Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

jag som tillhör den gamla skolan tycker nog du börjar i fel Ànde

fundera hellre pÄ vad du vill uppnÄ Àn att du rattar runt i t-racks

att "fÄ soundet krisp" sÀger allt och inget

mina smÄ tips:

börja med mixningen Ä skit i mastering sÄ lÀnge

börja att mixa utan pluggar - bara rÀtt instrument-/ljudval, volym Ä vÀnster-höger panorering

strÀva efter en vad du upplever som musikalisk bra balans dÀr du fÄr fram det du vill ha

senare kan du gÄ över till att titta pÄ vad man kan göra med equaliser för att forma om karaktÀren pÄ olika ljudkÀllor - ett annat sÀtt att ge olika roller i en mix men ocksÄ i vissa fall skapa nödvÀndigt utrymme för olika ljud att samsas (511 superfeta ljud kommer inte ge en superfet mix)

dÀrefter kan du börja pÄ Ä se vad tillÀgg av olika effekter kan ge

kompression kan vara ett lÀmpligt nÀsta steg

just nu Àr du som en kock i ett kök dÀr du undrar om det Àr gasspisen du ska anvÀnda eller om det Àr varmluftsugn eller kanske flambera lite - men du vet inte vad potatismoset ska innehÄlla

Postat

Tjenare..

Tacksam för ditt svar & respekterar din Ă„sikt. Du har rĂ€tt i att "fĂ„ soundet krisp" sĂ€ger kanske inte andra sĂ„ vĂ€rst mycket. Är dock lite tveksam till att mixa i mastringslĂ€ge i första lĂ€get dĂ„

vissa freq. kan ta över & ligga i nĂ€rheten av ett annat ljud. Är fullt medveten om att alla spĂ„r bör ligga i sitt eget omrĂ„de för att inte gröta ihop men nĂ€r man göra efx sĂ„ blir det inte alltid som man tĂ€nkt det.

För att förklara lite nÀrmare hur jag gör nu sÄ mixar jag direkt i orginal filen i cubase. Panoreringar & andra element kan dÄ tillkomma för att tex stÀrka en efx enbit in i spÄret. LjudnivÄer

ljusteras. Det som inte alltid hörs innan mastringen kan vara att vissa ljud pÄ ett eller annat sÀtt sticker ivÀg. DÀrför brukar jag göra en testmastring innan skarptlÀge & ev finljustera det sista Äter igen i org.filern i cubase. NÀr allt detta Àr klart sÄ Àr jag helt med pÄ att man kan mixa en gÄng till i wav 24bit filen som man sparat ut för att sedan trycka ut det sista med kompressorer etc. Vet med mig om att jag inte Àr ensamen om att göra pÄ det hÀr viset dÄ jag pratat med andra producenter. Hur jag ska fÄ till mitt sound fÄr jag vÀl antagligen ta reda pÄ sjÀlv. (Som allt annat hÀr i livet)

Vad gÀllande potatismos sÄ Àr jag fullt medveten om vad innehÄllet Àr men inte i vilken ordning indrigienserna ska ner i kastrullen. Det var dÀrför jag nÀmnde "mastrings kedja" & vilken ordning denna bör befinna sig i nÀr det gÀller min typ av musik.

Återigen.. tacksam för ditt svar.. respekterar din Ă„sikt men kĂ€nner inte att det gav mig nĂ„got. Inser att min frĂ„ga hĂ€r inte var helt genomtĂ€nkt & lĂ€tt att förstĂ„, sĂ„ det tar jag pĂ„ mig. Inte ditt fel! FĂ„r helt enkelt lösa problemet sjĂ€lv. Har som sagt kommit sĂ„ hĂ€r lĂ„ngt pĂ„ egenhand.

Postat (redigerat)
Inser att min frÄga hÀr inte var helt genomtÀnkt & lÀtt att förstÄ, sÄ det tar jag pÄ mig. Inte ditt fel! FÄr helt enkelt lösa problemet sjÀlv. Har som sagt kommit sÄ hÀr lÄngt pÄ egenhand.

Finns ett helt bibliotek med böcker , Dvd , Youtube videos , Tutorials pÄ nÀtet om mixning och mastring.

Börja med att lÀsa igenom allt du hittar , öva , öva , öva , öva , Fixa akustiken i rummet , öva öva öva öva.

Sedan nÀr du kommit sÄ lÄngt har du sÀkert KONKRETA frÄgor och dom Àr lÀmpliga att stÀlla hÀr och fÄ bra svar pÄ.

Att frÄga om mixning eller mastring med rent generella frÄgor kommer inte att ge nÄgot dÄ det Àr ett för stort ÀmnesomrÄde.

Oftast Àr ordningen i min mastringskedja : EQ , Kompressor , Limiter.

NÀr allt detta Àr klart sÄ Àr jag helt med pÄ att man kan mixa en gÄng till i wav 24bit filen som man sparat ut för att sedan trycka ut det sista med kompressorer etc.

Det gÄr inte att MIXA om en exporterad/bouncad lÄt. För att göra det krÀvas alla filer separat.

Redigerat av Piccazzo
Postat
Är dock lite tveksam till att mixa i mastringslĂ€ge i första lĂ€get

det Àr jag ocksÄ

och har du fattat det som att det Àr det jag skriver bör du lÀsa igen

du verkar ha svÄrt att skilja pÄ vad mixning kontra mastering Àr för nÄt

Postat

Skit i gubbarna hÀr ovanför.

Du behöver en mastringsplugg som distar lite skönt, lÀgger till lite shine. Typ PSP VV, BBE Sonic Max, Inflator. SÄ enkelt Àr det.

Postat
det Àr jag ocksÄ

och har du fattat det som att det Àr det jag skriver bör du lÀsa igen

du verkar ha svÄrt att skilja pÄ vad mixning kontra mastering Àr för nÄt

Om det beror pÄ att jag förklarar dÄligt eller om du fÄr kÀnna dig lite bÀttre av att hÀnga upp dej pÄ detaljer vet jag inte!? Odmjukhet Àr nÄgot jag respekterar hos andra mÀnniskor..

Taskig attityd & storhetsvansinne not so much. Jag respekterar din Äsikt men vÀljer att ignorera. ciao

Postat

Du behöver en mastringsplugg som distar lite skönt, lÀgger till lite shine. Typ PSP VV, BBE Sonic Max, Inflator. SÄ enkelt Àr det.

Tack sÄ mycket.. var precis det jag ville ha svar pÄ.

Postat (redigerat)
Om det beror pÄ att jag förklarar dÄligt eller om du fÄr kÀnna dig lite bÀttre av att hÀnga upp dej pÄ detaljer vet jag inte!? Odmjukhet Àr nÄgot jag respekterar hos andra mÀnniskor..

Taskig attityd & storhetsvansinne not so much. Jag respekterar din Äsikt men vÀljer att ignorera. ciao

Hejsan

Det viktigaste redskapet jag haft hittills nÀr jag har trÀnat mig i mixning Àr att lyssna pÄ andra. Mycket analyser av andra mixar. Sedan mycket testande dÀr sÀkert 90% av det man gör kan kastas bort, men de dÀr 10% Àr guld vÀrt. SÄ mitt tips Àr att du tar in lÄtar i ditt daw och försöker fÄ till liknande balans i din mix och har den som referens.

Ge inte upp, det kommer!!!!

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat
FÄtt svar jag.. admin kan lÄsa eller tabort trÄden.

Det skulle uppskattas om du inte hade redigerat bort din frÄgestÀllning, den kan hjÀlpa andra. Nu fÄr man bara en massa underliga svar.

Postat
Nej, det var det inte.

Vad vet du vad jag var ute efter eller inte? Är du tankelĂ€sare eller bara ute efter tjaffs? skĂ€rp dej!

Postat
Det skulle uppskattas om du inte hade redigerat bort din frÄgestÀllning, den kan hjÀlpa andra. Nu fÄr man bara en massa underliga svar.

Knappast.. blivigt pÄhoppad & idiotförklarad med undantag av nÄgra andra seriösa musiker/producenter.

Postat
Vad vet du vad jag var ute efter eller inte?

Hej, Bozo!

Var det liksom inte det som var meningen med din trĂ„d — att vi skulle förstĂ„ vad du "var ute efter"?

Postat

Tack sÄ mycket.. var precis det jag ville ha svar pÄ.

det svaret Àr delvis ett skÀmt skulle jag tro sÄ Àr inte vad du vill ha

fast det kan vara sÄ enkelt men troligtvis inte i ditt fall

först mÄste du lÀra dig mixa och det Àr dÀr du fÄr till krispigheten

mastring Àr sedan för att fÄ mixen att passa in i ett sammanhang tex en cd med dina eller andras lÄtar eller en radiohit eller nÄgon genre

visst kan du Àndra mycket i ljudbild och pressa dynamik i mastringen

men utgÄ alltid ifrÄn att mixen ska lÄta sÄ bra som möjligt

Postat (redigerat)

Efter att blivit förlöjligad hÀr sÄ ser jag ingen anledning till att fortsÀtta mitt medlemskap. Kommer inte att hÀnvisa andra hit fortsÀttningsvis för att de ocksÄ ska bli idiot-förklarad. Hoppas ni kÀnner er nöjda med er sjÀlva & att ni blev riktigt hÄrd av att förlöjliga nÄgon pÄ det hÀr viset. För ingen kan ju vara bÀttre Àn vad ni Àr.. ni var ju proffs frÄn början & har gjort otroliga framtrÀdanden. För att inte nÀmna det fantastiska erkÀnnande ni har hÀr & utomlands. Ni har er fullkomliga rÀtt till ert hÄnflin som ni sÄ hÄrt har fÄtt arbeta er till. Hybris Àr ingenting ni kÀnner till dÄ ni Àr fullkomliga gudar hÀr pÄ forumet.

Ärligt talat.. ni fĂ„r mig att mĂ„ illa! adjö!

Redigerat av DiscoPimp
HĂ€gglund (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Knappast.. blivigt pÄhoppad & idiotförklarad med undantag av nÄgra andra seriösa musiker/producenter.

Det finns nÄnting som inte en enda plugg kan trolla fram en rulltÄrta av.... vet du vad det Àr?

NÀr du vet det.... först dÄ kan du gÄ vidare i utvecklingen till producent.

Redigerat av HĂ€gglund
Postat

StÀnger trÄden dÄ det inte Àr lönt att ha den öppen för vidare diskussion dÄ TS tagit bort frÄgan och valt att avsluta sitt medlemsskap.

MVH

Anders

GĂ€st
Detta Àmne Àr nu stÀngt för fler svar.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.