Slushy Postat 21 mars 2010 Postat 21 mars 2010 Hej! Skulle bara vilja börja med att sĂ€ga att jag Ă€r vĂ€ldigt ny hĂ€r pĂ„ forumet. Detta Ă€r faktiskt min första post. DĂ„ jag inte Ă€r sĂ„ insatt. Vet jag inte riktigt om detta Ă€r rĂ€tt del utav forumet för denna frĂ„ga. Skulle det vara sĂ„ att det Ă€r fel. SĂ„ kan vĂ€l en mod flytta trĂ„den och gĂ€rna skicka ivĂ€g ett PM till mig och sĂ€ga vart den Ă€r =) Hade ju varit praktiskt om man kunde hitta trĂ„den nĂ€r den Ă€r borta. Till frĂ„gan. Jo, jag Ă€r ganska ny inom musik producering osv. Jag fokuserar mig mest pĂ„ trance/techno för tillfĂ€llet. Jag har tittat runt pĂ„ guider samt lĂ€st manualen. SĂ„ jag kan grunderna i FL Studio. Om man sĂ€ger sĂ„. Men nu Ă€r det sĂ„ att jag skulle vilja veta vad en trance/techno lĂ„t Ă€r uppbyggd utav. Det jag vet Ă€nsĂ„lĂ€nge Ă€r en kick, cymbaler, snare, basar och en lead/melody (Ă€r dessa 2 samma? Vet inte om jag fĂ„tt det helt rĂ€tt dĂ€r "/) Ăr det nĂ„got mer jag bör veta nĂ€r jag leker runt? KĂ€nns som lĂ„tarna Ă€r ganska tomma. Skulle Ă€ven vilja veta om det finns nĂ„gra speciella effekter som ni brukar anvĂ€nda nĂ€r ni producerar musik. Om det inte Ă€r till för mycket besvĂ€r đ --Slushy
Derileec Postat 21 mars 2010 Postat 21 mars 2010 Hej! Skulle bara vilja börja med att sĂ€ga att jag Ă€r vĂ€ldigt ny hĂ€r pĂ„ forumet. Detta Ă€r faktiskt min första post. DĂ„ jag inte Ă€r sĂ„ insatt. Vet jag inte riktigt om detta Ă€r rĂ€tt del utav forumet för denna frĂ„ga. Skulle det vara sĂ„ att det Ă€r fel. SĂ„ kan vĂ€l en mod flytta trĂ„den och gĂ€rna skicka ivĂ€g ett PM till mig och sĂ€ga vart den Ă€r =) Hade ju varit praktiskt om man kunde hitta trĂ„den nĂ€r den Ă€r borta. Till frĂ„gan. Jo, jag Ă€r ganska ny inom musik producering osv. Jag fokuserar mig mest pĂ„ trance/techno för tillfĂ€llet. Jag har tittat runt pĂ„ guider samt lĂ€st manualen. SĂ„ jag kan grunderna i FL Studio. Om man sĂ€ger sĂ„. Men nu Ă€r det sĂ„ att jag skulle vilja veta vad en trance/techno lĂ„t Ă€r uppbyggd utav. Det jag vet Ă€nsĂ„lĂ€nge Ă€r en kick, cymbaler, snare, basar och en lead/melody (Ă€r dessa 2 samma? Vet inte om jag fĂ„tt det helt rĂ€tt dĂ€r "/) Ăr det nĂ„got mer jag bör veta nĂ€r jag leker runt? KĂ€nns som lĂ„tarna Ă€r ganska tomma. Skulle Ă€ven vilja veta om det finns nĂ„gra speciella effekter som ni brukar anvĂ€nda nĂ€r ni producerar musik. Om det inte Ă€r till för mycket besvĂ€r đ --Slushy Tja ba! Jag Ă€r oxĂ„ ganska ny med mitt skapande, men har nu lĂ€rt mig fl studio MEN det Ă€r sĂ„ mkt mer Ă€n bara kunna ratta đ Har svĂ„rt att göra lĂ„tar klara dom kĂ€nns oxĂ„ tomma. Kolla guider och lĂ€s mkt. NĂ€r jag börja me fl studio körde jag bara Samples och midi lead samples osv allt va samplad kĂ€ndes som dance ejay đ men u gör jag allt sjĂ€lv! Men ibörjan va det kul att leka mixa & trixa!
Slushy Postat 21 mars 2010 TrĂ„dstartare Postat 21 mars 2010 Jag kör mest samples ifrĂ„n Nexus atm. FĂ„r nog ta och lĂ€ra mig 3xosc. Ok, ska börja lĂ€sa lite dĂ„. Tack för tipset. NĂ„gra fler tips/förslag? đ
Derileec Postat 22 mars 2010 Postat 22 mars 2010 Jag kör mest samples ifrĂ„n Nexus atm. FĂ„r nog ta och lĂ€ra mig 3xosc. Ok, ska börja lĂ€sa lite dĂ„. Tack för tipset. NĂ„gra fler tips/förslag? đ AnvĂ€nd Youtube BĂ€st!
Carle Postat 22 mars 2010 Postat 22 mars 2010 AlltsÄ för sÄdÀr en sju och ett halvt Är sen var jag lite i samma sits. Villa hÄlla pÄ med Hard Trance men hade egentligen ingen aning om vad jag gjorde. Jag har alltid varit rÀtt slarvig av mig sÄ det har tagit tid innan jag har lÀrt mig grejer. SÄ mitt tips Àr vÀl att ge fan i att vara slarvig. Lyssna pÄ lÄtar du gillar. Imitera. Försök göra alla ljud identiska. AnvÀnd inte presets utan gör allting frÄn grunden sjÀlv. Att lÀra sig vad alla rattar gör har du igen sen. LÀr dig kompressorer, eq, delay och reverb. Det enda du inte kan lÀra dig, som mÄste komma inifrÄn Àr att skriva bra melodier och intressanta lÄtar.
Ken KÀngström Postat 22 mars 2010 Postat 22 mars 2010 AlltsÄ för sÄdÀr en sju och ett halvt Är sen var jag lite i samma sits. Villa hÄlla pÄ med Hard Trance men hade egentligen ingen aning om vad jag gjorde. Jag har alltid varit rÀtt slarvig av mig sÄ det har tagit tid innan jag har lÀrt mig grejer. SÄ mitt tips Àr vÀl att ge fan i att vara slarvig. Lyssna pÄ lÄtar du gillar. Imitera. Försök göra alla ljud identiska. AnvÀnd inte presets utan gör allting frÄn grunden sjÀlv. Att lÀra sig vad alla rattar gör har du igen sen. LÀr dig kompressorer, eq, delay och reverb. Det enda du inte kan lÀra dig, som mÄste komma inifrÄn Àr att skriva bra melodier och intressanta lÄtar. +1
Slushy Postat 22 mars 2010 TrÄdstartare Postat 22 mars 2010 AlltsÄ för sÄdÀr en sju och ett halvt Är sen var jag lite i samma sits. Villa hÄlla pÄ med Hard Trance men hade egentligen ingen aning om vad jag gjorde. Jag har alltid varit rÀtt slarvig av mig sÄ det har tagit tid innan jag har lÀrt mig grejer. SÄ mitt tips Àr vÀl att ge fan i att vara slarvig. Lyssna pÄ lÄtar du gillar. Imitera. Försök göra alla ljud identiska. AnvÀnd inte presets utan gör allting frÄn grunden sjÀlv. Att lÀra sig vad alla rattar gör har du igen sen. LÀr dig kompressorer, eq, delay och reverb. Det enda du inte kan lÀra dig, som mÄste komma inifrÄn Àr att skriva bra melodier och intressanta lÄtar. Bugar och bockar för detta svar! Tack!
Derileec Postat 22 mars 2010 Postat 22 mars 2010 Som nybörjare va jag rĂ€tt oskönt (Ă€r Ă€n i dag) Typ : Vilka vst Ă€r bra för hardstyle? Vilken fx Ă€r bĂ€st för trance osv osv Jag LADDA ner alla jĂ€vla vst som fans och fx vilket gjorde mig förvirrad! Nu har ASS mĂ„ga vst instrument som jag inte ens anvĂ€nder. Dom JAG tycker Ă€r bĂ€st iaf Sylenth1 LĂ€nk till deras sida Spectrasonics LĂ€nk till deras sida Nepheton LĂ€nk till deras sida (Drumazon & Phoscyon) Vanguard LĂ€nk till deras sida Pro-53 LĂ€nk till deras sida Finna sĂ€kert massor som andra kommer skriva till men för mig just nu Ă€r detta det jag jobbar mest med! Ist för att ladda/köpa en massa olika vst och tro att det Ă€r vst instrumentet som gör dig till dj tiesto, sitt med instrumentet och lĂ€r dig tweaka det tills du har rĂ€tt ljud! Jag trodde eller inblilla mig att det va pluggen dett handla om đ Men efter som fatta jag att man mĂ„ste tweaka och lĂ€sa/youtube/leka. Sen med FX Ă€r jag rĂ€tt osĂ€ker sĂ„ bĂ€st att nĂ„got annan fyller pĂ„!
EmKay Postat 23 mars 2010 Postat 23 mars 2010 Prova att lÀgg upp lÄtarna för lÄt kritik sÄ kan du kanske fÄ lite tips om vad du bör förbÀttra.
base10 Postat 7 april 2010 Postat 7 april 2010 Jag spelar in mina syntar med ett analogt ljudkort, och det blir digitalt i programmet sen, men jag tycker det har sitt egna lilla lÀte minsann.
jarlo Postat 8 april 2010 Postat 8 april 2010 AlltsÄ för sÄdÀr en sju och ett halvt Är sen var jag lite i samma sits. Villa hÄlla pÄ med Hard Trance men hade egentligen ingen aning om vad jag gjorde. Jag har alltid varit rÀtt slarvig av mig sÄ det har tagit tid innan jag har lÀrt mig grejer. SÄ mitt tips Àr vÀl att ge fan i att vara slarvig. Lyssna pÄ lÄtar du gillar. Imitera. Försök göra alla ljud identiska. AnvÀnd inte presets utan gör allting frÄn grunden sjÀlv. Att lÀra sig vad alla rattar gör har du igen sen. LÀr dig kompressorer, eq, delay och reverb. Det enda du inte kan lÀra dig, som mÄste komma inifrÄn Àr att skriva bra melodier och intressanta lÄtar. +1 förutom att jag tycker det verkar ordentligt overkill att göra alla synthljud frÄn grunden. Finns nog en stor risk att man aldrig kommer till sjÀlva komponeringsbiten dÄ. DÀremot Àr det ju en bra grej att testa olika presets och rycka i lite olika rattar för att försöka luska ut vad de gör.
UnequalEquation (oregistrerad) Postat 8 april 2010 Postat 8 april 2010 Göra saker frÄn grunden Àr vÀldigt underskattat, och oerhört kul, sÄ lÀnge man gör nÄgor roligare Àn massa trista saw-pads hela tiden. Tack gode gud för industrial hardcore som knappt innehÄller regler. AngÄende trance/techno, sÄ beror det vÀl pÄ vilken stil man siktar pÄ? Epic trance à la System F - Exhale eller techigare mot Marcel Woods - Life Is Like a Box of Chocolates? Eller vilken sorts techno? Breda, breda genres du talar om.
Carle Postat 8 april 2010 Postat 8 april 2010 NÀr jag började lÀra mif trance hade jag lite kontakt med Dave Joy och han sa till mig att skita i presets och skruva allt sjÀlv för att presets alltid lÀt skit. Jag tog hans ord och lÀrde mig skruva ljud istÀllet för att blÀddra i bibliotek. Nu gÄr det sÄ fort att jag jag ganska snart kommer till komponeringsbiten.
jarlo Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 NĂ€r jag började lĂ€ra mif trance hade jag lite kontakt med Dave Joy och han sa till mig att skita i presets och skruva allt sjĂ€lv för att presets alltid lĂ€t skit. Jag tog hans ord och lĂ€rde mig skruva ljud istĂ€llet för att blĂ€ddra i bibliotek. Nu gĂ„r det sĂ„ fort att jag jag ganska snart kommer till komponeringsbiten. Nu ja đ Ăsch, alla har vĂ€l olika sĂ€tt att göra det pĂ„. SjĂ€lv tycker jag att presets Ă€r ett utmĂ€rkt sĂ€tt att snabbt komma igĂ„ng och jag hĂ„ller inte alls med om att alla presets lĂ„ter skit. Oftast behöver jag slĂ€nga pĂ„ lite effekter och kanske rota runt lite bland synthrattarna för att fĂ„ det som jag vill, men presets funkar jĂ€ttebra som grund.
Carle Postat 9 april 2010 Postat 9 april 2010 Skall man göra Trance skulle jag nog skippa 909 förutom möjligen virveln och den öppna hihaten, i alla fall om det skall lÄta modernt. Till Techno och House funkar hela kittet fint. Offline basline kÀnns ocksÄ trist, sextondelar med accenter tror jag mer pÄ .
Uozon Postat 10 april 2010 Postat 10 april 2010 Skall man göra Trance skulle jag nog skippa 909 förutom möjligen virveln och den öppna hihaten, i alla fall om det skall lÄta modernt. Till Techno och House funkar hela kittet fint. Offline basline kÀnns ocksÄ trist, sextondelar med accenter tror jag mer pÄ . TR-909 kommer alltid vara kungen för mig i elektronisk dansmusik.
UnequalEquation (oregistrerad) Postat 10 april 2010 Postat 10 april 2010 Ăr det bara jag som gör kickar direkt ur Sylenth1? đ
pikzel Postat 24 juni 2010 Postat 24 juni 2010 Jag brukar utgÄ frÄn fÀrdiga samplingar nÀr det gÀller kick/snare/clap och göra dem till mina egna genom att lÀgga dem i lager, EQ:a sÄ de passar lÄten, komprimera lite ytterligare osv. 909 Àr naturligtvis en klassiker, men jag tycker det Àr lite trÄkigt med samma sak hela tiden. Jag Àr rÀtt sugen pÄ Vengance Metrum, jag tror den kan skapa en hel del nya, sköna ljud:
Lonian Postat 9 juli 2010 Postat 9 juli 2010 Det handlar inte bara om vilka instrument du anvÀnder. Man kan anvÀnda dragspel i hÄrdrock ocksÄ. Du kan göra tvspels musik med flöjt, Du kan göra techno med skrÀp syntar. Det helar beror pÄ hur du sÀtter samman allt. Skapa pÄ rÀtt sÀtt. Och det Àr du som ska komma pÄ det. Det Àr du som gör ditt sound rÀtt. 1
Linus Postat 9 juli 2010 Postat 9 juli 2010 Ăr det nĂ„got mer jag bör veta nĂ€r jag leker runt? Fokusera pĂ„ lĂ„ten och innehĂ„llet, inte soundet och vilka syntpluggar som "passar bĂ€st för hardstyle".
UnequalEquation (oregistrerad) Postat 9 juli 2010 Postat 9 juli 2010 Fokusera pĂ„ lĂ„ten och innehĂ„llet, inte soundet och vilka syntpluggar som "passar bĂ€st för hardstyle". Finns inga som Ă€r bĂ€st för hardstyle, som i övrigt Ă€r en ganska enkel genre att producera đ
linuskarlsson Postat 9 juli 2010 Postat 9 juli 2010 (redigerat) Finns inga som Ă€r bĂ€st för hardstyle, som i övrigt Ă€r en ganska enkel genre att producera đ Hmm, det vet i fan om jag kan hĂ„lla med om. Nu vet jag ju inte vad du menar för typ av hardstyle, men jag syftar pĂ„ den senare som kallas "Nu Style". Det blir ju sĂ„klart vad man gör det till, men jĂ€mför t.ex med House som bara bygger pĂ„ nĂ„gra fĂ„ enkla ljud och en loop. Skulle nog sĂ€ga att den tiden man gör en houselĂ„t pĂ„, hinner man fĂ„ till en hyfsad kick till en hardstyle lĂ„t. Nu kanske mĂ„nga sĂ€ger "lĂ€gg bara en sinusvĂ„g med lite dist pĂ„", men sĂ„ Ă€r det verkligen inte. Sen fĂ„ det att passa i mixen med. DĂ€r Ă€r en direktlĂ€nk sĂ„ du kan höra vad det Ă€r för typ av hardstyle jag syftar pĂ„. Vid 2:35 kan du höra hur det lĂ„ter med ett lead pĂ„, kicken som Ă€r i introt Ă€r alltsĂ„ inte samma, sĂ„ dra fram till minst 2:35. Ganska coolt att fĂ„ det att lĂ„ta sĂ„ pass rent i mixen Ă€ndĂ„. KrĂ€vs enormt tĂ„lamod att bemĂ€stra det dĂ€r. Redigerat 9 juli 2010 av linuskarlsson
Uozon Postat 9 juli 2010 Postat 9 juli 2010 Man fÄr ju inte glöma det klassiska hooverljudet som var med i mycket av 90-talet ravemusik.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.