Jump to content
Annons

Att koppla in Genelec 8020A


mickestrang

Recommended Posts

Har fÄtt hem ett par 8020A som jag ska testa lite.

Kan inte fatta om jag ska anvÀnda honan eller hanen pÄ högtalaren som ingÄng?

Och, en sak till. hur ska kabeln vara lödd?

Tacksam för svar:)

(Obs! jag Àr inte ute efter en recension pÄ Genelec nu. ( De Àr smÄ och bla bla bla))

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Lite OT men ÀndÄ...

Funderar pÄ att köpa ett par genelec 8020A....men Àr nyfiken pÄ hur stora dom Àr.

Du skulle inte vilja lÀgga upp en bild med nÄtt i jÀmförelse, sÄ man typ kan se...

Mvh

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

100_0087.jpg

Fetaste högtalaren jag lyssnat pĂ„, den Ă€r klen i basen, men det Ă€r storebrödrerna ocksĂ„ sĂ„ lyssningsmĂ€ssigt tycker inte jag man behöver dom tvĂ„ storlekarna större, men mixningsmĂ€ssigt kanske det Ă€r en fördel ju djupare ner dom gĂ„r i basen. Dom övriga akustiska kvaliteerna Ă€r helt enastĂ„ende tycker jag och eftersom jag har lurar som gĂ„r lĂ„ngt ner sĂ„ tĂ€nker jag att det Ă€r ganska okej faktiskt. Älskar mina Genelec, jag har lyssnat pĂ„ extremt mkt högtalare i mina dar, hi end grejer, men aldrig har jag förtjusats av ljudet i nĂ„gon som för dessa, allt Ă€r sĂ„ balanserat och finstĂ€mt pĂ„ nĂ„t sĂ€tt.

Mixar du t.ex.för mycket "rum" i mixen i dina genelec sÄ fÄr du lock för öronen till slut, det Àr vÀldigt lÀtt att höra vad som lÄter bra eller dÄligt i dom pÄ nÄt sÀtt, kan vara outhÀrdligt med lÄga bitrates pÄ mp3 t.ex. som jag inte kan höra i mina ÀndÄ ganska bra hifihögtalare.

Redigerat av bonsoirjohnjohn
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tror att det spelar roll kanske vad man lyssnar pÄ för sorts musik i dom. Eller jag vet inte, men hÄrdrock vet jag inte om det lÄter bra i dom, men jag avskyr ju hÄrdrock. Lyssnar man pÄ musik sÄ hör man lÀtt vilka dÄliga produktioner det Àr i mÄnga lÄtar. Det blir lite som skillnaden i mixning mellan Simon and Garfunkel och Bill Callahan i lÄten All thoughts are prey for some beasts eller vad den heter. Man hör verkligen om nÄgot inte Àr fett mixat. Dom Àr ganska kliniska pÄ nÄt sÀtt och avslöjande. Hör man en fet mix i dom sÄ lÄter det helt magiskt, typ som skillnaden mellan dÄlig hifianlÀggning och ett par hörlurar för 1000 kr, du hör fler av instrumenten och du hör t.ex. om bruset i ljudbilden ligger pÄ det eller det instrumentet etc.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har fÄtt igÄng dem och efter nÄgon timmes lyssning pÄ bÄde eget och "proffsigt" mixat material mÄste jag sÀga att jag Àr imponerad. Har ett par "ok" lura att mixa bas med men 8020 Àr sÄÄÄ tydliga. Ska prova att koppla in en skrÀp-sub i morgon och se om jag kan testa lite tillsammans med mina nya smÄ 4-tums vÀnner.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ah tack sĂ„ mkt för bilden 😉

Tror dock ett par sÄdana blir lite smÄ, dÄ jag mixar mkt bas-relaterad musik. hehe

Men tack sĂ„ mkt 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har fÄtt igÄng dem och efter nÄgon timmes lyssning pÄ bÄde eget och "proffsigt" mixat material mÄste jag sÀga att jag Àr imponerad. Har ett par "ok" lura att mixa bas med men 8020 Àr sÄÄÄ tydliga. Ska prova att koppla in en skrÀp-sub i morgon och se om jag kan testa lite tillsammans med mina nya smÄ 4-tums vÀnner.

"mina nya smĂ„ 4-tums vĂ€nner"... fan vad gulligt sagt, snörvel, blir lite rörd. 😉 Med en skrĂ€psub att köra in skorna i under skrivbordet behöver du sĂ€kert inget större...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...