Jump to content
Annons

När används mono nuförtiden?


Joelbille

Recommended Posts

Titeln säger väl ganska mycket. Jag sitter och mixar och utnyttjar sterofunktioner som låter rätt dåligt i mono, till ex att förskjuta ena kanalen ett par millisekunder för att få lite fin bredd på sång och annat. Detta låter ofta väldigt illa i mono eftersom fasskillnaderna låter som en chourous.

Men nu funderar jag alltså på när mono egentligen används, och i vilka sammanhang man behöver tänka på monokompatibilitet. Själv kommer jag inte på något, så dela med er av era exempel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Titeln säger väl ganska mycket. Jag sitter och mixar och utnyttjar sterofunktioner som låter rätt dåligt i mono, till ex att förskjuta ena kanalen ett par millisekunder för att få lite fin bredd på sång och annat. Detta låter ofta väldigt illa i mono eftersom fasskillnaderna låter som en chourous.

Men nu funderar jag alltså på när mono egentligen används, och i vilka sammanhang man behöver tänka på monokompatibilitet. Själv kommer jag inte på något, så dela med er av era exempel!

När 2 pers lyssnar med varsin hörlur på bussen? 😏

Nä javet inte. Till och med mobiler med inbyggda högtalare har ju stereo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker jag inte alls.

Mono finns överallt, från streams i låga bitrates till högtalarna på badhuset till utländsk snålradio.

Men dom källorna låter ju alltid dåligt ändå så att dom låter dåliga efter stereomixning gör ingenting, btw vem lyssnar igentligen på hur bra en låt är mixad på badhuset? ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Men dom källorna låter ju alltid dåligt ändå så att dom låter dåliga efter stereomixning gör ingenting, btw vem lyssnar igentligen på hur bra en låt är mixad på badhuset? ^^

Det handlar inte om huruvida det är bra mixat.

Anta att du remixar Horst Wessel-Lied och känner för att lägga lite skön stereobredd på stöveltrampet. Det kommer då alltid att finnas en risk att ljudet fasas sönder eller - ve och fasa, Horst Wessel utan stöveltramp! - försvinna helt när man slår ihop stereokanalerna till en.

Kolla alltid att mixarna funkar i mono!

Link to comment
Dela på andra sajter

Många TV-kanaler tas (tyvärr) ofta emot i mono (även om de sänds i stereo eller t o m surround) och även radio om mottagningen är dålig och PA körs ibland i mono, så monokompabiliteten är fortfarande viktig om det är seriösa projekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mono-kompabilitet är alltid viktigt!

Sålänge du inte alltid sitter i en sweet spot mellan två högtalare så är det viktigt att tänka på hur det låter i mono. Lyssnar du t.ex från rummet brevid hör du ju inte vad som ligger i vänster och höger sida, utan summan av de två. Låter summan av de två då helt galet så får man ju tänka om lite...

...dock blir det ju en annan sak när man faktiskt lyssnar på ett mono-matrial som är en sammanslagning av två kanaler. Har man då använd olika stereoeffekter som gör att det blir utsläckningar vid sammanslagning till mono så får man ju tänke lite... Vill man att det ska låta bra även i köksradion där hemma så kanske man ska se till att mono-versionen också låter vettigt.

Kanske inte är lika viktigt idag att bry sig om mono-kompabiliteten när man tänker just på utsläckningar och sånt eftersom man förhoppningsvis hoppas folk lyssnar i stereo-anläggningar och inte i gamla köksradion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! Det är ju det här att det finns uppenbarligen en del tillfällen när det behöver låta bra i mono, men betyder det då att man egentligen aldrig kan använda sig av breddtekniker som min? När jag lyssnar nu låter det bra oavsett hur jag går runt i rummet, det låter till och med bra (eller bra är ju verkligen fel ord, men i alla fall utan fasutsläckningar) i min laptops inbyggda högtalare, men jag jag slår om till mono så låter sången som någon slags vocoder-chorous.

Frågan är om det är värt att köra på det hela ändå? Kanske kan kompromissa lite, men som tidigare nämnt används väl mono ofta i rätt i övrigt sopiga omständigheter... om inte annat så kan man ju helt enkelt skylla på uppspelningsutrustningen :rolleyes:

Jag har också hört att klubbar brukar köra mono, så att man inte bara hör halva låten om man står på fel ställe i rummet. Men det är inte direkt klubbmusik jag håller på med ändå...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! Det är ju det här att det finns uppenbarligen en del tillfällen när det behöver låta bra i mono, men betyder det då att man egentligen aldrig kan använda sig av breddtekniker som min? När jag lyssnar nu låter det bra oavsett hur jag går runt i rummet, det låter till och med bra (eller bra är ju verkligen fel ord, men i alla fall utan fasutsläckningar) i min laptops inbyggda högtalare, men jag jag slår om till mono så låter sången som någon slags vocoder-chorous.

Frågan är om det är värt att köra på det hela ändå? Kanske kan kompromissa lite, men som tidigare nämnt används väl mono ofta i rätt i övrigt sopiga omständigheter... om inte annat så kan man ju helt enkelt skylla på uppspelningsutrustningen 😉

Jag har också hört att klubbar brukar köra mono, så att man inte bara hör halva låten om man står på fel ställe i rummet. Men det är inte direkt klubbmusik jag håller på med ändå...

Du kan ju dubba i stället för att kopiera.... lite mera jobb men garanterat inga fasfel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju dubba i stället för att kopiera.... lite mera jobb men garanterat inga fasfel.

Jo det funkar ju det med, men jag har svårt för dubbar när det rör sig om till ex känslofyllt akustiskt gitarrspel, känns lite våldtäkt att försöka göra en exakt likadan tagning, sen är det ju svårt att få det att låta bra om det bara är ackegura och sång eftersom alla detaljer hörs och inte dränks i massa dist som i elgitarrfallet 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är det på klubbar och så då? Kör inte de mono?

Det är inte helt ovanligt att PA-system kör basarna och sub-basar i mono för att få mer kräm ur slutsteg. Men de opererar bara ifrån 200 hz och neråt typ. Att köra toppar i mono är extremt ovanligt om man inte befinner sig på en kazakstansk strippklubb då kanske.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte helt ovanligt att PA-system kör basarna och sub-basar i mono för att få mer kräm ur slutsteg. Men de opererar bara ifrån 200 hz och neråt typ. Att köra toppar i mono är extremt ovanligt om man inte befinner sig på en kazakstansk strippklubb då kanske.

"I am not going to dive too far into this subject, as it is too subject to opinion and argument. Whatever you choose is fine, but typically, for smaller clubs and small outcoor events, mono is the way to go, as live shows generally are not enhanced by strong stereo fields as people are scattered on all sides of the stage and signal control is much more difficult.

'nuf said..."

http://www.homerecordingconnection.com/new...tory&id=426

Link to comment
Dela på andra sajter

"I am not going to dive too far into this subject, as it is too subject to opinion and argument. Whatever you choose is fine, but typically, for smaller clubs and small outcoor events, mono is the way to go, as live shows generally are not enhanced by strong stereo fields as people are scattered on all sides of the stage and signal control is much more difficult.

'nuf said..."

http://www.homerecordingconnection.com/new...tory&id=426

Intressant läsning!

Mina kunskaper inom ämnet kommer dock från mitt dj:ande på klubbar och fester runt om i landet inom den elektroniska scenen. Live-musik är sällan de systemen jag spelar på gjorda för.

Har även frågat en ljudtekniker hur de brukar göra med ljudet på sin firma och fick där svaret att subbarna kör de i mono men resten i stereo. Har även en god vän som turnerat världen runt ett par jordsnurr och har ett antal väldigt framgångsrika album på sin meritlista och han påstår iaf att man ska släppa monokompatiblitetstänket iaf inom den genren vi håller på med (inom trance-spektrat) då det inte spelas på varken badhus, tv-sammanhang, klockradios eller något annat som blivit nämnt här utan levereras på stora kvalitativa system gjorda för dansmusik på klubbar och festivaler.

Inom andra genrer kan jag tänka mig att det är viktigare dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

För inspelning:

Jag spelar in det mesta i mono - en monomik; elbas, fiol, cello, dragspel, tvärflöjt, bongos, vibra slap, sång, bakgrundssång, kazoo, klarinett, triangel, munspel, mandolin, claves, güiro, tamburin, säckpipa, elgitarr, halvakustisk gitarr, spansk gitarr, shaker, cabassa, kastanjetter, panflöjt et cetera.

Undantag, stereo - en stereomik/2 monomikar: akustisk gitarr, piano, xylofon, glockenspiel, ibland elgitarr (om multieffektprocessor).

Lajnat, stereo: keyboard och trummaskin.

Extra undantag: 6 mikar - cajon.

Extra undantag 2: 6-8 mikar - trumset.

Annars är det som NV säger, bra att kolla monokompatibiliteten också. Precis som man kollar att det låter ok i olika stereovarianter.

Link to comment
Dela på andra sajter

YouTube är ofta mono:

"Ofta"... Well, givetvis är alla GAMLA videor kvar i sitt forntida format. Och visst, de är väl också än så länge flest till antal, därav "ofta".

Allt jag själv (bara som exempel) publicerar på YouTube är däremot alltid stereo; eftersom YouTube stöder formatet.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Ofta"... Well, givetvis är alla GAMLA videor kvar i sitt forntida format. Och visst, de är väl också än så länge flest till antal, därav "ofta".

Allt jag själv (bara som exempel) publicerar på YouTube är däremot alltid stereo; eftersom YouTube stöder formatet.

Du missade det roliga ...

Link to comment
Dela på andra sajter

YouTube är ofta mono:

(Har aldrig fattat vad som är så bra med Santana ...)

Där måste väl Carlos ha ätit råttgift eller nåt strax innan, det lät som om han började med gitarrspelnadet samma dag? Riktigt gamla Santana skivor är grymma. Det finns orgel-lir på dem som är så bra så det är enormt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där måste väl Carlos ha ätit råttgift eller nåt strax innan, det lät som om han började med gitarrspelnadet samma dag? Riktigt gamla Santana skivor är grymma. Det finns orgel-lir på dem som är så bra så det är enormt.

Jo, detta är mer min stil:

😉

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...