Jump to content
Annons

5/4 takt gridmode


cRiTza

Recommended Posts

Hej, jag har för första gången börjat på en låt som inte är i 4/4 takt (HURRA!). Tog mig 2 år, och nu så undrar jag hur man låser griden till 5/4 takt, så att mina små uppchoppade trummor landar på rätt stället utan att jag behöver hålla på och pilla ihjäl mig.

Vore nice om någon kunde förklara, hittade inget direkt om detta i manualen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej, jag har för första gången börjat på en låt som inte är i 4/4 takt (HURRA!). Tog mig 2 år, och nu så undrar jag hur man låser griden till 5/4 takt, så att mina små uppchoppade trummor landar på rätt stället utan att jag behöver hålla på och pilla ihjäl mig.

Vore nice om någon kunde förklara, hittade inget direkt om detta i manualen.

Ta fram transport bar och ändra taktart där är ett av sätten du kan göra det på om hela låten ska gå i 5/4-dels takt. Då kommer Griden låsa sig till det.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta fram transport bar och ändra taktart där är ett av sätten du kan göra det på om hela låten ska gå i 5/4-dels takt. Då kommer Griden låsa sig till det.

MVH

Anders

Tack för snabbt svar Anders, jag valde Meter Change och satte där in 5/4 takt, och har satt Grid Mode Bars and Beats men får fortfarande 4/4 i griden.

Vad gör jag för fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du klickar på transportpanelen till höger där tempo och taktart står, då kommer det fram

en liten ruta där du kan ändra från 4/4 till 5/4, kolla bara att du ändrar från takt 1.

Mvh/

Edit: Gizmozis är en snabb rackare!

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Du klickar på transportpanelen till höger där tempo och taktart står, då kommer det fram

en liten ruta där du kan ändra från 4/4 till 5/4, kolla bara att du ändrar från takt 1.

Mvh/

Edit: Gizmosis är en snabb rackare!

Det verkar som om jag lyckades, kollade inte dom lite starkare linjerna. Något tips på hur man får en vanlig 4/4 takt att låta som en 5/4. Läste någonting om att "pulsen" kan vara 4/4 även fast det är 5/4 takt, låter det konstigt?

Mvh Christer

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som om jag lyckades, kollade inte dom lite starkare linjerna. Något tips på hur man får en vanlig 4/4 takt att låta som en 5/4. Läste någonting om att "pulsen" kan vara 4/4 även fast det är 5/4 takt, låter det konstigt?

Mvh Christer

Det handlar om matematik, x antal 4/4-takter kommer att gå jämt upp med 5/4-takterna. Eller tvärtom.

Typ: 10x4=40 st 4/4-takter, blir 8 st 5/4-takter, lite förenklat.

Har en instrumentalåt där trummorna spelar 4/4:a och resten spelar 7/4-puls, blir rätt fräckt.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar om matematik, x antal 4/4-takter kommer att gå jämt upp med 5/4-takterna. Eller tvärtom.

Aha ok, ska kolla mina matteskills då, var några år sedan nu, tack båda 2 för vänliga och hjälpsamma svar.

/Christer

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...