Jump to content
Annons

Hur pass stor betydelse har det ang kondensator i gitarr?


BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Recommended Posts

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

Har bytt mickar till en Gibson Toni Iomi Signature som stallmick och en Suhr Aldrch vid halsen!

Helt fenomenala mickar tycker jag med bra riv i, tanken slog mig när jag såg att det finns kondensatorer (capacitors) på gitarrdelar för 15 kr sen finns det även för 300 spänn?

skulle detta göra något markant skillnad att byta dem eller? på vilken sätt? vad gör egentligen en kondensator i en gitarr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har bytt mickar till en Gibson Toni Iomi Signature som stallmick och en Suhr Aldrch vid halsen!

Helt fenomenala mickar tycker jag med bra riv i, tanken slog mig när jag såg att det finns kondensatorer (capacitors) på gitarrdelar för 15 kr sen finns det även för 300 spänn?

skulle detta göra något markant skillnad att byta dem eller? på vilken sätt? vad gör egentligen en kondensator i en gitarr?

Jag skulle hellre kalla den för potentiometer eller pott och den filtrerar frekvensen alltså kapar i topp eller botten och vanligast till humbuckermickar är att använda 500K pottar och till single-coils 250K pottar.

Tycker man att humbuckern vid stallet låter lite för ljus, så kan man byta 500K volympotten mot t ex en 250K, det lägre värdet på potten gör att delar av de högre frekvenserna filtreras och resultatet blir ett varmare/mörkare ljud.

Alltså ett lägre tal ger mörkare ljud och vice versa.

Precis som på allt annat så har nog priset betydelse, pottar kan blöda d vs att ljudet håller inte en jämn nivå, pulserar osv, och så då knaster och knäppningar + diverse störningar sägs också då bero på dåliga pottar.

Pottarna är alltså en megatung ingrediens i att skapa det där ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

BJORNANDERSSON (oregistrerad)

ok..hmm..det finns alltså ingen mening med att sätta en jensen kondin för 200 kr i det menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

ok..hmm..det finns alltså ingen mening med att sätta en jensen kondin för 200 kr i det menar du?

Ja det är faktiskt lite överkurs för mig detta men vad jag vet så har kondensatorn till uppgift att hålla ett jämnt strömmflöde där den moverkar dalar o toppar och hur då dess kapacitet påverkar ljudet ja det vete fanken för jag sysslar ogärna med nanovetenskap i gurans innersta, vi får hoppas att någon mer begåvad mecker är hugad att ge dig handledning.

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första snackar du och första killen som svara om helt olika saker, pottar är rattarna, kondningarna är den saken man löder på tonkontrollen. Olika värden osv på kondningen skär olika mycket av diskanten. Personligen har jag aldrig tyckt att nån tonkontroll har låtit bra... Alls så jag tar bort min ton kontroll eller bypassar den bara och har då alltså den helt öppen. Använder du tonpotten mycket eller ville du bara veta för att det är bra att veta?

När det kommer till pottar så låter de inte annorlunda billiga från dyra, så länge de är samma ohm tal och om den är linjär eller logaritmisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första snackar du och första killen som svara om helt olika saker, pottar är rattarna, kondningarna är den saken man löder på tonkontrollen. Olika värden osv på kondningen skär olika mycket av diskanten. Personligen har jag aldrig tyckt att nån tonkontroll har låtit bra... Alls så jag tar bort min ton kontroll eller bypassar den bara och har då alltså den helt öppen. Använder du tonpotten mycket eller ville du bara veta för att det är bra att veta?

När det kommer till pottar så låter de inte annorlunda billiga från dyra, så länge de är samma ohm tal och om den är linjär eller logaritmisk.

Jag dribblade bort mig där efterom jag ser kondensatorn (capacitor) som en ren strömmatare med uppgift att eftersträva ett jämnt flöde typ som en vattendamm.

Men si där hade jag inte riktigt rätt tydligen, ja man lär sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

En kondensator släpperigenom växelström men inte likström. Ljudet från gitarrmicken är en växlande ström i olika frekvenser. Ju ljusare ton ju högre frekvenser. Kondensatorn ligger parallellt med signalen ner till jord via en pott. Med potten bestämmer du hur mycket som ska kopplas ner till jord dvs försvinna. Kondingens värde bestemmer hur höga ftrkvenser som ska kortslutas ner till jord.

Ska man byta konding? Tja, man kan ju testa lite o se vilka olika typer av ljud man får. Men betala inte överprisför dom.

Koöin

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte använder tonkontrollen utan (som jag) alltid har kontrollen på max så kvittar kondingen eftersom den då inte får någon funktion. Huruvida kondingar med samma kapacitans men med olika prislappar låter olika låter jag vara osagt. Val av gitarrsladd påverkar nog ljudet mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, tror som du... Men det kommer att skilja mycket på ljud om du väljer 250 Kohms pot eller en 500k ohms pot. Detta eftersom inte lika mycket av signalen kortsluts till jord med ett högre värde på potten. Det föranleder ju en att tro att det vore bäst utan pottar, men då blir utgångsresistensen från gitarren betydligt högre än vad som är beräknad för en ingång på en gitarrförstärkare. Detta kan leda till missljud etc om man har en lång gitarrkabel. Jag å andra sidan kör med en gitarr utan pottar i min studio. Ljudet får en helt annan karaktär som kan vara värd att prova.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om du har ratten på full men en kondning på så påverkar det ljudet.

En gitarr sladd har oxå en kapacitans, även om den brukar vara försumbar och att jag anser att generellt sett låter kablar likadant, så länge de är skärmade och har samma specar. Aldrig i livet att jag går på att monster kabel gjord för elgitarr låter bättre än min fender tygis från börsen á 100kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag har sagt vid flera tillfällen förut. En gitarrkabel har kapacitans, dvs samma egenskaper som en kondensator. Den har induktans, dvs samma egenskaper som en spole samt den har impedans, samma egenskaper som ett motstånd som ändrar motståndet beroende på frekvensen.

Men jag tycker inte att man ska göra det så avancerat. Har du en gitarrkabel på max 6 meter så kommer du inte höra skillnad mellan kablar. Men börjar man experimentera med ytterligheter som tex utimpedansen på gitarren (utan pottar) så kan man börja fundera på speciallösningar. Men i alla normala fall funkar nog alla kablar med någorlunda kvalitet likadant.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...