adrumdrum Postat 23 maj 2010 Postat 23 maj 2010 (redigerat) pÄ mh-audios sÄ anger man m2 och mÀngd hÄl men inte avstÄnd mellan hÄlen. det fÄr man sjÀlv rÀkna ut sÄ det blir symetriskt ut placerade. i excel dokumentet "Porous Absorber Calculator" sÄ anger man bara avstÄngd mellan hÄlen men inte m2 och mÀngd hÄl. det jag undrar Àr om man rÀknar med "Porous Absorber Calculator" spelar det nÄgon roll annat Àn effectivitet hur nÄnga hÄl man gör, altsÄ blir det samma absorberings frekvens med 10 hÄl som med med 50? kan man man gör den rektangulÀr? exempelvis 8 hÄl pÄ brÀdden och 6 pÄ höjden?(48 hÄl) eller mÄste det va lika mÄnga pÄ höjden och bredden? Redigerat 23 maj 2010 av adrumdrum
joachime Postat 23 maj 2010 Postat 23 maj 2010 adrumdrum sa: det jag undrar Àr om man rÀknar med "Porous Absorber Calculator" spelar det nÄgon roll annat Àn effectivitet hur nÄnga hÄl man gör, altsÄ blir det samma absorberings frekvens med 10 hÄl som med med 50? Absorbtionskoefficienten Àr densamma oavsett sotrleken pÄ lÄdan (antal hÄl). DÀremot blir den totala effekten större ju större lÄda (och dÀrmed flera hÄl). Citat kan man man gör den rektangulÀr? exempelvis 8 hÄl pÄ brÀdden och 6 pÄ höjden?(48 hÄl) eller mÄste det va lika mÄnga pÄ höjden och bredden? Det spelar ingen roll hur proportionerna ser ut pÄ bredden och höjden.
adrumdrum Postat 24 maj 2010 TrÄdstartare Postat 24 maj 2010 mÄgon som vet rayls/m för vanliga undertaksskivor i glasull(ecophon modus)? vikten Àr 29,9kg/m3 om det har nÄgon betydelse?
joachime Postat 24 maj 2010 Postat 24 maj 2010 adrumdrum sa: mÄgon som vet rayls/m för vanliga undertaksskivor i glasull(ecophon modus)?vikten Àr 29,9kg/m3 om det har nÄgon betydelse? I programmet Zorba finns en kalkylator för att rÀkna om densitet (kg/m3) till flödesmotstÄnd (rayls/m) för ett antal vanliga absoeberande material. Du kan lÀsa mer om programmet och lada hem en demo hos den svenska distributören Vibraphon.
Gilbert Postat 24 maj 2010 Postat 24 maj 2010 joachime sa: I programmet Zorba finns en kalkylator för att rÀkna om densitet (kg/m3) till flödesmotstÄnd (rayls/m) för ett antal vanliga absoeberande material. Du kan lÀsa mer om programmet och lada hem en demo hos den svenska distributören Vibraphon. Vad stÄr det i programmet (Zorba) om denna "konvertering" (med tanke pÄ att det egentligen inte Àr sÄ enkelt att en viss densitet motsvarar ett flödesmotstÄnd)?
joachime Postat 24 maj 2010 Postat 24 maj 2010 Gilbert sa: Vad stÄr det i programmet (Zorba) om denna "konvertering" (med tanke pÄ att det egentligen inte Àr sÄ enkelt att en viss densitet motsvarar ett flödesmotstÄnd)? Dels finns en del att lÀsa om kalkylmodellerna pÄ tillverkarens hemsida. DÀr finns ocksÄ en del jÀmförelser mellan berÀkningar i Zorba och testmÀtningar. Sedan vet jag att hjÀlpfilen till programmet listar en del referenser till de modeller som anvÀnds i programmet. Men jag sitter inte i Windows-miljö just nu sÄ att jag kan lista dessa.
joachime Postat 24 maj 2010 Postat 24 maj 2010 SÄg att följande referenser listades lÀngst ned pÄ sidan för teknisk information pÄ zorba.co.nz: Citat 1. J.F. Allard Y. Champoux, "New empirical equation for sound propagation in rigid frame fibrous material", JASA Vol.91 1992.2. J.M.A. Smith C.W. Kosten, "Sound absorption by slit resonators", Acustica Vol.1 p 114. 3. F.P. Mechel, "Formulas of acoustics", Ed. Springer. 4. S.I. Thomasson, "Theory and experiments on the sound absorption as function of the area", Report TRITA-TAK-8201, Stockholm may 1982. Troligtvis samma referenser jag sett listas i hjÀlpfilen. Förhoppningsvis hittar du svaret dÀr. Annars kan du kontakta Marshall Day Acoustics eller den svenska distributören/ÄterförsÀljaren Vibraphon.
Gilbert Postat 24 maj 2010 Postat 24 maj 2010 https://www.studio.se/index.php?s=&sh...t&p=1090138 Gilbert sa: Nu har jag provat och testade med ett vÀrde pÄ 14kg/m³ och resultatet blev ca 3100 Rayls/m (3130 för glasull och 3121 för stenull) i Zorba och dÀrmed sÄ bekrÀftas min teori om att det inte Àr sÄ enkelt att rÀkna ut flödesmotstÄndet dÄ denna skiva: http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20787 pÄ just 14 kg/m³ har ett flödesmotstÄnd pÄ 6000 Rayls/m ...
joachime Postat 24 maj 2010 Postat 24 maj 2010 Gilbert sa: https://www.studio.se/index.php?s=&sh...t&p=1090138 Du menar att det inte finns ett linjÀrt förhÄllande mellan densitet och flödesmotstÄnd nÀr det gÀller mineralull?
Gilbert Postat 24 maj 2010 Postat 24 maj 2010 joachime sa: Du menar att det inte finns ett linjÀrt förhÄllande mellan densitet och flödesmotstÄnd nÀr det gÀller mineralull? Precis, som jag pÄpekat ett antal gÄnger. Det verkar ibland finnas ett ungefÀrligt linjÀrt samband men uppenbarligen inte alltid.
joachime Postat 24 maj 2010 Postat 24 maj 2010 Okej. DĂ„ missuppfattade jag syftet med den hĂ€r lĂ€nken (som kom ifrĂ„n den andra trĂ„den insĂ„g jag nu. Rörigt med korsreferenser): Gilbert sa: http://books.google.se/books?id=f19_6NFg4j...%22&f=false Lita inte blint pĂ„ Zorba đ (eller nĂ„got annat heller för den delen ...) đ Menar du att Zorbas approximering Ă€r missvisande dĂ€rför att det inte alltid existerar ett linjĂ€rt förhĂ„llande mellan densitet och flödesmotstĂ„nd?
adrumdrum Postat 24 maj 2010 TrÄdstartare Postat 24 maj 2010 9485rayls/m har jag fÄtt i Zorba programmet. densitet i kg/m3, Àr det rÀtt om man vÀgger en skiva, 1,855kg. storlek 1,19 x 1,19 x 0,045meter = 0,0637245m3 0,0637245 x 15,7=1,00047465m3 viket Àr ca en kubikmeter. om man sedan tar vikten av en skiva 1,855kg x 15,7 = 30,235kg/m3? absorberings kurvan i Porous Absorber Calculator för 45tjock med "no airgap"(50mm(igentligen 45mm)tkh stÄr det pÄ ecophons hemsida) Àr ganska nÀra den pÄ ecophons hemsida. Àven om man jÀmför 200mmtkh vilket Àr 200m-45mm airgap. Àven mina mÀtningar av skivan Àr nÀra absorberingskurvan pÄ hemsidan och Porous Absorber Calculator.
Gilbert Postat 24 maj 2010 Postat 24 maj 2010 joachime sa: Okej. DÄ missuppfattade jag syftet med den hÀr lÀnken (som kom ifrÄn den andra trÄden insÄg jag nu. Rörigt med korsreferenser): Menar du att Zorbas approximering Àr missvisande dÀrför att det inte alltid existerar ett linjÀrt förhÄllande mellan densitet och flödesmotstÄnd? DÄ Zorba gav ett vÀrde som var rejÀlt fel för mitt exempel* sÄ tycker jag inte jag överdriver nÀr jag sÀger att man ska ta Zorbas kalkylator med en nypa salt. * https://www.studio.se/index.php?s=&sh...t&p=1090138
joachime Postat 24 maj 2010 Postat 24 maj 2010 Gilbert sa: DĂ„ Zorba gav ett vĂ€rde som var rejĂ€lt fel för mitt exempel* sĂ„ tycker jag inte jag överdriver nĂ€r jag sĂ€ger att man ska ta Zorbas kalkylator med en nypa salt. * https://www.studio.se/index.php?s=&sh...t&p=1090138 Jag hĂ„ller med om att det approximerade vĂ€rdet pĂ„ flödesmotstĂ„ndet skiljer sig markant. I stort sett en dubblering. Det vore intressant att göra fler jĂ€mförelser mellan berĂ€kning och angivna vĂ€rden. Ănnu hellre mellan berĂ€knade och uppmĂ€tta vĂ€rden. Det som gjorde mig förbryllad var att du i lĂ€nken till google-boken highlightat text i stycket som hĂ€vdar att det finns ett ungefĂ€rligt linjĂ€rt förhĂ„llande mellan densitet och flödesmotstĂ„nd nĂ€r det gĂ€ller mineraull. Samtidigt verkar du inte tycka approximering av flödesmotstĂ„nd vara tillĂ€mpligt. Jag borde kanske varit tydligare i mina rekommendationer av Zorbas kalkylator. Jag har hur som helst utgĂ„tt frĂ„n att flödesmotstĂ„ndet inte varit kĂ€nt.
Gilbert Postat 24 maj 2010 Postat 24 maj 2010 joachime sa: Jag hĂ„ller med om att det approximerade vĂ€rdet pĂ„ flödesmotstĂ„ndet skiljer sig markant. I stort sett en dubblering. Det vore intressant att göra fler jĂ€mförelser mellan berĂ€kning och angivna vĂ€rden. Ănnu hellre mellan berĂ€knade och uppmĂ€tta vĂ€rden. Det som gjorde mig förbryllad var att du i lĂ€nken till google-boken highlightat text i stycket som hĂ€vdar att det finns ett ungefĂ€rligt linjĂ€rt förhĂ„llande mellan densitet och flödesmotstĂ„nd nĂ€r det gĂ€ller mineraull. Samtidigt verkar du inte tycka approximering av flödesmotstĂ„nd vara tillĂ€mpligt. Jag borde kanske varit tydligare i mina rekommendationer av Zorbas kalkylator. Jag har hur som helst utgĂ„tt frĂ„n att flödesmotstĂ„ndet inte varit kĂ€nt. Jag lĂ€nkade till stycket dĂ„ det stod "approximately linear" (med betoning pĂ„ âapproximatelyâ dĂ„ ...).
joachime Postat 25 maj 2010 Postat 25 maj 2010 (redigerat) adrumdrum sa: densitet i kg/m3, Àr det rÀtt om man vÀgger en skiva, 1,855kg. storlek 1,19 x 1,19 x 0,045meter = 0,0637245m30,0637245 x 15,7=1,00047465m3 viket Àr ca en kubikmeter. om man sedan tar vikten av en skiva 1,855kg x 15,7 = 30,235kg/m3? Om du kÀnner skivans dimensioner och vikt sÄ rÀknar du ut denisteten genom att ta vikt/(djup*bredd*höjd). I ditt fall 1,855/(1,19*1,19*0,045) vilket Àr ungefÀr 29, 58 kg/m3. Edit: Som du ser kastade jag om vÀrdena pÄ dimensionerna, men det gör ju ingen skillnad efter som de multipliceras) Redigerat 25 maj 2010 av joachime
adrumdrum Postat 26 maj 2010 TrÄdstartare Postat 26 maj 2010 mÄtten frÄn kanten pÄ lÄdan till hÄl, Àr det: "repeat distance" - hÄl diameter? tex 5mm hole rdius(10mm dia) och 100mm repet distance sÄ blir det 90mm frÄn kanten fram till kanten pÄ hÄlet. man borrar 95mm frÄn kanten?
Gilbert Postat 26 maj 2010 Postat 26 maj 2010 adrumdrum sa: mÄtten frÄn kanten pÄ lÄdan till hÄl, Àr det: "repeat distance" - hÄl diameter? tex 5mm hole rdius(10mm dia) och 100mm repet distance sÄ blir det 90mm frÄn kanten fram till kanten pÄ hÄlet. man borrar 95mm frÄn kanten? Nej, halva avstÄndet (till kant, d v s insidan pÄ regeln). https://www.studio.se/index.php?s=&sh...t&p=1088936
adrumdrum Postat 26 maj 2010 TrÄdstartare Postat 26 maj 2010 insidan pÄ regeln? i mitt exempel pÄ 100mm repet distance blir det 50+22 om man bygger lÄdan med 22 skiva eller bara 50?
Gilbert Postat 26 maj 2010 Postat 26 maj 2010 adrumdrum sa: insidan pÄ regeln?i mitt exempel pÄ 100mm repet distance blir det 50+22 om man bygger lÄdan med 22 skiva eller bara 50?
adrumdrum Postat 27 maj 2010 TrÄdstartare Postat 27 maj 2010 skulle det bli kunna bi nÄtt akustiskt problem om man monterar lÄdorna 230mm upp pÄ vÀggen? lÄdorna blir runt 200mm djupa. har en golvlist som Àr 230mm och alla elutag Àr moterade i listen. sÄ hÀlst vill jag slippa Àndra det. fast igenteligen bor det vÀl pÄ om man har tangential modes mellan golv/vÀgg, altsÄ om man behöver ha lÄdan Ànda ner till golvet. eller 230mm upp tillrÀckligt nÀra golvet?
Gilbert Postat 27 maj 2010 Postat 27 maj 2010 Vet inte om jag förstÄr frÄgan, men placeringen Àr kritisk beroende pÄ vilken stÄende vÄg du ska dÀmpa. Om t ex mode 1.0.0 sÄ spelar det ingen roll (i teorin) var pÄ kortsidan du placerar panelen. Om det dÀremot gÀller t ex 1.1.1 sÄ ska du undvika mitten pÄ alla vÀggar och taket (men det gör givetvis ingenting om du Àven har paneler dÀr, de har bara mindre/ingen effekt dÄ de inte sitter pÄ rÀtt stÀlle).
adrumdrum Postat 31 maj 2010 TrÄdstartare Postat 31 maj 2010 (redigerat) om man tittar pÄ den hÀr bilden, spelar det nÄgon roll hur stor ytan Àr utanför den strÀckade linjen? vilket Àr lÀgst i perforerings procent, altsÄ vilket vÀrde ska man inte gÄ under? eller Àr det viktigare att kolla absorberingsvÀrden och komma sÄ nÀra 1,00 som möjligt? sÄ hÀr ser det ut för 40hz, bör det Àndras nÄgot? edit: repeat distance 126 hÄl dia 9(radius 4,5) 30mm panel/skiva ger 0,40% perforering Redigerat 31 maj 2010 av adrumdrum
joachime Postat 31 maj 2010 Postat 31 maj 2010 adrumdrum sa: om man tittar pĂ„ den hĂ€r bilden, spelar det nĂ„gon roll hur stor ytan Ă€r utanför den strĂ€ckade linjen? Vad hĂ€nder utanför den streckade linjen? Du ser vilken andel "öppen area" modellen gĂ€ller för i kalkylbladet. Ăkar du volymen utanför hĂ„len nĂ€rmast kanten kan det pĂ„verka lĂ„dans resonans. adrumdrum sa: sĂ„ hĂ€r ser det ut för 40hz, bör det Ă€ndras nĂ„got? Det jag reagerar pĂ„ Ă€r att hĂ„lradien Ă€r 3,8 mm. Finns det borrstycken som Ă€r 7,6 mm i diameter? Var har du hĂ€mtat flödesmotstĂ„ndet ifrĂ„n (flow resistivity)?
joachime Postat 31 maj 2010 Postat 31 maj 2010 adrumdrum sa: edit: repeat distance 126 hÄl dia 9(radius 4,5) 30mm panel/skiva ger 0,40% perforering De vÀrdena stÀmmer inte överens med skÀrmdumpen.
adrumdrum Postat 31 maj 2010 TrÄdstartare Postat 31 maj 2010 joachime sa: De vÀrdena stÀmmer inte överens med skÀrmdumpen. 3,8 ska naturligtvis va 3,5 raduis. dom andra mÄtten som jag la in senare var utrÀkning med högre perforerings %. det Àr altsÄ dom saker jag Àndrade för högre % perforering, övriga Àr samma som bilden(40hz) * sedan den strÀckade linjen visar ju lÄdans inner mÄtt, men nÀr jag tÀnker efter sÄ Àr svaret pÄ frÄgan nej. jag menar ytan mellan den strÀckare och grova linjen lÀr vÀl inte spela nÄn roll? * flödesmotstÄndet hÀmtade jag frÄn zorba baserat pÄ de kg/m3 mÄtt jag rÀknade ut tidigare. om det stÀmmer vet jag inte, vÀrkar det fel?
cborg Postat 3 juni 2010 Postat 3 juni 2010 (redigerat) Lite kommentarer: Om flödesmotstÄnd och densitet sÄ kolla upp arbete eller paper av s.i. thomasson som refereras till för mer info. DÀr stÄr det lite om hur modellen rÀknats fram. edit: hittade lÀnk till google-books. alla sidor Àr tyvÀrr inte med. UppmÀtta publicerade Àr förstÄs bÀst. Kolla crownfields trÄd om det. adrumdrum sa: vilket Àr lÀgst i perforerings procent, altsÄ vilket vÀrde ska man inte gÄ under? eller Àr det viktigare att kolla absorberingsvÀrden och komma sÄ nÀra 1,00 som möjligt? Nej det tycker jag inte. Det viktiga Àr att du har goda marginaler för fel i sjÀlva byggandet och ÀndÄ ligger med ett brett vÀrde över 0,9 t.ex. Om det skiljer mycket frÄn 0,x i hÄldiameter sÄ kanske du missar effektivitet. Och inte ens en bra matematisk modell rÄr alltid pÄ verkligheten. Testa max o min vÀrden i modellen och se till att det finns lite tolerans Àr mitt rÄd. Kom ihÄg ocksÄ att alla stora "möbler" eller förÀndringar i rummets struktur kommer att pÄverka, helmholtzlÄda eller inte ........ Redigerat 3 juni 2010 av cborg
joachime Postat 3 juni 2010 Postat 3 juni 2010 cborg sa: Om flödesmotstĂ„nd och densitet sĂ„ kolla upp arbete eller paper av s.i. thomasson som refereras till för mer info. DĂ€r stĂ„r det lite om hur modellen rĂ€knats fram.edit: hittade lĂ€nk till google-books. alla sidor Ă€r tyvĂ€rr inte med. Tack för lĂ€nktips! Citat UppmĂ€tta publicerade Ă€r förstĂ„s bĂ€st. Kolla crownfields trĂ„d om det. AppropĂ„ det kontaktade jag Isover och Paroc för att reda ut vilka data dom sitter pĂ„. Hittills har jag fĂ„tt svar frĂ„n Isover. Om de vĂ€rdena jag hittills fĂ„tt visar sig stĂ€mma Ă€r det rimligast antagandet att det inte finns ett linjĂ€rt samband mellan densitet och flödesmotstĂ„nd för deras produkter. đ„°
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.