Jump to content
Annons

Racksynt - vad välja?


DanceMannen

Recommended Posts

Hej

Funderar på att uppdatera min studio med en racksynth/modul. Har ett bra midiklaviatur (Novation SL MKII). Använder framförallt Ableton Live och Sonar, samt reason.

Har tittat på följande:

DSI Tetra

Waldorf Blofeld

Clavia Nord lead 2x (rackversionen)

Har lyssnat en del på dem, och alla låter onekligen riktigt schyssta så för mig är det ett svårt val. Jag kommer framförallt använda den i min studio, inte mycket live som det ser ut just nu i alla fall. Sysslar mest med house, progressive house/trance, men även lite chillgrejor.

Tetra och NL ligger på ungefär samma i pris ca 7 000 spänn. Blofeld på ca 4000. Priset är egentligen inte avgörande (även om det skulle vara schysst att spara 3000 spänn).

Nu till frågan - NL verkar ju många digga. Jag är tacksam för lite tips om vilken ni skulle välja och varför/varför inte.

Tacksam för lite guidning här.

Redigerat av DanceMannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm inga kommentarer? Ingen som använder dessa?

Blofeld har försvunnit från min lista efter jag testat den. Trevlig på alla sätt och vis, men verkar lite för "smal".

Tips om för/nackdelar med de övriga två.

Nord Rack 2x

Dave Smith Instruments Tetra

Tack igen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm inga kommentarer? Ingen som använder dessa?

Blofeld har försvunnit från min lista efter jag testat den. Trevlig på alla sätt och vis, men verkar lite för "smal".

Tips om för/nackdelar med de övriga två.

Nord Rack 2x

Dave Smith Instruments Tetra

Tack igen...

Håller med dig om Blofelden, den är lite för smal.

Låter jävligt bra, fina filter, men lite för cheesy typ...

Det finns ju även Novation KS rack att hitta begagnat på nätet.

har en KS 4 själv och tycker den går göra alla möjliga ljud med utan problem. Dock låter den lite kladdigt. Men det kan vara mitt eget fel. Med det menar jag att ljuden låter lite blöta hur man än skruvar och drar i spakarna. Men jag rekomenderar den starkt 😆

Kostar som en ny Blofeld typ.

Ananrs vet jag inte riktigt...kan inte uttala mig om NR och tetra då jag inte testat dem än tyvärr...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Linuz

Jag kan bara hålla med dig, KS är inte dum alls. Jag vill kunna göra feta basar, men även lite softare ljud för dance/ambient/house... Ja du fattar grejen.

Ska kolla KS också😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Linuz

Jag kan bara hålla med dig, KS är inte dum alls. Jag vill kunna göra feta basar, men även lite softare ljud för dance/ambient/house... Ja du fattar grejen.

Ska kolla KS också🙂

Ja du får ta o kolla in den 😉

Här är två filmer som visar lite vad den är kapabel till, dock är ljudkvaliten inte den bästa...

Med dist och sidechain på basarna så kan du få fram sjuka grejor i KS. ;-)

edit: Här är en till:

Redigerat av Linuz
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en VIRUS C på forumet här! Han skulle ha ca 6000:- är lite osäker om priset är rätt men den diskutionen ska du ta med honom

Som ägare av en Virus KB kan jag varmt rekommendera C desktop varianten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en VIRUS C på forumet här! Han skulle ha ca 6000:- är lite osäker om priset är rätt men den diskutionen ska du ta med honom

Som ägare av en Virus KB kan jag varmt rekommendera C desktop varianten!

Jag såg den också. Har sökt honom, men ingen respons ännu. Får se om han hör av sig:)

Jag har hittat virus c manualen på nätet. Inte läst jättenoga ännu, men du kanske kan hjälpa mig med en fråga. Jag förmodar att den fungerar fint ihop med datorn (PC m Windows 7). Tänker på om det flyter på smidigt mot t ex Sonar/Cubase, och vilka möjligheter det finns till editering via mjukvara? Fungerar Novations Automap programvara för Virus?

Väldigt specifika frågor kanske, men kan du ge något tips så är det tacksamt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg den också. Har sökt honom, men ingen respons ännu. Får se om han hör av sig:)

Jag har hittat virus c manualen på nätet. Inte läst jättenoga ännu, men du kanske kan hjälpa mig med en fråga. Jag förmodar att den fungerar fint ihop med datorn (PC m Windows 7). Tänker på om det flyter på smidigt mot t ex Sonar/Cubase, och vilka möjligheter det finns till editering via mjukvara? Fungerar Novations Automap programvara för Virus?

Väldigt specifika frågor kanske, men kan du ge något tips så är det tacksamt.

Ja, vad kul. Hoppas han svarar.

Om det flyter bra med datorn? Det är midi du skickar till synthen så det är ju inga konstigheter.

Programvara i datorn använder inte jag men har fått upp ögonen för Sound Quest. Funderar på att köpa det. Novations Automap känner jag inte till.

Vad ska du göra för musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm inga kommentarer? Ingen som använder dessa?

Blofeld har försvunnit från min lista efter jag testat den. Trevlig på alla sätt och vis, men verkar lite för "smal".

Tips om för/nackdelar med de övriga två.

Nord Rack 2x

Dave Smith Instruments Tetra

Tack igen...

Om du tror att Blofeld är för "smal" så bör du kolla in detta klipp:

Råder inget tvivel om att det är en extremt prisvärd synth, de som håller de tillbaka lite för mig personligen är avsaknaden av fler utgångar då den trots allt är kapabel till upp till 25 röster, sen så är det lite snålt med rattar, och jag är inte någon jättefan av "matris-programmering", men den låter ju helt fantastiskt! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du tror att Blofeld är för "smal" så bör du kolla in detta klipp:

Råder inget tvivel om att det är en extremt prisvärd synth, de som håller de tillbaka lite för mig personligen är avsaknaden av fler utgångar då den trots allt är kapabel till upp till 25 röster, sen så är det lite snålt med rattar, och jag är inte någon jättefan av "matris-programmering", men den låter ju helt fantastiskt! 🙂

Hej

Tack för tipsen. Ja Blofelden är absolut ingen dålig synt, låter jäkligt bra, speciellt med tanke på priset. Jag får fundera och lyssna lite mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Tack för tipsen. Ja Blofelden är absolut ingen dålig synt, låter jäkligt bra, speciellt med tanke på priset. Jag får fundera och lyssna lite mer.

Det slog mig att jag faktiskt testat en waldorf Blofeld en gång. Och du lär inte bli besviken på den synthen för det priset..

har själv varit inne på att köpa en.

Brukar vara lätt att hitta nån som säljer dem begagnat för dryg 2500-3000kr....och då kan man ju köpa nått mer kul för pengarna som kanske blir över...

Dessutom tar den ju ingen plats över huvudtaget...liten som ett gameboy 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det slog mig att jag faktiskt testat en waldorf Blofeld en gång. Och du lär inte bli besviken på den synthen för det priset..

har själv varit inne på att köpa en.

Brukar vara lätt att hitta nån som säljer dem begagnat för dryg 2500-3000kr....och då kan man ju köpa nått mer kul för pengarna som kanske blir över...

Dessutom tar den ju ingen plats över huvudtaget...liten som ett gameboy ☺️

Ja, det ligger nått i det du säger;).... men just nu ligger NL2x högst på listan. Ska förmodligen beställa den idag....

Någon som har något att tillföra diskussionen eller andra invändningar mot mitt val? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle själv kunna tänka mig expandera med en Blofeld så man får lite Waldorf sound, men som sagt, om du kan få tag på en Virus C eller så klaramr man säg ganks längt med en sånn.

Men jag skulle nog inte dissa Waldorfs Blofeld helt och hållet med tanke på hur den är kompatibel när det gäller patchar och lite vidarutveckling av de tidigare Walodorf maskinerna. och kan den tämja hur de lät så är den klart fin att leka med. 😆

Redigerat av SinSonic
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det klart:)

Det blev två stycken; en Nord Lead Rack 2x, och en Virus C🙂 Tack, ni vet vilka ni är:) De låter kanonbra båda två, men samtidigt helt olika karaktär. Tror det kommer passa fin fint tillsammans.

Nu ska jag bara fatta hur jag får allt kopplat via midi på rätt sätt, mer van vid mjukvara....USB koppling är lite enklare. Haha, jaja, det löser sig väl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...