Jump to content
Annons

Trance/Techno tips.


Slushy

Recommended Posts

Hej! Skulle bara vilja börja med att säga att jag är väldigt ny här på forumet. Detta är faktiskt min första post. Då jag inte är så insatt. Vet jag inte riktigt om detta är rätt del utav forumet för denna fråga. Skulle det vara så att det är fel. Så kan väl en mod flytta tråden och gärna skicka iväg ett PM till mig och säga vart den är =) Hade ju varit praktiskt om man kunde hitta tråden när den är borta.

Till frågan. Jo, jag är ganska ny inom musik producering osv. Jag fokuserar mig mest på trance/techno för tillfället. Jag har tittat runt på guider samt läst manualen. Så jag kan grunderna i FL Studio. Om man säger så. Men nu är det så att jag skulle vilja veta vad en trance/techno låt är uppbyggd utav. Det jag vet änsålänge är en kick, cymbaler, snare, basar och en lead/melody (är dessa 2 samma? Vet inte om jag fått det helt rätt där "/)

Är det något mer jag bör veta när jag leker runt? Känns som låtarna är ganska tomma. Skulle även vilja veta om det finns några speciella effekter som ni brukar använda när ni producerar musik. Om det inte är till för mycket besvär 😠

--Slushy

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej! Skulle bara vilja börja med att säga att jag är väldigt ny här på forumet. Detta är faktiskt min första post. Då jag inte är så insatt. Vet jag inte riktigt om detta är rätt del utav forumet för denna fråga. Skulle det vara så att det är fel. Så kan väl en mod flytta tråden och gärna skicka iväg ett PM till mig och säga vart den är =) Hade ju varit praktiskt om man kunde hitta tråden när den är borta.

Till frågan. Jo, jag är ganska ny inom musik producering osv. Jag fokuserar mig mest på trance/techno för tillfället. Jag har tittat runt på guider samt läst manualen. Så jag kan grunderna i FL Studio. Om man säger så. Men nu är det så att jag skulle vilja veta vad en trance/techno låt är uppbyggd utav. Det jag vet änsålänge är en kick, cymbaler, snare, basar och en lead/melody (är dessa 2 samma? Vet inte om jag fått det helt rätt där "/)

Är det något mer jag bör veta när jag leker runt? Känns som låtarna är ganska tomma. Skulle även vilja veta om det finns några speciella effekter som ni brukar använda när ni producerar musik. Om det inte är till för mycket besvär 😑

--Slushy

Tja ba!

Jag är oxå ganska ny med mitt skapande, men har nu lärt mig fl studio MEN det är så mkt mer än bara kunna ratta 😄

Har svårt att göra låtar klara dom känns oxå tomma.

Kolla guider och läs mkt.

När jag börja me fl studio körde jag bara Samples och midi lead samples osv allt va samplad kändes som dance ejay 😕

men u gör jag allt själv!

Men ibörjan va det kul att leka mixa & trixa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså för sådär en sju och ett halvt år sen var jag lite i samma sits. Villa hålla på med Hard Trance men hade egentligen ingen aning om vad jag gjorde. Jag har alltid varit rätt slarvig av mig så det har tagit tid innan jag har lärt mig grejer. Så mitt tips är väl att ge fan i att vara slarvig. Lyssna på låtar du gillar. Imitera. Försök göra alla ljud identiska. Använd inte presets utan gör allting från grunden själv. Att lära sig vad alla rattar gör har du igen sen. Lär dig kompressorer, eq, delay och reverb. Det enda du inte kan lära dig, som måste komma inifrån är att skriva bra melodier och intressanta låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså för sådär en sju och ett halvt år sen var jag lite i samma sits. Villa hålla på med Hard Trance men hade egentligen ingen aning om vad jag gjorde. Jag har alltid varit rätt slarvig av mig så det har tagit tid innan jag har lärt mig grejer. Så mitt tips är väl att ge fan i att vara slarvig. Lyssna på låtar du gillar. Imitera. Försök göra alla ljud identiska. Använd inte presets utan gör allting från grunden själv. Att lära sig vad alla rattar gör har du igen sen. Lär dig kompressorer, eq, delay och reverb. Det enda du inte kan lära dig, som måste komma inifrån är att skriva bra melodier och intressanta låtar.

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså för sådär en sju och ett halvt år sen var jag lite i samma sits. Villa hålla på med Hard Trance men hade egentligen ingen aning om vad jag gjorde. Jag har alltid varit rätt slarvig av mig så det har tagit tid innan jag har lärt mig grejer. Så mitt tips är väl att ge fan i att vara slarvig. Lyssna på låtar du gillar. Imitera. Försök göra alla ljud identiska. Använd inte presets utan gör allting från grunden själv. Att lära sig vad alla rattar gör har du igen sen. Lär dig kompressorer, eq, delay och reverb. Det enda du inte kan lära dig, som måste komma inifrån är att skriva bra melodier och intressanta låtar.

Bugar och bockar för detta svar! Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som nybörjare va jag rätt oskönt (är än i dag)

Typ : Vilka vst är bra för hardstyle? Vilken fx är bäst för trance osv osv

Jag LADDA ner alla jävla vst som fans och fx vilket gjorde mig förvirrad!

Nu har ASS måga vst instrument som jag inte ens använder.

Dom JAG tycker är bäst iaf

Sylenth1 Länk till deras sida

Spectrasonics Länk till deras sida

Nepheton Länk till deras sida (Drumazon & Phoscyon)

Vanguard Länk till deras sida

Pro-53 Länk till deras sida

Finna säkert massor som andra kommer skriva till men för mig just nu är detta det jag jobbar mest med!

Ist för att ladda/köpa en massa olika vst och tro att det är vst instrumentet som gör dig till dj tiesto, sitt med

instrumentet och lär dig tweaka det tills du har rätt ljud!

Jag trodde eller inblilla mig att det va pluggen dett handla om 😛

Men efter som fatta jag att man måste tweaka och läsa/youtube/leka.

Sen med FX är jag rätt osäker så bäst att något annan fyller på!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Alltså för sådär en sju och ett halvt år sen var jag lite i samma sits. Villa hålla på med Hard Trance men hade egentligen ingen aning om vad jag gjorde. Jag har alltid varit rätt slarvig av mig så det har tagit tid innan jag har lärt mig grejer. Så mitt tips är väl att ge fan i att vara slarvig. Lyssna på låtar du gillar. Imitera. Försök göra alla ljud identiska. Använd inte presets utan gör allting från grunden själv. Att lära sig vad alla rattar gör har du igen sen. Lär dig kompressorer, eq, delay och reverb. Det enda du inte kan lära dig, som måste komma inifrån är att skriva bra melodier och intressanta låtar.

+1 förutom att jag tycker det verkar ordentligt overkill att göra alla synthljud från grunden. Finns nog en stor risk att man aldrig kommer till själva komponeringsbiten då. Däremot är det ju en bra grej att testa olika presets och rycka i lite olika rattar för att försöka luska ut vad de gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

UnequalEquation (oregistrerad)

Göra saker från grunden är väldigt underskattat, och oerhört kul, så länge man gör någor roligare än massa trista saw-pads hela tiden. Tack gode gud för industrial hardcore som knappt innehåller regler. Angående trance/techno, så beror det väl på vilken stil man siktar på? Epic trance à la System F - Exhale eller techigare mot Marcel Woods - Life Is Like a Box of Chocolates? Eller vilken sorts techno? Breda, breda genres du talar om.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag började lära mif trance hade jag lite kontakt med Dave Joy och han sa till mig att skita i presets och skruva allt själv för att presets alltid lät skit. Jag tog hans ord och lärde mig skruva ljud istället för att bläddra i bibliotek. Nu går det så fort att jag jag ganska snart kommer till komponeringsbiten.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag började lära mif trance hade jag lite kontakt med Dave Joy och han sa till mig att skita i presets och skruva allt själv för att presets alltid lät skit. Jag tog hans ord och lärde mig skruva ljud istället för att bläddra i bibliotek. Nu går det så fort att jag jag ganska snart kommer till komponeringsbiten.

Nu ja 🙂

Äsch, alla har väl olika sätt att göra det på. Själv tycker jag att presets är ett utmärkt sätt att snabbt komma igång och jag håller inte alls med om att alla presets låter skit. Oftast behöver jag slänga på lite effekter och kanske rota runt lite bland synthrattarna för att få det som jag vill, men presets funkar jättebra som grund.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall man göra Trance skulle jag nog skippa 909 förutom möjligen virveln och den öppna hihaten, i alla fall om det skall låta modernt. Till Techno och House funkar hela kittet fint. Offline basline känns också trist, sextondelar med accenter tror jag mer på .

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall man göra Trance skulle jag nog skippa 909 förutom möjligen virveln och den öppna hihaten, i alla fall om det skall låta modernt. Till Techno och House funkar hela kittet fint. Offline basline känns också trist, sextondelar med accenter tror jag mer på .

TR-909 kommer alltid vara kungen för mig i elektronisk dansmusik.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 4 veckor senare...

Jag brukar utgå från färdiga samplingar när det gäller kick/snare/clap och göra dem till mina egna genom att lägga dem i lager, EQ:a så de passar låten, komprimera lite ytterligare osv.

909 är naturligtvis en klassiker, men jag tycker det är lite tråkigt med samma sak hela tiden. Jag är rätt sugen på Vengance Metrum, jag tror den kan skapa en hel del nya, sköna ljud:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det handlar inte bara om vilka instrument du använder.

Man kan använda dragspel i hårdrock också.

Du kan göra tvspels musik med flöjt,

Du kan göra techno med skräp syntar.

Det helar beror på hur du sätter samman allt.

Skapa på rätt sätt.

Och det är du som ska komma på det.

Det är du som gör ditt sound rätt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det något mer jag bör veta när jag leker runt?

Fokusera på låten och innehållet, inte soundet och vilka syntpluggar som "passar bäst för hardstyle".

Link to comment
Dela på andra sajter

UnequalEquation (oregistrerad)

Fokusera på låten och innehållet, inte soundet och vilka syntpluggar som "passar bäst för hardstyle".

Finns inga som är bäst för hardstyle, som i övrigt är en ganska enkel genre att producera 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns inga som är bäst för hardstyle, som i övrigt är en ganska enkel genre att producera 😛

Hmm, det vet i fan om jag kan hålla med om. Nu vet jag ju inte vad du menar för typ av hardstyle, men jag syftar på den senare som kallas "Nu Style". Det blir ju såklart vad man gör det till, men jämför t.ex med House som bara bygger på några få enkla ljud och en loop. Skulle nog säga att den tiden man gör en houselåt på, hinner man få till en hyfsad kick till en hardstyle låt. Nu kanske många säger "lägg bara en sinusvåg med lite dist på", men så är det verkligen inte. Sen få det att passa i mixen med.

Där är en direktlänk så du kan höra vad det är för typ av hardstyle jag syftar på. Vid 2:35 kan du höra hur det låter med ett lead på, kicken som är i introt är alltså inte samma, så dra fram till minst 2:35. Ganska coolt att få det att låta så pass rent i mixen ändå. Krävs enormt tålamod att bemästra det där.

Redigerat av linuskarlsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...