Jump to content
Annons

Missljud i nya esi near05


mowgli

Recommended Posts

Hej, alla!

Har fått hem ett par Esi Near05 från Thoman, och det är en del missljud i dem. Det verkar som att de påverkas av min dator och/eller sladdlösa mus och tangentbord. Ljudkortet är ett nytt E-MU 0202, och datorn är en ny iMac 21,5-tums. Högtalarna ska enligt specen vara "magnetic shielded", så i princip ska väl inte det här uppstå? Jag har testat både balanserad- och obalanserad TRS, men ingen större skillnad. Missljuden liger där hela tiden som ett svagt brummande och sprakande, beroende på var jag vrider volymknappen.

Jag testade att stänga av dator och ljudkort helt, och då försvann missljuden. Kan det vara så att det ligger något fas-/jordfel i lägenhetens elsystem, och hur kollar man i så fall det?

Tacksam för svar.

Mvh, mowgli 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej, alla!

Har fått hem ett par Esi Near05 från Thoman, och det är en del missljud i dem. Det verkar som att de påverkas av min dator och/eller sladdlösa mus och tangentbord. Ljudkortet är ett nytt E-MU 0202, och datorn är en ny iMac 21,5-tums. Högtalarna ska enligt specen vara "magnetic shielded", så i princip ska väl inte det här uppstå? Jag har testat både balanserad- och obalanserad TRS, men ingen större skillnad. Missljuden liger där hela tiden som ett svagt brummande och sprakande, beroende på var jag vrider volymknappen.

Jag testade att stänga av dator och ljudkort helt, och då försvann missljuden. Kan det vara så att det ligger något fas-/jordfel i lägenhetens elsystem, och hur kollar man i så fall det?

Tacksam för svar.

Mvh, mowgli 🙁

Kolla under ljudkortet så finns det, iallafall på 0404 ett par jordswitchar...kan löna sig att testa ändra dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir ofta problem med jordloopar och elände då man kopplar in högtalare till datorer.. En lösning på problemet är att använda en 1:1 transformator.. Svenska Supra har en för strax under tusenlappen som funkar fint. Kolla in http://www.jenving.se/humbust.htm

Intressant. Ska kolla det, om nu inte hyresvärden kan skicka hit en elektriker som kan åtgärda. Tack.

Mvh, mowgli

Link to comment
Dela på andra sajter

Nope.. Inget hyresvärden kan fixa tyvärr.

Det enda hyresvärden eventuellt kan fixa är jordade eluttag men det lär inte lösa ditt problem tyvärr.. :rolleyes:

Intressant. Ska kolla det, om nu inte hyresvärden kan skicka hit en elektriker som kan åtgärda. Tack.

Mvh, mowgli

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat obalanserade kablar, dvs en vanlig gitarrkabel, istället för xlr?

Ett annat missljud på ESI, är att on/offknappen läcker luft, har själv inte åtgärdat detta, men jag tror att vanligt varmlim, eller byggfog, kan få tyst på detta pysljud.

Var försiktig att koppla in saker, samtidigt som du har strömmen på, till en stationär dator, det kan förstöra apparater, om man kopplar in ljudkablarna, samtidigt som man har stöm på, så stäng alltid strömmen på apparaterna, när man kopplar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nope.. Inget hyresvärden kan fixa tyvärr.

Det enda hyresvärden eventuellt kan fixa är jordade eluttag men det lär inte lösa ditt problem tyvärr.. 😉

Ok, tack. Kan det vara något annat fel, så att jag inte köper en transformator helt i onödan? Jag trodde att monitorerna skulle vara immuna mot sådant här ("magnetic shielded")? De reagerar med sprakljud så fort någonting händer på skärmen? 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat obalanserade kablar, dvs en vanlig gitarrkabel, istället för xlr?

Ett annat missljud på ESI, är att on/offknappen läcker luft, har själv inte åtgärdat detta, men jag tror att vanligt varmlim, eller byggfog, kan få tyst på detta pysljud.

Var försiktig att koppla in saker, samtidigt som du har strömmen på, till en stationär dator, det kan förstöra apparater, om man kopplar in ljudkablarna, samtidigt som man har stöm på, så stäng alltid strömmen på apparaterna, när man kopplar.

Mitt ljudkort har endast TRS-utgångar, men visst, jag har testat både balanserad- och obalanserad kabel. Ingen större skillnad, den obalanserade brummar mer på högre volym. Sprakandet finns kvar på båda...

Tack för on/of-tips, ska lyssna, och om aktuellt, åtgärda. Jag tror inte att det är jag som slarvat den här gången, men bra med varning, tack.

Mvh, mowgli 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Att högtalarna är magnetiskt skärmade betyder bara att högtalarna inte "strålar ut" magnetism som stör t.ex gamla tiders CRT-skärmar (LCD-skärmar är imuna). Du tänker tvärt om alltså... 😉

Ett test du kan göra är att koppla ur ingången ur högtalaren som kommer från ditt ljudkort och se om det fortfarande stör och knastar.. Gör det inte det så är inte din högtalare känsliga för luftburna störningar utan det är just nån form av jordloop. Som en transformator ska lösa..

Ok, tack. Kan det vara något annat fel, så att jag inte köper en transformator helt i onödan? Jag trodde att monitorerna skulle vara immuna mot sådant här ("magnetic shielded")? De reagerar med sprakljud så fort någonting händer på skärmen? 😕
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Att högtalarna är magnetiskt skärmade betyder bara att högtalarna inte "strålar ut" magnetism som stör t.ex gamla tiders CRT-skärmar (LCD-skärmar är imuna). Du tänker tvärt om alltså... 😳

Ett test du kan göra är att koppla ur ingången ur högtalaren som kommer från ditt ljudkort och se om det fortfarande stör och knastar.. Gör det inte det så är inte din högtalare känsliga för luftburna störningar utan det är just nån form av jordloop. Som en transformator ska lösa..

Tack, jo jag tänker helt uppenbart ganska ofta "tvärt om", bra då vet jag vad som menas med "magnetc shielded"? 🙂

Genomförde ditt "test", och alldeles riktigt, högtalarna tystnade direkt, och jag beställer således transformator. Men vilken av de som du länkar till är det jag ska ha?

Mvh, mowgli

Redigerat av mowgli
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, jo jag tänker helt uppenbart ganska ofta "tvärt om", bra då vet jag vad som menas med "magnetc shielded"? 😕

Genomförde ditt "test", och alldeles riktigt, högtalarna tystnade direkt, och jag beställer således transformator. Men vilken av de som du länkar till är det jag ska ha?

Mvh, mowgli

Innan du springer och köper en trafo så kan du ju försöka fixa loopen.

http://www.soundonsound.com/sos/1994_artic...roundloops.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan du springer och köper en trafo så kan du ju försöka fixa loopen.

http://www.soundonsound.com/sos/1994_artic...roundloops.html

Har nu skummat igenom sidan du länkade till, men är osäker på om jag vill ge mig in i något självpul som lika gärna kan åtgärdas med en transformator. Är som sagt nybörjare på sådant här, och betalar mer gärna en tusenlapp extra, förutsatt att tingesten verkligen fixar problemet. För det gör den väl?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledsen om jag lägger mig i och kanske förvirrar läget ännu mer, men jag blir lite nyfiken på oljudet som det är frågan om.

Det är ju lite svårt att gissa felorsaker utifrån ett ljud, och ännu svårare att göra så per distans. Någonstans tycker jag ändå att beskrivningen påminner lite som om nätagg eller nåt annat i datorn skulle vara orsaken. Fast det är ju ändå bara en totalvid gissning.

Nu är jag inte alls hemma på mac, men jag har stött på en hel del pc som orsakat brum/ knaster/ knatter eller surr. Fast då oftast på inbygda eller riktigt billiga skräpljudkort. Orsaken har förmodligen varit knepig jord i pc'n, och det typiska med dessa störningar har varit att ljudet ändrat sig aningens när man tex scrollat fönstret i webbläsaren på en hemsida. Någon enstaka gång har jag varit med om att få bort ljudet genom att byta ljudkort, plockat bort modem eller helt enkelt bytt psu.

Vad som däremot kan vara intressant att veta om man nu vill fortsätta gissa felorsaker, det kan vara om andra monitorer provats. Brummar de med? Eller brummar Esi'erna om de ansluts till något annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

sp0ven (oregistrerad)

Har haft samma problem med ESI Near 05 exp.

Har du provat att koppla monitorerna till ett helt annat vägguttag? Det funkade för mig iaf.

/V

Link to comment
Dela på andra sajter

Tar strömmen ur samma eluttag samt vänder kontakterna så fas och nolla är lika på alla.. Eller skaffar en http://www.jenving.se/humbust.htm 😕

Nu kommer jag igen här 🙂

Jag upplever i princip samma problem som TS och jag har frågan: Om det nu är det här med jorden som är boven (rimmet!), hur bär man sig åt om man bor i en lägenhet som helt saknar jordade eluttag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ledsen om jag lägger mig i och kanske förvirrar läget ännu mer, men jag blir lite nyfiken på oljudet som det är frågan om.

Det är ju lite svårt att gissa felorsaker utifrån ett ljud, och ännu svårare att göra så per distans. Någonstans tycker jag ändå att beskrivningen påminner lite som om nätagg eller nåt annat i datorn skulle vara orsaken. Fast det är ju ändå bara en totalvid gissning.

Nu är jag inte alls hemma på mac, men jag har stött på en hel del pc som orsakat brum/ knaster/ knatter eller surr. Fast då oftast på inbygda eller riktigt billiga skräpljudkort. Orsaken har förmodligen varit knepig jord i pc'n, och det typiska med dessa störningar har varit att ljudet ändrat sig aningens när man tex scrollat fönstret i webbläsaren på en hemsida. Någon enstaka gång har jag varit med om att få bort ljudet genom att byta ljudkort, plockat bort modem eller helt enkelt bytt psu.

Vad som däremot kan vara intressant att veta om man nu vill fortsätta gissa felorsaker, det kan vara om andra monitorer provats. Brummar de med? Eller brummar Esi'erna om de ansluts till något annat?

Tack för tips ska kolla!

Mvh, m ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag vet inte om jag missuppfattar dig.

Sprakar det när de vrider på volymratten?

Jag tänker på oxider som spökar.

Det tror jag inte, eftersom missljuden försvinner helt, när jag drar ur kablarna till ljudkortet, eller? Till alla, sorry om det här drar ut på tiden, men för tillfället har jag fullt upp med div annat, och hinner först nästa vecka gå till botten med det här. Är mycket tacksam för alla tips så här långt, och är övertygad om att något/några av dem kommer att fixa det här.

Mvh, mowgli 😉

Redigerat av mowgli
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Skrev precis om det här i en annan tråd men tar det igen 🙂

Det här beror på skillnad i jordpotential mellan dator och högtalare vilket innebär att det kommer att ligga en spänning mellan dator och högtalare som orsakar skumma missljud. Detta uppstår när man har en dator med ett sisådär nätagg vilket läcker ut ström på jorden och det finns väl anledning att tro att detta kan vara kopplat till viss aktivitet hos datorn.

Lösningen är väldigt enkel och kräver knappast en transformator för tusen spänn. Det är inte svårare än att klippa jorden mellan datorn och högtalare. Finns billigare saker som löser det här åt dig. Har du balanserad utrustning och lite fixarvana tar du fram saxen, eltejpen och gott humör och klipper jorden själv. Jorden är pin 1 på en XLR kabel. Det borde väl annars gå att isolera pin 1 i själva kontakten om man täcker för den med tejp eller annat lämpligt material. Lite pilligt kanske. Annars köper du en sån här (http://www.dolphinmusic.co.uk/product/13134-hosa-xlr-coupler-ground-lift-.html)

Har du inte balanserade ut på ljudkortet så kan du sätta en DI-box mellan ljudkort och monitor. Viktigt att DI-boxen har en funktion som heter Ground Lift vilken klipper jorden.

Enjoy the silence 🙂

Redigerat av henk2055
Link to comment
Dela på andra sajter

Den där var ny! Vad är det exakt den "lyfter"? Jag hänger inte med på det. Lyfter bort?

Jag vet inte ritkigt varför man kalla det ground lift men man skapar en ny jordpunkt i den där grejen så man kan väl säga att man lyfter jorden till den punkten, eller nåt :rolleyes:

Vad dom där sakerna gör är helt enkelt "Pins 2 and 3 are carried through, Pin 1 is not". Pin 1 på en XLR är jorden.

Edit: Men det är i mitt tycke en helt onödig pryl. Att skruva isär XLR kontakten och genom ett kirurgiskt litet ingrepp koppla bort pin 1 gör man på en minut.

Redigerat av henk2055
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
...och det finns väl anledning att tro att detta kan vara kopplat till viss aktivitet hos datorn.

Det vill jag däremot sätta mig emot. Flash-objekt och att dra muspekaren över Docken får mitt surr att gå lös ordentligt.

Att skruva isär XLR kontakten och genom ett kirurgiskt litet ingrepp koppla bort pin 1 gör man på en minut.

Kirrat! Tackar för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...