Jump to content
Annons

Recommended Posts

Jag håller på att kolla up begagnad HD PCI System och har flera frågor om det finns nån som e kunnig med Digidesign HD system.

1. kan det här fungera?

HD PCI Core + HD PCI Accel + HD PCI Process card + PCIE => 4 x PCI Expansion ATX Case - 500 W ( http://www.virtuavia.eu/shop/full-package-...mp;currency=USD ) eller Adlink PCES-8581-4S ( http://www.adlinktech.com/PD/web/PD_detail...mp;id=&sid= )

2. vad blir skillnad i antal audio tracks (och andra prestanda skillnader) mellan övannämnda system och HD2 PCIe system?

Allt detta ihopp med digidesign 192I/O

Tack,

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 67
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Jag håller på att kolla up begagnad HD PCI System och har flera frågor om det finns nån som e kunnig med Digidesign HD system.

1. kan det här fungera?

HD PCI Core + HD PCI Accel + HD PCI Process card + PCIE => 4 x PCI Expansion ATX Case - 500 W ( http://www.virtuavia.eu/shop/full-package-...mp;currency=USD ) eller Adlink PCES-8581-4S ( http://www.adlinktech.com/PD/web/PD_detail...mp;id=&sid= )

2. vad blir skillnad i antal audio tracks (och andra prestanda skillnader) mellan övannämnda system och HD2 PCIe system?

Allt detta ihopp med digidesign 192I/O

Tack,

Krångligt låter det som.

Varför behöver du ett HD system?

Link to comment
Dela på andra sajter

Krångligt låter det som.

Varför behöver du ett HD system?

Var det frågan??? Nej så lägg ner. Det finns många fördelar med HD gentemot LE.

Jag är inte säker på om det går att blanda PCI och PCIe kort. Dock tror jag du klarar dig utan problem på HD2/HD3 även om det är PCI.

Du kommer säkerligen inte köra bara på TDM pluggar.

Jag har hört att köra HD med ett expansions PCI chassi inte är att rekommendera men någon med erfarenhet av det kanske kan hoppa in.

Digidesign har fortfarande den kampanjen (upp till 54% rabatt) Så du kanske tjänar på att köpa en begagnad DIGI 002 och sen byta upp dig den vägen,.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret.

Det är helt rätt att PCI + PCIe funkar inte ihop.

Jag har kollat up kampagn, och väntar på svar från flera olika musikaffär med offert för 002 -> 192I/O + HD2.

Under tiden kollade jag up all forum och läst lite allmänt om all som har med HD att göra, typ allmän förskning kan du kalla det, och då komm jag på att PCI begagnad kanske är mycket billigare allternativ om man kan lösa problem med PCI->PCIe.

Även för i tid, när det var enbart PCI, folk hade problem med antal PCI platser o då tillverkades externa chassis (finns tom på digidesign sidan "rekommenderad" lådan som kostar enorma summer av pengar / typisk digidesign!).

Så detta med externa PCI/PCIe lådor är möjlig, frågan e bara hur blir det med PCI->PCIe och om lådan jag hittade fungerar med Digidesign och UAD.

Företag som tillverkar en sån låda PCI -> PCIe svarade så här: "om korten är kompatibla i en vanlig PCI-buss så skall det fungera".

Nu återstår att se den som du säger : "Jag har hört att köra HD med ett expansions PCI chassi inte är att rekommendera". Undrar vad menar du med den?

Att den inte funkar överhuvudtaget, eller den funkar med oacceptabel krångel eller vad? 😳

Tack för svaret!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det frågan??? Nej så lägg ner. Det finns många fördelar med HD gentemot LE.

Jag är inte säker på om det går att blanda PCI och PCIe kort. Dock tror jag du klarar dig utan problem på HD2/HD3 även om det är PCI.

Du kommer säkerligen inte köra bara på TDM pluggar.

Jag har hört att köra HD med ett expansions PCI chassi inte är att rekommendera men någon med erfarenhet av det kanske kan hoppa in.

Digidesign har fortfarande den kampanjen (upp till 54% rabatt) Så du kanske tjänar på att köpa en begagnad DIGI 002 och sen byta upp dig den vägen,.

Lycka till

Oh, a HD fighter!

Som sagt, låter krångligt att blanda och måste man inte köra HD så kan man köra, precis som du rekommendera Digi 002.

Så tycker min fråga var befogad ! 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

51300 + moms betalade jag för just den setupen (HD2+192) vilket var den mest prisvärda dealen (54%rabatt). Tror att det är standardpris och att det är svårt att få det så mycket billigare. Jag valde att ta mitt från ett ställe där jag vet att jag kan få bra support och där de har personal som verkligen kan systemet. För mig är det otroligt mer värt än några ynka procent i rabatt.

Jag är också nyfiken på lösningar med expansionschassi. Eftersom MAC:en har 3 kortplatser så är ju alla nu upptagna i och med att jag även har ett UAD-kort. Kan tänka mig att både stoppa in fler Accelkort såväl som mer UAD-kort.

Var på studio:s föredrag med låtskrivaren Fredrik Thomander (epicentre.se) i julas och han kör med ett HD5-system så det måste finnas lösningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

51300 + moms betalade jag för just den setupen (HD2+192) vilket var den mest prisvärda dealen (54%rabatt). Tror att det är standardpris och att det är svårt att få det så mycket billigare. Jag valde att ta mitt från ett ställe där jag vet att jag kan få bra support och där de har personal som verkligen kan systemet. För mig är det otroligt mer värt än några ynka procent i rabatt.

Jag är också nyfiken på lösningar med expansionschassi. Eftersom MAC:en har 3 kortplatser så är ju alla nu upptagna i och med att jag även har ett UAD-kort. Kan tänka mig att både stoppa in fler Accelkort såväl som mer UAD-kort.

Var på studio:s föredrag med låtskrivaren Fredrik Thomander (epicentre.se) i julas och han kör med ett HD5-system så det måste finnas lösningar.

Sök på gearslutz det finns nog en del trådar angående externa PCI chassin t.ex:

http://www.gearslutz.com/board/high-end/17...ci-chassis.html

Men som sagt jag tror du inte har någon användning för mer än HD 3, om du nu inte kommer en bra bit över 100 spår per mix session

PT HD fighter.... Jadu, det finns ett antal fördelar med PT HD, som den stora massan verkar ha svårt att förstå 😆

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

PT HD fighter.... Jadu, det finns ett antal fördelar med PT HD, som den stora massan verkar ha svårt att förstå 😳

Ja och jag förstår dom!

Jobbat 6år i HD och skulle inte köpa det själv om jag hade pengarna! ....vilket jag har 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för alla svar, och att ni tagit del i diskussionen.

4Trax, förstå mig inte på fel sätt, snälla men .... Jag behöver råd o tipps angående HD PCI system och PCI-PCIe chassis, och jag ser inte dina inlägg hjälpsama. Jag kanske inte förstår vad du säger? Du kanske kan vara mer tydlig?

crillemannen, jag har kollat up både på gearslutz o andra forums om detta, men kunde inte hitta riktig svar för den jag är ute efter PCI->PCI-e. När det gäller HD3, du e hel korrekt. HD3 räcker långt! O då menar jag verkligen långt! Så det e ingen problem, tom HD2 (Core+Accel i så fall). Den som jag funderar att köpa i fall PCI-PCIe delen kan lösas e HD Core+ Accel + Process card för 25.000 sek. Nu e jag oxo lite fundersamm över magmas test. Deras chassis klarar inte antal tracks som det borde? Eller tolkar jag fel det dem skrev?

Audiorent, cool! Jag e säker på att du e nöjd med systemet!. Som jag skrev tidigare, jag väntar på flera offert, men det e ca: dem pengarna det rör sig som du gav. Iomed att "min system" e mycket mycket billigare ,,, vill jag förtsätta forska om det går att lösa problem med PCI-PCIe. När det gäller dig, du borde vara helt OK med PCIe chassis. Det finns flera tillverkare som kan "fixa" ditt problem med eventuell antal extra kortplatser. Kolla bara pris. Stor skilnad!!! Kolla min länk det e ju billigast jag hittat.

Nu återstår bara att fortsätta forskning kring min PCI->PCIe problem. Så jag uppskatar all info, tipps och råd jag kan få!

Tack igen till alla!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nope, finns inget på deras hemsida, men så som du redan säger dem drar inte samma kraft. I alla fall jag e 99% säker att HD2 klarar enorma mängder av pluggsar, + med dem ny datorer kan du köra RTAS. Så sammanlagt TDM+RTAS.... undrar om det e möjligt att slösa all kraft som finns 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mkt pluggar klarar ett accelkort? Är iofs säkert svårt att svara på då pluggarna drar olika. Men finns det nån charts på digidesigns sida?

Antal Universal Audio 1176LN (44,1 kHz mono) för olika kort:

HD-Accel-kort = 1st

UAD-1 = 8st

UAD-2 Solo = 22st

UAD-2 Quad = 88st

http://www.uaudio.com/products/software/11..._1176plugin.pdf

http://www.uaudio.com/support/uad/charts.html

...plösligt är ett UAD-2 Quad ganska billigt... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Antal Universal Audio 1176LN (44,1 kHz mono) för olika kort:

HD-Accel-kort = 1st

UAD-1 = 8st

UAD-2 Solo = 22st

UAD-2 Quad = 88st

http://www.uaudio.com/products/software/11..._1176plugin.pdf

http://www.uaudio.com/support/uad/charts.html

...plösligt är ett UAD-2 Quad ganska billigt... 😆

VA?! Driver du med mig? 😆

1176 var ju bland dom första pluggarna som kom. Mao så borde det vara rätt "klen" plugg.

Hehe va fett! Och jag som ska köpa ett ytterligare quad snart.. 176 stycken ! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Gick det inte att göra en hit med andra DAW? Det kanske lossnar om du köper HD. 😆

Om Digidesign skulle få för sig att tillverka falukorv skulle den kanske kosta 200:-/kg. Då måste den ju vara så mycket godare än Scans falukorv som bara kostar 59:-/kg.

Lägg pengar på rätt saker istället för att kasta dom i sjön! 😆

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

HD-Accel-kort = 1st

per chip ja

Sedan verkar UA inte ha skrivit den där pluggen så bra för TDM då jag inte stött på en enda kompressor som drar ett helt chip själv. Bombfactory tar exempelvis 57st på ett kort. Så UA verkar ju inte särskilt duktiga då på att skriva för TDM, kanske för de vill att man ska köpa deras kort må tro? 🙂

Sedan är det ingen som säger att du måste köpa accelkort för pluggarna. Släng in ett UAD om du känner för det. Funderar själv på det efter alla lovord pluggarna fått och ha som komplement. VAd jag fattat så har de ju RTAS-stöd och då ska de ju även funka med HD. Har dock inte kollat upp detta än.

Stor nackdel för UAD är ju att de enbart fungerar med korten. Rätt dyrt att köpa nytt kort för att få 88st inserts till. Stor fördel för pro tools är att pluggarna kommer i både TDM och RTAS oftast vilket gör att du har en rätt kraftfull cpu att använda dig av för pluggar också eftersom du inte behöver tänka på kanaler, ingångar, bussar, delay compensation eller liknande för din dators cpu.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

per chip ja

Sedan verkar UA inte ha skrivit den där pluggen så bra för TDM då jag inte stött på en enda kompressor som drar ett helt chip själv. Bombfactory tar exempelvis 57st på ett kort. Så UA verkar ju inte särskilt duktiga då på att skriva för TDM, kanske för de vill att man ska köpa deras kort må tro? 🙂

Jag skulle inte nämna Bombfacory i samma mening som UAD... 🙂

UAD-pluggarna är extremt krävande algoritmer och jag tror inte att UA har (hade) något intresse att försämra sin produkt för HD-användarna. Att de inte längre skriver portar till TDM är ganska solklart då de som vill köra UAD-pluggarna köper UAD-kort istället eftersom det går att samköra med TDM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Accel kort handlar inte enbart om antal pluggar utan för många kan jag tänka mig det e mer antal audio tracks ?

http://digidesign.com/index.cfm?navid=62&itemid=34329

UAD e bra grej men jag tror inte att det har mycket (nånting överhuvudtaget) med HD att göra. Dessutom UAD pluggar är inte TDM.

När det gäller oändlig gnäll på digidesign priser, visst dem e ju dyra, dyra som atan, men man ska inte glömma att HD system var aldrig avsett för hobbystudios. All professionell utrustning kostar mycket pengar.

PCI->PCIe plz 🙂 (å andra sidan det e cool med lite offtopic diskussion 🙂 )

Redigerat av klikni
Link to comment
Dela på andra sajter

Är Digidesign mer professionellt än SSL, RME eller Yamaha?

Det är rätt tröttsamt att ingen kan öppna en tråd om PT HD utan att det blir ett jäkla gnäll. Kommer du upp till en viss nivå, så kan kunderna kräva att

du sitter på ett HD system, och det kan även locka kunder. Så det finns flera aspekter att räkna in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Det är rätt tröttsamt att ingen kan öppna en tråd om PT HD utan att det blir ett jäkla gnäll. Kommer du upp till en viss nivå, så kan kunderna kräva att

du sitter på ett HD system, och det kan även locka kunder. Så det finns flera aspekter att räkna in.

Varför kräver kunden det? Blir det en garanterad hit då?

Då kan man vända på det... Ni får jättegärna spela in er platta i min studio... men jag kräver att ni har Fender-instrument... 🙂

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Kunder kräver och kunder kräver.... Du väljer dina kunder.... De kunder som kräver mest är de som är snålast och inte vill att det ska kosta nåt... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kunder kräver och kunder kräver.... Du väljer dina kunder.... De kunder som kräver mest är de som är snålast och inte vill att det ska kosta nåt... 😊

Jaja... Som jag skrev är det en av fördelarna, dock är det ju givetvis prestandan och funktionerna man vill åt först å främst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jaja... Som jag skrev är det en av fördelarna, dock är det ju givetvis prestandan och funktionerna man vill åt först å främst.

Vilken prestanda jämfört med vad?

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
Är Digidesign mer professionellt än SSL, RME eller Yamaha?

Nej och det finns inget som hindrar att du använder SSL eller Yamaha-burkar tillsammans med Digidesigns prylar.

I slutändan handlar det såklart om vad man lyckas prestera i sitt system och olika system passar ju olika personer med olika arbetssätt. Men det är inget snack om att PTHD är ett kraftfullt och flexibelt system.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Nej och det finns inget som hindrar att du använder SSL eller Yamaha-burkar tillsammans med Digidesigns prylar.

I slutändan handlar det såklart om vad man lyckas prestera i sitt system och olika system passar ju olika personer med olika arbetssätt. Men det är inget snack om att PTHD är ett kraftfullt och flexibelt system.

I ett HD-system så är du låst till Digidesigns egna I/O interface och du kan inte använda SSL eller RME.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak: jag gillar inte att utala mig vad är bättre o sämmre när det gäller pryllar, samma sak för vem spelar bättre ... ganska mycket handlar om smak.

Men, när det gäller Digidesign HD (OBS enbart HD system med 192I/O) kan jag garantera dig att den e bättre en RME, yamaha. SSL berör på vilken system. Om nån väljer SSL eller Digidesign... båda e för professionell bruk, och det är smak sak. Jag antar att du syftar till digitala SSL prylar o inte analoga consoler.

crillemannen: Så sant detta med "kunder". Det e ju otroligt vad man kan höra från kunder vilka dummheter! Men kunden har rätt, tyvärr och vi behöver jobb 🙂 Så som det var för bara några år sedan, när första HD-ena kom, o studios börja plocka bort sina analoga consoler. Om du inte hade nån 2 ton analog bord på 10+m i längd, då hade du inte studio 😊 Nu haar kunder accepterat HD o nu e samma sak, har du inte HD (eller nåt åt NEVE/SSL hållet) då har du "hemma hobbystudio".Sad but true 🙂 Och jag kan intygga från egen erfarenhet att HD lockar kunder!

cain666, den har jag läst, tack. Ganska bra info, som förklarade ganska mycket för mig, men det står inget om PCI->PCIe delen. Det e faktiskt dena artikeln som fick mig att tänka på PCI istället för PCIe.

crillemannen, verkar att du o jag delar uppfattning om HD. Det ä inte "mirakel grej". Den e dyr, den har massor av brister, men det e standard, o ärligt talat, förmodlingen bästa alternativ för pengar om man tar alla aspekter i kalkyl. Kunder, ljud, prestanda, osv ... Det e ju professionell grej.

Under tiden har jag hittat lite info, o en till yenkare som ska köpa samma system som jag (enda skillnad e han kör mac o jag kör PC). Jag hoppas jag kommer få lite mer info av han ....

Back to PCI->PCIe 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)
I ett HD-system så är du låst till Digidesigns egna I/O interface och du kan inte använda SSL eller RME.

nej, inte andra interface, men outboard.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...