Jump to content
Annons

Effektordning för analoga pedaler - el gitarr


Emil16473

Recommended Posts

Hej!

Jag har följande pedaler:

Boss Volympedal

Marshall Delay

Digitech Hardwire Reverb

Digitech Hardwire Chorus

DOD Overdrive/preamp

Electro-harmonix LBP - 1 (boost)

Weaping Daemon Wah - Wah

MXR Dyna Comp - kompressor

Jag spelar med en förstärkare som EJ har effektloop

Specifikationer:

- Volympedalen vill jag ha som komp - solo

- delay, reverb, chorus, wah som vanligt

- DOD overdrive som komdist +solodist med hjälp av volympedalen

- boosten vill jag ha som en clean solo boost (den ska ej boosta min dist)

- kompressorn har jag för att få ett funkigare och "blötare" country twang.

Problem jag har är att om jag lägger disten före modulation så blir modulationpedalerna som en boost för disten vilket jag inte. Om jag lägger disten efter modulation pedalerna låter alla modulationljud dåligt. Månne det är nivån på disten som är för hög/låg?

Jag skulle kunna tänka mig att det skulle kunna funka såhär:

Gitarr -> Kompressor -> wah -> Dist -> chorus -> delay -> reverb -> boost ?

Hur skulle ni gjort i min situation?

//Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad har du för förstärkare? 1, 2 eller 3-kanalig? Rör, transistor eller digital?

Din kedja + volympedalen sist är vad jag skulle föreslagit. OM du kör rakt in i en stärkare med ett rent, odistat grundljud.

Jag får dock känslan av att du staplar onödigt många effekter på varandra bara för att du har dem. Man måste inte slänga på chorus på dist bara för att man kan, snarare tvärtom.

Reverb och delay är också en onödig kombination om du inte är ute efter någon form av ambient coldplaymatta. I solosammanhang blir det gärna grötigt med både och.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har du för förstärkare? 1, 2 eller 3-kanalig? Rör, transistor eller digital?

Hej och tack för svar! Egentligen kör jag pedalbordet in i ett PA och kör sedan line out till min lilla transistor Hugh & Kettner förstärkare, dock brukar jag också köra med endast förstärkaren. Jag kör endast rent ljud från PA eller förstärkaren o kryddar mitt ljud med pedaler, ett rätt så standard sätt alltså.

Din kedja + volympedalen sist är vad jag skulle föreslagit. OM du kör rakt in i en stärkare med ett rent, odistat grundljud.

Yes rent ljud med odistat grundljud kör jag

Jag får dock känslan av att du staplar onödigt många effekter på varandra bara för att du har dem. Man måste inte slänga på chorus på dist bara för att man kan, snarare tvärtom.

Reverb och delay är också en onödig kombination om du inte är ute efter någon form av ambient coldplaymatta. I solosammanhang blir det gärna grötigt med både och.

Jag vill ha många effekter för att kunna variera mitt sound, spelar mest pop med bandet o jag vill kunna göra, som du uttrycker dig "ambient coldplaymatta tillsammans med Reverb och delay". Förstås använder jag inte alla effekter på samma gång. Dock är det förstås behändigast om jag slipper tänka på scen vilka effekter jag inte kan och vilka jag kan ha igång samtidigt. Vi ska troligtvis börja köra lite tyngre pop snart, då kan jag dra fram min mesa dual recti o använda loopen vilket gör det hela mycket enklare. Men för stunden måste jag ha ett sätt som fungerar utan loop med den lilla förstärkaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder alltid kompressor på elgitarrljudet, men jag tycker inte om att ha den varken på send/return eller direkt på gitarrsladden. Jag har den på insert på mixern så den jobbar enbart på utljudet i PA-t när jag spelar live, eller enbart på inspelningen när jag spelar in. Hur dyra och bra kompressorerna än är tycker jag de sabbar ljudet mer än de tillför om jag har dem på gitarrsladden. Jag rattar hela tiden gitarrens volymratt upp och ned för att få olika grad av rent/dist i förstärkaren. Med kompressor däremellan går inte detta. Anslaget försvinner också, det gör det inte när man har komprimeringen på micken som tar upp ljudet och skickar det vidare.

Angående delay tycker jag precis likadant. Det kan låta skapligt på send/return, men det blir inte bra ändå, det funkar mkt dåligt om man spelar dynamiskt och rattar gitarrens volym olika upp och ner. Distar och chorus osv vill jag ha före ingången på stärkaren.

Det här är mina åsikter, de flesta gör på sitt sätt, man får lyssna sig fram vad man gillar. När jag spelar in plockar jag bort de pedaler jag inte ska använda på den låten. Och Boss stämdosan som även jag har, den tar jag alltid bort, den saboterar ljudet lite grann den med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder alltid kompressor på elgitarrljudet, men jag tycker inte om att ha den varken på send/return eller direkt på gitarrsladden. Jag har den på insert på mixern så den jobbar enbart på utljudet i PA-t när jag spelar live, eller enbart på inspelningen när jag spelar in. Hur dyra och bra kompressorerna än är tycker jag de sabbar ljudet mer än de tillför om jag har dem på gitarrsladden. Jag rattar hela tiden gitarrens volymratt upp och ned för att få olika grad av rent/dist i förstärkaren. Med kompressor däremellan går inte detta. Anslaget försvinner också, det gör det inte när man har komprimeringen på micken som tar upp ljudet och skickar det vidare.

Angående delay tycker jag precis likadant. Det kan låta skapligt på send/return, men det blir inte bra ändå, det funkar mkt dåligt om man spelar dynamiskt och rattar gitarrens volym olika upp och ner. Distar och chorus osv vill jag ha före ingången på stärkaren.

Det här är mina åsikter, de flesta gör på sitt sätt, man får lyssna sig fram vad man gillar. När jag spelar in plockar jag bort de pedaler jag inte ska använda på den låten. Och Boss stämdosan som även jag har, den tar jag alltid bort, den saboterar ljudet lite grann den med.

Jag har en 16 kanalers Yamaha mixer, på 6 av de 16 kanalerna finns det inbyggd kompressor. Jag skulle ju därför lätta kunna välja en av de kanalerna o bara ratta upp lite på kompressor potten, då har jag ju kompressor på utljudet färdigt utan att behöva använda en pedal för det, frågan är om kompressor ljudet även kommer i min monitor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör på din kejda du föreslagit, men kör choruset på FX send/ret istället.

Edit: Du kan även köra rev/del på fx send/ret.

Nej. Han har ingen send/return ju.

Använder du Yamahans kompressor borde det bli komprimerat även i monitorn, smart. När jag spelar live försöker jag rikta gitarrförstärkaren så att inget av ljudet från den når publiken, och själv lyssnar jag helst i lurar, då har jag järnkoll på komprimering och delay. Komprimeringen kan göra att man tycker det blir för mycket reverb, om man spelar nån enstaka ton och tystnar sen, men spelar man hela tiden kan man reverba på som vanligt.

Att spela lågt på scen är verkligen ett bra recept för att få fett tryck ut ur PA-t. Kör man en gitarrstärkare rakt utåt publiken på ena sidan trummisen låter gitarren ganska starkt rakt framför där, lite bättre spridning än ljuset från ett bilextraljus, men står man och lyssnar på den andra scenkanten hör man ingen gitarr alls. Därför är det bättre att rikta gitarrljudet bort från publiken och micka ut genom PA-t. Har man stärkaren riktad så en ev PA-tekniker ute i salongen kan höra direktljudet stänger han av utmickningen helt det första han gör på soundchecket. Sen när det kommer in folk framför scen hörs gitarren inte alls, men det skiter ljudteknikern oftast i, för honom duger det att han hörde lite på soundchecket. Ofta kan det faktiskt vara så. Så sikta inte gitarrstärkaren ut mot PA-killens bord. Spridningen från PA-lådorna är mkt bättre än från stärkaren. Jag ser min combo som enbart en del i ljudkedjan, nästan som en distpedal, det ljud som gäller är det som kommer ur PA-t. Jag mickar ut elgitarren även i mkt små lokaler för att få bästa ljud och spridning.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle ha kört typ likadant.. dock byta plats på Wahen.. typ sätta den efter disten istället.

Och beroende på om du vill ha ännu större ljud. så kan du sätta delayen före reverbet så det kommer delay I reverbet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...