Jump to content
Annons

Fender Jumbocaster.


Recommended Posts

ApropÄ olika mickar pÄ telecaster sÄ bestÀllde jag idag en riktig goding till gitarr frÄn Fenders customshop, en riktig specialare som jag fÄr ta ett banklÄn för att lösa ut. Det Àr en exakt replica av den Jumbocaster de gjorde i endast 15 ex 1954. Den har extrastor kropp i högvÀxt fura frÄn Kodiak-ön i Alaska, och hela kroppen Àr inklÀdd i samma sköldpaddsfÀrgade plast som plektrumskydden, lÀngre hals i hickory, Ätta strÀngar och fem singelcoil pickuper, varav en inbyggd under greppbrÀdan i sjÀlva halsen. MickvÀljaren Àr en stor kullagerförsedd lite tyngre skiva man kan vrida runt, runt, eller ocksÄ ger man den en knuff sÄ spinner den runt en stund och ger ett flimrande mysko ljud, det kan höras pÄ Ventures orginalinspelning av "Spoodie, spoodie spoodie, twang, twing, twong" frÄn 1961, tyvÀrr den enda lÄt de hann spela in med detta unika instrument, gitarren brann sen upp samtidigt som hela AC-studion i San Fransisco gick upp i rök januari 1962.

Den lÀgsta tonen man kan spela pÄ en Jumbocaster Àr trippelstrykna bas-fiss septima. Gitarren Àr hela 178,5 cm lÄng och vÀger 17 kg. Den levereras i samma gummiklÀdda case som hörde till tidiga Fender Rhodes elpianon, det har fyra hjul sÄ man rulla lÄdan lÀtt. Man kan Àven bestÀlla ett stativ att montera den pÄ, men det tycker inte jag Àr rocknroll alls sÄ det gav jag fan i. BerÀknad leverans i slutet av juli.

LÀgger in bilder frÄn Fenders customshop i kvÀll...

http://www.fender.com/customshop/home/index.php

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Glömde skriva att mickarna Àr dubbellindade motvalls med 6 mm pianotrÄd. I stÀllet för dragstÄng i halsen, sÄ som moderna skrÀpgitarrer har, sÄ Àr den Jumocastern utrustad med vajer taljor och block invÀrtes. Momentnyckel graderad till 6500 kg vÄgrÀtt bruttovikt medföljer verktygssatsen. Ett litet tretakts snarkventilsförsett dieselelverk driver fantommatningarna och kylningen av svÀnghjulet, och elverket gÄr om nöden sÄ krÀver att eldas med bÄde kol koks eller sillolja. Innan gitarrena byggs ihop och lackeras skickas det utsÄgade virket till Ulvön pÄ Höga Kusten dÀr det fÄr ligga och bli impregnerat i spadet i surströmmingstunnorna dÀr. Stöter man i gitarren lite sÄ lacken flagnar kan man fÄ tjenna den ljufveligs doften av Àkta surströmming. Under nödÄr kan man Àven Àta gitarren bara man rensar ur den frÄn vajrar och pianotrÄd först. Med Gene Tunnbröd och en kall Lyckholms till blir den riktigt god.

post-8284-1270133500_thumb.jpg

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HĂ€gglund (oregistrerad)
Glömde skriva att mickarna Àr dubbellindade motvalls med 6 mm pianotrÄd. I stÀllet för dragstÄng i halsen, sÄ som moderna skrÀpgitarrer har, sÄ Àr den Jumocastern utrustad med vajer taljor och block invÀrtes. Momentnyckel graderad till 6500 kg vÄgrÀtt bruttovikt medföljer verktygssatsen. Ett litet tretakts snarkventilsförsett dieselelverk driver fantommatningarna och kylningen av svÀnghjulet, och elverket gÄr om nöden sÄ krÀver att eldas med bÄde kol koks eller sillolja. Innan gitarrena byggs ihop och lackeras skickas det utsÄgade virket till Ulvön pÄ Höga Kusten dÀr det fÄr ligga och bli impregnerat i spadet i surströmmingstunnorna dÀr. Stöter man i gitarren lite sÄ lacken flagnar kan man fÄ tjenna den ljufveligs doften av Àkta surströmming. Under nödÄr kan man Àven Àta gitarren bara man rensar ur den frÄn vajrar och pianotrÄd först. Med Gene Tunnbröd och en kall Lyckholms till blir den riktigt god.

En sĂ„n gitarr ska jag olla nĂ„n gĂ„ng i livet. 🙁

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

HĂ€gglund (oregistrerad)
HĂ€r Ă€r en orginalinspelning frĂ„n 1732, pĂ„ senhösten, nĂ€r Karl den tolfte spelar LĂŒtzen boogie unt woogie pĂ„ en Jumbocaster.

http://www.tebordet.com/halsa_dem_darhemma.mid

NĂ€r du har fĂ„tt hem gitarren sĂ„ kan du spela den hĂ€r lĂ„ten utan problem. 😛

Hatten Är Din

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fel

Fel? ErkÀnn att ni alla gick pÄ mitt skÀmta mig aprillo. Ake skyndade sig nog att redigera nÀr han förstod.

Nu kan jag avslöja att jag lurade er, gitarren vÀger i verkligheten bara 14 kilo och har inte sköldpaddspalst pÄ hela kroppen, den Àr vanligt lackad.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fel? ErkÀnn att ni alla gick pÄ mitt skÀmta mig aprillo. Ake skyndade sig nog att redigera nÀr han förstod.

Nu kan jag avslöja att jag lurade er, gitarren vÀger i verkligheten bara 14 kilo och har inte sköldpaddspalst pÄ hela kroppen, den Àr vanligt lackad.

NejdÄ.

Men följande förstÀrstÀrkare skulle passa perfekt till ditt nyinköp

fender_twinreverb.jpg

Åke

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...