Pro and iMac updates. According to the site, Apple won't be releasing a new Mac Pro until "end of summer" with the iMac revision to follow a few weeks later.

They also report that Apple will be introducing two new technologies into their desktop machines: USB 3.0 and faster FireWire:

On this occasion, Apple should inaugurate two great innovations, the arrival of USB 3.0 and a faster Firewire interface, 1600 or 3200. Thus, Firewire will not forgotten.

The also report that Lightpeak isn't expected for another year, and, of course, we won't see Blu-Ray in these desktop Macs either. "

Källa: http://www.macrumors.com/2010/07/16/usb-3-0-and-faster-firewire-in-next-mac-pro-imac/

BangHead.gifsuicide.gif

Postat

"HardMac provides some long awaited rumors about the overdue Mac Pro and iMac updates. According to the site, Apple won't be releasing a new Mac Pro until "end of summer" with the iMac revision to follow a few weeks later.

They also report that Apple will be introducing two new technologies into their desktop machines: USB 3.0 and faster FireWire:

On this occasion, Apple should inaugurate two great innovations, the arrival of USB 3.0 and a faster Firewire interface, 1600 or 3200. Thus, Firewire will not forgotten.

The also report that Lightpeak isn't expected for another year, and, of course, we won't see Blu-Ray in these desktop Macs either. "

Källa: http://www.macrumors.com/2010/07/16/usb-3-0-and-faster-firewire-in-next-mac-pro-imac/

BangHead.gifsuicide.gif

Jobbigt ... (om man kör Mac då ...) ☺️

Postat

Jobbigt ... (om man kör Mac då ...) ☺️

Hehe ja... 🙂 Men det verkar som om det är en rejäl revision på kommande mac pro. Om det nu stämmer så är det inte illa pinkat med USB3 och FW16/32...

Och det kanske tar tid att få fram ett fungerande Logikkort till det? Vem vet!

Och bara för att dom gör det så kommer det säkert jävlas för en annan med att det strular.

Har iaf idag inte sett nåt moderkort med dessa två anlutningar på marknaden.

Så nån måste väl ta steget och göra det nångång?

Postat
Om det nu stämmer så är det inte illa pinkat med USB3 och FW16/32...
Och om det visar sig inte stämma så skulle alla from. nu klaga på att den inte hade det. 😆

(Nåja, jag tror att USB 3.0 och FW S3200 är trovärdigt.)

Postat

Och om det visar sig inte stämma så skulle alla from. nu klaga på att den inte hade det. 😆

(Nåja, jag tror att USB 3.0 och FW S3200 är trovärdigt.)

Hehehe, förmodligen!

Fast för mig så kvittar det.

Jag behöver bara 2 FW800. (den har förmodligen 4 som nu)

Ett par usb för iLOK och Syncrosoft. (den har väl förmodligen 5 eller mer)

Tre hårddiskar, gärna sata3. (den har 4 och förhoppningsvis sata3)

Kanske en option på SSD oxå.

Sen sist av allt, en sjujefla kraft i proppaketet. Under 100 i firechilds bechmarktest är icke godkännt ☺️ (för grundmodellen då)

Så för mig kvittar det om det är usb 5 eller FW12800 🙂

Postat (redigerat)

Trist ändå om man köper en ny burk och inte får USB3.. Finns det någon anledning för tillverkaren att inte ta med det, om de ändå måste köpa in helt nya moderkort?

Bara två usbkontakter i min nya mbp, snålt värre!

Redigerat av pikzel
Postat

Trist ändå om man köper en ny burk och inte får USB3.. Finns det någon anledning för tillverkaren att inte ta med det, om de ändå måste köpa in helt nya moderkort?

Bara två usbkontakter i min nya mbp, snålt värre!

Om de vet med sig att konsumenten kommer köpa datorn ändå så finns det ingen anledning att ha USB3 som är en dyrare teknik.

Postat
Kanske en option på SSD oxå.
Det köper du vid sidan om, och trycker i själv.
Postat (redigerat)

Det verkar som om det är på G nu äntligen!

I vissa store's går det inte köpa den längre. Verkar vara slut på dom i lager bort omkring.

Och det är BANNE mig på tiden HAHAHA! Fy fan vilken väntan... *URK* ☺️

150307-mac_pro_reserve_west_14th.jpg

@ Linus, självklar blir det köpa löst. Kanske slå till på en idiotdyr 1TB pci-raid. 😉

Edit, Källa: http://www.macrumors.com/2010/07/23/mac-pro-unavailable-for-in-store-reservations-at-many-locations/

Redigerat av KillwithSkill

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.