Jump to content
Annons

Den ultimata klichén: att musiken tar slut


Dingbats

Recommended Posts

Jag har tänkt på en grej. Den ultimata klichén inom all musik måste vara att den tar slut. Alla musikstycken som någonsin har framförts eller spelats in har ett slut. Hur originell och nyskapande man än är, så kommer man till den ofrånkomliga punkt där man tvingas göra det som redan gjorts av alla andra musiker, avsluta stycket. Det känns så... gjort.

Jag skulle vilja skapa ett musikstycke som inte har något slut. Det får heller inte upprepa sig, för att bara sätta på en oändlig loop är ju i praktiken detsamma som en början och ett slut, bara att det tas om och om igen. Det får inte heller finnas någon slump inblandad, utan stycket har en förutbestämd gång som är likadan varje gång. Det kan säkerligen lösas på flera sätt; det för mig mest uppenbara är någon form av rekursiv algoritm som samplar den senaste minuten och spelar upp den i förändrad form på något vis.

Jag skulle också vilja skapa ett musikstycke som aldrig börjar.

För att skapa diskussionsunderlag kan jag ju ställa frågan: Kan ni komma på några fler klichéer av samma magnitud?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har tänkt på en grej. Den ultimata klichén inom all musik måste vara att den tar slut. Alla musikstycken som någonsin har framförts eller spelats in har ett slut. Hur originell och nyskapande man än är, så kommer man till den ofrånkomliga punkt där man tvingas göra det som redan gjorts av alla andra musiker, avsluta stycket. Det känns så... gjort.

Jag skulle vilja skapa ett musikstycke som inte har något slut. Det får heller inte upprepa sig, för att bara sätta på en oändlig loop är ju i praktiken detsamma som en början och ett slut, bara att det tas om och om igen. Det får inte heller finnas någon slump inblandad, utan stycket har en förutbestämd gång som är likadan varje gång. Det kan säkerligen lösas på flera sätt; det för mig mest uppenbara är någon form av rekursiv algoritm som samplar den senaste minuten och spelar upp den i förändrad form på något vis.

Jag skulle också vilja skapa ett musikstycke som aldrig börjar.

För att skapa diskussionsunderlag kan jag ju ställa frågan: Kan ni komma på några fler klichéer av samma magnitud?

Att skapa ett musikstycke som aldrig börjar fungerar inte. Eftersom musiken i sista änden är ett resultat

av samma energi som producerat allt omkring oss kan den också spåras tillbaka till alltings början. Om du då skulle

hävda att musikstycket du presenterar för oss har spelats för alltid skulle det ändå alltid gå att spåra start-

punkten för musikstycket tillbaks till tid=noll.

Att skapa ett stycke som aldrig upprepar sig om som håller på i evighet borde inte vara så svårt.

Exempel: CDEFGAB följt av föregående sekvens med en adderad repetition av varje ton, alltså: CCDDEEFFGGAABB

följt av den sekvensen med en adderad repetition av varje ton, alltså CCCDDDEEEFFFGGGAAABBB osv, med

antalet upprepningar av varje ton hela tiden ställt till <föregående rad+1> och antalet gånger sagda algoritm

upprepas ställt till <mot oändligheten>.

Du får dock problemet att mönstret upprepas; D kommer efter C, E kommer efter D osv. men det

är nog ofrånkomligt. Det tar inte särskilt lång tid innan alla toner har följt på varandra i samtliga

kombinationer.

Du skulle kunna lösa problemet med musikstycket som aldrig börjar eller slutar genom att aldrig

skriva/framföra det. Vi närmar oss då filosofins gränsland, men tesargumentationen håller. Musikstycket

existerar, men det har aldrig börjat spelas (har således ingen början) och eftersom det aldrig har

börjat spelas tar det heller aldrig slut.

Typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att skapa ett musikstycke som aldrig börjar fungerar inte. Eftersom musiken i sista änden är ett resultat

av samma energi som producerat allt omkring oss kan den också spåras tillbaka till alltings början. Om du då skulle

hävda att musikstycket du presenterar för oss har spelats för alltid skulle det ändå alltid gå att spåra start-

punkten för musikstycket tillbaks till tid=noll.

Jag vet. Och därför kom jag också till den slutsats som du skriver här:

Du skulle kunna lösa problemet med musikstycket som aldrig börjar eller slutar genom att aldrig

skriva/framföra det. Vi närmar oss då filosofins gränsland, men tesargumentationen håller. Musikstycket

existerar, men det har aldrig börjat spelas (har således ingen början) och eftersom det aldrig har

börjat spelas tar det heller aldrig slut.

Jag trodde det var klart ur min formulering, men jag var nog för koncis. Det största problemet blir paradoxen att man svårligen kan hävda att man har skrivit stycket om det inte innehåller några ljud, medan just det är nödvändigt för att det inte ska ha en början.

Att skapa ett stycke som aldrig upprepar sig om som håller på i evighet borde inte vara så svårt.

Exempel: CDEFGAB följt av föregående sekvens med en adderad repetition av varje ton, alltså: CCDDEEFFGGAABB

följt av den sekvensen med en adderad repetition av varje ton, alltså CCCDDDEEEFFFGGGAAABBB osv, med

antalet upprepningar av varje ton hela tiden ställt till <föregående rad+1> och antalet gånger sagda algoritm

upprepas ställt till <mot oändligheten>.

Det är en enkel lösning, men lite tråkig. Det kanske kan kombineras med min idé om återsampling av tidigare ljud (som inte behöver vara just den senaste minuten, intervallerna och samplingarnas längder kan variera regelbundet).

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skulle kunna lösa problemet med musikstycket som aldrig börjar eller slutar genom att aldrig

skriva/framföra det. Vi närmar oss då filosofins gränsland, men tesargumentationen håller. Musikstycket

existerar, men det har aldrig börjat spelas (har således ingen början) och eftersom det aldrig har

börjat spelas tar det heller aldrig slut.

Typ.

Påminner mig om höjden av ineffektivitet ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tänkt på en grej. Den ultimata klichén inom all musik måste vara att den tar slut. Alla musikstycken som någonsin har framförts eller spelats in har ett slut. Hur originell och nyskapande man än är, så kommer man till den ofrånkomliga punkt där man tvingas göra det som redan gjorts av alla andra musiker, avsluta stycket. Det känns så... gjort.

Jag skulle vilja skapa ett musikstycke som inte har något slut. Det får heller inte upprepa sig, för att bara sätta på en oändlig loop är ju i praktiken detsamma som en början och ett slut, bara att det tas om och om igen. Det får inte heller finnas någon slump inblandad, utan stycket har en förutbestämd gång som är likadan varje gång. Det kan säkerligen lösas på flera sätt; det för mig mest uppenbara är någon form av rekursiv algoritm som samplar den senaste minuten och spelar upp den i förändrad form på något vis.

Jag skulle också vilja skapa ett musikstycke som aldrig börjar.

För att skapa diskussionsunderlag kan jag ju ställa frågan: Kan ni komma på några fler klichéer av samma magnitud?

Oj, hur hittar du alla droger Dingbats...den här verkar tung!?

Starta med fade in fade out som bara en hund kan höra så är det klart!

Seså, marsch tillbaks till pipan!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kom på ytterligare en variant på musikstycket som aldrig börjar.

Musik består av ljud som består av svängningar, dvs. förändringar i lufttryck. Man kan tänka sig att man reducerar ett musikstycke till en enda punkt; man tar bort tidsdimensionen. Då får man ett konstverk ("musikstycke" vore fel ord) som består av ett lufttryck och inget mer. Det är en konstform som förhåller sig till musiken som fotografiet förhåller sig till filmen. Det är dock inte längre musik, då musik per definition är dynamisk.

Jag ser framför mig människor med påsar med olika lufttryck runt huvudet: 208,5 kPa, 49,33 kPa, eller motsvarigheten till mainstream-musik, 101,3 kPa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kom på ytterligare en variant på musikstycket som aldrig börjar.

Musik består av ljud som består av svängningar, dvs. förändringar i lufttryck. Man kan tänka sig att man reducerar ett musikstycke till en enda punkt; man tar bort tidsdimensionen. Då får man ett konstverk ("musikstycke" vore fel ord) som består av ett lufttryck och inget mer. Det är en konstform som förhåller sig till musiken som fotografiet förhåller sig till filmen. Det är dock inte längre musik, då musik per definition är dynamisk.

Jag ser framför mig människor med påsar med olika lufttryck runt huvudet: 208,5 kPa, 49,33 kPa, eller motsvarigheten till mainstream-musik, 101,3 kPa.

Fast tar vi bort tidsdimensionen kan vi aldrig betrakta det. Då är vi åter

på filosofisk mark: finns saker vi inte kan se/höra/känna...

Link to comment
Dela på andra sajter

lite ideer som kanske kan intressera?

http://en.wikipedia.org/wiki/Music_of_the_spheres

http://en.wikipedia.org/wiki/String_theory

http://213.115.230.97:82/templates/norsted...k.aspx?id=20221

"Fast tar vi bort tidsdimensionen kan vi aldrig betrakta det. Då är vi åter

på filosofisk mark: finns saker vi inte kan se/höra/känna... "

såklart gör dem det, vi kan bara inte se dem/höra dem/känna dem

Redigerat av Jilius
Link to comment
Dela på andra sajter

Fast tar vi bort tidsdimensionen kan vi aldrig betrakta det. Då är vi åter

på filosofisk mark: finns saker vi inte kan se/höra/känna...

Naturligtvis kan vi det. Att ta bort tidsdimensionen ur en kontinuerlig ström av data är att reducera strömmen till en statisk datapunkt. Det vill säga i fallet musik: ett lufttryck. Lufttryck kan vi uppfatta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Naturligtvis kan vi det. Att ta bort tidsdimensionen ur en kontinuerlig ström av data är att reducera strömmen till en statisk datapunkt. Det vill säga i fallet musik: ett lufttryck. Lufttryck kan vi uppfatta.

Då missuppfattade jag nog dig.

Du menar att man i exemplet skulle känna av ett statiskt ljudtryck från en

ensam källa?

Lufttrycket kan dock fortfarande spåras till tid=noll, och har således en början,

även om det rör sig om en statisk datapunkt. Trots att det är statiskt äger det energimängd,

och all energimängd stammar från tid=noll. (Förutsatt att man utgår från

tillgänglig bevarad energi, och inte energi från tid=negativ)

En ensam punkt som utstrålar förändring i lufttryck (vilket den måste göra för att vi

ska kunna uppfatta den med hörseln) kommer att påverka omgivningen i form av en sfärisk

rekyl. Således utstrålar den moment, och momentet måste ha en källa? Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

lite ideer som kanske kan intressera?

http://en.wikipedia.org/wiki/Music_of_the_spheres

http://en.wikipedia.org/wiki/String_theory

http://213.115.230.97:82/templates/norsted...k.aspx?id=20221

"Fast tar vi bort tidsdimensionen kan vi aldrig betrakta det. Då är vi åter

på filosofisk mark: finns saker vi inte kan se/höra/känna... "

såklart gör dem det, vi kan bara inte se dem/höra dem/känna dem

Ja, det är en av ståndpunkterna i denna eviga diskussion. Finns saker som ingen någonsin

sett/hört/känt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det är en av ståndpunkterna i denna eviga diskussion. Finns saker som ingen någonsin

sett/hört/känt?

finns sakerna som vi dagligen ser?

frågor som ställts i alla tider och som förhoppningsvis aldrig kommer sluta ställas

Redigerat av Jilius
Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar att man i exemplet skulle känna av ett statiskt ljudtryck från en

ensam källa?

Nej, jag menar att man skulle uppfatta ett statiskt lufttryck i ett rum.

Lufttrycket kan dock fortfarande spåras till tid=noll, och har således en början,

även om det rör sig om en statisk datapunkt. Trots att det är statiskt äger det energimängd,

och all energimängd stammar från tid=noll. (Förutsatt att man utgår från

tillgänglig bevarad energi, och inte energi från tid=negativ)

Att överhuvudtaget prata om tid när det gäller den här konstformen (observera att det knappast längre kan kallas "musik") är irrelevant, precis som att prata om ett fotografis början och slut. Tid är inte en del av konstverket, till skillnad från musik och film.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag menar att man skulle uppfatta ett statiskt lufttryck i ett rum.

Att överhuvudtaget prata om tid när det gäller den här konstformen (observera att det knappast längre kan kallas "musik") är irrelevant, precis som att prata om ett fotografis början och slut. Tid är inte en del av konstverket, till skillnad från musik och film.

Ja, precis. Jag skrev fel i mitt svar.

Ja, fast när du pratar om ett musikstycke som aldrig börjar måste vi ju prata om tid, annars

blir ju frågeställningen helt onödig. Då är det ju bara att säga "här är musik" och så var

problemet löst. Då är ju musik inte längre utgångspunkt i diskussionen, och då förstår

jag nog inte riktigt vad vi pratar om.

En ny konstform som kallas "statiskt lufttryck"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, precis. Jag lyckades spåna ifrån det ursprungliga ämnet lite.

Jag förstår. Ja, varför inte. Frågan är om inte vår mänskliga perception

kommer ha svårt att uppskatta något (ljud) utan början och slut. Om vi kan

förstå, liksom. För oss har ju all sinnesstimuli en naturlig början och ett

slut. Men det vore intressant. Då närmar ju musiken sig bildkonsten,

d v s ett intryck, på sätt och vis utan början och slut, som är beständigt

under hela den tid vi väljer att utsätta våra sinnen för konstverket i fråga.

Det är i allra högsta grad tänkvärt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett statiskt lufttryck går väl knappast att uppfatta?? Det är väl förändringen av trycket vi hör eller känner.....

Man kan uppfatta det, men inte som ljud. Om lufttrycket i rummet du sitter i ändrades till 900 kPa skulle du känna dig aningen trängd, till exempel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett statiskt lufttryck går väl knappast att uppfatta?? Det är väl förändringen av trycket vi hör eller känner.....

Nej, det är helt sant. Bra poäng. Eller jo, uppfattas kan det, men det blir nog i form av smärta

eller bara tryckkänsla i öronen. Kanske avsågs i själva verket en svängning? Fast då blir det en ton.

Och framför allt, då blir tidsaspekten återigen central.

Däremot kan vi uppfatta det med hjälp av tiden före vi utsatte oss för stimuli, och ha den som

referens när vi värderar det nya intrycket. En teknik hjärnan använder en hel del, inte minst när

det kommer till ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan uppfatta det, men inte som ljud. Om lufttrycket i rummet du sitter i ändrades till 900 kPa skulle du känna dig aningen trängd, till exempel.

Ja men det är ju förändringen man känner, sen blir det ju statiskt ihoptryckt liksom. Och du skulle ju ha ditt lufttryck i små påsar på huvudet?? (som väl blir ganska stora vid alltför höga tryck)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men det är ju förändringen man känner, sen blir det ju statiskt ihoptryckt liksom.

Ja, man skulle känna det som ett tryck helt enkelt. Inget konstigt med det.

Och du skulle ju ha ditt lufttryck i små påsar på huvudet?? (som väl blir ganska stora vid alltför höga tryck)

Ja, vadå?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, man skulle känna det som ett tryck helt enkelt. Inget konstigt med det.

Ja, vadå?

Okej då, men det lär blir problem när du anmäler ditt verk (lufttryck) till STIM. Får du ersättning varje gång någonting genererar ditt lufttryck?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej då, men det lär blir problem när du anmäler ditt verk (lufttryck) till STIM. Får du ersättning varje gång någonting genererar ditt lufttryck?

Stim har såklart ingenting med saken att göra, eftersom det inte är ett musikaliskt verk. Som jag sa, den här konstformen förhåller sig till musik som fotografi förhåller sig till film.

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha jag kom att tänkta på detta när jag läste denna tråden 🙂 :

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?...artikel=2178938

Hahaha, snacka om lång låt 😛

Stycket inleddes 2001 med ett och ett halvt års tystnad, och senast det byttes ton var 2006. I helgen flyttade man alltså på tyngderna som håller nere tangenterna på den medeltida kyrko-orgeln i Halberstadt.

Konserten kommer att vara klar år 2639. Tanken med stycket att det ska stå som en motkraft till nutidens hets och stress.

Undrar vad en biljett till konserten kostar? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...