Jump to content
Annons

VG I Musiken?

Recommended Posts

MrLoJo (oregistrerad)
Postat

Hej.

Fick nyligen reda pÄ att jag fick ett Vg i Estetiskverksamhet...

Men jag fick en uppgift i estiskverksamhet att spela bas. Jag hade aldrig tidigare rört en bas?!

Men fick 4 veckor (2 lektioner per vecka 1h st). Sedan skulle vi ha julkonsert med "medel svÄra" lÄtar som Material girl , This is it m.fl.

Jag lÀrde mig allt eftersom och nÀr dagen kom kunde jag mina basgÄngar. kan dem flesta lÄtar utan att titta pÄ noterna...

Kan ju sÀga att dem 2-3 första lektioner gick till att lÀra kÀnna basen. Skrev ut papper kollade youtube för att lÀra mig.

Men sÄ efter detta slit ett vg??!!!

Tycker ni att det bara var vÀrt ett Vg eller kanske Àr det för mycket, eller var betyget rÀtt?

Kommentar vill veta vad ni tycker.

Det filmades(Högkvalitet) sĂ„ borde finnas pĂ„ film nĂ„gon stans 😑

Ha det bra!!

Annons
Postat
Hej.

Fick nyligen reda pÄ att jag fick ett Vg i Estetiskverksamhet...

Men jag fick en uppgift i estiskverksamhet att spela bas. Jag hade aldrig tidigare rört en bas?!

Men fick 4 veckor (2 lektioner per vecka 1h st). Sedan skulle vi ha julkonsert med "medel svÄra" lÄtar som Material girl , This is it m.fl.

Jag lÀrde mig allt eftersom och nÀr dagen kom kunde jag mina basgÄngar. kan dem flesta lÄtar utan att titta pÄ noterna...

Kan ju sÀga att dem 2-3 första lektioner gick till att lÀra kÀnna basen. Skrev ut papper kollade youtube för att lÀra mig.

Men sÄ efter detta slit ett vg??!!!

Tycker ni att det bara var vÀrt ett Vg eller kanske Àr det för mycket, eller var betyget rÀtt?

Kommentar vill veta vad ni tycker.

Det filmades(Högkvalitet) sĂ„ borde finnas pĂ„ film nĂ„gon stans 😑

Ha det bra!!

Vilka betyg fanns att fÄ?

MrLoJo (oregistrerad)
Postat
Vilka betyg fanns att fÄ?

IG-G-VG-MVG 🙂

Postat
IG-G-VG-MVG 🙂

Som jag anade. PÄ Handels var VG högst.

Vet inte svaret pÄ din frÄga.

Har ju inte hört det Ànnu.

🙂

Postat
IG-G-VG-MVG 🙂

Hejsan

Det Àr omöjligt att svara pÄ dÄ ingen hÀr har lika mycket uppfattning om dina kunskaper som din lÀrare som haft dig en hel termin. MEN!!!...om du kÀnner att du borde ha haft ett MVG sÄ rekommenderar jag att du tar kontakt med din lÀrare och ber att fÄ diskutera saken.

MVH

Anders

MrLoJo (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Filmerna ska finnas i skolan... Eftersom dem nya 1orna ska fĂ„ kolla och se hur vi gjorde vĂ„ran Julkonsert, Men om jag kommer fĂ„ tillgĂ„ng till dem... vi fĂ„r hoppas. Men om man tar detta i tanken utan att behövt lyssnat pĂ„ konserten. Det var ju liksom ett under att jag lĂ€rde mig spela lĂ„tar sĂ„ snabbt tycker jag eftersom jag spelar saxofon i vanliga fall och kommer ihĂ„g mina första letioner, efter 4 veckor kunde man SPANIEN, KÖP VARMKORV utantill... 🙂

Redigerat av MrLoJo
MrLoJo (oregistrerad)
Postat
Hejsan

Det Àr omöjligt att svara pÄ dÄ ingen hÀr har lika mycket uppfattning om dina kunskaper som din lÀrare som haft dig en hel termin. MEN!!!...om du kÀnner att du borde ha haft ett MVG sÄ rekommenderar jag att du tar kontakt med din lÀrare och ber att fÄ diskutera saken.

MVH

Anders

ok ok kanske var en dumt diskussion Àmne...

MrLoJo (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Visste inte lÀraren om att du inte kunde spela bas?

JÀmfördes du med sÄdana som Àr basister?

Jo sa att jag inte hade spelat bas och skrev det i utvÀrderingen ocksÄ. De borde ocksÄ fattat det nÀr jag frÄga gÄng pÄ gÄng vart dem olika noterna satt ^^

Humm jadu vad som rör sig i en lĂ€rares huvud Ă€r svĂ„rt att förstĂ„ sig pĂ„ ^^ 🙂

Redigerat av MrLoJo
Analogfreak (oregistrerad)
Postat

Jag tycker du borde fÄtt ett G eftersom det Àr högsta strÀngen pÄ basen.

MrLoJo (oregistrerad)
Postat
Jag tycker du borde fÄtt ett G eftersom det Àr högsta strÀngen pÄ basen.

Duktigt

Postat

Kunde du spela gitarr innan ? I sĂ„ fall Ă€r det ju inte sĂ„ svĂ„rt att hitta tonerna. bara lite tjockare strĂ€ngar 🙂

Åke

maart (oregistrerad)
Postat

jag hÄller med Gizmozis. Om din lÀrare visste att du aldrig spelat bas förut tog han/hon sÀkert med det i bedömningen. Innehöll inte "Estetisk verksamhet" nÄt mer Àn att spela bas?

Betyg Ă€r en konstig grej... Eleverna tycker lĂ€rarna Ă€r korkade som sĂ€tter sĂ„ lĂ„ga betyg och lĂ€rarna tycker eleverna Ă€r korkade som förvĂ€ntar sig sĂ„ höga betyg... 🙂

SjÀlvklart kan man bli besviken om man fÄr ett lÀgre betyg Àn man förvÀntat sig nÀr man lagt ner mycket jobb pÄ det, men tyvÀrr Àr det nog sÄ ibland. NÀr jag gick pÄ gymnasiet hade vi mÄlrelaterade betyg, d.v.s. det var resultatet som var det viktiga och man skulle uppfylla vissa kriterier för de olika betygsnivÄerna. Med ett sÄnt system blir det tyvÀrr orÀttvist ibland eftersom alla har olika förkunskaper och förutsÀttningar.

Tycker som sagt du ska prata med din lÀrare.

Postat

Sen Àr det ju sÄ hÀr ocksÄ att lÀraren ska ju bedöma eleven utifrÄn lÀroplanen och inte enbart utifrÄn att eleven fixar 2 lÄtar pÄ bas.

Det Àr helheten lÀraren ska betygsÀtta.

Postat

LÀs igenom betygskriterierna och mÄlen för kursen... Det rÀcker inte att spela bas för att nÄ mÄlen i kursen estetisk verksamhet. Dessutom Àr VG ett bra betyg. Men som nÄgon sa tidigare, ta upp saken med din lÀrare be att fÄ motivering till ditt betyg.

Postat

VG pĂ„ baslir efter bara fyra veckor lĂ„ter som ett vĂ€ldigt vĂ€ldigt bra betyg. Att spela bas det Ă€r instrumentens instrument, ja hela basen i musiken ju! 😆

Med det betyget kanske du borde satsa pÄ basen pÄ heltid?

Postat
jag hÄller med Gizmozis. Om din lÀrare visste att du aldrig spelat bas förut tog han/hon sÀkert med det i bedömningen. Innehöll inte "Estetisk verksamhet" nÄt mer Àn att spela bas?

Betyg Ă€r en konstig grej... Eleverna tycker lĂ€rarna Ă€r korkade som sĂ€tter sĂ„ lĂ„ga betyg och lĂ€rarna tycker eleverna Ă€r korkade som förvĂ€ntar sig sĂ„ höga betyg... 😆

SjÀlvklart kan man bli besviken om man fÄr ett lÀgre betyg Àn man förvÀntat sig nÀr man lagt ner mycket jobb pÄ det, men tyvÀrr Àr det nog sÄ ibland. NÀr jag gick pÄ gymnasiet hade vi mÄlrelaterade betyg, d.v.s. det var resultatet som var det viktiga och man skulle uppfylla vissa kriterier för de olika betygsnivÄerna. Med ett sÄnt system blir det tyvÀrr orÀttvist ibland eftersom alla har olika förkunskaper och förutsÀttningar.

Tycker som sagt du ska prata med din lÀrare.

Har alltid tyckt att det dÀr med mÄlrelaterade vs icke mÄlrelaterade betyg har varit skumt. Om du Àr kass pÄ idrott, men kÀmpar och Àr glad pÄ lektionerna kan du fÄ högsta betyg. I matten fÄr du inte bra betyg hur mycket du Àn kÀmpar om resultaten Àr dÄliga.

JÀvligt orÀttvist system tycker jag. NÀr jag gick pÄ gymnasiet sÄ var vi tex en klass med nÀstan enbart icke-idrotts-folk.. Vilket ledde till en ganska lÄg nivÄ pÄ idrottslektionerna. Som i sin tur ledde till att vi fÄ som faktiskt hade lite bollkÀnsla och kondition aldrig behövde "kÀmpa" pÄ lektionerna. Slutade med att dom i klassen som fick högst idrottsbetyg var dom som hade dÄliga förutsÀttningar frÄn början, och som fick kÀmpa med varje övning. Trots att vi andra enkelt skulle utklassa dem i konditionstest, bollövningar, simning osv..

maart (oregistrerad)
Postat
Har alltid tyckt att det dÀr med mÄlrelaterade vs icke mÄlrelaterade betyg har varit skumt. Om du Àr kass pÄ idrott, men kÀmpar och Àr glad pÄ lektionerna kan du fÄ högsta betyg. I matten fÄr du inte bra betyg hur mycket du Àn kÀmpar om resultaten Àr dÄliga.

nu Àr vi kanske pÄvÀg att glida frÄn Àmnet men jag förstÄr inte riktigt hur du menar...

varför skulle inte resultaten i t.ex. idrott kunna ligga till grund för betygssÀttning? NÀr jag gick pÄ högstadiet kollade vÄr idrottslÀrare enbart pÄ hur lÄngt vi kunde kasta den lilla bollen, hur fort vi kunde springa 100 m och 2,5 km och hur högt vi kunde hoppa i höjdhopp. Klarade man inte grÀnsen i alla moment (oavsett marginal) fick man inte betyget.

DÄ skulle jag vilja pÄstÄ att det Àr svÄrare att sÀtta rÀttvisa betyg i bedömningsÀmnen som t.ex. musikrelaterade Àmnen.

Postat
NÀr jag gick pÄ gymnasiet hade vi mÄlrelaterade betyg, d.v.s. det var resultatet som var det viktiga och man skulle uppfylla vissa kriterier för de olika betygsnivÄerna. Med ett sÄnt system blir det tyvÀrr orÀttvist ibland eftersom alla har olika förkunskaper och förutsÀttningar.

JasÄ.

Postat
nu Àr vi kanske pÄvÀg att glida frÄn Àmnet men jag förstÄr inte riktigt hur du menar...

varför skulle inte resultaten i t.ex. idrott kunna ligga till grund för betygssÀttning? NÀr jag gick pÄ högstadiet kollade vÄr idrottslÀrare enbart pÄ hur lÄngt vi kunde kasta den lilla bollen, hur fort vi kunde springa 100 m och 2,5 km och hur högt vi kunde hoppa i höjdhopp. Klarade man inte grÀnsen i alla moment (oavsett marginal) fick man inte betyget.

DÄ skulle jag vilja pÄstÄ att det Àr svÄrare att sÀtta rÀttvisa betyg i bedömningsÀmnen som t.ex. musikrelaterade Àmnen.

Jag tycker som du, att man borde bedöma enbart efter resultaten. PÄ min skola var det inte sÄ. DÀr bedömes det efter hur mycket du kÀmpade, hur aktiv du var och vilka förutsÀttningar du utgÄtt frÄn. Antar att det kanske Àr för att just idrott Àr ett kÀnsligt Àmne dÀr alla har olika fysiska förutsÀttningar, och om man gick enbart pÄ resultat kanske nÀrvaron hade gÄtt i botten dÄ mÄnga kÀnner att de inte har en chans att prestera.

Postat

smallbutfastgibsonsgreissue4-stringbassguitar.jpg

Hade du spelat pÄ en sÄn hÀr hade det inte blivit VG utan SG...

Postat (redigerat)

Alla Àmnen i skolan Àr mÄlrelaterade. Skolan har aldrig egentligen varit slit-relaterade. Det finns tydligt definierade mÄl för godkÀnt och kriterier för vÀl godkÀnt och MVG. Det som din lÀrare tycks ha misslyckats med Àr att förmedla dessa kriterier, vilket Àr hans/hennes SKYLDIGHET att göra. Ni som elever ska veta exakt vad som krÀvs för att ni ska bli godkÀnda och vilket betyg ni ska fÄ pÄ kursen. Har han eller hon inte ens gjort en anstrÀngning till att göra det, bör ni ta upp det med lÀraren och rektorn. Det Àr jÀdrans svÄrt att fÄ bra betyg om man famlar i blindo kring hur det ska gÄ till.

Det Àr förövrigt samma sak med idrotten. NÄr du bÀttre resultat pÄ idrotten ska du fÄ bÀttre betyg. Ska nÄgon som inte kan springa 50 meter fÄ MVG för att han/hon kÀmpar och tÀvla om att komma in pÄ en idrottsskola, nÀr en som Àr flera ggr bÀttre pÄ idrott inte kan visa i betygen att han/hon Àr mer lÀmpad?

Redigerat av Wonko
Postat
Alla Àmnen i skolan Àr mÄlrelaterade. Skolan har aldrig egentligen varit slit-relaterade. Det finns tydligt definierade mÄl för godkÀnt och kriterier för vÀl godkÀnt och MVG. Det som din lÀrare tycks ha misslyckats med Àr att förmedla dessa kriterier, vilket Àr hans/hennes SKYLDIGHET att göra. Ni som elever ska veta exakt vad som krÀvs för att ni ska bli godkÀnda och vilket betyg ni ska fÄ pÄ kursen. Har han eller hon inte ens gjort en anstrÀngning till att göra det, bör ni ta upp det med lÀraren och rektorn. Det Àr jÀdrans svÄrt att fÄ bra betyg om man famlar i blindo kring hur det ska gÄ till.

Det Àr förövrigt samma sak med idrotten. NÄr du bÀttre resultat pÄ idrotten ska du fÄ bÀttre betyg. Ska nÄgon som inte kan springa 50 meter fÄ MVG för att han/hon kÀmpar och tÀvla om att komma in pÄ en idrottsskola, nÀr en som Àr flera ggr bÀttre pÄ idrott inte kan visa i betygen att han/hon Àr mer lÀmpad?

Wonko, du har rĂ€tt i det mesta, men idrottsbetyget handlar inte bara om att springa fort och hoppa lĂ„ngt. Åtminstone pĂ„ högstadiet sĂ„ ingĂ„r massa andra moment som t ex ledarskap.

Postat

Kriterier för betyget Mycket vÀl godkÀnt

Eleven anvÀnder sina kunskaper om livsstil, livsmiljö och hÀlsa för att bedöma vÀrdet av olika idrotts- och friluftsaktiviteter.

Eleven komponerar, motiverar och genomför ett allsidigt och funktionellt motionsprogram.

Eleven organiserar motions-, idrotts- eller friluftsaktiviteter tillsammans med andra med hÀnsyn till olika deltagares behov.

Eleven anpassar sina rörelser till de krav som olika aktiviteter och situationer stÀller pÄ exempelvis balans, precision och tempo.

Fortfarande inget ord om att en elev kan fÄ högsta betyg bara genom att jobba hÄrt.

Postat
Kriterier för betyget Mycket vÀl godkÀnt

Eleven anvÀnder sina kunskaper om livsstil, livsmiljö och hÀlsa för att bedöma vÀrdet av olika idrotts- och friluftsaktiviteter.

Eleven komponerar, motiverar och genomför ett allsidigt och funktionellt motionsprogram.

Eleven organiserar motions-, idrotts- eller friluftsaktiviteter tillsammans med andra med hÀnsyn till olika deltagares behov.

Eleven anpassar sina rörelser till de krav som olika aktiviteter och situationer stÀller pÄ exempelvis balans, precision och tempo.

Fortfarande inget ord om att en elev kan fÄ högsta betyg bara genom att jobba hÄrt.

Precis, du har helt rÀtt. Finns inga sÄna kriterier (jobba hÄrt) i nÄgot Àmne i dagens skola. Allt Àr mÄlstyrt.

maart (oregistrerad)
Postat
Jag tycker som du, att man borde bedöma enbart efter resultaten.

Eftersom jag bara har skrivit hur det var nĂ€r jag gick i skolan, inte vilket sĂ€tt jag tycker Ă€r bĂ€st, kan du inte veta att vi tycker lika :rolleyes:😆

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.