Jump to content
Annons

Gratiseffekt Vs Logiceffekt


Jesso

Recommended Posts

Hej!

Jag laddade ner två evalueringspluggar från Stillwell Audio igår; The Rocket (en kompressor) och Vibe-EQ.

Hur kommer det dig att dessa, enligt mig, låter bra mycket bättre än vad som finns i Logic?

Det låter bara bättre helt enkelt, väldigt mycket bättre, EQ´n hanterade frekvenserna riktigt snyggt.

Ska inte ett program som Logic med sin prislapp slå dessa pluggar med hästlängder?

Skulle vara intressant att höra vad ni tycker om Logic´s effekter/EQ etc, är de bra eller inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hur kommer det dig att dessa, enligt mig, låter bra mycket bättre än vad som finns i Logic?

Dels för att det är en smaksak, dels för att du (utgår jag från) rattar in dem olika. En kompressor är en kompressor. En EQ är en EQ. No more, no less.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag laddade ner två evalueringspluggar från Stillwell Audio igår; The Rocket (en kompressor) och Vibe-EQ.

Hur kommer det dig att dessa, enligt mig, låter bra mycket bättre än vad som finns i Logic?

Det låter bara bättre helt enkelt, väldigt mycket bättre, EQ´n hanterade frekvenserna riktigt snyggt.

Ska inte ett program som Logic med sin prislapp slå dessa pluggar med hästlängder?

Skulle vara intressant att höra vad ni tycker om Logic´s effekter/EQ etc, är de bra eller inte?

Har inte prövat Stillwell pluggar men Waves och Vooxengo och jag tycker om Voxengo är i min smak men Logic pluggar låter bra överlag har lite problem med med kompressorn bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag laddade ner två evalueringspluggar från Stillwell Audio igår; The Rocket (en kompressor) och Vibe-EQ.

Hur kommer det dig att dessa, enligt mig, låter bra mycket bättre än vad som finns i Logic?

Det låter bara bättre helt enkelt, väldigt mycket bättre, EQ´n hanterade frekvenserna riktigt snyggt.

Ska inte ett program som Logic med sin prislapp slå dessa pluggar med hästlängder?

Skulle vara intressant att höra vad ni tycker om Logic´s effekter/EQ etc, är de bra eller inte?

Hejsan

Jag har också laddat ner ett helt gäng Stillwelpluggar och har blivit mycket förtjust. Superfynd enligt mig. Använder dem gärna till att "smutsa" ned lite grand och få en lite mer analog känsla.

Dock håller jag inte med om att de överlag skulle vara bättre än logics pluggar. Det är mer en fråga om karaktär och smak. Logics pluggar låter kanske lite mer "rent" vilket ju kan vara både en för- och nackdel. Channel EQ:n anser jag vara fantastisk när det gäller att mejsla fram ett ljud så att det får plats i mixen, däremot har den inte särskilt mycket karaktär vilket kanske upplevs som tråkigt av vissa. Fast då är det ju en för att enkel sak att komplettera med en plug från t ex Stillwel.

Logics compressor är ju numera helt grym. Det går att få fram massor av olika karaktärer där. det finns en dansk snubbe som heter Lagerfeldt som har gjort en massa presets som är helt grymma som man kan ladda ned härifrån. Testa dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker logics pluggar fungerar galant (utom deessern då) 🙂 Men det går ju att fixa till så kompressorn sköter deess-jobbet istället. Tycker väl inte något är bättre än det andra, bara annorlunda. Sen är väl inte stillwell "gratis" i rätt mening, även om man kan snika gratis hur länge som helst 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag uppskattar flera av Logics pluggar. Håller till exempel med MattiasA om att kompressorn sköter sitt jobb väl sedan uppdateringen i Logic 8. Använder även Channel EQ på i stort sett varje spår. Ska det boostas mer än typ tre decibel vänder jag mig ofta till andra alternativ.

Sedan är ju Space Designer hur trevligt som helst. När du tröttnat på de medföljande impulserna är det bara att gå ut på jakt efter fler!

Däremot tycker jag inte multibandskompressorn eller limitern håller måttet. Då använder jag mig istället av pluggar från Voxengo, UAD och Sonalksis.

Just det. Distortionspluggarna går inte direkt varma heller. Om det inte ska vara stärkardist. Då funkar Guitaramp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det. Distortionspluggarna går inte direkt varma heller. Om det inte ska vara stärkardist. Då funkar Guitaramp.

Nja, jag gillar Distortion II på nasty-inställningen. Fuzzwahn funkar trevligt på bas också, om man kör på noll wah.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker verkligen att Logic's pluggar håller måttet, och att de är riktigt bra, många av dem.

Framförallt, eftersom de faktiskt är gratis!

Dagens DAW-användare har ju blivit extremt bortskämda vad tillverkarna skickar med!

Jämför med för 10 år sen, eller ännu kortare tillbaka.

EXS24 var option, Space Designer kostade ett par tusen bara den när den kom, loopar och sånt följde inte med.

Oh, just det, programmet kostade 10 papp oxå.

Så jag tycker vad man för för typ inga pengar idag är magiskt!

Sen finns det ju andra grejer jag föredrar, ibland får de fram det ljud jag vill ha enklare, eller har ett roligare interface, t.ex.

My $0.02...

Redigerat av hefu
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...