Jump to content
Annons

Häftig central lokal ska bli studio/replokal?


Perkulator

Recommended Posts

Hej forumet!

Det var ett tag sedan jag hängde här, men nu är jag tillbaks. 🙂

Jag har läst en massa om detta ämne på detta forum, men jag tänkte starta en tråd för varje objekt är unikt.

Bakgrund:

Det är så att på måndag ska jag förmodligen överta ett förstahandskontrakt på en lokal på 80kv CENTRALT på Södermalm i Stockholm.

Det är en källarlokal med 3 rum.

Ett på 40kv, ett på 30 och ett på 10.

Det är 3.4 meter i tak (!).

Tillgång dygnet runt, hög säkerhet och mycket bra ventilation.

Det är 3 små fönster i gatunivå i lokalen.

Det finns andra som repar/har studio på samma plan.

Jag har tänkt att bygga om detta till studio, men i första skedet kommer det vara 2 st replokaler. För att få in hyran.

Jag hade tänkt att börja med att fräscha upp det stora rummet på 40kv (fyrkantigt). Det är nu betongväggar, betongtak och klinkergolv.

Lokalen kommer ligga runt 10.000kr/månad

Nu till frågorna:

1. Tycker ni att jag satsa på detta och ta över kontraktet?

2. Om man nu börjar med att isolera (och senare akustikbehandla) det stora rummet, har ni några tips på hur man ska göra detta bra? Och samtidigt ha i åtanke att det senare kommer bli inspelningsrum?

3. Det är en del ventilationsrör i taket, är det bra att bygga in dessa? Och i så fall vilken metod är bra?

4. Är det någon som har tips på om det finns något bidrag man kan söka för studiostart alt. för att man bidrar med replokal till band?

Jag återkommer med ritningar/bilder när jag fått det.

Är väldigt tacksam för varje tips och råd!

MVH Eder Perkulator

Redigerat av Perkulator
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Nu till frågorna:

1. Tycker ni att jag satsa på detta och ta över kontraktet?

Det kan nog bara du avgöra. Svårt att ha en åsikt med så lite info.

2. Om man nu börjar med att isolera/dämpa det stora rummet, har ni några tips på hur man ska göra detta bra? Och samtidigt ha i åtanke att det senare kommer bli inspelningsrum?

Isolera ≠ dämpa. Om du behöver ljudisolera så är det troligtvis rum i rum som gäller. Därefter så kan man akustikbehandla för bra akustik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan nog bara du avgöra. Svårt att ha en åsikt med så lite info.

Isolera ≠ dämpa. Om du behöver ljudisolera så är det troligtvis rum i rum som gäller. Därefter så kan man akustikbehandla för bra akustik.

Ok, så långt är jag med. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang finansiering/bidrag... Om du riktar in det på att det ska vara ungdomar som får chansen att få tillgång till studio, mixa kulturer, musik osv. blablabla... Så finns det säkert stöd och bidrag att få. Ett tips i så fall kan ju vara kulturrådet? En annan idé kan ju vara att prata med vuxenskolan, sensus, abf.. dvs. studieförbund. Man kanske kan bedriva repen för banden som studiecirkel?

aja, några helt lösryckta förslag och idéer utan egenupplevd förankring, men kanske värt att fundera på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang finansiering/bidrag... Om du riktar in det på att det ska vara ungdomar som får chansen att få tillgång till studio, mixa kulturer, musik osv. blablabla... Så finns det säkert stöd och bidrag att få. Ett tips i så fall kan ju vara kulturrådet? En annan idé kan ju vara att prata med vuxenskolan, sensus, abf.. dvs. studieförbund. Man kanske kan bedriva repen för banden som studiecirkel?

aja, några helt lösryckta förslag och idéer utan egenupplevd förankring, men kanske värt att fundera på?

Yes, bidrag ifrån ABF, Sensus etc. har jag koll på. Det är nog banden själva som får fixa det, däremot måste man kanske kolla om det får det genom att repa i min lokal.

Bra idé med kulturrådet. Det ska jag kolla upp!

Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Yes, bidrag ifrån ABF, Sensus etc. har jag koll på. Det är nog banden själva som får fixa det

Tack.

Nja, ring alla studieförbund du kan komma på och berätta att du har attraktiva lokaler. Förhoppningsvis finns det någon vaken person på något av studieförbunden som "paxar" dina lokaler, för att sedan använda dem som säljargument för att band ska ansluta sig till just det studieförbundet.

Skapa en budsituation där första bästa studieförbund som tar hyran ett år framöver får kontraktet.

Låt dem ragga band, det är det de lever på.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej!

Här kommer de första bilderna av lokalerna (2 st). Som det ser ut nu ska börja med att lägga in flytande golv och sätta upp dörrar samt extra fönster. Idéer, det är ju en ganska knepig lokal med ventilation och stommar?

Lilla rummet (som kommer bli kontrollrum) på 25kv

bild1.jpg

Stora rummet, inspelningsrum på 47kv

bild2.jpg

bild3.jpg

bild4.jpg

Är tacksam för tips på lösningar på isolering i första hand.

Kommer följa upp processen här. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt. Det ser ju ut som nåt från en splatter-rysare! Är det kakel på väggarna?

Det blir till att jobba på en hel del. Härlig utmaning.

Det gäller nog att tänka först, rita upp grejerna och sen räkna så att kostnaderna inte drar iväg alldeles.

Ett särskilt problem är ventilation -- rummen måste ha sån. Och ljudet letar sig gärna igenom ventilationstrummor. Åt bägge hållen. Så ljuddämpare i både till- och frånluften. Inte alldeles enkelt.

Hur funderar du kring nödutgång är också en fråga. Längst in i en källare utan nödutgång när det brinner är ingen höjdare.

Skall du undvika att bli störd och undvika att störa så är det rum-i-rummet som gäller. Flytande golv och sen en låda ovanpå det med både väggar o tak. Dubbelt gips, isolering, gips igen. Antagligen dubbla, ljudklassade dörrar. Tätt som en ubåt + glöm inte ventilationen. Fundera på hur många dB det skall dämpa innan du börjar. Det blir inte gratis så det lönar sig nog att lägga en slant på att ta hjälp av proffs med konstruktionen.

Räcker det med att fixa till det värsta av akustiken så är det mycket enklare. Men då kommer grannarna störa plus att du stör dem. Kan vara ett stort eller litet problem men det vet du mer om.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt. Det ser ju ut som nåt från en splatter-rysare! Är det kakel på väggarna?

Det blir till att jobba på en hel del. Härlig utmaning.

Det gäller nog att tänka först, rita upp grejerna och sen räkna så att kostnaderna inte drar iväg alldeles.

Ett särskilt problem är ventilation -- rummen måste ha sån. Och ljudet letar sig gärna igenom ventilationstrummor. Åt bägge hållen. Så ljuddämpare i både till- och frånluften. Inte alldeles enkelt.

Hur funderar du kring nödutgång är också en fråga. Längst in i en källare utan nödutgång när det brinner är ingen höjdare.

Skall du undvika att bli störd och undvika att störa så är det rum-i-rummet som gäller. Flytande golv och sen en låda ovanpå det med både väggar o tak. Dubbelt gips, isolering, gips igen. Antagligen dubbla, ljudklassade dörrar. Tätt som en ubåt + glöm inte ventilationen. Fundera på hur många dB det skall dämpa innan du börjar. Det blir inte gratis så det lönar sig nog att lägga en slant på att ta hjälp av proffs med konstruktionen.

Räcker det med att fixa till det värsta av akustiken så är det mycket enklare. Men då kommer grannarna störa plus att du stör dem. Kan vara ett stort eller litet problem men det vet du mer om.

// Gunnar

Jepp, det är kakel på väggarna. Tänkte dock bara smacka upp väggar utanför med luftspalt. Grannar är det lugnt med, ett band på ena sidan och butiker som spelar musik ovanför. Inget nedanför.

Ventilationen ska jag kolla upp med hyresvärden vad man får göra, vi kommer bygga in allt i allafall med gipsskivor och stenull.

Vi har en startbudget på 50-60.000kr, hoppas kunna ha råd med största akustikgrejerna också. Lennart ifrån Akustikmiljö har jag snackat med och han kanske ska förbi och räkna. Det är rätt dyrt, men de känns värt.

Vi tänkte börja med golvet, har ni tips då? Golvet är rätt ojämnt nu så vi tänker: sand - papp/spånskiva - trägolv. Eller: flytspakel - gummifötter - reglar - friggolit - trägolv.

Puh!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan va. 🙂

Vadåra?

I så fall är det bara att gratulera!

Jag och kollegan skulle kika på dom där lokalerna och blev lovade å få en titt innan alla andra,

men nån hann knipa dom innan oss. 🙂

Söder, Storleken och takhöjden lät lite väl bekant.

Om du/ni mot all förmodan skulle ångra er så hör gärna av dig.. vi har studio ute i Blåsut nu, men letar efter nått

med lite högre i tak etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

I så fall är det bara att gratulera!

Jag och kollegan skulle kika på dom där lokalerna och blev lovade å få en titt innan alla andra,

men nån hann knipa dom innan oss. 🙂

Söder, Storleken och takhöjden lät lite väl bekant.

Om du/ni mot all förmodan skulle ångra er så hör gärna av dig.. vi har studio ute i Blåsut nu, men letar efter nått

med lite högre i tak etc.

Absolut, säger till om det inte blir något av. Bra att veta att fler är intresserade. Gäller och vara snabb som blixten på Blocket. 🙂

Ni får komma och kolla sen när det blir klart. Ni slipper iaf ett jäkla jobb, det kan ni trösta er med. Väldigt mkt rör och sånt att bygga in o dämpa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musse_Mus (oregistrerad)

Grattis!!

Har påbörjat ett liknande projekt (också på söder 😄 ) och rekommenderar verkligen att du tar dit Lennart i ett tidigt skede.

Vi gjorde det först när en granne klagade på ljudet och det blev rätt kostsamt i tid & pengar att göra-om-göra-rätt 😄

/m

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis!!

Har påbörjat ett liknande projekt (också på söder 😄 ) och rekommenderar verkligen att du tar dit Lennart i ett tidigt skede.

Vi gjorde det först när en granne klagade på ljudet och det blev rätt kostsamt i tid & pengar att göra-om-göra-rätt 😄

/m

Tack!

Ritade han eller fick ni anteckna medan han var i lokalen? Väldigt mycket att göra i vår lokal, så jag hoppas att han inte pratar för fort. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Musse_Mus (oregistrerad)
Tack!

Ritade han eller fick ni anteckna medan han var i lokalen? Väldigt mycket att göra i vår lokal, så jag hoppas att han inte pratar för fort. 😄

Haha han pratade långsamt och tydligt så det var inga problem att hänga med 😄

Vi antecknade faktiskt, men det var inte så komplicerat i vårt fall eftersom det "bara" gällde att förstärka och ändra sånt vi redan byggt och vi hade ganska bra koll på läget.

Men han sa att han brukar göra konstruktionsritningar och sånt också så det fixar han nog i ert fall när ni gör allt från grunden.

/m

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha han pratade långsamt och tydligt så det var inga problem att hänga med 😕

Vi antecknade faktiskt, men det var inte så komplicerat i vårt fall eftersom det "bara" gällde att förstärka och ändra sånt vi redan byggt och vi hade ganska bra koll på läget.

Men han sa att han brukar göra konstruktionsritningar och sånt också så det fixar han nog i ert fall när ni gör allt från grunden.

/m

Det var tydligen dyrare med färdiga ritningar, däremot tyckte han att vi ska ha med en hantverkare för att dom "snackar samma språk".

Låter ju logiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musse_Mus (oregistrerad)
Det var tydligen dyrare med färdiga ritningar, däremot tyckte han att vi ska ha med en hantverkare för att dom "snackar samma språk".

Låter ju logiskt.

Ja det låter vettigt. Tänkte ni anlita denna hantverkare eller är det nån ni känner?

Annars hjälper det kanske inte er om Lennart och han står och snackar samma språk 😆

/m

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det låter vettigt. Tänkte ni anlita denna hantverkare eller är det nån ni känner?

Annars hjälper det kanske inte er om Lennart och han står och snackar samma språk 😆

/m

Hehe, nä det är sant. Två polare som är hantverkare kommer vara med, en som har byggt många studios förut.

Så det är nog safe. Bara budgeten håller... :S

Link to comment
Dela på andra sajter

Musse_Mus (oregistrerad)
Hehe, nä det är sant. Två polare som är hantverkare kommer vara med, en som har byggt många studios förut.

Så det är nog safe. Bara budgeten håller... :S

Låter jättebra!

Vet inte hur bra studio-budgetar brukar hålla, men vår höll bara halva vägen och de vänner som genomfört liknande projekt har samma erfarenhet. Vi ligger på ca 2ggr budget och 4ggr tid och är inte klara än 😄

(Å andra sidan är vi bara två och ingen av oss är hantverkare, så det kommer nog gå bättre i ert fall)

Ett tips som räddade oss är att börja med bara ett rum och göra det helt klart. På så sätt får ni åtminstone in viss replokalshyra medan ni bygger vidare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...