Jump to content
Annons

Att ratta syntljud..


ramoand

Recommended Posts

Tjena!

Jagg Àr pÄ jakt efter det typiska "chord" syntljudet som ofta anvÀnds inom bl a housemusiken idag. Jag bra preset pÄ en av mina syntar som jag anvÀnder men jag vill ha ett liknande ljud att dubba upp med. Men jag har inte hittat nÄt preset som funkar och jag tycker det Àr svÄrt att ratta synten sjÀlv sÄ att det blir riktigt bra.... jag testade nÀmligen att ta samma synt, nollstÀlla den, och sedan ratta exakt samma instÀllningar som pÄ preseten.. men dÄ lÄter det HELT annorlunda.. blir dessutom mycket mer basigt.

Varför blir det sÄ? Borde det inte lÄta likadant om alla rattar har samma instÀllning?

I den hÀr lÄten finns ljudet jag pratar om:

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
Om du har gjort EXAKT likadant dÄ ska det lÄta likadant... om synten har inbyggd EQ kanske du missa den eller höja en oscs oktav tex

Jaa de tycker jag med.. men de kanske Àr att för jag anvÀnder en demosynt som de blir sÄ...

Hursomhelst, Àr det nÄn som kan hjÀlpa mig att fÄ till ett sÄnt ljud?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jaa de tycker jag med.. men de kanske Àr att för jag anvÀnder en demosynt som de blir sÄ...

Hursomhelst, Àr det nÄn som kan hjÀlpa mig att fÄ till ett sÄnt ljud?

Vissa synthar har fler funktioner Àn vad som syns pÄ "framsidan". Om man klickar pÄ tillverkarloggan (eller liknande) finns ibland fler instÀllningar "pÄ baksidan" av synthen. Du kan ha missat dom?

För övrigt Àr Delerium riktigt bra gjord musik.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Postat (redigerat)
Har du rÀtt ljudvÄg?

Ja, sÄgtand pÄ badÄ. SÄ hÀr ser det ut:

synt.jpg

Den vÀnstra Àr preseten och den högra har jag rattat. Jag vet att bl a MOD ENV 2 inte funkar i demoversionen, men det pÄvekar vÀl inte sÄÄ mycket eller?

EDIT: Har samma instÀllning pÄ EQ, DELAY, REVERB och COMPRESSOR...

Redigerat av ramoand
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sylenth Ă€r vĂ€l en hybridsynt om jag inte minns helt fel...? 😏

AlltsÄ att den anvÀnder sig bÄde av samplingar och oscillatorer m.m. för att skapa ljud.

Isf tror jag att det Àr dÀr problemet ligger.

Nu Àr inte jag nÄgon ljud-designer direkt, men det Àr min gissning iaf.

Lite OT, men det vore ju faktiskt rÀtt kul med ett subforum för just ljuddesign.

Eller det kanske gÄr under instrumentpluggar..? FÄr gÄ igenom den delen nÄgon dag..

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sylenth Ă€r vĂ€l en hybridsynt om jag inte minns helt fel...? 😉

AlltsÄ att den anvÀnder sig bÄde av samplingar och oscillatorer m.m. för att skapa ljud.

Isf tror jag att det Àr dÀr problemet ligger.

Aah okej, men man kan ju inte ladda in nÄn sampling nÄnstans.. eller?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tror det Ă€r de som Ă€r felet. Mod envelopen 2 styr cutoffen, dĂ€rför din preset Ă€r sĂ„ djup och mörk. Om du inte hade haft demo sĂ„ hade det funkat 🙂. Dessutom ser jag att du inte har gjort exakt rĂ€tt. PÅ första mod envelopen har du inte stĂ€llt in amounten pĂ„ ratten. Ratten vĂ€nster om texten Ă€r vriden pĂ„ preseten men din stĂ„r rĂ€tt upp. 😉

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag tror det Ă€r de som Ă€r felet. Mod envelopen 2 styr cutoffen, dĂ€rför din preset Ă€r sĂ„ djup och mörk. Om du inte hade haft demo sĂ„ hade det funkat 🙂. Dessutom ser jag att du inte har gjort exakt rĂ€tt. PÅ första mod envelopen har du inte stĂ€llt in amounten pĂ„ ratten. Ratten vĂ€nster om texten Ă€r vriden pĂ„ preseten men din stĂ„r rĂ€tt upp. 😉

aaah dĂ€r har vi nog svaret 🙂 Jag Ă€ndrade amouten nu o dĂ„ kom jag nĂ€rmare. Felet beror pĂ„ demoversionen som du sĂ€ger.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

aaah dĂ€r har vi nog svaret 🙂 Jag Ă€ndrade amouten nu o dĂ„ kom jag nĂ€rmare. Felet beror pĂ„ demoversionen som du sĂ€ger.

Japp 🙂. Du borde skaffa fullversionen, en riktigt grym synt 😉.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...