Jump to content
Annons

HJÄP, SÖMLÖS p.g.a EQ, hur många nätter till


rockstone

Recommended Posts

Hej, Jag är ganska så osäker på hur cubase eq eller rättare sagt, eq fungar överhuvudtaget så jag gjorde två filmer här och la ut på you tube, med några frågor kring det hela.

film 1

fråga 1, 100 eller 30 hz, punkt eller kurva?

fråga 2, higpass eller lowshelf

fråga 3, 12 eller 3 hz, vilket stämmer

film 2

4 olika alternativ, vilket är rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kurvan. Det är alltid kurvan. Precis som ett diagram. Ta en frekvens och stega upp, där du träffar kurvan läser du av till vänster hur mycket du har höjt eller sänkt just den frekvensen.

Edit: Sätter du pricken på 100 Hz och stegar upp tills du träffar kurvan läser du av till vänster -5 (tror jag, lite dålig upplösning). Det betyder att du har sänkt frekvensen 100Hz med 5 dB. PRickarna är bara ett verktyg för att fixa till kurvan.

Redigerat av henk2055
Link to comment
Dela på andra sajter

Blunda eller stäng av skärmen så ser du inte kurvan längre. Problemet löst! 😳

Skämt åsido, kurvans syfte är väl bara att ge en representation av vad EQ gör i verkligheten. Det viktigaste är ju förstås hur det låter.

Om du vill få bort alla frekvenser under 100hz så brukar man ju använda högpassfilter. Sen får man alltid ställa in hur brant den ska skära, alltså antal dB/oktav.

Low Shelf funkar bra om man vill sänka ett helt spektra t.ex. basspektra några dB utan att det ska låta konstigt.

Den inställning på EQn som låter bäst... är bästa inställningen, helt enkelt. Sen får väl kurvan se ut hur som helst 😮

Därför gillar jag använda "Waves SSL channel strip" som EQ där det är garanterat kurvfritt hehe.

Det skulle ju faktiskt vara spännande att jämföra olika "kurvEQs" där man kanske kunde hur olika kurvorna representerar slutresultatet. Ny video på det kanske? hihi.

Redigerat av Gardinen
Link to comment
Dela på andra sajter

det är väl att det sluttar så brant det kan från det värde man sätter som är grejjen..

vad jag vet finns det ingen high/lowpass som skär helt brant vid ett värde

Det finns nån inställning i UAD Cambridge EQ för lågpassfilter där filtret sluttar i princip 90 grader rakt ned (enligt kurvan då 😳)

Link to comment
Dela på andra sajter

BigChief (oregistrerad)
det är väl att det sluttar så brant det kan från det värde man sätter som är grejjen..

vad jag vet finns det ingen high/lowpass som skär helt brant vid ett värde

Det handlar väl egentligen om filter.

Lämnade cubase egen eq i ilska av just den här anledningen.

Waves Linear Phase EQ, får jag brant som fan däremot.

Använder den ofta.

Det här med att stänga av det visuella och lita på sina öron är mest humbug.

Man ska naturligtvis använda dom redskap som finns om man inte redan har Steve Hall's öron.

Ett bra exempel är ngn analyser som plötsligt visar en jävla massa bas runt 30hz,

dom flesta sitter inte med lyssning som återger dom frekvenserna...

Sen ger en del andra eq's karaktär, och det är ngt helt annat.

Q under filter är hyfsat brant också, kom jag på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar väl egentligen om filter.

Det här med att stänga av det visuella och lita på sina öron är mest humbug.

Man ska naturligtvis använda dom redskap som finns om man inte redan har Steve Hall's öron.

Ett bra exempel är ngn analyser som plötsligt visar en jävla massa bas runt 30hz,

dom flesta sitter inte med lyssning som återger dom frekvenserna...

Så länge man använde öronen mer än ögonen.

Skulle tro att väldigt många går bort sig när man använder de där satans analysverktygen(inklusive mig själv).

Samtidigt som de kan vara väldigt nyttiga då man sitter med sämre lyssning

Link to comment
Dela på andra sajter

BigChief (oregistrerad)
Så länge man använde öronen mer än ögonen.

Skulle tro att väldigt många går bort sig när man använder de där satans analysverktygen(inklusive mig själv).

Samtidigt som de kan vara väldigt nyttiga då man sitter med sämre lyssning

Jag håller med. Jag har stirrat mig blind på dom också. Bästa exemplet var när bara skar, och skar bas på nån gitarr tills PAZ Analyzer'n

visade en rak och jämn snygg kurva.

Tror du det lät bra sen? Hahaha..

Nä men det jag tror, och jag kan ha missförstått tidigare inlägg, är att en del har en tendens att förlöjliga frågor genom att

nitiskt svara: "använd öronen" eller "smaken e som.." Folk som frågar vill inte höra sånt skit. Haha

Jag tror på en kombination där man succesivt tränar örat att förstå analys-verktygen och hur det låter när det ser ut på ett sätt.

Man får ju va glad att det ännu inte finns analysverktyg som visar huruvida en låt säljer eller inte..

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, tackar för tipsen, om jag förstår er rätt så är det altså kurvan man följer, och om jag ska skära vid 30 hz så spelar det ingen roll om jag använder mig av lowshelf eller higpass, dom fyller samma funktion så länge jag kollar på kurvan och flyttar så att själva skärningen står vid 30. hoppas att jag har förstått detta rätt nu, tack ska ni ha, nu kanske jag kan sova inatt

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, tackar för tipsen, om jag förstår er rätt så är det altså kurvan man följer, och om jag ska skära vid 30 hz så spelar det ingen roll om jag använder mig av lowshelf eller higpass, dom fyller samma funktion så länge jag kollar på kurvan och flyttar så att själva skärningen står vid 30. hoppas att jag har förstått detta rätt nu, tack ska ni ha, nu kanske jag kan sova inatt

Det är inte exakt samma filter, så lite olika kommer det allt att låta. Lyssna dig fram!

Men som sagt, ja, det är inte punkterna som räknas, om man säger så.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, tackar för tipsen, om jag förstår er rätt så är det altså kurvan man följer, och om jag ska skära vid 30 hz så spelar det ingen roll om jag använder mig av lowshelf eller higpass, dom fyller samma funktion så länge jag kollar på kurvan och flyttar så att själva skärningen står vid 30. hoppas att jag har förstått detta rätt nu, tack ska ni ha, nu kanske jag kan sova inatt

Ja jo men asså shelfen kanske man vill använda som just.. shelf.. så att köra på den istället för högpasset för att nå samma resultat kanske e lite dumt eftersom du inte kan använda högpasset som shelf.. om du hajjar, blev lite snurrigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med. Jag har stirrat mig blind på dom också. Bästa exemplet var när bara skar, och skar bas på nån gitarr tills PAZ Analyzer'n

visade en rak och jämn snygg kurva.

Tror du det lät bra sen? Hahaha..

Nä men det jag tror, och jag kan ha missförstått tidigare inlägg, är att en del har en tendens att förlöjliga frågor genom att

nitiskt svara: "använd öronen" eller "smaken e som.." Folk som frågar vill inte höra sånt skit. Haha

Jag tror på en kombination där man succesivt tränar örat att förstå analys-verktygen och hur det låter när det ser ut på ett sätt.

Man får ju va glad att det ännu inte finns analysverktyg som visar huruvida en låt säljer eller inte..

ja kommentarer som "använd öronen" är en klassiker.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

ja kommentarer som "använd öronen" är en klassiker.

Men den e fortfarande den viktigaste av dom alla 😉

Jag tror också det handlar om att bli immun emot vad eq:n "Visar att du gör". Känn dig t ex inte dum bara för att du har världens bell vid 3 kHz som ser ut som en kniv och e boostad 20 dB. Lyssna om det låter så som du vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...