Jump to content
Annons

Är en TS808 det jag söker tror du?


Anders F

Recommended Posts

Hejsan

Efter att ha spelat på min mesa boogie dual rectifier nu ett tag så är det en sak jag saknar vid själva inspelningarna. Diskanten runt 5Khz på mesan är lite för cranky för att jag ska bli 100% nöjd. Jag har sökt i ämnet så mycket jag kan och tror att det är en TS808 jag behöver.

Men då jag bor i en småstad är det svårt att låna hem någon att testa och skulle därför vilja höra med er om denna pedal kommer göra det jag tror.

Lyssna på mesan i denna video och dess diskant så hör ni att den är sådär tajt som jag gillar. Här används en TS808.

Här är en video med bara mesan utan pedal, Jämför diskanten så hör ni vad jag är ute efter. Disten komemr vid ca 3:06

EDIT: Eller är det helt enkelt mickarna i gitarren som gör det? Misstänker dock inte det är hela sanningen då det även framkommer i videon jag länkade till där det används en strata.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

nä du upplever nog det korrekt.

Dock tror jag snarare 808:an högpassar mer än den peakar vid 5khz

Jag brukar uppleva att hela grundljudet blir tunnare när man stompar in en ts808

Men det är bara att gasa på basen i stärkaren igen så har man ett fett sound med lite snygg vässning i diskanten precis som du säger. 808an är ju en klassiker!

Jag tycker även du ska kika på Xotic BB preamp

Det är en fantastisk overdrive pedal med snygg ton. Används av många stora

Link to comment
Dela på andra sajter

nä du upplever nog det korrekt.

Dock tror jag snarare 808:an högpassar mer än den peakar vid 5khz

Jag brukar uppleva att hela grundljudet blir tunnare när man stompar in en ts808

Men det är bara att gasa på basen i stärkaren igen så har man ett fett sound med lite snygg vässning i diskanten precis som du säger. 808an är ju en klassiker!

Jag tycker även du ska kika på Xotic BB preamp

Det är en fantastisk overdrive pedal med snygg ton. Används av många stora

Hmm..okej så 808:an slätar inte direkt ut frekvenserna i diskanten så som jag tror och tajtare till det, utan mer bara lägger ett HP-filter. Att den drar ner lite bas gör inget på rectifiern, det finns det gott om att kräma på 😄

Ska kika lite på den andra pedalen du sa. F-n att man ska bo i en småstad och inte ha möjlighet att prova sakerna innan.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är iaf min upplevelse av den

Men det menade jag allra högsta positiva ande 😄 inget negativt alls. Som sagt, det är ju bara att gasa på basen igen - det man har en pot till...

Lyssnade på BB-pedalen nu också via videoklipp på deras hemsida. Lät helt klart som en kandidat också då jag tyckte även den tajtade till diskanten. Frågan är hur den skulle bete sig ihop med disten på mesan.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova en treble booster? En sån kan du bygga själv för ett par hundringar. Kan göra underverk för speciellt distljud. Har själv upplevt hur en redan bra distljud plötsligt blir luftigare, bättre bett, större o s v.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Nu va det ett tag sedan denna tråd startades, men jag funderar och funderar 🙂 Men jag tänkte att jag slänger upp ett ljudklipp som jag gjorde lite snabbt med min stärkare, och lyssna på det i diskanten/övre mellanregistret som spricker. Det är det jag vill tajta till.

Ska försöka ta mig ner till en musikaffär och testa lite pedaler, men frågan är hur f-n jag ska få med min stärkare 🙂 MEn de kanske har en låda så jag bara behöver ta med toppen. Om du har fler förslag som du tror skulle kunna hjälpa som jag bör testa så skriv gärna det.

http://dl.dropbox.com/u/5726699/Mesa%20chanel%203%20modern.mp3

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det jag hört de som har dual rectifiern gör är att ha disten på 0 och tonen på max när de kör distljuden. Vad gör tonen på TS för ljudet? Är det enbart EQ?

Det är Celestion V30 jag har, men jag har hört exakt samma stärkarsättning som jag har utan det där sprukna ljudet. Så det känns som det borde vara något annat i signalkedjan. KAn det vara mickarna i gitarren som bidrar också till detta? Har en Ibanez RG350, antar det är standardmickar, inga EMG iaf 🙂

Maxon808 - för att du säljer än eller? 🙂

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Testade lite och ha lite mer gain på, och det blev lite bättre, dock kunde jag inte kräma på stärkaren något för grannarnas skull. Dom lär ha vaknat av det lilla jag gjorde, men vad gör man när man vill testa 🙂

Lite bättre blev det allt tycker jag iaf, men inte helt perfekt som jag vill ha diskanten ännu, men jag ska testa att kräma på stärkaren lite mer med dessa inställningar

http://dl.dropbox.com/u/5726699/Mesa%20medium%20volym_more%20gain.mp3

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan varm rekommendera Robert Keeleys moddade TS808. Det finns flera varianter, den jag har haft var TS808 Mod Plus. Ruskigt kul att spela med, mer öppen än originalet fast med betydligt mer balls. Boss DS-1 Ultra-modden är också en favorit, men då får du ett annat stuk på ljudet och kanske lite väl mycket kräm för att behålla fokus i disten.

Link to comment
Dela på andra sajter

JAg skämtade lite 🙂 Men det va faktiskt ingen pedal jag hade hört talas om så om det är möjligt ska jag se om man kan prova en sådan också .

MVH

Anders

Läs på lite om den, den är välkänd i metalkretsar. Soilwork, killswitch, chimaria, machine head. många använder den eller ts808.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...