debatt Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 (redigerat) Det är ju så klart en vision som dom inte kommer uppnå och det inser dom väl själva men att dom ens vill dit visar ju lite på hur dom tänker. 10% är högt, men jag är i alla fall glad över att vi inte har en stat som äger Saab (vars produktion hör hemma i Kina och snart säkert lär hamna där) och alldeles för vilda stimulanspaket. Tänk på att sättet att mäta arbetslöshet och sysselsättning har ändrats över tiden. Så även vilka varor som ingår i varukorgen för att beräkna reallönernas utveckling. På det glada 50-talet fanns det många fler hemmafruar än vad det gör idag, men de räknades inte in som en miss som skulle väck för att klara "full" sysselsättning. Hade vi mätt då på det sätt som vi gör idag hade vi haft en arbetsöshet på bra mycket mer än 30% då. Nu räknas en hemmafru som förväntat arbetssökande. Tänk på det! Problemet är att sysselsättning i sig inte löser några problem mer än att det hindrar de hjärndöda djävlar som annars skulle ha begått brott från att göra det. Det är bättre att jobba 2 timmar och få ut nåt av den arbetstiden ekonomiskt, än att jobba 10 timmar om dagen. På den punkten har Gudrun Schyrman rätt. Även om resultatet blir ett annat än vad hon trodde. Jag är för automatiserade fabriker och att låta pengarna göra jobbet. Och en rättvis fördelning. Redigerat 9 april 2010 av debatt
Dingbats Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 (redigerat) Men vad är det här. Jag ska gå med i KFML( r ) bara för att jävlas. EDIT: Det är väl själva fan att ( r ) blir ®. Redigerat 9 april 2010 av Dingbats
SadamJR Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 Det är ju så klart en vision som dom inte kommer uppnå och det inser dom väl själva men att dom ens vill dit visar ju lite på hur dom tänker. 10% är högt, men jag är i alla fall glad över att vi inte har en stat som äger Saab (vars produktion hör hemma i Kina och snart säkert lär hamna där) och alldeles för vilda stimulanspaket. För att va så okunnig, vilket du ju själv erkänner, är du bra jävla tvärsäker.
Neosus Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 ..och här sitter jag och mixar och känner att jag börjar "hitta hem". 😏 Fast nu kom jag bort... Nu lägger jag ner mixandet för ikväll! 😄
Dingbats Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 Mitt politikerförakt grundar sig för övrigt på att alla jävla partier i riksdagen bara nöter meningslöst snömos i media och egentligen vill ungefär samma sak medan de skiter fulla fan i sånt som betyder nåt. Sen är det väl klart att Sverige skulle få en BNP i stil med Malawi om jag var finansminister, men det är väl en annan sak.
SadamJR Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 Mitt politikerförakt grundar sig för övrigt på att alla jävla partier i riksdagen bara nöter meningslöst snömos i media och egentligen vill ungefär samma sak medan de skiter fulla fan i sånt som betyder nåt. Sen är det väl klart att Sverige skulle få en BNP i stil med Malawi om jag var finansminister, men det är väl en annan sak. Vad är det som betyder nåt?
Dingbats Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 Vad är det som betyder nåt? Knark och horor. Och typ censurfrihet, rättssäkerhet, möjlighet till vettig offentlig debatt och andra såna där småsaker som demokratin vilar på.
slejnard Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 det har vi ju. och skitsnakk kommer förhoppningsvis fram!
Overkill Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 För att va så okunnig, vilket du ju själv erkänner, är du bra jävla tvärsäker. Min okunnighet ligger främst inom regleringar vilket du tog upp förut. Men de rödgröna ville ju ta över saab och vad har saab för framtidsutsikter egentligen? Inga alls, framförallt inte om produktionen ligger i Sverige. Det är för dyrt att göra det här när det görs lika bra i Kina. Bättre att vi satsar mycket mer på utvecklandet och ligger längst fram vad det gäller forskning och utveckling och den delen i t.ex saab snarare än att skruva ihop bilarna. Alla politiker är väl mer eller mindre keynesianister och de rödgröna lite mer, och de hade säkert satsat mycket mer pengar på finanskrisen som endast hade hjälpt på kort sikt. Se på usa, det enorma stimulanspaketet där har ju inte varit särskilt lyckat. Bättre då att staten inte går in med för mycket samt att staten framförallt inte går in i företag som hotas av konkurs, som GM i USA och Saab här i sverige.
Dingbats Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 det har vi ju. och skitsnakk kommer förhoppningsvis fram! Beatrice Ask är ju stark motståndare till rättssäkerhet tex.
SadamJR Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 Knark och horor. Och typ censurfrihet, rättssäkerhet, möjlighet till vettig offentlig debatt och andra såna där småsaker som demokratin vilar på. Knark och horor är inget för dej. Vilka problem har du med censurfrihet, rättssäkerhet, möjlighet till vettig offentlig debatt och andra såna där småsaker som demokratin vilar på.
slejnard Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 hmm...hur många här har läst historia tex? utan historia så finns ingen samhällskunskap? utan det ingen religion. läs å lär men hitta bra källor.
Dingbats Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 Knark och horor är inget för dej. Vilka problem har du med censurfrihet, rättssäkerhet, möjlighet till vettig offentlig debatt och andra såna där småsaker som demokratin vilar på. Tex att EU-kommissionären Cecilia Malmström pushar för att internetcensur är en rätt bra grej ändå, att Beatrice Fnask tycker att alla som är misstänkta för brott är skyldiga och en diffus känsla av att medierna försöker få det att se ut som att världsalltet står och faller på om A-kassan höjs med en tiondels procent eller inte när det kanske finns marginellt viktigare politiska frågor att fokusera på.
Dingbats Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 (redigerat) Nu ska jag på toa, men jag återkommer som den outtröttlige cyniker jag är. EDIT: Beskrev jag just mig själv som cyniker? Jag hatar alla som gör det, utan undantag. Vart fan är världen på väg. Redigerat 9 april 2010 av Dingbats
SadamJR Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 Min okunnighet ligger främst inom regleringar vilket du tog upp förut. Men de rödgröna ville ju ta över saab och vad har saab för framtidsutsikter egentligen? Inga alls, framförallt inte om produktionen ligger i Sverige. Det är för dyrt att göra det här när det görs lika bra i Kina. Bättre att vi satsar mycket mer på utvecklandet och ligger längst fram vad det gäller forskning och utveckling och den delen i t.ex saab snarare än att skruva ihop bilarna. Alla politiker är väl mer eller mindre keynesianister och de rödgröna lite mer, och de hade säkert satsat mycket mer pengar på finanskrisen som endast hade hjälpt på kort sikt. Se på usa, det enorma stimulanspaketet där har ju inte varit särskilt lyckat. Bättre då att staten inte går in med för mycket samt att staten framförallt inte går in i företag som hotas av konkurs, som GM i USA och Saab här i sverige. Skulle vi i sverige utveckla bilar för att någon annan i något annat land skulle bygga dom? För mej låter det helt orealistiskt. Alla politiker är inte mer eller mindre keynseinanister. De senaste 20-30 åren har friedman och chicagoskolan haft ett betydligt större inflytande på politiken, vilket i slutänden har lett till de senaste årens ekonomiska kollaps. Vad tror du händer med utvecklingen i västvärlden om staten inte går in med stimulanspaket när så krävs?
SadamJR Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 Tex att EU-kommissionären Cecilia Malmström pushar för att internetcensur är en rätt bra grej ändå, att Beatrice Fnask tycker att alla som är misstänkta för brott är skyldiga och en diffus känsla av att medierna försöker få det att se ut som att världsalltet står och faller på om A-kassan höjs med en tiondels procent eller inte när det kanske finns marginellt viktigare politiska frågor att fokusera på. Jo, jag och overkill har haft en diskussion på gång hela kvällen. Kom gärna med inlägg.
Dingbats Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 Jo, jag och overkill har haft en diskussion på gång hela kvällen. Kom gärna med inlägg. Men jag är så ointresserad av nationalekonomi.
Overkill Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 Skulle vi i sverige utveckla bilar för att någon annan i något annat land skulle bygga dom? För mej låter det helt orealistiskt. Alla politiker är inte mer eller mindre keynseinanister. De senaste 20-30 åren har friedman och chicagoskolan haft ett betydligt större inflytande på politiken, vilket i slutänden har lett till de senaste årens ekonomiska kollaps. Vad tror du händer med utvecklingen i västvärlden om staten inte går in med stimulanspaket när så krävs? Varför ska vi producera bilar när samma jobb kan göras någon annanstans mycket billigare? Bättre vi använder våra resurser till annat, som till exempel utveckling, forskning och kanske produktion av mer tekniska grejer där vi kan använda oss av den kompetens som finns i landet. Sverige lär inte kunna behålla biltillverkningen i många år så det är lika bra att vi börjar fundera på vad bilbyggarna ska göra istället. Ang. politiker så är det svårt för en politiker att säga till befolkningen att nä jag tycker inte vi ska göra något, ingen idé vi skapar några jobb utan det vi ska göra är att hålla låg inflation. Befolkningen har, antar jag, i regel ingen koll på nationalekonomi och tror då att aktiva politiker (dvs keynesianister) gör bra saker och att de mer passiva som inte tror på expansionspolitik är dåliga för dom gör ju ingenting. Befolkningen vill ha förändring, och röstar då på dom som vill göra något, även fast resultatet i slutändan kanske inte är så bra ändå. Därför har jag svårt att tro att det finns särskilt många i riksdagen som inte är för stimulanspaket av någon grad. "när så krävs" bör väl snarare vara "om så krävs". Man bör inte göra mer än absolut nödvändigt om man ändå till slut hamnar på samma nivå av arbetslöshet som innan.
Dingbats Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 Jag råkade läsa en mening där och fick hjärtklappning. Puh.
SadamJR Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 Varför ska vi producera bilar när samma jobb kan göras någon annanstans mycket billigare? Bättre vi använder våra resurser till annat, som till exempel utveckling, forskning och kanske produktion av mer tekniska grejer där vi kan använda oss av den kompetens som finns i landet. Sverige lär inte kunna behålla biltillverkningen i många år så det är lika bra att vi börjar fundera på vad bilbyggarna ska göra istället. Ang. politiker så är det svårt för en politiker att säga till befolkningen att nä jag tycker inte vi ska göra något, ingen idé vi skapar några jobb utan det vi ska göra är att hålla låg inflation. Befolkningen har, antar jag, i regel ingen koll på nationalekonomi och tror då att aktiva politiker (dvs keynesianister) gör bra saker och att de mer passiva som inte tror på expansionspolitik är dåliga för dom gör ju ingenting. Befolkningen vill ha förändring, och röstar då på dom som vill göra något, även fast resultatet i slutändan kanske inte är så bra ändå. Därför har jag svårt att tro att det finns särskilt många i riksdagen som inte är för stimulanspaket av någon grad. "när så krävs" bör väl snarare vara "om så krävs". Man bör inte göra mer än absolut nödvändigt om man ändå till slut hamnar på samma nivå av arbetslöshet som innan. Så du har läst 15 p i nationalekonomi och tycker redan likadant som alla andra nationalekonomer. Så vad ska dom med dej till? Nationalekonomi och psykologi har inget med vetenskap att göra, hur tvärsäkra än uttövarna kan förefalla.
Recommended Posts