Jump to content
Annons

Bra studiomick för tjejröst?


bjolle79

Recommended Posts

Håller på att spela in material åt en sångerska, musiken är kommersiell rock/pop med influenser av Pink, Paramore, Lambretta, Kelly Clarkson och Gwen Stefani. Nu ska vi spela in sången, och tidigare har jag alltid spelat in henne med min mick, en Röde NT2-A. Men vi har aldrig blivit riktigt nöjda med resultatet. En kollega till mig sa att man aldrig ska spela in tjejröster med Röde-mickar, och jag vet inte om det stämmer.

Nu skulle jag behöva tips på mickar som funkar bra på en ganska "stor" kvinnlig röst, och om någon vet om och var man kan hyra en mick skulle det vara jättebra! Har tyvärr inte budgeten att köpa dom dyra, fläskiga mickarna så jag hoppas man kan hitta en annan lösning.

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter hon riktigt bra i rummet så behövs det kanske ingen färgning, utan kör på exempelvis en Line Audio SM6i, som är ganska transparent och alltså helt enkelt återger det ljud som finns.

Jag har spelat in en ung tjej med kraftfull och fin röst då och då på senare tid - och till henne har BLUE Babybottle funkat kalasbra, medan exempelvis sE5600 inte lät lika bra.

Man kan också experimentera lite med avståndet. Sjunger man närmare, så får man större effekt av den bashöjande proximitetseffekten - och längre ifrån, så blir det mindre bashöjning.

Om problemet är att det finns för mycket diskant, så kan du testa med en bandmick. Billiga bandmickar har väldigt lite diskant som inte kan plockas fram, medan "finare" modeller har diskanten men den är svagare - så om man eq:ar fram toppen, så blir den mjuk och snygg. Kan vara en bra idé till tjejröster.

Om du vill, så kan du hämta smakprov på hur diverse olika mickar kan låta, från min testsite - så kan du kanske sortera ut några som kan vara värda att testa själv...

Link to comment
Dela på andra sajter

En kollega till mig sa att man aldrig ska spela in tjejröster med Röde-mickar, och jag vet inte om det stämmer.

Vilket j...a skitsnack... 😛

Vilken mic som passar vilken sångare varierar enormt och det enda sättet att ta reda på vilken som funkar bäst på en individ (dyr eller billig) är att prova.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Håller på att spela in material åt en sångerska, musiken är kommersiell rock/pop med influenser av Pink, Paramore, Lambretta, Kelly Clarkson och Gwen Stefani. Nu ska vi spela in sången, och tidigare har jag alltid spelat in henne med min mick, en Röde NT2-A. Men vi har aldrig blivit riktigt nöjda med resultatet. En kollega till mig sa att man aldrig ska spela in tjejröster med Röde-mickar, och jag vet inte om det stämmer.

Nu skulle jag behöva tips på mickar som funkar bra på en ganska "stor" kvinnlig röst, och om någon vet om och var man kan hyra en mick skulle det vara jättebra! Har tyvärr inte budgeten att köpa dom dyra, fläskiga mickarna så jag hoppas man kan hitta en annan lösning.

Tacksam för svar!

Hej Jag skulle Rekommendera. Studio Project B1. Billig och man kan komma riktigt långt med denna mikrofon.

Du får även med Shockmount och Vindskydd/Puffskydd. Och en fin ask som du kan lägga mikrofonen i.

Vet ej om det är precis för en tjej. Men skulle nog passa fint ifall du hade nåt ljudkort som får ut din exakt röst.

Vet inte riktigt. Men jag rekommenderar Studio Project B1.

Har även sett Joemeek JM37. Har hört att den också är bra.

Men mickrofonen jag rekommendera just nu ligger runt 1000 kr.

Finns även Bättre som Joemeek JM47a som ligger runt 1500 kr.

Lycka till! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg nåt program om tjejer som sjöng i fina studiosar, tror det var tre olika tjejer. Det jag hajade till på var att de använde nån sorts småmembraner till alla tre. Det kan ju ha varit asdyra mickar förstås, men ändå, en småmembranare i samma prisklass som en NT2-A plus nylonpuffskydd kanske är bra på tjejröster?

Bara en tanke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får ju titta lite på sångarens teknik också, en Neumann TLM 103 kräver ju lite mer teknik

att sjunga i än en Shure SM 58, om man har en sångerska som är väldigt upp och ner i volym.

Går ju i och för sig fixa i programmet, men det låter ju bättre om man ändrar avstånd till micken lite grann.

/Mvh

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Man får ju titta lite på sångarens teknik också, en Neumann TLM 103 kräver ju lite mer teknik

att sjunga i än en Shure SM 58, om man har en sångerska som är väldigt upp och ner i volym.

Går ju i och för sig fixa i programmet, men det låter ju bättre om man ändrar avstånd till micken lite grann.

/Mvh

Hör talas om kompressor?

Att backa fram och tillbaka från micken förändra proximiteten markant, så det är inget jag skulle rekommendera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hör talas om kompressor?

Att backa fram och tillbaka från micken förändra proximiteten markant, så det är inget jag skulle rekommendera.

Jo, det är sant, men jag hade en sångerska som inte hade något begrepp om dynamik och då är det

lätttare att få dist i inspelningen. Och man ska inte helst inte spela in med kompressor på, tycker jag.

Jag snackar inte om flera meters avstånd, vi snackar cm. så att volymen hålls på liknande nivå.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

En kollega till mig sa att man aldrig ska spela in tjejröster med Röde-mickar, och jag vet inte om det stämmer.

Röde funkar för Madonna iaf:

http://www.soundonsound.com/sos/feb08/arti...tuart_price.htm

"The mics were a combination of Sony C800G and Rode NT2,” he adds. “About 60 percent of the vox were on the Rode. It’s not a mic that particularly shines on many things, but it was just an example of the right mic in the right room on the right voice. The Rode was used on any tracks that had a very direct, compressed vocal approach, and the Sony for tracks where the vocal direction was one of more body."

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...