Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Jag har ett bestÄende problem som Àr mycket störande.

Jag hade nu tÀnkt att brÀnna ned ungefÀr fem lÄtar pÄ en skiva. Jag vill dÄ sÄklart att alla lÄtar ska ligga pÄ ungefÀr samma ljudvolym. Problemet Àr bara att alla lÄtar Àr inte alls Àr det pÄ samma volym.

Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa detta problem. Mastertracken gÄr alltid upp i taket och blir röd och det ska den ju inte bli. Men om jag sÀnker mastern, sÄ jag kan spela hela lÄten utan att den ska gÄ upp i taket, blir lÄten pÄ tok för lÄg!

Hur löser jag detta problemet? Finns det nÄgra pluggar jag ska anvÀnda pÄ Mastertracken? I nulÀget anvÀnder jag ingen alls!

Mvh Victor.

Redigerat av Fryder
Annons
TONHER (oregistrerad)
Postat
  Fryder sa:
Hej!

Jag har ett bestÄende problem som Àr mycket störande.

Jag hade nu tÀnkt att brÀnna ned ungefÀr fem lÄtar pÄ en skiva. Jag vill dÄ sÄklart att alla lÄtar ska ligga pÄ ungefÀr samma ljudvolym. Problemet Àr bara att alla lÄtar Àr inte alls Àr det pÄ samma volym.

Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa detta problem. Mastertracken gÄr alltid upp i taket och blir röd och det ska den ju inte bli. Men om jag sÀnker mastern, sÄ jag kan spela hela lÄten utan att den ska gÄ upp i taket, blir lÄten pÄ tok för lÄg!

Hur löser jag detta problemet? Finns det nÄgra pluggar jag ska anvÀnda pÄ Mastertracken? I nulÀget anvÀnder jag ingen alls!

Mvh Victor.

Som du sÀger sÄ ska ju aldrig en masterregel ligga och mangla rött. Inte i digitala sammanhang iaf.

Problemet du pratar om löser man vid en s.k. mastring.

Rota lite i forumet om mastring sĂ„ hittar du sĂ€kert smĂ„tt och gott som tar dig till en bĂ€ttre demoplatta 😉

/ Tony

Postat
  TONHER sa:
Som du sÀger sÄ ska ju aldrig en masterregel ligga och mangla rött. Inte i digitala sammanhang iaf.

Problemet du pratar om löser man vid en s.k. mastring.

Rota lite i forumet om mastring sĂ„ hittar du sĂ€kert smĂ„tt och gott som tar dig till en bĂ€ttre demoplatta 😉

/ Tony

Tack för svaret! Jag ska rota lite. =)

Postat
  Citat

Om lÄtarna INNAN mastring redan nuddar rött har du mixat för högt och lÀmnat för lite Headroom till mastring.

Mastrade en lÄt igÄr som lÄg 12 db under nollan bara för att ge mig utrymme i mastringen , vilket resulterade i en mycket mer luftig och dynamisk slutprodukt utan att den lÀt extremt pressad.

Vid slut mixning bör du ha runt en 6db till godo innan du mastrar lÄtarna för att ha utrymme att kunna justera lÄtarna vid mastring.

Men den enkla lösningen Àr att du sÀtter en Limiter pÄ master-regeln , dÄ kommer lÄtarna inte gÄ över till rött.

Det du bör göra pÄ limitern Àr att sÀnka output till -0.2 db sÄ minimerar du risken att den klipper om du ska brÀnna till cd.

Citat
Nu kanske jag Àr fel ute - men jag antar att du inte har "solat" mastertracket?

Hur "solar" man mastertracket ? Fattar faktiskt inte vad du menar med det.

Postat
  Piccazzo sa:
Om lÄtarna INNAN mastring redan nuddar rött har du mixat för högt och lÀmnat för lite Headroom till mastring.

Mastrade en lÄt igÄr som lÄg 12 db under nollan bara för att ge mig utrymme i mastringen , vilket resulterade i en mycket mer luftig och dynamisk slutprodukt utan att den lÀt extremt pressad.

Vid slut mixning bör du ha runt en 6db till godo innan du mastrar lÄtarna för att ha utrymme att kunna justera lÄtarna vid mastring.

Det spelar absolut ingen roll om peakarna ligger pÄ -0,01 dBFS eller -12 dBFS om det ska till mastering (förutsatt att det Àr minst 24 bit). SÄ lÀnge det inte klipper.

HĂ€gglund (oregistrerad)
Postat
  Gilbert sa:
Det spelar absolut ingen roll om peakarna ligger pÄ -0,01 dBFS eller -12 dBFS om det ska till mastering (förutsatt att det Àr minst 24 bit). SÄ lÀnge det inte klipper.

Exakt. 🙂 Men om dĂ€remot RMS-nivĂ„n ligger pĂ„ -3dBFS medan peakarna nĂ„r -0,1dBFS sĂ„ blir det ju inte sĂ„ kul nĂ€r man ska mastra.

Postat
  HĂ€gglund sa:
Exakt. 😉 Men om dĂ€remot RMS-nivĂ„n ligger pĂ„ -3dBFS medan peakarna nĂ„r -0,1dBFS sĂ„ blir det ju inte sĂ„ kul nĂ€r man ska mastra.

Absolut, om det inte rĂ„kar vara en lĂ€tt distad sinus-"lĂ„t" som man vill pressa upp till -2dBFS ... 😛

Postat (redigerat)

Som vanligt sÄ slÄs man över hur det lÀggs en massa energi pÄ det hÀr forumet pÄ att diskutera detaljer som trÄdskaparen inte efterfrÄgar medan ingen vill svara pÄ vad han eg behöver och ge konkreta rÄd utan hÀnvisar till att han skall söka information pÄ annat hÄll.

Vad jag kan utlÀsa av din information sÄ skall inte lÄtarna skickas till ett mastringsföretag utan du vill brÀnna ner nÄgra lÄtar som du har mixat, Àr det korrekt ?

Och eftersom du lagt frÄgan i ProTools-mappen sÄ antar jag att det Àr det system du kör med ! Vilken version pÄ programvara ?

Du skall till att börja med se till inte mata in för mycket pÄ masterreglen genom att sÀnka alla reglar. Om du vÀljer ALL nere i vÀnstra hörnet (MIX-window) sÄ grupperar du alla reglar ihop sÄ att du kan dra ner alla pÄ en gÄng. Efter du gjort detta klickar du bort ALL och drar upp MASTERN sÄ att den Äter ligger pÄ noll.

Som sista plugin bör du ha en Masteringlimiter (sk Brickwall). Digidesign har en som heter MAXIM kolla efter i mappen Dynamics. Har du inte den sÄ finns den en hos MASSEY som Àr gratis men med vissa restriktioner. Se lÀnk nedan.

PÄ MAXIM sÄ stÀller du ceiling pÄ -0.3 Klicka i Dither och 16 bit ifall du spelat in i 24 bit och skall spara en 16 bit WAV för brÀnning. Nu drar du ner Threshold tills att den kapar de högsta topparna. Ju mer du sÀnker Threshiold ju högre blir utnivÄn och desto sÀmre lÄter det. Beroende pÄ material sÄ brukar det vara ok att du limiterar upp till typ 6dB men det Àr bara att lyssna och avgöra sjÀlv. I rutan under "Atten" stÄr det hur mycket den har limiterat sÄ prova pÄ lÄtens volymstarkaste parti. Du nollstÀller genom att klicka i rutan.

digi_maxim.jpg

Man kan Àven ha nÄgon slags EQ och flerbandskompressor pÄ mastern innan Limitern. Mer om detta hittar du om du söker pÄ Mastring.

L 2007 MAstering Limiter

HAr du inte laddat ner MASSEYS Plugins sen innan sÄ gör det. De Àr riktigt bra. Observera bara att instÀllningar inte sparas ifall man inte köper en fullversion.

Lycka till

Matte

Redigerat av Audiorent
Postat (redigerat)
  Audiorent sa:
Som vanligt sÄ slÄs man över hur det lÀggs en massa energi pÄ det hÀr forumet pÄ att diskutera detaljer som trÄdskaparen inte efterfrÄgar medan ingen vill svara pÄ vad han eg behöver och ge konkreta rÄd utan hÀnvisar till att han skall söka information pÄ annat hÄll.

...

PÄ MAXIM sÄ stÀller du ceiling pÄ -0.03.

...

Och vad Ă€r felet med att hĂ€nvisa till nĂ„gon av de mĂ„nga trĂ„dar om mastering dĂ€r bla. hur en limiter fungerar tagits upp ett flertal gĂ„nger? Dessutom sĂ„ kan man i dessa trĂ„dar lĂ€sa sig till varför det inte Ă€r en bra idĂ© att lĂ€gga sig sĂ„ nĂ€ra nollan som -0.03 dBFS* 
 🙂

* http://www.tcelectronic.com/media/nielsen_...03_overload.pdf

Redigerat av Gilbert
Postat
  Audiorent sa:

Vad jag kan utlÀsa av din information sÄ skall inte lÄtarna skickas till ett mastringsföretag utan du vill brÀnna ner nÄgra lÄtar som du har mixat, Àr det korrekt ?

Och eftersom du lagt frÄgan i ProTools-mappen sÄ antar jag att det Àr det system du kör med ! Vilken version pÄ programvara ?

Du skall till att börja med se till inte mata in för mycket pÄ masterreglen genom att sÀnka alla reglar. Om du vÀljer ALL nere i vÀnstra hörnet (MIX-window) sÄ grupperar du alla reglar ihop sÄ att du kan dra ner alla pÄ en gÄng. Efter du gjort detta klickar du bort ALL och drar upp MASTERN sÄ att den Äter ligger pÄ noll.

Som sista plugin bör du ha en Masteringlimiter (sk Brickwall). Digidesign har en som heter MAXIM kolla efter i mappen Dynamics. Har du inte den sÄ finns den en hos MASSEY som Àr gratis men med vissa restriktioner. Se lÀnk nedan.

PÄ MAXIM sÄ stÀller du ceiling pÄ -0.03. Klicka i Dither och 16 bit ifall du spelat in i 24 bit och skall spara en 16 bit WAV för brÀnning. Nu drar du ner Threshold tills att den kapar de högsta topparna. Ju mer du sÀnker Threshiold ju högre blir utnivÄn och desto sÀmre lÄter det. Beroende pÄ material sÄ brukar det vara ok att du limiterar upp till typ 6dB men det Àr bara att lyssna och avgöra sjÀlv. I rutan under "Atten" stÄr det hur mycket den har limiterat sÄ prova pÄ lÄtens volymstarkaste parti. Du nollstÀller genom att klicka i rutan.

digi_maxim.jpg

Man kan Àven ha nÄgon slags EQ och flerbandskompressor pÄ mastern innan Limitern. Mer om detta hittar du om du söker pÄ Mastring.

L 2007 MAstering Limiter

HAr du inte laddat ner MASSEYS Plugins sen innan sÄ gör det. De Àr riktigt bra. Observera bara att instÀllningar inte sparas ifall man inte köper en fullversion.

Lycka till

Matte

Stort tack! Detta kommer hjÀlpa mig oerhört mycket!

Postat (redigerat)
  Gilbert sa:
Och vad Ă€r felet med att hĂ€nvisa till nĂ„gon av de mĂ„nga trĂ„dar om mastering dĂ€r bla. hur en limiter fungerar tagits upp ett flertal gĂ„nger? Dessutom sĂ„ kan man i dessa trĂ„dar lĂ€sa sig till varför det inte Ă€r en bra idĂ© att lĂ€gga sig sĂ„ nĂ€ra nollan som -0.03 dBFS* 
 😼

* http://www.tcelectronic.com/media/nielsen_...03_overload.pdf

Det skulle naturligtvis stÄ -0.3 ! -0.03 tror jag inte man kan stÀlla nivÄn pÄ i MAXIM.

Jag sĂ€ger inte att det Ă€r fel till att hĂ€nvisa till andra sidor och det Ă€r ju du dessutom mĂ€sterlig pĂ„ men i detta fallet blev det (som ofta nĂ€r du, HĂ€gglund och katten Ă€r inblandade) en diskussion om saker TS inte efterfrĂ„gar. Är rĂ€tt trött pĂ„ alla OT-diskussioner vid det hĂ€r laget.

Redigerat av Audiorent
Postat
  Audiorent sa:
Det skulle naturligtvis stÄ -0.3 ! -0.03 tror jag inte man kan stÀlla nivÄn pÄ i MAXIM.

Jag sĂ€ger inte att det Ă€r fel till att hĂ€nvisa till andra sidor och det Ă€r ju du dessutom mĂ€sterlig pĂ„ men i detta fallet blev det (som ofta nĂ€r du, HĂ€gglund och katten Ă€r inblandade) en diskussion om saker TS inte efterfrĂ„gar. Är rĂ€tt trött pĂ„ alla OT-diskussioner vid det hĂ€r laget.

I detta fall tycker jag nog inte vi var speciellt mycket OT ... först nu dĂ„ 😼 Ämnet var ju mastering och mer specifikt limitering.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.