Jump to content
Annons

midiklaviatur


mattias

Recommended Posts

Vilket midiklaviatur rekommenderar herrskapet? Har klickat in alldeles för mycket toner tycker jag.

M-Audios klaviaturer och Evolutions e nog dom jag har spanat mest på, och det e nog runt den prisnivån som gäller. Är 25 tangenter för litet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Med risk för att prata för egen vinning, har vi ett test av just usb-klaviatur i kommande Studio 1-04. 😄

Om det ska vara 25 tangenter eller fler är omöjligt att svara på så här. Hur ska du använda klaviaturen? Är det en ersättare för att peta in noter med muspekaren så kommer det säkerligen räcka med 25 tangenter. Och då duger Evolution eller M-Audio gott.

Ett märke jag också rekommenderar att du tittar på är Edirol, även om det kanske inte är exakt samma prisklass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, jag vet inte om det är lite för dyrt, men du får hiskeligt mycket för pengarna. En micro korg. Nu vet jag ju inte vad du jobbar med för musik i och för sig, men om du vill ha trance eller 80 tals ljud så är en microkorg en väldigt bra midicrontroller samt hårdvarusynth. Går på batteri om man så vill. ca 4000 kronor för en ny, har 3 oktaver. Lätt att köra på midi in och ut, gör MYCKET bra ljud ifrån sig. Och den är liten.

finns mer info på korgs hemsida. www.korg.com eller http://www.vintagesynth.com/

Hoppas det kan vara till någon nytta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte ett Evolution MK-225C och det funkar bra kanske lite plastiga tangenter. Gött också att man kan om man vill koppla det med USB så det får ett eget MIDI-interface.

MEN den absolut största nackdelen är att man kan inte editera reglagen i datorn och man kan heller inte SysEx-dumpa (föra över) inställningarna till ett spår i sin sequencer.

Detta trodde jag var en självklarhet på ett modernt klaviatur, men nähä då. Så jag orkar inte använda rattarna.

Jag ska börja leta efter nästa snäpp över MK-225C som har mer funktioner, Evolution har ett men det verkar inte finnas i Sverige.

Så det ska bli intressant att läsa detta "test av just usb-klaviatur i kommande Studio 1-04" hehe 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt råd är såhär.......att....

I mitt tycke så är det mer värt att handla en gammal analog synt med midi. En sådan kan man hitta (begat) för mellan 1500-3000:-. En sådan är i regel mer prisvärt på det viset att du får en bekvämare tangenbord + en massa coola analoga ljud.

En Midiklaviatur kostar väll runt 2000-3000:- ny!?

Själv sitter jag med en gammal Yamaha (sy77). Funkar kanon.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig passade Evolution keyboardet perfekt för jag ville ha nått som inte var större än tangentbordet så att det fick plats i ett hörne på skrivbordet ..

3 oktaver räcker för jag har inte tänkt spela med båda händerna ändå.

Det finns midi-klaviaturer från 400 spänn och uppåt, det jag köpte kostade 1200 och jag tycker det var värt pengarna för det var precis det jag letade efter (förutom att jag missade det med rattarna)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...
Snuda (oregistrerad)

Jag har M-AUDIO Keystation Es88 som jag använder till Cubase.

När jag håller på att spela in med den så flippar den och låser alla midi ljud i Cubase. Är det fel inställningar jag har? Jag har inte varit och pillat någonstans, vad ska jag göra?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...