Jump to content
Annons

RoKit RP8 - Vad tycker ni om dom?


Ken Kängström

Recommended Posts

Hejsan. Lyssnade på RoKit RP8 på musikbörsen idag. Är lite förvirrad inför mitt första monitorköp. Stötte inte på någon tråd om denna monitor så jag startade en ny.

Jag tyckte att dom var som tydligast vi djupbasen (100hz och ner) och vid mellanregistret (omkring 4khz). Tydlig stereobild. Helt i min smak. Jämförde med en massa andra monitorer men jag tyckte dessa fick ut hela paketet kanonbra.

Vad tycker ni?

Rokit RP8

MVH//Kenny

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har oxå lyssnat på dom och tycker att dom låter helt ok.....men mitt köp blev ett par Tannoy Reveal (aktiva)....tycker personligen att dom passar bättre till Rock/Metal....men som sagt , alla kan ju inte ha samma smak...då hade det ju räckt om dom tillverkade ett par monitorer :rolleyes:

Hare HÅRT!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan. Lyssnade på RoKit RP8 på musikbörsen idag. Är lite förvirrad inför mitt första monitorköp. Stötte inte på någon tråd om denna monitor så jag startade en ny.

Jag tyckte att dom var som tydligast vi djupbasen (100hz och ner) och vid mellanregistret (omkring 4khz). Tydlig stereobild. Helt i min smak. Jämförde med en massa andra monitorer men jag tyckte dessa fick ut hela paketet kanonbra.

Vad tycker ni?

Rokit RP8

MVH//Kenny

Skulle väl inte säga att djupbasen börjar vid 100 Hz direkt.

Farligt med monitorer som är (för) tydliga vid 4 kHz eftersom man då tycker att sången kan kännas lite vass och därmed sänker i det området......vilket innebär att sången blir "grumlig" vid lyssning på andra platser.

Har inte lyssnat på dom, hur ligger dom i pris?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte hört just dom, men KRK ska va ett "bra" märke... Har läst mycket bra om dom, och KRK V4 lät grymt bra för sin lilla storlek.

Om du har tänkt importera kan det förresten kanske va värt att kolla in amerikanska affärer, för jag tror bestämt att de är en hel del billigare "over there".

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur dom ligger i pris riktigt. Tror dom låt på under 8000 paret om jag inte minns fel.

Improtera från USA låter inte alls som en dum idé, men det verkar riktigt bökigt med moms och skit.

Grejjen är att på alla monitortrådar så ser man bara monitorer som främst är lämpade för en viss typ av produktion och musikstil. Jag jobbar med kanske mycket musik och kommer nog att få prioritera lite. Och jag har inte heller någon vidare koll på monitorer så mycket. Arbetar mycket med klinisk göterborg-metal (extremt ren metal prodiktion) och mycker lugna ballader och trance. Med andra ord så är jag väldigt beroende av att få en extremt ren och kraftfull bas. Men givitvis så vill jag ju att det ska vara en riktigt tydlig frekvensgång.

Antar att detta är en av dom svårare monitofrågorna som har ställts men vad tror ni?

MVH//Kenny

EDSIT: Vaknade just och kan inte stava 😉

Redigerat av addic59
Link to comment
Dela på andra sajter

Satt själv för två månader sen och gick runt o lyssnade på flera olika märken.

KRK är för oss som vill ha nästan det skitigaste ljudet

ur en högtalare, specielt V4 - V8 modellerna...

Grymy bra ljud.

Om man ser det som mixnings synpunkt mm.

Jag har en kompis som har KRK V-4... Han e otroligt nöjd med dom....

Jag tyckte väl att RoKit RP8 var lite för (lådiga) i min smak

men helt ok om man inte har rundat

nästan alla märken och olika prisklasser...

Gillar du KRK så lägg några kronor till,

till V-4 eller V-6...

Dina öron kommer att njuta längre med högtalarna,

skulle jag tro 😉

Lycka till

/danson

Redigerat av Danson
Link to comment
Dela på andra sajter

Skrev för ca ett halvår sedan om just KRK RoKit RP5/RP8 här på forumet och köpte därefter ett par RP8.

Var nära att köpa ett par Tannoy Reveal, men efter att ha provat att spela in med dom och gjort en jämförelse med bl.a RP8 så var valet enkelt. Tannoyernas skrikiga mellanregister bidrog till en högre grad av lyssningströtthet än vad jag har upplevt med RP8.

Vad jag gillar med RP8 är att de är tydliga över hela registret (möjligen lite övertydliga i övre frekvensregistret, vilket man iof kan ställa in). Kan tänka mig att man upplever basen som anonym och fattig om man gör electro/house och dylikt. Jag utgår från att det "allmänt" anses så med tanke på att basåtergivningen är genomgående det största ämnet i alla trådar som berör monitorer.

Anser personligen inte att detta är något problem, dels för att jag håller på i 1:a hand med rock/pop/jazz och framförallt för att jag anser att man ska kunna lära sig "höra" hur basen beter sig utan att behöva köpa en extra låda. Dessutom tycker jag att referenslyssning är ovärderligt oavsett vad man utgår från för monitorer, men detta är mina högst personliga åsikter som funkar bra för mig så om ingen annan köper det är av mindre betydelse 😉

Skulle jag rekommendera någon annan monitor så är det i så fall dom nya Genelec 8030, men då kostar de också nästan dubbelt så mycket som KRK RP8.

/wah-wah

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, då har man suttit med ett par alesis monitor-ettor i snart sju år. Dags å byta upp sig. Har arbetat en del med Tannoy Reveal, men aldrig riktigt gått igång på dom.

Var på Börsen idag och provlyssnade ett par Rokit rp8. Vilken skillnad gentemot m1-orna och revealerna! Jag var frälst på ett ögonblick. Stereobilden var kanon, och de var rätt så jämna över hela spektrumet. Mest mysigt blev det när jag drog på, sällan jag "känt" ett par sådana här billiga monitorer rent fysiskt i mellangärdet.

Har däremot svårt att avgöra hur parfymerade de är, måhända finns här någon med mixerfarenhet med dessa monitorer?

Enda nackdelen som jag upplevde var deras lite skarpa övre mellanregister..

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte hur Rokit-serien är men V-6 och V-8:orna tycker jag är lite väl brighta. Blir liksom skärande ljud i övre mid och diskant på grejer som låter bra i tex Genelec-monitorer (som jag förövrigt tycker är bäst för deras grymma djup i basen och enligt mig ärliga ljud på dom lite större modllerna, 8" och 10")

Men KRK låter ju riktigt bra och för hemmabruk duger dom säkerligen skitbra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag tyckte också att dom var skarpa i övre mellanregistret. runt 4-5 khz.

Men jag trivdes kalasbra med dom iaf. Starka fuderingar på att dissa både tannoy och phonic P8a för dessa. Kalasmonitorer.

Vill tillägga att detaljrikedomen och transientsnabbheten (?) var det som övertygade mest med dessa monitorer, och det är på något sett det viktigaste för mig i mixsammanhang. Sedan att de svajar lite i frekvensgången är en vanesak. Jag föredrar hellre rp 8:ornas lite vassare sound än exempelvis Events "glada" baspuckel.

Om sedan produktionen skall låta riktigt jippee måste den ändå mastras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant sant. Och när man väl lär sig monitorerna så brukar det inte göra så mycket om det inte är så jäkla rak frekvensgång. Och man lyssnar ju inte enbart i monitorerna. Många punkter som måste stämma in också. Sen färgas ju ljudet beroende på vilken lokal och akustik man har dom i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag tyckte också att dom var skarpa i övre mellanregistret. runt 4-5 khz.

Men jag trivdes kalasbra med dom iaf. Starka fuderingar på att dissa både tannoy och phonic P8a för dessa. Kalasmonitorer.

Du kan ju alltid skära lite med hjälp av poten på baksidan, vilket är en möjlighet du inte har på Revealerna!

Jo det har du nog rätt i. Men det jobbiga är att det kan svida i plånkan. 7000 kr är mycket för en som pluggar.

Låter lite väl saftigt! Gav definitivt inte mer än 5800 kr för mina. Har du kollat RP5:orna? Personligen gillade jag dom skarpt och för 3995:- innan rabatt så finns det inget som låter bättre i mitt tycke 😱

/wah-wah

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag tyckte också att dom var skarpa i övre mellanregistret. runt 4-5 khz.

Men jag trivdes kalasbra med dom iaf. Starka fuderingar på att dissa både tannoy och phonic P8a för dessa. Kalasmonitorer.

Du kan ju alltid skära lite med hjälp av poten på baksidan, vilket är en möjlighet du inte har på Revealerna!

Jo det har du nog rätt i. Men det jobbiga är att det kan svida i plånkan. 7000 kr är mycket för en som pluggar.

Låter lite väl saftigt! Gav definitivt inte mer än 5800 kr för mina. Har du kollat RP5:orna? Personligen gillade jag dom skarpt och för 3995:- innan rabatt så finns det inget som låter bättre i mitt tycke 😎

/wah-wah

Hmm har inte haft möjlighet att lyssna på dom. Men jag kommer nog göra det så småningom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...