MrLoJo (oregistrerad) Postat 13 mars 2010 Postat 13 mars 2010 Hej. Fick nyligen reda pĂ„ att jag fick ett Vg i Estetiskverksamhet... Men jag fick en uppgift i estiskverksamhet att spela bas. Jag hade aldrig tidigare rört en bas?! Men fick 4 veckor (2 lektioner per vecka 1h st). Sedan skulle vi ha julkonsert med "medel svĂ„ra" lĂ„tar som Material girl , This is it m.fl. Jag lĂ€rde mig allt eftersom och nĂ€r dagen kom kunde jag mina basgĂ„ngar. kan dem flesta lĂ„tar utan att titta pĂ„ noterna... Kan ju sĂ€ga att dem 2-3 första lektioner gick till att lĂ€ra kĂ€nna basen. Skrev ut papper kollade youtube för att lĂ€ra mig. Men sĂ„ efter detta slit ett vg??!!! Tycker ni att det bara var vĂ€rt ett Vg eller kanske Ă€r det för mycket, eller var betyget rĂ€tt? Kommentar vill veta vad ni tycker. Det filmades(Högkvalitet) sĂ„ borde finnas pĂ„ film nĂ„gon stans đ Ha det bra!!
debatt Postat 13 mars 2010 Postat 13 mars 2010 Hej. Fick nyligen reda pĂ„ att jag fick ett Vg i Estetiskverksamhet... Men jag fick en uppgift i estiskverksamhet att spela bas. Jag hade aldrig tidigare rört en bas?! Men fick 4 veckor (2 lektioner per vecka 1h st). Sedan skulle vi ha julkonsert med "medel svĂ„ra" lĂ„tar som Material girl , This is it m.fl. Jag lĂ€rde mig allt eftersom och nĂ€r dagen kom kunde jag mina basgĂ„ngar. kan dem flesta lĂ„tar utan att titta pĂ„ noterna... Kan ju sĂ€ga att dem 2-3 första lektioner gick till att lĂ€ra kĂ€nna basen. Skrev ut papper kollade youtube för att lĂ€ra mig. Men sĂ„ efter detta slit ett vg??!!! Tycker ni att det bara var vĂ€rt ett Vg eller kanske Ă€r det för mycket, eller var betyget rĂ€tt? Kommentar vill veta vad ni tycker. Det filmades(Högkvalitet) sĂ„ borde finnas pĂ„ film nĂ„gon stans đ Ha det bra!! Vilka betyg fanns att fĂ„?
MrLoJo (oregistrerad) Postat 13 mars 2010 Postat 13 mars 2010 Vilka betyg fanns att fĂ„? IG-G-VG-MVG đ
debatt Postat 13 mars 2010 Postat 13 mars 2010 IG-G-VG-MVG đ Som jag anade. PĂ„ Handels var VG högst. Vet inte svaret pĂ„ din frĂ„ga. Har ju inte hört det Ă€nnu. đ
Anders F Postat 13 mars 2010 Postat 13 mars 2010 IG-G-VG-MVG đ Hejsan Det Ă€r omöjligt att svara pĂ„ dĂ„ ingen hĂ€r har lika mycket uppfattning om dina kunskaper som din lĂ€rare som haft dig en hel termin. MEN!!!...om du kĂ€nner att du borde ha haft ett MVG sĂ„ rekommenderar jag att du tar kontakt med din lĂ€rare och ber att fĂ„ diskutera saken. MVH Anders
MrLoJo (oregistrerad) Postat 13 mars 2010 Postat 13 mars 2010 (redigerat) Filmerna ska finnas i skolan... Eftersom dem nya 1orna ska fĂ„ kolla och se hur vi gjorde vĂ„ran Julkonsert, Men om jag kommer fĂ„ tillgĂ„ng till dem... vi fĂ„r hoppas. Men om man tar detta i tanken utan att behövt lyssnat pĂ„ konserten. Det var ju liksom ett under att jag lĂ€rde mig spela lĂ„tar sĂ„ snabbt tycker jag eftersom jag spelar saxofon i vanliga fall och kommer ihĂ„g mina första letioner, efter 4 veckor kunde man SPANIEN, KĂP VARMKORV utantill... đ Redigerat 13 mars 2010 av MrLoJo
debatt Postat 13 mars 2010 Postat 13 mars 2010 Visste inte lÀraren om att du inte kunde spela bas? JÀmfördes du med sÄdana som Àr basister?
MrLoJo (oregistrerad) Postat 13 mars 2010 Postat 13 mars 2010 Hejsan Det Àr omöjligt att svara pÄ dÄ ingen hÀr har lika mycket uppfattning om dina kunskaper som din lÀrare som haft dig en hel termin. MEN!!!...om du kÀnner att du borde ha haft ett MVG sÄ rekommenderar jag att du tar kontakt med din lÀrare och ber att fÄ diskutera saken. MVH Anders ok ok kanske var en dumt diskussion Àmne...
MrLoJo (oregistrerad) Postat 13 mars 2010 Postat 13 mars 2010 (redigerat) Visste inte lĂ€raren om att du inte kunde spela bas?JĂ€mfördes du med sĂ„dana som Ă€r basister? Jo sa att jag inte hade spelat bas och skrev det i utvĂ€rderingen ocksĂ„. De borde ocksĂ„ fattat det nĂ€r jag frĂ„ga gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng vart dem olika noterna satt ^^ Humm jadu vad som rör sig i en lĂ€rares huvud Ă€r svĂ„rt att förstĂ„ sig pĂ„ ^^ đ Redigerat 13 mars 2010 av MrLoJo
Analogfreak (oregistrerad) Postat 13 mars 2010 Postat 13 mars 2010 Jag tycker du borde fÄtt ett G eftersom det Àr högsta strÀngen pÄ basen.
Night Prowler Postat 13 mars 2010 Postat 13 mars 2010 Jag tycker du borde fÄtt ett G eftersom det Àr högsta strÀngen pÄ basen. NOT! Högsta strÀngen Àr C om man vill ha det.
MrLoJo (oregistrerad) Postat 13 mars 2010 Postat 13 mars 2010 Jag tycker du borde fÄtt ett G eftersom det Àr högsta strÀngen pÄ basen. Duktigt
ake Postat 13 mars 2010 Postat 13 mars 2010 Kunde du spela gitarr innan ? I sĂ„ fall Ă€r det ju inte sĂ„ svĂ„rt att hitta tonerna. bara lite tjockare strĂ€ngar đ Ă ke
maart (oregistrerad) Postat 13 mars 2010 Postat 13 mars 2010 jag hĂ„ller med Gizmozis. Om din lĂ€rare visste att du aldrig spelat bas förut tog han/hon sĂ€kert med det i bedömningen. Innehöll inte "Estetisk verksamhet" nĂ„t mer Ă€n att spela bas? Betyg Ă€r en konstig grej... Eleverna tycker lĂ€rarna Ă€r korkade som sĂ€tter sĂ„ lĂ„ga betyg och lĂ€rarna tycker eleverna Ă€r korkade som förvĂ€ntar sig sĂ„ höga betyg... đ SjĂ€lvklart kan man bli besviken om man fĂ„r ett lĂ€gre betyg Ă€n man förvĂ€ntat sig nĂ€r man lagt ner mycket jobb pĂ„ det, men tyvĂ€rr Ă€r det nog sĂ„ ibland. NĂ€r jag gick pĂ„ gymnasiet hade vi mĂ„lrelaterade betyg, d.v.s. det var resultatet som var det viktiga och man skulle uppfylla vissa kriterier för de olika betygsnivĂ„erna. Med ett sĂ„nt system blir det tyvĂ€rr orĂ€ttvist ibland eftersom alla har olika förkunskaper och förutsĂ€ttningar. Tycker som sagt du ska prata med din lĂ€rare.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 13 mars 2010 Postat 13 mars 2010 Sen Àr det ju sÄ hÀr ocksÄ att lÀraren ska ju bedöma eleven utifrÄn lÀroplanen och inte enbart utifrÄn att eleven fixar 2 lÄtar pÄ bas. Det Àr helheten lÀraren ska betygsÀtta.
Tophe Postat 13 mars 2010 Postat 13 mars 2010 LÀs igenom betygskriterierna och mÄlen för kursen... Det rÀcker inte att spela bas för att nÄ mÄlen i kursen estetisk verksamhet. Dessutom Àr VG ett bra betyg. Men som nÄgon sa tidigare, ta upp saken med din lÀrare be att fÄ motivering till ditt betyg.
Anders F Postat 13 mars 2010 Postat 13 mars 2010 LÀs igenom betygskriterierna och mÄlen för kursen... http://www.skolverket.se/sb/d/726/a/13845/...sk%20verksamhet
Guitar Nilsson Postat 13 mars 2010 Postat 13 mars 2010 VG pĂ„ baslir efter bara fyra veckor lĂ„ter som ett vĂ€ldigt vĂ€ldigt bra betyg. Att spela bas det Ă€r instrumentens instrument, ja hela basen i musiken ju! đ Med det betyget kanske du borde satsa pĂ„ basen pĂ„ heltid?
nikko Postat 13 mars 2010 Postat 13 mars 2010 jag hĂ„ller med Gizmozis. Om din lĂ€rare visste att du aldrig spelat bas förut tog han/hon sĂ€kert med det i bedömningen. Innehöll inte "Estetisk verksamhet" nĂ„t mer Ă€n att spela bas? Betyg Ă€r en konstig grej... Eleverna tycker lĂ€rarna Ă€r korkade som sĂ€tter sĂ„ lĂ„ga betyg och lĂ€rarna tycker eleverna Ă€r korkade som förvĂ€ntar sig sĂ„ höga betyg... đ SjĂ€lvklart kan man bli besviken om man fĂ„r ett lĂ€gre betyg Ă€n man förvĂ€ntat sig nĂ€r man lagt ner mycket jobb pĂ„ det, men tyvĂ€rr Ă€r det nog sĂ„ ibland. NĂ€r jag gick pĂ„ gymnasiet hade vi mĂ„lrelaterade betyg, d.v.s. det var resultatet som var det viktiga och man skulle uppfylla vissa kriterier för de olika betygsnivĂ„erna. Med ett sĂ„nt system blir det tyvĂ€rr orĂ€ttvist ibland eftersom alla har olika förkunskaper och förutsĂ€ttningar. Tycker som sagt du ska prata med din lĂ€rare. Har alltid tyckt att det dĂ€r med mĂ„lrelaterade vs icke mĂ„lrelaterade betyg har varit skumt. Om du Ă€r kass pĂ„ idrott, men kĂ€mpar och Ă€r glad pĂ„ lektionerna kan du fĂ„ högsta betyg. I matten fĂ„r du inte bra betyg hur mycket du Ă€n kĂ€mpar om resultaten Ă€r dĂ„liga. JĂ€vligt orĂ€ttvist system tycker jag. NĂ€r jag gick pĂ„ gymnasiet sĂ„ var vi tex en klass med nĂ€stan enbart icke-idrotts-folk.. Vilket ledde till en ganska lĂ„g nivĂ„ pĂ„ idrottslektionerna. Som i sin tur ledde till att vi fĂ„ som faktiskt hade lite bollkĂ€nsla och kondition aldrig behövde "kĂ€mpa" pĂ„ lektionerna. Slutade med att dom i klassen som fick högst idrottsbetyg var dom som hade dĂ„liga förutsĂ€ttningar frĂ„n början, och som fick kĂ€mpa med varje övning. Trots att vi andra enkelt skulle utklassa dem i konditionstest, bollövningar, simning osv..
maart (oregistrerad) Postat 13 mars 2010 Postat 13 mars 2010 Har alltid tyckt att det dÀr med mÄlrelaterade vs icke mÄlrelaterade betyg har varit skumt. Om du Àr kass pÄ idrott, men kÀmpar och Àr glad pÄ lektionerna kan du fÄ högsta betyg. I matten fÄr du inte bra betyg hur mycket du Àn kÀmpar om resultaten Àr dÄliga. nu Àr vi kanske pÄvÀg att glida frÄn Àmnet men jag förstÄr inte riktigt hur du menar... varför skulle inte resultaten i t.ex. idrott kunna ligga till grund för betygssÀttning? NÀr jag gick pÄ högstadiet kollade vÄr idrottslÀrare enbart pÄ hur lÄngt vi kunde kasta den lilla bollen, hur fort vi kunde springa 100 m och 2,5 km och hur högt vi kunde hoppa i höjdhopp. Klarade man inte grÀnsen i alla moment (oavsett marginal) fick man inte betyget. DÄ skulle jag vilja pÄstÄ att det Àr svÄrare att sÀtta rÀttvisa betyg i bedömningsÀmnen som t.ex. musikrelaterade Àmnen.
debatt Postat 13 mars 2010 Postat 13 mars 2010 NÀr jag gick pÄ gymnasiet hade vi mÄlrelaterade betyg, d.v.s. det var resultatet som var det viktiga och man skulle uppfylla vissa kriterier för de olika betygsnivÄerna. Med ett sÄnt system blir det tyvÀrr orÀttvist ibland eftersom alla har olika förkunskaper och förutsÀttningar. JasÄ.
Dingbats Postat 13 mars 2010 Postat 13 mars 2010 Om tio Är kommer du ha glömt att du nÄnsin skapat den hÀr trÄden och vilket betyg du fick.
nikko Postat 13 mars 2010 Postat 13 mars 2010 nu Àr vi kanske pÄvÀg att glida frÄn Àmnet men jag förstÄr inte riktigt hur du menar...varför skulle inte resultaten i t.ex. idrott kunna ligga till grund för betygssÀttning? NÀr jag gick pÄ högstadiet kollade vÄr idrottslÀrare enbart pÄ hur lÄngt vi kunde kasta den lilla bollen, hur fort vi kunde springa 100 m och 2,5 km och hur högt vi kunde hoppa i höjdhopp. Klarade man inte grÀnsen i alla moment (oavsett marginal) fick man inte betyget. DÄ skulle jag vilja pÄstÄ att det Àr svÄrare att sÀtta rÀttvisa betyg i bedömningsÀmnen som t.ex. musikrelaterade Àmnen. Jag tycker som du, att man borde bedöma enbart efter resultaten. PÄ min skola var det inte sÄ. DÀr bedömes det efter hur mycket du kÀmpade, hur aktiv du var och vilka förutsÀttningar du utgÄtt frÄn. Antar att det kanske Àr för att just idrott Àr ett kÀnsligt Àmne dÀr alla har olika fysiska förutsÀttningar, och om man gick enbart pÄ resultat kanske nÀrvaron hade gÄtt i botten dÄ mÄnga kÀnner att de inte har en chans att prestera.
Analogfreak (oregistrerad) Postat 13 mars 2010 Postat 13 mars 2010 Hade du spelat pÄ en sÄn hÀr hade det inte blivit VG utan SG...
Wonko Postat 13 mars 2010 Postat 13 mars 2010 (redigerat) Alla Àmnen i skolan Àr mÄlrelaterade. Skolan har aldrig egentligen varit slit-relaterade. Det finns tydligt definierade mÄl för godkÀnt och kriterier för vÀl godkÀnt och MVG. Det som din lÀrare tycks ha misslyckats med Àr att förmedla dessa kriterier, vilket Àr hans/hennes SKYLDIGHET att göra. Ni som elever ska veta exakt vad som krÀvs för att ni ska bli godkÀnda och vilket betyg ni ska fÄ pÄ kursen. Har han eller hon inte ens gjort en anstrÀngning till att göra det, bör ni ta upp det med lÀraren och rektorn. Det Àr jÀdrans svÄrt att fÄ bra betyg om man famlar i blindo kring hur det ska gÄ till. Det Àr förövrigt samma sak med idrotten. NÄr du bÀttre resultat pÄ idrotten ska du fÄ bÀttre betyg. Ska nÄgon som inte kan springa 50 meter fÄ MVG för att han/hon kÀmpar och tÀvla om att komma in pÄ en idrottsskola, nÀr en som Àr flera ggr bÀttre pÄ idrott inte kan visa i betygen att han/hon Àr mer lÀmpad? Redigerat 13 mars 2010 av Wonko
Drake Postat 14 mars 2010 Postat 14 mars 2010 Alla Àmnen i skolan Àr mÄlrelaterade. Skolan har aldrig egentligen varit slit-relaterade. Det finns tydligt definierade mÄl för godkÀnt och kriterier för vÀl godkÀnt och MVG. Det som din lÀrare tycks ha misslyckats med Àr att förmedla dessa kriterier, vilket Àr hans/hennes SKYLDIGHET att göra. Ni som elever ska veta exakt vad som krÀvs för att ni ska bli godkÀnda och vilket betyg ni ska fÄ pÄ kursen. Har han eller hon inte ens gjort en anstrÀngning till att göra det, bör ni ta upp det med lÀraren och rektorn. Det Àr jÀdrans svÄrt att fÄ bra betyg om man famlar i blindo kring hur det ska gÄ till. Det Àr förövrigt samma sak med idrotten. NÄr du bÀttre resultat pÄ idrotten ska du fÄ bÀttre betyg. Ska nÄgon som inte kan springa 50 meter fÄ MVG för att han/hon kÀmpar och tÀvla om att komma in pÄ en idrottsskola, nÀr en som Àr flera ggr bÀttre pÄ idrott inte kan visa i betygen att han/hon Àr mer lÀmpad? Wonko, du har rÀtt i det mesta, men idrottsbetyget handlar inte bara om att springa fort och hoppa lÄngt. à tminstone pÄ högstadiet sÄ ingÄr massa andra moment som t ex ledarskap.
Wonko Postat 14 mars 2010 Postat 14 mars 2010 Kriterier för betyget Mycket vÀl godkÀnt Eleven anvÀnder sina kunskaper om livsstil, livsmiljö och hÀlsa för att bedöma vÀrdet av olika idrotts- och friluftsaktiviteter. Eleven komponerar, motiverar och genomför ett allsidigt och funktionellt motionsprogram. Eleven organiserar motions-, idrotts- eller friluftsaktiviteter tillsammans med andra med hÀnsyn till olika deltagares behov. Eleven anpassar sina rörelser till de krav som olika aktiviteter och situationer stÀller pÄ exempelvis balans, precision och tempo. Fortfarande inget ord om att en elev kan fÄ högsta betyg bara genom att jobba hÄrt.
Drake Postat 14 mars 2010 Postat 14 mars 2010 Kriterier för betyget Mycket vÀl godkÀntEleven anvÀnder sina kunskaper om livsstil, livsmiljö och hÀlsa för att bedöma vÀrdet av olika idrotts- och friluftsaktiviteter. Eleven komponerar, motiverar och genomför ett allsidigt och funktionellt motionsprogram. Eleven organiserar motions-, idrotts- eller friluftsaktiviteter tillsammans med andra med hÀnsyn till olika deltagares behov. Eleven anpassar sina rörelser till de krav som olika aktiviteter och situationer stÀller pÄ exempelvis balans, precision och tempo. Fortfarande inget ord om att en elev kan fÄ högsta betyg bara genom att jobba hÄrt. Precis, du har helt rÀtt. Finns inga sÄna kriterier (jobba hÄrt) i nÄgot Àmne i dagens skola. Allt Àr mÄlstyrt.
maart (oregistrerad) Postat 14 mars 2010 Postat 14 mars 2010 Jag tycker som du, att man borde bedöma enbart efter resultaten. Eftersom jag bara har skrivit hur det var nĂ€r jag gick i skolan, inte vilket sĂ€tt jag tycker Ă€r bĂ€st, kan du inte veta att vi tycker lika đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.