Jump to content
Annons

Fixa till otajt trummis i logic


JJMusik

Recommended Posts

Rätt så ny i logic.

Har tidigare jobbat med Cubase på pc men kör nu en hel del logic på mac. Är mycket nöjd och imponerad av Logic och kommer definitivt fortsätta med detta program.

Nu har jag dock fått en väldigt otajt trummis på halsen som måste fixas en hel del. Jag är medveten om att det första som ligger på allas tunga är "gör om gör rätt" därför vill jag redan nu påpeka att det INTE är möjligt. Bandet och trummisen själva är medvetna om sin brist och att man inte alltid kan göra diamanter av gråstenar.

Men jag vill göra ett så gott jobb som möjligt och ser detta som en utmärkt utmaning för mig själv. Att kvantisera trummor är något jag alltid fasat lite för och aldrig riktigt vågat ta tag i. Just för att det verkar så himla svårt och avancerat, är de det?

Om någon orkar ge mig lite hands-on tips på hur jag ska gå till väga hade det varit mycket välkommet. Har googlat fram lite guider men tycker alltid de guider jag hittar på nätet i detta ämne är röriga och jag känner mig tappad efter några minuters läsande.

Sitter på Logic pro 9

Spåren som är inspelade är

Kick

snare top

snare bot

HH

t1

t2

t3

OH L

OH R

ride

Och det är naturligtvis inspelat efter klick 😲

Någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Rätt så ny i logic.

Har tidigare jobbat med Cubase på pc men kör nu en hel del logic på mac. Är mycket nöjd och imponerad av Logic och kommer definitivt fortsätta med detta program.

Nu har jag dock fått en väldigt otajt trummis på halsen som måste fixas en hel del. Jag är medveten om att det första som ligger på allas tunga är "gör om gör rätt" därför vill jag redan nu påpeka att det INTE är möjligt. Bandet och trummisen själva är medvetna om sin brist och att man inte alltid kan göra diamanter av gråstenar.

Men jag vill göra ett så gott jobb som möjligt och ser detta som en utmärkt utmaning för mig själv. Att kvantisera trummor är något jag alltid fasat lite för och aldrig riktigt vågat ta tag i. Just för att det verkar så himla svårt och avancerat, är de det?

Om någon orkar ge mig lite hands-on tips på hur jag ska gå till väga hade det varit mycket välkommet. Har googlat fram lite guider men tycker alltid de guider jag hittar på nätet i detta ämne är röriga och jag känner mig tappad efter några minuters läsande.

Sitter på Logic pro 9

Spåren som är inspelade är

Kick

snare top

snare bot

HH

t1

t2

t3

OH L

OH R

ride

Och det är naturligtvis inspelat efter klick 😲

Någon?

Du kan använda dig av audio to score för att rätta till trummor och trigga om med samplingar. Det kniviga ligger i att maskera orginalet som läckt in i överhänget.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Finns det inte ett komando i just 9an som ska kunna fixa ett sånt läge, tyckte jag läste nåt om det. Annars så kan man väl testa med strip silence, men som sagt överhänget kan ställa till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic 8 har en kvantiseringsmotor i samplingsredigeraren, vet inte hur det ser ut i 9an, men det borde ju finnas kvar. Du hittar den i "sample editor" under fliken "factory", om det fungerar som i 8an. Sen kan det nog vara en del trix med inställningarna för att få den att jobba som du vill, men värt att prova!

EDIT: Var dock försiktig och kör kopior av de ljudfiler du ska fixa, för jag har för mig att det är svårt att ångra sig...

Redigerat av Joelbille
Link to comment
Dela på andra sajter

Logic 8 har en kvantiseringsmotor i samplingsredigeraren, vet inte hur det ser ut i 9an, men det borde ju finnas kvar. Du hittar den i "sample editor" under fliken "factory", om det fungerar som i 8an. Sen kan det nog vara en del trix med inställningarna för att få den att jobba som du vill, men värt att prova!

EDIT: Var dock försiktig och kör kopior av de ljudfiler du ska fixa, för jag har för mig att det är svårt att ångra sig...

Det finns några tutorials b.la för reaper och cubase. Men köp PT och använd Beat detective riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det liknande för Reaper eller vadå?

OCH finns det i Cubase?

(har sökt på youtube men jag hittar inget. Får för breda träffar när jag söker vanliga guider).

Link to comment
Dela på andra sajter

F-n vad coolt!

Finns motsvarande i Cubase (5)?

Nu kanske man ska köpa det där trumsetet man alltid drömt om att ha ...

Hehe do it! Jag tror inte att det finns liknande till Cubase, men det kommer säkert då det är en väldigt användbar funktion.

http://www.gearslutz.com/board/music-compu...-logic-9-a.html där diskuteras lite för/nackdelar de olika DAW'en emellan. Kolla om du hittar något gällande Flextime funktioner där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gjort en del jobb åt folk då just detta inträffat, trummisen är inte tillräckligt tajt.

Skicka filerna till mig så kan jag kolla igenom dem och se om det är reparerbart.

Är det inte det så bygger jag ett identiskt komp från mina samplers.

Triggar det alltså.

Pris beror på hur mycket.

Om du är intresserad alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns motsvarande i Cubase (5)?
Mjo ungefär, du sätter ut hitpoints i ditt audiospår och sedan kan du använda kvantisering, eller flytta trumslagen och Cubase lappar ihop ev. luckor mellan transienterna med time stretching.
Link to comment
Dela på andra sajter

Mjo ungefär, du sätter ut hitpoints i ditt audiospår och sedan kan du använda kvantisering, eller flytta trumslagen och Cubase lappar ihop ev. luckor mellan transienterna med time stretching.

Detta är ett mycket dåligt sätt att editera trummor. Finns den såkallade nashville metoden om man vill göra det i cubase. Kolla in UM forumet där finns det en Reaper slice tutorial.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är ett mycket dåligt sätt att editera trummor.
Beror på om det är ett färdigt stereopar eller en flerspårsinspelning av trummorna. Jobbar man med många kanaler kan jag hålla med om att det är kasst. Men Flex time / Beat Detective har sina sämre sidor också.
Finns den såkallade nashville metoden om man vill göra det i cubase.
😉

Det känner jag inte till vad det innebär. Har Nashvilles countryfolks utvecklat sitt eget sätt att kvantisera audio?

Utveckla eller länka till förklaring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på om det är ett färdigt stereopar eller en flerspårsinspelning av trummorna. Jobbar man med många kanaler kan jag hålla med om att det är kasst. Men Flex time / Beat Detective har sina sämre sidor också.

😉

Det känner jag inte till vad det innebär. Har Nashvilles countryfolks utvecklat sitt eget sätt att kvantisera audio?

Utveckla eller länka till förklaring.

Oftast så har man ju flerspårs inspelning av trummor. Beat detective har absolut sina brister, dock så har den många bra funktioner som dess smooth funktion som är fenomenal och dess förmåga att hitta transienter 😛

Nashville metoden kommer från en artikel/tutorial. Man använder macros för att slica transienter, kvantisera och crossfade'a på ett snabbt och smidigt sätt.

Här har ni Reaper slice tutorial: http://www.ultimatemetal.com/forum/product...g-tutorial.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är själv den absolut sämsta trummis jag någonsin spelat in. Med flextime funktionen i Logic 9 så fungerar det ändå helt hyfsat...

1: Gruppera samtliga spår för trummorna, kryssa även i editing (phase locked audio ska vara ikryssat) i group settings.

2: Markera ett av spåren (alla blir markerade).

3: Välj flextime (slicing).

4: Kvantisera.

Nu är det jag och Neil Peart... hoppas att jag aldrig behöver spela live 🥰

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade denna plugin "Celemony Melodyne". som verkar kan göra många coola saker. Timestrech, pitch mm.

http://www.youtube.com/watch?v=JNasguXBIBQ

Fast den kan inte kvantisera audio ( mer avancerat ) eller byta ut ett ljud mot ett annat.

Väldigt bra plug-in men framför allt till sång mer än till musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Detta är ett mycket dåligt sätt att editera trummor. Finns den såkallade nashville metoden om man vill göra det i cubase. Kolla in UM forumet där finns det en Reaper slice tutorial.

Jag tycker det är betydligt mycket mer enklare i Cubase än i Logic.

När du ska använda FLEX i logic så måste man gå en jävla massa steg för att göra det.

I Cubase är det uppe i sample editorn, och hitpoints (auto) och det är klart.

Ser inga problem med det och det har ju funnits ett bra tag i Cubase 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det finns ett reglage i Logic som gör trummisen lite tajtare när han/hon spelar efter klick: tonality i Klopfgeist (plugin som sköter metronomljudet, får du fram bl.a. genom att klicka på "all" i mixerfönstret). Då blir klicket mer blipblop och trummisen hör det bättre. Det hjälper förvisso inte dig nu, men kan vara värt att testa nästa gång.

Vid enstaka missöden så brukar jag klippa upp enstaka slag (phase locked editing) och flytta så det blir rätt. Håll inne alt och dra i högra hörnet så går det att time-stretcha om det glappar mellan regionerna. Timestretcha inte anslaget, så klart.

Loopa det som funkar, om det så bara är ett bastrummeslag – det funkar ju i de flesta låtar. Heh!

Alltså: Jag tycker audiokvantiseringen i Logic lämnar en del kvar att önska. Eller så har jag inte listat ut riktigt hur det funkar för att slippa finputsa vartannat slag manuellt.

Redigerat av blumenfluss
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...