Jump to content
Annons

Cubase 5 hittar inte ljudkort

Recommended Posts

TOA (oregistrerad)
Postat

Hej! Är ny på cubase 5 men har installerat detta program och fått det att funka finfint med massa pluggar och liknande. Efter några omstarter av datorn började problemen dyka upp som jag inte lyckades lösa så jag formaterade datorn och installerade allt igen och det funkade perfekt några gånger för att sedan balla ur igen. Det som händer när jag startar upp cubase är att det kommer upp en ruta där det står någonting om unmapping eller no mapping (sitter inte vid cubasedatorn nu så jag kommer inte exakt ihåg), detta säger mig ingenting.. När jag går in i VST connections och kollar inputs och outputs så står det, missing not connected, på mitt ljudkort (ESI Maya44). Ljudkortet verkar fungera bra i övrigt då jag får signal från mina instrument till datorn men i cubase får jag inte in någonting och kan inte längre lyssna på mina tidigare inspelningar. Om någon har något tips vore jag ytterst tacksam! Förklara gärna i lekmannatermer 😆

Tack på förhand!

Annons
Postat

Första tanken låter som att ljudkortet inte är installerat korrekt? installerat om det på nytt , och rätt?

Sen.. Har ljudkortet EGNA ASIOdrivers? eller använder du Windows egna skitasio?

Om ljudkortet har egen asiodriver så måste du först ställa in det i Device Setup.

Annars kan du använda nån som heter Asio4all, men det bästa är givetvis att använda det medföljande till ljudkortet.

Mvh

Marcus

TOA (oregistrerad)
Postat
Första tanken låter som att ljudkortet inte är installerat korrekt? installerat om det på nytt , och rätt?

Sen.. Har ljudkortet EGNA ASIOdrivers? eller använder du Windows egna skitasio?

Om ljudkortet har egen asiodriver så måste du först ställa in det i Device Setup.

Annars kan du använda nån som heter Asio4all, men det bästa är givetvis att använda det medföljande till ljudkortet.

Mvh

Marcus

Tack för svar!

Har installerat det ett antal gånger utan något resultat, har visserligen använt Windows Asio men det som är så frustrerande är att det har fungerat för att sedan bara sluta fungera, kan det verkligen bero på att jag använt fel Asio??

Mvh Martin

TOA (oregistrerad)
Postat

Nu fick jag det äntligen att fungera, var bara att välja ljudkortets Asio i device setupen 😊 , av någon konstig anledning ändras den inställningen med jämna mellanrum till not connected..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.