Jump to content
Annons

Kill your darlings


Egghuvud

Recommended Posts

Lyssnade just på Queens Shere Heart Attack. Brighton rock är ju en lysande låt. Men efter typ en av hårdrockens tyngsta och bästa refränger så kommer det ett åtta minuter långt gitarrsolo som sågar sönder hela låten. Visst. Fräckt med stereo och så där, och 1974 kanske man tyckte att han var gud på gitarr.

Samma med Kazzo kören i Lady Madonna av Beatles. Skulle det inte vara skojigt med lite falska Kazooer här?

Not.

Eller trummsolo på Liveskivor. Vem i hela friden är intresserad (förutom trummisen då) att lyssan på sådant?

JAg upptäcker att jag ofta gör samma misstag. Varför inte en liten harpa? När låten sedan är klar. Så är det väl mest harpan som inte passar in, men då är det svårt att droppa den.

Har ni liknande svårigheter?

Hmm är detta rätt forum. Jag blir förvirrad av alla nya rubriker. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Just av den anledningen, så spikar jag aldrig några ljud alls förrän det är dags för mixdown - utan håller allt öppet genom att alltid använda i princip samma standardljud under arbetets gång. Om man inte börjar pilla med ljuden eller detaljer i ljudbilden för tidigt, så har man dessutom lättare att höra om låten håller eller inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

JAg upptäcker att jag ofta gör samma misstag. Varför inte en liten harpa? När låten sedan är klar. Så är det väl mest harpan som inte passar in, men då är det svårt att droppa den.

Har ni liknande svårigheter?

Ja det är ett standard problem för mig, även om jag är medveten om det så kommer ändå tankarna.... "jo men det är nog inte så dumt ändå med en banjo här....." 😆

Redigerat av MagnusBryngelsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Händer mig hela tiden och jag behöver ofta synpunkter utifrån för att upptäcka att "njaaa, ett säckpipesolo och inklippta Bengt Öste-kommentarer passar nog inte RIKTIGT i den här power-balladen". Just därför är ju det här forumets demosida helt oumbärlig. Vill minnas att jag hade en syntig trumloop och ostämd distad gitarr i "Sommarlov med Ramona" i första versionen och själv tyckte det lät kanon innan ni försynt påpekade något annat.....! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Mjukvarubranchen har ju också en tendens att trigga ens bisarra fantasier med samplingsskivor och vsti:er som hela tiden finner nya vägar.

Ta bara sånt som "Sounds from Vietnam", Björnar i vånda, eller alla soundeffects + att internet erbjuder en möjlighet att hitta i stort sett vilka ljud som helst.

"Skulle det inte vara fräckt med ett skrikande piggsvin här efter gittarsolot?" 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nog fortfarande att det mesta Brian May spelar och har spelat på gitarr sätter honom ovanför i princip alla övriga gitarrister i världen. Solot i Brighton Rock är ju riktigt tufft (Metallica-riff tio år för tidigt bl a!), även om det kanske inte är det ideala att öppna en skiva med? "Now I'm here" hade ju t ex varit ett bättre val.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker nog fortfarande att det mesta Brian May spelar och har spelat på gitarr sätter honom ovanför i princip alla övriga gitarrister i världen. Solot i Brighton Rock är ju riktigt tufft (Metallica-riff tio år för tidigt bl a!), även om det kanske inte är det ideala att öppna en skiva med? "Now I'm here" hade ju t ex varit ett bättre val.

Solot är tufft, men låten lider av det. Jag skulle vilja höra refrängen en tre fyra gånger till bara för att den är så bra. Jag tog den som exempel på "kill your darlings". Jag orkar höra det tre gånger sedan blir det lite trist. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en liten tanke om det här med "kill your darlings" avseende arrangemang, redigering och mixning. Många av de saker som krävde massor/var näst intill omöjliga att genomföra förr, kan vi nu åstadkomma med ett par musklick. Om man ville ha harpa så var man tvungen att få tag i någon som kunde spela detta. Denne skulle ha en peng. Vi skulle också hitta rätt akustik, mikrofon och man skulle behöva sätta in musikern i låten etc. Idag gör vi detta ögonblickligen. Om vi inte blir nöjda kanske vi behåller slingan men låter ett annat (midi)-instrument spela det istället. Likadant med hur vi behandlar de ljudfärgningsmöjligheter vi har och vad för mixar vi vill göra. Jag har själv stått med och "dansat" runt mixerbordet där studioteknikern plus samtliga i bandet har haft ett flertal olika uppgifter att göra vid mixdown. Om en person missade, fick hela låten startas om efter ett omfattande "återställningsarbete". Med automatiseringen kan vi ju hjälpa till ganska rejält t ex med en sångtagning. När man tittar i hur automatiseringen används kan man ju ofta se sångregeln hoppandes upp och ner som ett jehu!

Det kan ibland löna sig att komponera låten färdigt INNAN man sätter sig vid datorn. För att förstå hur jag menar, vänligen, kolla in följande länk i detta forum:

Sen är jag också medveten om att det kommer idéer TACK VARE att man sitter vid datorn och "direktskapar". Man inspireras och hittar ljud i flykten som utvecklar låten åt nya och spännande håll. Min erfarenhet är dock att detta arbetssätt bör kombineras med lika många korta pauser som när man mixar. Är man bara borta i fem minuter så märker man ofta ganska tydligt att den där harpan är en darling och att den måste killas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Det är ju detta som är det svåra med att producera sig själv. Att onanera fram ett distat volymhögt gitarrsolo är alltid skoj, vare sig det passar låten i övrigt eller ej. Så nu gör jag det för mig själv innan jag spelar in det som ska vara till låten i fråga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv spelar jag in allt som kommer in i mitt sjuka huvud...

När det är dags för mix sedan drar jag upp en regel åt gången tills jag har en ljudbild som är behaglig att lyssna på, och slutar dra upp reglarna där...

och oftast innebär det att jag bara utnyttjar ungefär 50% av det inspelade materialet.... snacka om ineffektivitet :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag tycker att det är olidligt svårt att plocka bort ett element jag gillar ur en låt för att de inte riktigt passar men å andra sidan tycker jag att det är svårt att ta bort halvkassa bitar också eftersom de efter ett antal timmars loopande blivit en del av låten för mig.

Det är lurigt att fråga andra om hjälp också för om de inte är mycket lyhörda personer så riskerar sådant i dina låtar som faktiskt ger dem en egen stil och ett eget sound att ryka, och det suger ju. Alltför många tyckare har en fast idé om hur musik i en viss genre ska låta. Vidare kan vissa insiktsfulla påpekanden göra fantastisk nytta.

Klurigt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

😄😳 Man kan kanske trösta sig själv genom att plocka ut ett elemint ur en låt som det inte passar i och låt adet bli grundfiff i en annan låt. Har funkat jättebra för mig!!! 😛😄

Jag stavar och skriver som en kråka när ja gär pACKAD, MEN VA FAN.

Redigerat av Stinkey
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...