Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!!

Eftersom jag har betongväggar på alla väggar och nästan ingen akustikbehandling alls känner jag att de dags att skaffa lite kunskaper och börja behandla rummet.

Skulle vilja ha lite tips på vart man kan hämta information och fakta kring allt som har med akustikbehandling,beräkningar, kurvor, att göra så jag inte startar ännu en tråd om akustikbehandling 😄

har läst ett par trådar som behandlar ämnet och har tyckt i de flesta fallen att det är svårförståeligt! Skulle därför vilja ha tips på litteratur för nybörjare

Annons
Postat (redigerat)

Master Handbook of Acoustics, av F. Alton Everest. Gå nånstans där den finns och bläddra lite i den. Känner du att den är på en för hög nivå så finns det ju massa DIY-forum och akustik-diskussioner i musikforum på nätet, där nybörjare fått svar på sina frågor av mer kunniga.

Också viktigt att ha grundläggande (alltså inte jättestora, bara the basics - men gärna mer) kunskaper i fysik och då inom våglära.

EDIT: Claes har ju lagt ner en del tid på att skriva en akustikartikel i Kontrollrummets Wiki, så den förtjänar han väl en länk till! 😄

Redigerat av Johnny Boi
Postat (redigerat)

Tack för det - så slapp jag länka dit själv denna gång... 😄

Wiki-artikeln skrapar åtminstone lite på ytan och jag tror att den är på en nivå som de flesta kan förstå - och så är den på svenska...

För djupare förståelse, så är Masters handbook of acoustics skitbra!

Redigerat av Claes
Postat
Master Handbook of Acoustics, av F. Alton Everest. Gå nånstans där den finns och bläddra lite i den. Känner du att den är på en för hög nivå så finns det ju massa DIY-forum och akustik-diskussioner i musikforum på nätet, där nybörjare fått svar på sina frågor av mer kunniga.

Också viktigt att ha grundläggande (alltså inte jättestora, bara the basics - men gärna mer) kunskaper i fysik och då inom våglära.

EDIT: Claes har ju lagt ner en del tid på att skriva en akustikartikel i Kontrollrummets Wiki, så den förtjänar han väl en länk till! 😄

Jo Claes artikel har kag läst igenom också! Den är skitbra men känner att den är alldeles för tunn eftersom detta är et enormt stort ämne!

Ska se fall jag kan hitta boken och skugga igenom den lite snabbt 😄 Tack för tipsen!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.