Jump to content
Annons

Firewire till pc


Bloeas

Recommended Posts

Jag kör PC, windows XP och har ett M-Audio audiophile 2496. Jag har ett simpelt mixerbord + en preamp.

Jag har möjlighet att låna hem ett MOTU8pre Firewire över sommaren för att testa och undar om jag kan köra det på min dator?

Jag har 4 gig i ram, core2duo 8200 processor. jag har firewireingång via en PCIplats. XP-partitionen på datorn används endast till musik.

Det jag har idag funkar bra, jag har inga problem förrutom alla jefla sladdar =) Det verkar lite smidigare med Firewire!

Hur funkar det med fördröjning och hur funkar det när datorn får jobba lite mer, klarar den av det?

Tacksam för svar =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Firewire (-ljudkort) påverkar oftast datorns resurser mindre än USB (-ljudkort), eftersom

den har nån egen krets som styr mängden data/överföringshastighet. USB-enheterna delar ju på en viss bandbredd. Dessutom är firewire betydligt snabbare.

Nåt som kan strula är att firewire-kortet i datorn kanske inte är kompatibelt med ljud-kortet. Kolla på Motus hemsida.

Du får väl låna kortet och testa, du har ju en bra dator.

Lycka till!

P.s: sladdarna lär man dock aldrig bli av med 😛

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Och som en direkt följdfråga, med TS godkännande:

Vågar man öht skaffa ett FW-ljudkort om man har en PC? Eller är man då tvingad till en MAC?

Jag känner till det här texas-instrument-chipset-snacket och är det i så fall rekommenderat att bygga egen dator måhända för att se till att alla kretsar blir så bra de kan bli ?

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

Exitdata.se ska ha något Firewire-kort som funkar bra. Firelink heter det om jag kommer ihåg rätt...

När det gäller låg latency, aå får man alltid bäst prestanda med PCIe/PCI-kort. Firewire är inte lika bra, men bättre än USB eftersom Firewire använder DMA, medan USB innebär att datorn måste initiera kommunikationen kontinuerligt genom att fråga ljudkortet om det finns ny data att hämta.

Det är inte alltid helt riskfritt att välja Mac heller, eftersom det är samma problem med olika firewire-chip där. Vissa Mac:ar har försetts med Lucent/Agere firewire-chip, som inte fungerar bra alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för svar, funkar över förväntan!

P.s: sladdarna lär man dock aldrig bli av med 😮

Jag kör med 2 operativsystem och har ett separat ljudkort även för surfdelen. Så just nu sitter jag med 3 ljudkort med tillhörande sladdar... Sladdproblemet ej löst... Endast förvärrat =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...