Jump to content
Annons

Extremamatör, tacksam för hjälp och vägledning


froosh

Recommended Posts

Hej! Jag har bestämt mig för att sätta mig ner och spela in all musik jag har och eventuellt släppa en skiva. Men jag har heeeeeeeelt grön när det gäller studioprylar och allt sånt där.

Det jag har är en väldigt bra laptop med Windows Vista. Bra, snabb processor och mycket RAM-minne. Jag har hittat en M-Audio Mobilepre USB-ljudkort som var väldigt billig och då jag inte har mycket pengar alls så kommer jag nog köpa den. Det jag kommer spela in här hemma är elgitarr, elbas och sång. Trummor kommer jag lägga i en professionell studio som jag har begränsad tillgång till. Vad mer behöver jag egentligen? Okej, en mikrofon, det vet jag, men sen har jag stött på andra uttryck jag inte känner till, som t.ex. "fantommatning" och vad gör en preamp?

All hjälp är mycket uppskattad! Tack på förhand.

/froosh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det nåt du inte fattar så slå upp det på wikipedia. Sen kan du börja läsa diskussioner här på forumet och hänga med i det som sägs! Välkommen.

En preamp är elektronik som förstärker signalen från t.ex en mikrofon. Fantommatning är när man skickar ström till mikrofonen som den behöver för att fungera - så funkar vissa mikrofoner av en speciell typ som kallas kondensatormickar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska spela in låtarna och släppa dem på skiva kanske det är bättre att lägga pengarna på att spela in i en proffesionell studio snarare än att bygga upp en egen "studio". Resultatet kommer att bli mycket bättre ju. Är sån skillnad på slutresultatet om man använt bra utrustning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...