Jump to content
Annons

Vilken git. till vad?


jahaa

Recommended Posts

Hej på er!

Jag skulle vilja få lära mej en grej.

Att få en liten hum om vad olika elgitarrer och deras olikheter gör att de passar till olika stilar/sound.

Vad gör en viss gitarr att den passar till att spela tunga metall-distmattor och en annan till fusion-bling... 😉

Kan ni som lagt ner mycket tid på gitarrsound ge en kort beskrivning vad ni får fram ur de vanligaste märkena?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)

Det är enklare att du berättar vad du är ute efter och vilken musik du spelar.

Att beskriva gitarrers skillnader i karaktär är lika lätt som att beskriva olika ketchupsorter.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är nog inte ute efter något speciellt...

Men för att hitta på ett exempel då...

Någon vill ha riktig rammstein-tyngd i en låt...

Vad får dej att välja en fenderstrata? framför något annat?

Vad är skillnaden mellan två gitarrer som körs genom samma förstärkare?

Förklara för en som inte vet mycket om gitarrer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite generellt kan man säga att humbuckers (som t ex på en Les Paul) ger lite fetare ljud och (ibland) mindre surr/brus än singlecoils (som t ex på en Stratocaster). Det går att höra skillnad på dem men inte alltid, jag har lirat in någon låt med min Les Paul där somliga kunde svära på att det var en Stratocaster så man skall aldrig säga aldrig. Vill man lira riktigt fet, modern metal brukar det köras med aktiva humbuckers, exempelvis EMG-mickar.

Men det är gör stor skillnad vilken förstärkare man använder också. Å andra sidan gör det stor skillnad vem som spelar därtill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.

Att humbuckers kan ge ett "fylligare" ljud har jag nog hört...

Men kan man då säga att det mesta sitter i stärkaren och inte i gitarren?

Är gitarren mer bara den personliga känslan vad som passar just mej att hålla i handen?

ok, nu pratar jag inte om så stor skillnader i modeller som en gammal jazzplanka och en "hårdrocksgitarr"... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Ok.

Att humbuckers kan ge ett "fylligare" ljud har jag nog hört...

Men kan man då säga att det mesta sitter i stärkaren och inte i gitarren?

Är gitarren mer bara den personliga känslan vad som passar just mej att hålla i handen?

ok, nu pratar jag inte om så stor skillnader i modeller som en gammal jazzplanka och en "hårdrocksgitarr"... 🙂

Det är stora skillnader mellan gitarrer. Träslaget påverkar tonen mer än många tror. Hur halsen är infäst i instrumentet har också betydelse. Om det är lönnhals eller rosewood ger stora skillnader. Vilken utimpedans mickarna har påverkar ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

mmm...

Alla instrument har ju en skillnad i kvalitet.

Dyra påkostade byggen med fina träslag kan skapa bättre resonans, frkvenser, whatever...

Vad gäller akustiska instrument så är ju det självklart, naturligtvis, men det borde inte vara lika tydligt gissar jag med elgitarrer...?

Det är det som jag funderat lite över...

Sen undrar jag om man kör en riktig "skitgitarr" genom t ex amlitube 3 och en snordyr fin gitarr genom densamma...

Hör man någon skillnad alls då tror ni?

Elgitarrer genom förstärkarsimulatorer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det kommer märkas stora skillnader eftersom förstärkar-emulatorn får en fin signal att jobba med i ena fallet och en ful signal i andra fallet.

Jag har sagt det förr och jag kan säga det igen.... det går aldrig att polera en bajskorv hur fina verktyg man än använder. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Självklart hör man skillnad, de faktorer som gör en gitarr till bättre än en annan hörs lika tydligt digitalt som genom en stärkare. Har en gitarr i sig väldigt bra sustain till exempel, kommer det att vara lika bra sustain genom (amplitube) som genom en stärkare. 🙂

Edit: Förlåt Analogfreak, du hann före 🙂

Redigerat av petkarlsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Självklart hör man skillnad, de faktorer som gör en gitarr till bättre än en annan hörs lika tydligt digitalt som genom en stärkare. Har en gitarr i sig väldigt bra sustain till exempel, kommer det att vara lika bra sustain genom (amplitube) som genom en stärkare. 🙂

Edit: Förlåt Analogfreak, du hann före 🙂

Jag skrev bara 2 rader eftersom jag är lat så därför hann jag före... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

klauskalas (oregistrerad)

en fenderstrata är väl inte direkt vad jag skulle använda i första hand till tung distad musik som rammstein.

det finns oerhört mycket som spelar in på en gitarrs sound. Det man tänker mest på är ju oftast vad det är för mick. Singelcoil ger ett lite tunnare ljud med lite mer diskant, medans en humbucker ger ett lite fetare och oftast inte lika skärande diskant. Men sen skiljer det ju sig mellan singlecoil och singlecoil - lika så mellan humbucker och humbucker. Oxå finns det ju aktiva äckel-päckel mikar, (emg är väl de största tillverkarna), som nog lämpar sig ganska bra till det där tunga ljudet du snackade om, de är annars till för modernt perfekt-perfekt sound, och dist-distade ljud osv. Sen har vi ju p90 oxå, som i princip är en större singlecoil, kan väl beskrivas som en krämigare singlecoil, mera tryck i. Utöver dessa "standardmodeller" finns det ju massvis med olika mikar i olika format, minihumbuckers, humbuckers i singlecoil-format, gigantiska single coils. gretch har ju till exempel ganska speciella humbuckers (som låter underbart 🙂 ) . Men det är inte bara mikrofonerna, sen spelar ju formen å gitarren in, träslag, planka eller halvakustisk, stall, stallsadel, potarna, capacitatorn osv.. Till exempel låter en es335 med classic 57 pickuper inte likadant som en les paul med likadana mickar. (den låter mycket bättre! 🙂 ) och en och den låter in alls som en gibson L4 ces, för att l4:an har granlock, vilket ger en mycket öppnare ton eftersom att det är mycket porösare, medans 335:an brukar vara gjord i mahoghany eller lönn.

som du märker är det precis som analogfreak sa, att " Det är enklare att man berättar vad man är ute efter och vilken musik man spelar.

Att beskriva gitarrers skillnader i karaktär är lika lätt som att beskriva olika ketchupsorter."

hoppas att detta gav någon klarhet, nu ska jag gå och sova minsann 🙂 I'm getting to old for this shit. 🙂😎

Link to comment
Dela på andra sajter

klauskalas (oregistrerad)

Men sen är det ju faktiskt så oxå att minst 70% av soundet sitter i händerna, så är det faktiskt

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Fast frågar du herr Nilsson så tycker han att Tele funkar på allt... Han kan allt om gitarrer 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Men sen är det ju faktiskt så oxå att minst 70% av soundet sitter i händerna, så är det faktiskt

Har man mycket underhudsfett i fingrarna så får man en rundare ton. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här tror jag påverkar ljudet i gitarren en hel del.

1. Konstruktion: Alltså vilket slags trä, tjocklek, om den är ihålig/solid/tonkammare.

En standard strata är solid men en Gibson 335 är ihålig. Själv har jag en strata som har tonkammare vilket ger en liten annan karaktär.

2. Mikrofoner: Om det är humbuckers/singelcoils/Piezovarianter. Och vilka mikrofoner som är igång och hur de är ifas mot varann.

En les paul har vanligtvis 2 Humbuckers, en i stalläge och en i halsläge.

En strata har oftast 3 st singlecoils. (personligen tycker jag de goaste gitarrljudet någonsin är det man får med både hals och mittmick på en strata!)

3. Strängar: Typ av sträng och vilken tjocklek påverkar mycker mer än vad man tror.

De flesta gitarrer kan man använda till de flesta musikstilar. De låter bara olika. Finns inget rätt lr fel bara ett gött lr dåligt ljud (i egna öron)

Men t.ex. les paul och SG är vanlig till rock, ESP vanlig till metal, tele till pop och country, 335 vanlig till jazz.

Angående det här med förstärkare tycker jag båda är viktiga. Viktigt att både gitarren och stärkaren används för att nå det soundet man vill ha.

Om det är något speciellt sound du är ute efter kan du väl specifiera dig så kan jag berätta vad som används

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant.

Här får man ju lära sej saker! tack... 🙂

Det jag kan tänka mej är det svåraste inom gitarr är att krana fram tunga, distinkta distamattor...(?)

Nu går jag lite utanför ämnet kanske, men va f** ... min tråd. 😉

Några som har lyckats bra tycker jag är mustsch.

En tydlig botten och som inte är grötig..../

Rammstein tycker jag skulle kunnat gjorts bättre, för otydligt och liksom "utsmetat"

http://www.youtube.com/watch?v=sO_lsN5ucG0...feature=related

Vad tycker ni när ni jämför?

Och vad skulle ni ha valt för gitarrer och för förstärkare alt. först.simulator för att ta fram soundet i exemplen ovan?

Och har ni bättre låtar att lägga upp med vad ni tycker bra tyngd och botten i?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har två elgitarrer som är väldigt olika.. En är en gammal SG-kopia som har humbuckers och den låter väldigt "rak" i tonen och passar till mycket. Har spelat in både metal och indiepop med den och det har låtit bra. Känns inte som att den är byggd för att passa en viss musikstil. Sen har jag en Danelectro som har lipstick-mickar som har världens Elvis-sound. Låter mycket plåtigare och mer åt telecaster-hållet. Har den dock inte strängad för den måste justerat som fan..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...