Jump to content
Annons

Smäll/Knäpp när man startar/stänger av monitorer


Aquiesce

Recommended Posts

Har ett par JBL 6208 aktiva monitorer i studion. Problemet är att när man startar och stänger av dem smäller/knäpper det rättså rejält i dem. Har hört att detta inte ska vara riktigt bra så nu undrar jag givetvis vad detta fenomen beror på och vad man möjligen kan göra åt det! 😉

Tack på förhand.

Edit: lite felstavningar

Redigerat av Aquiesce
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror nog på vad det beror på... 😉

Eventuellt kan det bli så för att du inte har jordade urtag. Om det inte har med jordning att göra, så beror det förmodligen på att monitorernas slutsteg inte har någon reläskyddad utgång - och då finns det troligen inget att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och bara för säkerhets skull...

Monitorer ska man alltid sätta på sist!

Den gång jag glömde bort mig och gjorde tvärtom blev det en ganska så rejäl smäll när jag slog på mixerbordet...

Det finns väl en avstängningsordning också, men den kommer jag inte riktigt ihåg... Gör ingen skillnad med mina monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren. Jag sätter alltid på monitorerna sist och stänger av dem först. Drar ner volymen på mixerbordet först också. Uttagen är jag 98 procent säker på att de är jordade. Själva uttaget är jordat iaf men jag är rätt säker på att det verkligen är JORDAT om ni fattar 😉 Får väll leva vidare med det då...

Är det skadligt då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...