Overkill Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 jag har ingen mening med livet, känner inte att jag behöver nån. känner bara inte för att vara död. bara fyi så är jag likadan, men trots det tror jag att njutning återfinns i de flestas mening, mål, strävan, etc. Vare sig man vill det eller ej.
Overkill Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Varför är det irrationellt att vilja uppnå andra mål, under förutsättning naturligtvis att meningen med att uppnå dessa mål inte i förlängningen är att maximera "njutningen"? Vad är andra mål?
SadamJR Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 De flesta behöver se en "mening med livet". Varför bildar annars de flesta familj och förökar sej trots att det krånglar till tillvaron. Tror att de som klarar sej utan denna "mening" är ganska få.
Overkill Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 De flesta behöver se en "mening med livet". Varför bildar annars de flesta familj och förökar sej trots att det krånglar till tillvaron. Tror att de som klarar sej utan denna "mening" är ganska få. Det handlar väl också om att det är, och framförallt har varit, normen och det som förväntas av en.
Pazo Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 De är väl bara för all denna djävla religiositet å sånt som samhället blev inpräntat med en fucking "mening". Folk som lärt sig bättre än att ha religion fattar ju sånt xD TYP
Pazo Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Vafan äre för fel på fittfirefox. Tar 100 processor helt plötsligt lite då å då
SadamJR Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Vad är andra mål? Nä, du har på sätt och vis rätt. Tänker kanske mer på medel än mål. Vill väl gärna tro, dock, att människor ibland gör något för andra, utan en tanke på den egna "njutningen", men det kan ju oxå i slutänden leda till att man njuter mer av ren självgodhet om inte annat. Fy fan vad deprimerande.
debatt Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Är det alltså "njutning" som är "meningen med livet"? Enligt hinduismen så hamnar man bakåt i reinkarnationskedjan om man inbillar sig det.
Overkill Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Nä, du har på sätt och vis rätt. Tänker kanske mer på medel än mål. Vill väl gärna tro, dock, att människor ibland gör något för andra, utan en tanke på den egna "njutningen", men det kan ju oxå i slutänden leda till att man njuter mer av ren självgodhet om inte annat. Fy fan vad deprimerande. Precis, och det var det som var min poäng. I det fallet värderar man ju den andre personens njutning, som ger en själv njutning i form av självgodhet, högre än sin egna direkta njutning eftersom man gör det för den andre. Båda tjänar ju på det, men det är inte bara för någon annan man gör något. Ja, det är kanske lite deprimerande och den synen på människor är kanske inte den muntraste men jag tror ändå det är så det är. Vi är egoister, men det yttrar sig på olika sätt.
debatt Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 jag har ingen mening med livet, känner inte att jag behöver nån. känner bara inte för att vara död. Motsatsen till existerande mening är meningslös.
debatt Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 (redigerat) Precis, och det var det som var min poäng. I det fallet värderar man ju den andre personens njutning, som ger en själv njutning i form av självgodhet, högre än sin egna direkta njutning eftersom man gör det för den andre. Båda tjänar ju på det, men det är inte bara för någon annan man gör något. Ja, det är kanske lite deprimerande och den synen på människor är kanske inte den muntraste men jag tror ändå det är så det är. Vi är egoister, men det yttrar sig på olika sätt. Glöm vad jag skrev här... Såg just en tjej på teve. Redigerat 14 april 2010 av debatt
slejnard Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 :A http://sv.wikipedia.org/wiki/A Vilket av A´na 😛😄
debatt Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 (redigerat) Cheryl Cole. Redigerat 15 april 2010 av debatt
SadamJR Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Precis, och det var det som var min poäng. I det fallet värderar man ju den andre personens njutning, som ger en själv njutning i form av självgodhet, högre än sin egna direkta njutning eftersom man gör det för den andre. Båda tjänar ju på det, men det är inte bara för någon annan man gör något. Ja, det är kanske lite deprimerande och den synen på människor är kanske inte den muntraste men jag tror ändå det är så det är. Vi är egoister, men det yttrar sig på olika sätt. Men ibland offrar sej människor för andra. Hur får du in det i ditt resonemang? Och då menar jag verkligen offrar sej, rentav livet ibland.
debatt Postat 14 april 2010 Postat 14 april 2010 Men ibland offrar sej människor för andra. Hur får du in det i ditt resonemang? Och då menar jag verkligen offrar sej, rentav livet ibland. Jag tror sådana hjältar eller vad man ska kalla dem blir färre procentuellt sett, åtminstone i västvärlden. En intuition jag har. Jag tror på reinkarnation förresten, mest för att jag alltid blir full i skratt när folk säger "man lever bara en gång!", för det vore enormt orättvist.
Recommended Posts